Sidan 2 av 17 FörstaFörsta 123412 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 327

Ämne: Whiskytråden

  1. #21
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 304

    Re: Whiskytråden

    hållundan- ett besök till framsidan å storstaden Stockholm inget hos mig är till salu, men jag bjuder dig mer än gärna på ett smakprov, när nära å kära vill ha något som de inte ha prövat på tidigare. Man har som sagt många kära whisky vänner som man inte träffar allt för ofta. Blir inte lätt när Sasse kommer på besök.
    Älskad utav många hatad av desto fler
    bästa ET 12,18 högstaslutfart 204 kmh
    http://www.garaget.org/?car=56564

  2. #22
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959

    Re: Whiskytråden

    Ser gott ut det där Tobbe! Nästan så man blir sugen på en tur till Sveriges största kompost enbart för att hälsa på din barhylla...

    Inväntar samtal från polaren som skulle till bolaget idag. Måste ju höra vad han köper så man inte slår till på samma sås. Roligare med mångfald. Blir lite inofficiell provning med polarna på lördag nämligen.

  3. #23
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 304

    Re: Whiskytråden

    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Ser gott ut det där Tobbe! Nästan så man blir sugen på en tur till Sveriges största kompost enbart för att hälsa på din barhylla...
    Dräparen kanske bjuder in till Moderator fest, Stoffe KK å Pumpe. Gäster blir Pata Robban Kemal å bigtom
    Älskad utav många hatad av desto fler
    bästa ET 12,18 högstaslutfart 204 kmh
    http://www.garaget.org/?car=56564

  4. #24
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 304
    Älskad utav många hatad av desto fler
    bästa ET 12,18 högstaslutfart 204 kmh
    http://www.garaget.org/?car=56564

  5. #25
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 304

    Re: Whiskytråden

    Någon som har prövat något från Port Ellen bra eller anus eller köper man det dyrt mest för att det är nerlagt för länge sedan. ska ju till Frankrike (Cannes) i Jul, å där kan man hitta godis i alla dessa vinbutiker små, har varit där nere flera gånger om, så jag vet att det finns att båda leta å hitta.

    Sasse vart är du med din kunskap
    Älskad utav många hatad av desto fler
    bästa ET 12,18 högstaslutfart 204 kmh
    http://www.garaget.org/?car=56564

  6. #26
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959

    Re: Whiskytråden

    Jag har inte själv smakat någon Port Ellen vad jag kommer ihåg. Tänkte inte köpa någon heller. Tycker det känns korkat att köpa en sån attans dyr dricka när man vet att de bara kommer att bli ännu dyrare. Får man smak på det så blir man ju utfattig. Men visst, det är väl bara en förlängning av det man redan håller på med...

  7. #27
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959

    Re: Whiskytråden

    Jahapp, igår var det en liten dryckesträff med polarna och några nya drickor provades i nedan följande ordning:

    • Yamazaki 12
      Bushmills 10
      Tullamore Dew
      Dalwhinnie 15
      Dalwhinnie Distillers Edition
      Glenlivet 15
      Glenlivet Nádurra
      Clynelish 14
      Talisker 18
      Tamdhu 18
      Ardbeg Still Young
      Ardbeg Almost There
      Ardbeg Ten L8


    Tullamore hörde egentligen inte till samlingen, men vi slog ändå upp ett glas av den för att jämföra med Bushmills därför att flera av oss ansåg att de var något lika. Mindre spritsmak och mer malt/trä-smak i Bushmills kontra Tullamoren.

    Personligen gillade jag den vanliga 15-åriga Dalwhinnin bättre än Distillers, trots att den senare är något äldre. Detta pga DEs lagring på Sherryfat, något som jag är mindre förtjust i. Övriga sällskapet delade dock inte min åsikt.

    Yamazakin var trevlig, men något tam i sammanhanget. Jag köper nog hellre något annat för motsvarande pengar. Detsamma gäller Tamdhun. Men helt klart var Yamazakin den intressantaste av de båda.

    Glenlivet Nádurra var alla rörande eniga om att den är riktigt, riktigt trevlig. En Cask, vilket ger större utrymme att själv späda för att få smaken som verkligen tilltalar. Dessutom brukar det innebära att flaskan räcker något längre.
    Jag tror samtliga skrev upp Nádurran på sin inköpslista. Mycket intressant whisky och ganska långt ifrån den diskreta och lätta 15-åringen.

    Clynelish är verkligen en mycket prisvärd och smakrik whisky, som de flesta uppskattade. Står också på min inköpslista. Dock något längre ned än Nádurran.

    Talisker 18 var en spännande överraskning. Visst har man läst att andra tycker den är otroligt prisvärd (och där håller jag med), men smaken förvånade mig. Var mer som en Islay-whisky i smaken än hur 10an smakar. Väldigt smakrik och intressant. Ingen nybörjardricka direkt. Står långt upp på min inköpslista.

    Vad gäller Ardbeggarna så tillhörde de min samling och det var därför inte något nytt för mig. Övriga enades om att Almost There var mest tilltalande medan jag själv tycker att Still Youngs ungdomliga vildhet tilltalar mer än de äldres lite mer komplexa och lena smak. Still Young är nummer 5 av mina 9 Ardbegs. Före ligger Ardbeg Ten L7, Airigh Nam Beist, Cadenheads 14-åriga tappning samt högst på prispallen, Ardbeg Corryvreckan. Helt underbar rökbomb som tyvärr inte går att köpa längre.

  8. #28
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Re: Whiskytråden

    Fick två flaskor i present här i veckan. Ingen av dem har jag smakat tidigare så det ska bli spännande.

    Ett Japanskt märke. The yamazaki single malt 12 years suntory limited.
    Och ett svenskt märke. Mackmyra whisky svensk single malt - den första utgåvan. Batch 2008:01.

    Vad tror ni om dessa?

    Mackmyran funderar jag på om jag verkligen ska öppna eller om jag ska beställa en på systemet som inte är första batchen?
    Yamazakin googlade jag lite om och det verkar spännande!

    /Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  9. #29
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959

    Re: Whiskytråden

    Yamazakin var samma som vi prövade i helgen. Klart trevlig whisky som ska ha vunnit flera utmärkelser. Väldigt lättdrucken. Inget för de inbitna Islay-älskarna.

  10. #30
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 304

    Re: Whiskytråden

    väntan är lång jag ska inte ta ut någon flaska än vill ha dem i max tillåtna år dvs 10, känns men löst att plocka ut flaskorna så unga som många gör. 12flaskor 1/4 dels fat kostar inte mer än 3000kr fall det är flera som är intresserade. mer info om detta finns på www.mackmyra.se


    Älskad utav många hatad av desto fler
    bästa ET 12,18 högstaslutfart 204 kmh
    http://www.garaget.org/?car=56564

  11. #31
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    685
    Medlem#
    116

    Re: Whiskytråden

    För ett tag sedan smakade jag yamasaki 12, den var väl ok tills jag tog i TVÅ droppar vatten, efter det smakade den desinfektionsmedel.
    Jag tyckte den var ganska medelmåttig innan jag tog i vattnet, efter det ansåg jag att whisky-skåpet fick klara sig utan den
    Ardbeg ten är väl min favorit som så många andra här
    Annars funkar macleod´s islay ganska bra, det ska ju tydligen vara lagavulin sprit i den.
    VVFB (Våga vägra facebook)
    99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007

  12. #32
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959

    Re: Whiskytråden

    Blev ett nyinköp idag. Benriach Curiositas. Ännu en att pricka av från önskelistan...


  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Götheborg
    Inlägg
    202

    Re: Whiskytråden

    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Blev ett nyinköp idag. Benriach Curiositas. Ännu en att pricka av från önskelistan...



    Hoppas att mitt skåp får tillökning i och med helgens stundande födelsedagskalas. Annars får det bli något gött till mig själv.

  14. #34
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959

    Re: Whiskytråden

    Födelsedag och julafton. Du måste varit bra elak om du inte får whisky minst någon av dagarna...

    Själv går jag och hoppas på en Glenlivet Nádurra eller en Clynelish nu till jul. Får se hur snäll jag varit. Men med tanke på att sambon anser att jag köpt ungefär 10 flaskor whisky för mycket de senaste 3 månaderna så är det nog inte troligt hon vill spä på min hobby...

  15. #35
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Götheborg
    Inlägg
    202

    Re: Whiskytråden

    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Födelsedag och julafton. Du måste varit bra elak om du inte får whisky minst någon av dagarna...
    Ja det blev sannerligen en rolig fest.

    Fick en JD, bra att ha och trevlig att rockenrolldricka. Typ.
    Fick även en Grant's, som jag kan tvätta fönster med.
    Sen blev det ett gäng vinflaskor och några bubbelsorter samt nån Aivy-vodka i snygg flaska.

    Och så fick jag en Clynelish Distillers Edition, Double matured, som verkar vara riktigt spännande. Jag får börjar köra mer på Highlands nu när jag frotterat som mest i Islay-sorterna...

    Hur som helst så var det en trevlig fest. Och gästerna förstod att drickbara presenter, is the grej...

  16. #36
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    840

    Re: Whiskytråden

    Hoppas att även en n00b som jag kan hoppa in här

    Är ingen whisky fantast i den bemärkelsen. Gillar inte när det blir för mycket av det rökiga. T.ex Laphroaig / Highland park. ush...
    Gillar det mindre rökiga bättre, typ Glenfiddich. (Blir väl hängd nu...)

    Men nu till min fråga, såg en svensk whisky.
    Mackmyra Den Första Utgåvan
    543:- på boa.

    Hur är den? Är den något för mig tror ni? Baserat på min smak ovan.

    Jag gillar nog cognac bättre, typ Renault och Rémy Martin. Men en trevlig whisky vill jag ha nu till jul, särskilt efter maten. Och då kanske en digestif, som Mackmyra kan passa?

    På beskrivningen(på boa) av Mackmyra låter det mer som en calvados?
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  17. #37
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Götheborg
    Inlägg
    202

    Re: Whiskytråden

    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Hoppas att även en n00b som jag kan hoppa in här

    Är ingen whisky fantast i den bemärkelsen. Gillar inte när det blir för mycket av det rökiga. T.ex Laphroaig / Highland park. ush...
    Gillar det mindre rökiga bättre, typ Glenfiddich. (Blir väl hängd nu...)

    Men nu till min fråga, såg en svensk whisky.
    Mackmyra Den Första Utgåvan
    543:- på boa.

    Hur är den? Är den något för mig tror ni? Baserat på min smak ovan.

    Jag gillar nog cognac bättre, typ Renault och Rémy Martin. Men en trevlig whisky vill jag ha nu till jul, särskilt efter maten. Och då kanske en digestif, som Mackmyra kan passa?

    På beskrivningen(på boa) av Mackmyra låter det mer som en calvados?
    Jag har bara druckit Mackmyra vid ett tillfälle, men jag tycker att den var väldigt god. Man kände att den har potential att växa mer med tiden. Jag (som smått okunnig whiskyintresserad småfifflarskojare) tycker att den smakar lite åt det blommiga hållet, mot citrus och frukt-tonen. Vilket även omnämns på bolagets beskrivning... Håller dock inte med om bolagets "aningen rökig doft". Visst, kanske lite, men väldigt lite.

    Jag vågar nog tro att den kan passa dig utifrån dina önskemål ovan.

  18. #38
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959

    Re: Whiskytråden

    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Hoppas att även en n00b som jag kan hoppa in här

    Är ingen whisky fantast i den bemärkelsen. Gillar inte när det blir för mycket av det rökiga. T.ex Laphroaig / Highland park. ush...
    Gillar det mindre rökiga bättre, typ Glenfiddich. (Blir väl hängd nu...)

    Men nu till min fråga, såg en svensk whisky.
    Mackmyra Den Första Utgåvan
    543:- på boa.

    Hur är den? Är den något för mig tror ni? Baserat på min smak ovan.

    Jag gillar nog cognac bättre, typ Renault och Rémy Martin. Men en trevlig whisky vill jag ha nu till jul, särskilt efter maten. Och då kanske en digestif, som Mackmyra kan passa?

    På beskrivningen(på boa) av Mackmyra låter det mer som en calvados?
    Vad gäller whisky ska du aldrig känna att du kan mindre än någon annan för man blir aldrig fullärd och folks olika smak gör att det är svårt att vara allvetande. Dessutom är whiskydrickare i allmänhet väldigt vidsynta och roade av att fler delar intresset, oavsett tidigare erfarenheter.
    Så välkommen in i whiskyns underbara värld!

    Har provsmakat ett par Mackmyra, men kommer inte ihåg exakt vilka det var (finns ju några att välja på) men anser att de är väldigt vilda i smaken ännu. Några års lagring till så det vassaste försvinner kommer att göra de gott. Smaken är det då rakt inget fel på, men som sagt, vassheten förstör enligt mig.

    Har du inte provat Balvenie Double Wood så kan jag rekommendera den. Mycket smak, men ändå len och lättdrucken. Inte rökig. Passar utmärkt i samband med kaffe, som då trollar fram ytterligare smaker.
    Vill du ha en lättare whisky så slår jag ett slag för Dalwhinnie 15. Den är klart underskattad enligt mig, men kanske mer en aperitif då än en digestif.

  19. #39
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 304

    Re: Whiskytråden

    Jag säger till Falcy att pröva en tullamoredrew 12 årig, eller vad säger du Stoffe ?
    Älskad utav många hatad av desto fler
    bästa ET 12,18 högstaslutfart 204 kmh
    http://www.garaget.org/?car=56564

  20. #40
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959

    Re: Whiskytråden

    Citat Ursprungligen postat av tobias321
    Jag säger till Falcy att pröva en tullamoredrew 12 årig, eller vad säger du Stoffe ?
    Har inte själv prövat den 12-åriga, men den vanliga Tullamoren smakar ju bra, så utan den spritiga blendedsmaken så är den säkert riktigt god.
    Kan även slå ett slag för japanerna. Har själv smakar Yamazaki 12 och Yoichi 10. Riktigt trevliga måste jag säga. Yamazakin har vunnit utmärkelser dessutom.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •