Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Uttöka C: i Vista?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tavelsjö
    Inlägg
    870

    Unhappy Uttöka C: i Vista?

    Behöver utöka min C: i Windows Vista.
    Har 20gb ifrån en annan disk som jag vill lägga dit.
    Men just C: är den enda disk som jag inte kan utöka med det
    utrymmet.
    Någon som vet hur jag ska gå till väga?
    Har 25gb som windows vista är installerat på, men något suger ut
    det resterande utrymmet som nu bara är strax över 100mb ledigt.
    Och jag har inte installerat en massa program mm på den hårddisken :/
    Kollade på Partition Magic men det rekomenderades inte i Vista.
    Och diskhanteraren som ingår i Vista klarar det inte heller.
    Tips mottages tacksamt
    Utan Saab nu tyvärr.
    Glider runt i en Ford Mondeo V6

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: Uttöka C: i Vista?

    Vad som vi måste reda ut först och främst är: hur många hårddiskar (fysiskt) har du egentligen? Och vilka storlekar är de på? Det är inte att rekommendera att slå ihop två fysiska hårddiskar till en partition...

    25gb låter som extremt lite att installera Vista på. Vista som sådant tar upp rejält många gig, en drös uppdateringar på det, chache och lite installerade program så är du snabbt uppe i de 25 gigabyten. Skulle vilja rekommendera MINST 75GB men gärna ännu mer.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tavelsjö
    Inlägg
    870

    Re: Uttöka C: i Vista?

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Vad som vi måste reda ut först och främst är: hur många hårddiskar (fysiskt) har du egentligen? Och vilka storlekar är de på? Det är inte att rekommendera att slå ihop två fysiska hårddiskar till en partition...

    25gb låter som extremt lite att installera Vista på. Vista som sådant tar upp rejält många gig, en drös uppdateringar på det, chache och lite installerade program så är du snabbt uppe i de 25 gigabyten. Skulle vilja rekommendera MINST 75GB men gärna ännu mer.

    Tanken har slagit mig många gånger.
    Provade när diskarna var tomma men den vägrar ta windows på någon av dom
    andra diskarna, vet inte varför.
    Kan det ha något att göra att dom 2 stora är SATA medans den andra är
    IDE?
    Har 3st hårddiskar alltså. Alla 3 är på 200gb fast den ena vill bara godkänna 150gb

    Hade över 2gb ledigt när jag installerat allt färdigt.
    Nu på senare är det som att det tar en massa plats utan att jag gör något.
    Har sökt igenom c: men hittar inte ens mappar/filer som kommer upp i storleken
    som är upptagen
    Utan Saab nu tyvärr.
    Glider runt i en Ford Mondeo V6

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: Uttöka C: i Vista?

    Citat Ursprungligen postat av Spawn
    Tanken har slagit mig många gånger.
    Provade när diskarna var tomma men den vägrar ta windows på någon av dom
    andra diskarna, vet inte varför.
    Kan det ha något att göra att dom 2 stora är SATA medans den andra är
    IDE?
    Har 3st hårddiskar alltså. Alla 3 är på 200gb fast den ena vill bara godkänna 150gb

    Hade över 2gb ledigt när jag installerat allt färdigt.
    Nu på senare är det som att det tar en massa plats utan att jag gör något.
    Har sökt igenom c: men hittar inte ens mappar/filer som kommer upp i storleken
    som är upptagen
    Bara som tips att kolla upp:

    * Starta programhanteraren och kolla om något program du har installerat tar upp ohemulskt med plats.

    * Kolla om du t ex har internetcache eller någon TEMP mapp som är jättestor.

    * Kolla om du har någon mapp under din användare i "Documents and settings" som är enorm.. I så fall, verkar den vara viktig? Något som går att rensa?


    Men om jag vore du så skulle jag först och främst starta datorn i felsäkert läge och göra en felkontroll av disken och plutta i att du automatiskt vill reparera fel på disken och filsystemet.

    Som nummer två, om den efter felkontrollen fortfarande inte rapporterar diskstorleken korrekt så skulle jag faktiskt rekommendera att du installerar om datorn och använder någon av SATA diskarna som systemdisk istället. SATA diskarna är högst troligt nyare, har längre tid till de riskerar att krascha och är troligtvis snabbare än IDE disken. Installerar du Vista på de så är chansen att du får en snabbare dator rätt stor.

    Om jag vore du så skulle jag i så fall försöka installera om maskinen av flera anledningar.

    Den "lilla" disken som jag antar är den som är IDE är den som du använder till Vista om jag förstått det rätt. Om den bara erkänns som en 150gb så är risken stor att den är trasig så att den inte tillkännager de resterande 50gb,en. Denna teorin stöds också av att Vistas egen partitionerare inte fixar att flytta som du säger. Dessutom kan en "trasig" disk också göra så att den rapporterar filstorlekar fel. En trasig disk kan fungera länge till, men den kan också få för sig att krascha helt inom en snar framtid.

    Att en disk inte rapporterar full kapacitet är fullt normalt eftersom hårddisktillverkare anger Kilobyte som 1000 medan datorn anger Kilobyte som 1024. Däremot är det inte normalt att en disk "tappar" 25% av storleken. Till detta finns 3 möjliga förklaringar.

    1. Det är en dator från en fabrikant som har sina installationsfiler på en gömd del av disken och som kan användas till systemåterställning.

    2. En del av hårddiskens utrymme är av någon anledning opartitionerat.

    3. En del av hårddiskens kluster har pajjat och datorn har inaktiverat dessa kluster för att kunna fortsätta använda de delar av disken som är hel.

    Ett tips om du installerar om den är att t ex köpa en extern hårddisk och kopiera över alla viktiga filer som du vill ha kvar innan du installerar om den. Detta gäller om du har USB 2.0 på datorn. Annars kommer det att ta LÅNG tid, men även då undrar jag om det inte är värt det. Exempelvis kan du få en 1TB disk för under 1000:- idag, något som kan vara bra att ha ändå. (exempelvis: http://www.dustinhome.se/pd_5010186297.aspx ) medan du kan få tag i en 500GB disk för runt 700:-

    Ett tips är också att du vid installationen kopplar ur IDE disken så att du säkert installerar Vista på "rätt" hårddiskar. Se också till att IDE disken står som "Slave" när du sedan kopplar in den då den troligtvis kommer att börja agera som systemdisk igen om du inte formaterar om den.

    Ett annat tips är också att undvika att ha en massa pyttesmå partitioner till allting. Ett tips är att du låter systemdisken vara på en hel hårddisk och installerar program på den och kanske även låter nerladdade filer och liknande ligga kvar på systempartitionen samt att du t ex har en disk för spel och liknande om du håller på med det och en disk för skräp, filer osv. Om du köper en extern disk så har du ju ett perfekt ställe att förvara sånna filer, backuper och liknande på också. Bästa är om du helt enkelt tar bort alla partitioner vid systeminstallationen och gör om från "scratch" med nya partitioner enligt dina önskemål och formaterar om diskarna. (Detta då naturligtvis om du har någonstans att göra av de viktiga filerna du har).

    Kom ihåg bara att många av inställningarna, sparade spel-filer osv ligger under systempartitionen, exempelvis "Documents & Settings" så se till att spara dessa innan du installerar om någonting.

    Se också till att du har installationsfiler och drivrutiner till allting som är under enhetshanteraren till handa. Har du det inte, se till att skaffa de innan ominstallationen så du t ex kan installera nätverkskort osv efter ominstallation om det skulle vara så att Vista inte känner igen din dators enheter.

    Vid ominstallation så se till att Vista får en stor partition. Som sagt så rekommenderar jag minst 75GB så kan du sitta något så när tryggt.
    Utrymme får man aldrig för mycket av.


    Så skulle JAG ha gjort i alla fall.

    Men du får avgöra själv hur du vill göra.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    83

    Re: Uttöka C: i Vista?

    Kolla i system egenskaper under fliken systemåterställning och titta vad den är inställd på. I diskrensning kan du ta bort alla utom den senaste återställningspunkten. Kan ta upp ganska mycket plats efter ett tag. Jag tror den normalt är inställd på att max använda 12% av disken.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tavelsjö
    Inlägg
    870

    Re: Uttöka C: i Vista?

    Det var ett mycket utförligt svar
    Får ta och installera om efter jag tagit backup på filerna.
    Det lustiga är att det är en utav SATA diskarna som är på 200Gb som bara
    ger ifrån sig 150Gb, hittar inte dom övriga någon stans :/
    Men Vista är installerat på IDE disken då den tar över även om den står som
    slave :/
    Har provat installera på en SATA disk utan IDEn.
    Men så fort den kopplas in så blir den c: även om den är inställd på att vara slave
    En bestämd disk det där.
    Hastighetsmässigt så tycker jag att den håller måttet, iaf vad jag har märkt

    Rensade upp med diskrensningen så blev det 3,75Gb ledigt

    Tackar för alla svar. Och bra svar dessutom
    Utan Saab nu tyvärr.
    Glider runt i en Ford Mondeo V6

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    83

    Re: Uttöka C: i Vista?

    Det går att ändra vilken disk som ska vara först i bios. Har du kollat om det finns uppdatering till din bios? Om det gör det så kolla vad dom har ändrat, oftast är det bara stöd för nya processorer men ibland upptäcker dom andra buggar som dom fixar med.

Liknande ämnen

  1. Stänga av SPRÅKFÄLTET i Vista...
    Av mågis i forum Off Topic
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-03-12, 13:23
  2. Datafråga om språkfältet i Vista och XP
    Av mågis i forum Off Topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-01-22, 13:42
  3. inaktivera musplatta vista?
    Av dayton i forum Off Topic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-10-02, 22:40
  4. Fråga om Windows Vista...
    Av mågis i forum Off Topic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-08-26, 19:18
  5. Hög RAM-förbrukning Vista
    Av -big kahuna- i forum Off Topic
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-12-02, 22:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •