Sidan 3 av 17 FörstaFörsta 1234513 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 327

Ämne: Whiskytråden

  1. #41
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 628

    Re: Whiskytråden

    Fick en liter Laphroaig 10årig för att man körde päronen fram å tillbaks till arlanda, julen är räddad

  2. #42
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959

    Re: Whiskytråden

    Ja, den kan man inte klaga på!

  3. #43
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 122

    Re: Whiskytråden

    Litade på stoffes råd och köpte med en flaska Clynelish 14 idag, kunde inte hålla mig längre så hällde upp en liten och den föll mig riktigt i smaken. Så tack för tipset Stoffe

  4. #44
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 628

    Re: Whiskytråden

    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Ja, den kan man inte klaga på!
    Nä den va gooood tagit mig två stadiga nu och några pilsner så nu börjar man snart bli kaxig

  5. #45
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: Whiskytråden

    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Har du inte provat Balvenie Double Wood så kan jag rekommendera den. Mycket smak, men ändå len och lättdrucken. Inte rökig. Passar utmärkt i samband med kaffe, som då trollar fram ytterligare smaker.
    Det blev en Double Wood 12 year. 409:- på Boa. Vi får väl se, troligtvis tar jag ett "smakprov" under uppesittar kvällen på 1an senare

    Hoppas din beskrivning stämmer nu bara...

    En annan fråga.
    Vatten / Is ? Hur är det med detta?

    Jag föredrar en isbit i glaset, vet inte varför...
    Hur påverkar detta smak? Kan tänka mig att det skiljer från olika whisky.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  6. #46
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: Whiskytråden

    Så, nu är den öppnad, och jag kan bara tacka Stoffe för tipset. Vilken underbar brygd! Double Wood 12year!
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  7. #47
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959

    Re: Whiskytråden

    De flesta skulle idiotförklara en om man tog is i en Single Malt, men det är ju upp till var och en. Personligen använder jag det INTE.
    Däremot några droppar vatten beroende på alkoholstyrka. Dels för att få bort den skarpaste spritigheten, men även för att trolla fram nya aromer.
    Många i vårt sällskap tycker jag är knäpp som vattnar, men det är ju även detta upp till var och en.
    Som jag ser det är det många fördelar. Speciellt om det är en Cask Strength. Dels späder du drycken så den räcker längre. Dels blir den lenare och mer lättdrucken. Men du får även flera olika drycker i samma flaska. Du har en smak direkt ur flaskan, men en annan med några droppar vatten. Späder du den sedan rejält så den hamnar ner på en 35-40% så blir smaken som regel helt annorlunda mot original. Dvs flera olika drycker i samma flaska.

    I övrigt är jag glad att ni gillar mina förslag. Finns ju massor av gott, men även mycket som inte faller i smaken. Sen spelar ju pengarna en stor roll också.

  8. #48
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Götheborg
    Inlägg
    202

    Re: Whiskytråden

    Sen finns det ju en hel del whiskysorter som inte har något "isskydd", vilket helt enkelt gör whiskyn grumlig och ser tråkig ut då man hädar den med en isbit.

    Men visst, smaken är som baken.

    Som Stoffe nämner ovan, så kan en whisky få oerhört många smakattribut bara genom att stänka i lite vatten. Vill minnas att jag drack en Arbeg Renaissance som allt eftersom tilltog en hel mängd olika underbara smaker, bara genom olika mängd vatten.

    God Jul, kära whiskyvänner!

  9. #49
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: Whiskytråden

    Kan bara tillägga att när jag drack igår så tog jag inte vatten eller isbit i glaset. Riktigt trevlig whisky.

    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  10. #50
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Re: Whiskytråden

    Yamazakin var lite väl klen i smaken för mig.
    Den smakade helt ok och var inte alls odrickbar eller något jag skulle tacka nej till om jag blir bjuden.
    Men glaset efter så tog jag en Talisker 18 och insåg att så vill jag att en Whisky ska smaka för att vara värd pengarna.
    Synd bara att systemet slutat sälja den

    mvh
    Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  11. #51
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    St Albert, AB, Canada
    Inlägg
    217

    Re: Whiskytråden

    Coal Ila 18 åriga....mumma för själen.
    Provade glenfiddich 12, 15, 18åriga igår....si så där
    900 16v Cab 1987, Subaru Outback, *NG9-3 Aero 2004 Cab, *Saab 95 2006 Kombi, * Jaguar XJ6 2000

  12. #52
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959

    Re: Whiskytråden

    Citat Ursprungligen postat av Lob
    Coal Ila 18 åriga....mumma för själen.
    Provade glenfiddich 12, 15, 18åriga igår....si så där
    Glenfiddish är ingen dricka för mig. Tycker de smakar spretigt och tråkigt. Inget riv alls.

    Däremot har min 18-åriga Caol Ila alltid smakat riktigt mumma!

    Funderar på om jag ska slå till på en Glenlivet Nádurra, en 12-årig Glenlivet eller kanske göra en beställning på en Longrow Gaja Barolo från Springbank denna löningen. Beslutsångest när den är som bäst.

  13. #53
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    684

    Re: Whiskytråden

    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    De flesta skulle idiotförklara en om man tog is i en Single Malt, men det är ju upp till var och en. Personligen använder jag det INTE.
    Däremot några droppar vatten beroende på alkoholstyrka. Dels för att få bort den skarpaste spritigheten, men även för att trolla fram nya aromer.
    Många i vårt sällskap tycker jag är knäpp som vattnar, men det är ju även detta upp till var och en.
    Som jag ser det är det många fördelar. Speciellt om det är en Cask Strength. Dels späder du drycken så den räcker längre. Dels blir den lenare och mer lättdrucken. Men du får även flera olika drycker i samma flaska. Du har en smak direkt ur flaskan, men en annan med några droppar vatten. Späder du den sedan rejält så den hamnar ner på en 35-40% så blir smaken som regel helt annorlunda mot original. Dvs flera olika drycker i samma flaska.

    I övrigt är jag glad att ni gillar mina förslag. Finns ju massor av gott, men även mycket som inte faller i smaken. Sen spelar ju pengarna en stor roll också.
    Jag vattnar alltid oavsett procent. Ibland 3 droppar och mer sällan någon cl.
    ”A scotsman never drinks whisky without water – and never water without whisky!”
    Canns axiom:
    När inget annat hjälper, läs instruktionsboken.
    9-5 BioPower 390 Hk 610 Nm.

  14. #54
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959

    Re: Whiskytråden

    Satt och spånade lite på http://www.thewhiskyexchange.com igår och hittade några reavaror som såg intressanta ut. Har dock inte smakat dem innan och undrar om någon av er har erfarenhet av följande?

    An Cnoc 12-årig

    Red Breast Irländsk 12-årig Pot Still

    Benriach 16-årig

    Gäller ju att handla när priset är lågt. Köpte en Benriach Curiositas 10-årig som var riktigt god. Otroligt prisvärd på Systembolaget måste jag säga. Rökig och fin. Misstänker därmed att den 16-åriga kan smaka ännu bättre då ålder som regel tar bort lite ungdomlig spritighet.

    An Cnoc tänkte jag kanske kunde vara lika mild och god som min 15-åriga Dalwhinnie som jag tycker är en underbar inledning till en whiskykväll. Dock förnöjer omväxling och med tanke på priset på An Cnocen så får den smaka ganska illa för att inte vara värd pengarna.

    Och slutligen har Red Breast får mycket god kritik på whiskyforum samt av Jim Murray. Det vore också spännande att utöka samlingen med en Irländare.

    So, what do ye lads say?

  15. #55
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Götheborg
    Inlägg
    202

    Re: Whiskytråden

    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Satt och spånade lite på http://www.thewhiskyexchange.com igår och hittade några reavaror som såg intressanta ut. Har dock inte smakat dem innan och undrar om någon av er har erfarenhet av följande?

    An Cnoc 12-årig

    Red Breast Irländsk 12-årig Pot Still

    Benriach 16-årig

    Gäller ju att handla när priset är lågt. Köpte en Benriach Curiositas 10-årig som var riktigt god. Otroligt prisvärd på Systembolaget måste jag säga. Rökig och fin. Misstänker därmed att den 16-åriga kan smaka ännu bättre då ålder som regel tar bort lite ungdomlig spritighet.

    An Cnoc tänkte jag kanske kunde vara lika mild och god som min 15-åriga Dalwhinnie som jag tycker är en underbar inledning till en whiskykväll. Dock förnöjer omväxling och med tanke på priset på An Cnocen så får den smaka ganska illa för att inte vara värd pengarna.

    Och slutligen har Red Breast får mycket god kritik på whiskyforum samt av Jim Murray. Det vore också spännande att utöka samlingen med en Irländare.

    So, what do ye lads say?
    Först och främst, riktigt bra priser! Har du handlat där förut? Fungerar det smidigt? Inga konstigheter?

    - An Cnoc var såpass billig som du säger, att det ska nog mycket till för att den inte ska kunna funka.
    - Benriachen är som sagt oerhört god, och den 16-åriga lär säkerligen inte vara sämre. Den hade jag slagit till på.

    Idag var jag inne på bolaget och funderade på en Caol Ila 17yrs (#40302) eller en Caol Ila Distillers Edition (#10372) men påmindes av att mitt avgassystem håller på att rasa och besiktningen stundar, så det får vänta. Tråkigt nog.

    Samtidigt stod jag i säkert tre minuter och bara förundrades över Black Bowmore-förpackningens underbara utseende. En riktig trälåda med gudabenådat innehåll (troligtvis) för ynka 24998 sek. Tanken slog mig direkt att min 9-3a kostade ungefär lika mycket.

  16. #56
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 628

    Re: Whiskytråden

    Provade idag att hälla i några droppar vatten i min Laphroiag 10yo, blä och fy måste jag säga, den härliga röksmaken försvan och in kom spritsmak istället trodde det inte skulle bli så stor skillnad med några droppar vatten men oj, jaja nu har man ju provat iaf.

  17. #57
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959

    Re: Whiskytråden

    Citat Ursprungligen postat av jimel
    Provade idag att hälla i några droppar vatten i min Laphroiag 10yo, blä och fy måste jag säga, den härliga röksmaken försvan och in kom spritsmak istället trodde det inte skulle bli så stor skillnad med några droppar vatten men oj, jaja nu har man ju provat iaf.
    Det må hända att Laphroaigen inte föll dig i smaken med lite vatten i, men tro nu inte att detta kommer att gälla alla. Fortsätt prova dina drickor med några drickor vatten. Rätt vad det är kommer du bli riktigt positivt överraskad.

  18. #58
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959

    Re: Whiskytråden

    Citat Ursprungligen postat av hållundan
    Först och främst, riktigt bra priser! Har du handlat där förut? Fungerar det smidigt? Inga konstigheter?

    - An Cnoc var såpass billig som du säger, att det ska nog mycket till för att den inte ska kunna funka.
    - Benriachen är som sagt oerhört god, och den 16-åriga lär säkerligen inte vara sämre. Den hade jag slagit till på.

    Idag var jag inne på bolaget och funderade på en Caol Ila 17yrs (#40302) eller en Caol Ila Distillers Edition (#10372) men påmindes av att mitt avgassystem håller på att rasa och besiktningen stundar, så det får vänta. Tråkigt nog.

    Samtidigt stod jag i säkert tre minuter och bara förundrades över Black Bowmore-förpackningens underbara utseende. En riktig trälåda med gudabenådat innehåll (troligtvis) för ynka 24998 sek. Tanken slog mig direkt att min 9-3a kostade ungefär lika mycket.
    Har aldrig handlat där tidigare, men läst om många som gjort det. Ska bli intressant att pröva.
    Känner mig ganska säker på valen. Slår man ut kostnaden per flaska så blir det som sagt inte så dyrt och därmed har man ju råd att chansa lite.

    Caol Ila Distillers kommer jag nog snart att få chansen att provsmaka. Kan återkomma då. Den 12-åriga är jag inte så imponerad av, men den 18-åriga däremot är jag mycket förtjust i.

    Oh, by the way! Beställde 2 st Talisker 18 igår. Får se om jag får dem med tanke på hur snabbt de tycks ta slut på SB.

  19. #59
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kumla..
    Inlägg
    1 235

    Re: Whiskytråden

    Jag har nu investerat i ett uppsättning whsikeyglas iaf..

    Någpt tips på en bra nybörjarwiskey..?
    Har smakat lite på Laphroaig hos polaren.. men det har mest varit på fester och man har väl inte precis kännt efter vad det smakar
    Saab 99 Turbo -78 (Projekttråd)
    Saab 9-3 2.0t -99
    Volvo V50 2.0D -07

  20. #60
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Götheborg
    Inlägg
    202

    Re: Whiskytråden

    Citat Ursprungligen postat av T16_AeRo
    Jag har nu investerat i ett uppsättning whsikeyglas iaf..

    Någpt tips på en bra nybörjarwiskey..?
    Har smakat lite på Laphroaig hos polaren.. men det har mest varit på fester och man har väl inte precis kännt efter vad det smakar
    Mitt tips är, utan att behöva vara otrevlig... STAVNING och innebörd.

    Whisky, skotsk. Livets vatten. Singelmalt. Etc...
    Whiskey, Irländsk, Tennesee, Bourbon...

    Äh, det finns mer än tangentbordet klarar nu... Gott nytt whiskyår, kära vänner!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •