Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Köpa sommardäck - problem?

  1. #1
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 400

    Köpa sommardäck - problem?

    Wtf - ringde upp Molway för jag har pengar klart till ett par SportContact 285/30-18, som jag spanat in ett tag på deras hemsida till bra pris.

    -Nä, det går inte att få tag på nu. Det är vinterdäck i alla lager... återkom till våren.

    -Jamen ta väck dem från hemsidan då latmask, tänkte jag snäsa men hoppade över det.

    Funkar det alltid såhär? Priserna lär väl vara helt annorlunda till våren och pengarna bränner i fickan...
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 037

    Re: Köpa sommardäck - problem?

    Det kan ju inte vara mycket till lager om de "bara" har vinterdäck på lager nu!
    Tycker det är väl snart dax att få in nya sommardäck.
    Ш E L i П - 9-3 2.0t

  3. #3
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 400

    Re: Köpa sommardäck - problem?

    Dimensionen är kanske inte den mest efterfrågade, men det gick inte ens att få ta i "hos leverantören".

    Nåväl, jag är överkänslig för företag som bedriver internetförsäljning men inte kan leverera det som erbjuds. Money goes elsewhere. Orättvist kanske men är man lättstött så.
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trelleborg / Vallby / Skåne
    Inlägg
    1 357

    Re: Köpa sommardäck - problem?

    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Dimensionen är kanske inte den mest efterfrågade, men det gick inte ens att få ta i "hos leverantören".

    Nåväl, jag är överkänslig för företag som bedriver internetförsäljning men inte kan leverera det som erbjuds. Money goes elsewhere. Orättvist kanske men är man lättstött så.
    Tjenis

    Detta är ofta ett av de "PROBLEMEN" med billiga it däcklev.. Ang levtiden så är det garanterat beroende på att de "sidimporterar" från utlandet då Conti Sverige kan leverera Onsdag i nästa vecka ....

    Vad ska de sitta på för bil (låter Porsche på dim) ? Vad fick du för pris hos molway så ska jag se om vi kan "priskriga" lite

    Henrik
    *BMW 530D LCI-07*
    *9000 2,3T M5 Classic-1998*
    *BMW M3 CSL-2003*

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    1 383
    Medlem#
    6410

    Re: Köpa sommardäck - problem?

    Citat Ursprungligen postat av Henrik-2236
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Dimensionen är kanske inte den mest efterfrågade, men det gick inte ens att få ta i "hos leverantören".

    Nåväl, jag är överkänslig för företag som bedriver internetförsäljning men inte kan leverera det som erbjuds. Money goes elsewhere. Orättvist kanske men är man lättstött så.
    Tjenis

    Detta är ofta ett av de "PROBLEMEN" med billiga it däcklev.. Ang levtiden så är det garanterat beroende på att de "sidimporterar" från utlandet då Conti Sverige kan leverera Onsdag i nästa vecka ....

    Vad ska de sitta på för bil (låter Porsche på dim) ? Vad fick du för pris hos molway så ska jag se om vi kan "priskriga" lite

    Henrik
    Skulle tippa på att ska sitta på en Bmw 840ci då går ja endast
    på att han har en sådan i signaturen...


    //Ollila
    Körde Aero Wannabe..
    9-3 SportWagon---------->SÅLD!! Nya Bilen Hämtad 7/10 2013....

  6. #6
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 400

    Re: Köpa sommardäck - problem?

    Citat Ursprungligen postat av Henrik-2236
    Ang levtiden så är det garanterat beroende på att de "sidimporterar" från utlandet då Conti Sverige kan leverera Onsdag i nästa vecka ....
    De skall mycket riktigt sitta bak på min BMW. Men inte ens framdäck 245/35-18 av samma märke kunde Molway få fram.

    Intressant det där med "leverantörer". Jag som kund inbillar ju mig att det finns nån form av huvudleverantör av varje varumärke, men helt klart är det fråga om sidimport. Priset som lockade mig var 2595:-/däck av 285-orna. Samma däck kostar 4000:- hos Däckonline som annars brukar ha lägsta priserna. Skillnaden är minst sagt avsevärd så man undrar ju var Molway fiskar fram sina däck nånstans?

    Nå, nu blev det i alla fall så att jag i irritationen klickade mig till ett par Nokian Z hos Däckonline, som efter lite internetsökning verkar vara ett bra däck med positivt överraskade köpare. Mitt paket tycks ha hämtats av lastbil i Hermsdorf/DE klockan 16:12 i eftermiddags...

    Fråga: Finns det ren piratkopiering även i däckbranschen?
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trelleborg / Vallby / Skåne
    Inlägg
    1 357

    Re: Köpa sommardäck - problem?

    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Citat Ursprungligen postat av Henrik-2236
    Ang levtiden så är det garanterat beroende på att de "sidimporterar" från utlandet då Conti Sverige kan leverera Onsdag i nästa vecka ....
    De skall mycket riktigt sitta bak på min BMW. Men inte ens framdäck 245/35-18 av samma märke kunde Molway få fram.

    Intressant det där med "leverantörer". Jag som kund inbillar ju mig att det finns nån form av huvudleverantör av varje varumärke, men helt klart är det fråga om sidimport. Priset som lockade mig var 2595:-/däck av 285-orna. Samma däck kostar 4000:- hos Däckonline som annars brukar ha lägsta priserna. Skillnaden är minst sagt avsevärd så man undrar ju var Molway fiskar fram sina däck nånstans?

    Nå, nu blev det i alla fall så att jag i irritationen klickade mig till ett par Nokian Z hos Däckonline, som efter lite internetsökning verkar vara ett bra däck med positivt överraskade köpare. Mitt paket tycks ha hämtats av lastbil i Hermsdorf/DE klockan 16:12 i eftermiddags...

    Fråga: Finns det ren piratkopiering även i däckbranschen?
    2595:- låter som ett BRA pris (ska kolla på måndag om vi kunde varit med bara för skojs skull). Jag har annars 2st 295/30-18 som ligge som gått 150 mil för en billig slant

    Anledningen till de ibland ruskigt låga priser de har är att de köper ett parti av en viss dim som tillverkaren "slumpat" ut på spotmarknaden då de har rejält överlager på just denna dim, det brukar röra sig om inkuranta däck (äldre tillv.datum)

    Någon rakt av "piratkopiering" hr jag inte sett nått av , men många reggisar lägger på "kända" rullbanor av kända fabrikat.

    Henrik
    *BMW 530D LCI-07*
    *9000 2,3T M5 Classic-1998*
    *BMW M3 CSL-2003*

  8. #8
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 400
    Det här med ringtryck då.... är ju ett kärt ämne, föremål för många åsikter men någon renodlad konsekvens tycks frånvarande?

    På 1480 kg Saab och 215/40-17 har jag i åratal kört med prick 3,0 kg och det har känts rätt. På 1930 kg BMW och 285/30-18 borde man alltså rimligen gå upp några hekto - till 3,5 kg rentav. Eller är detta ett feltänk?
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  9. #9
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 618

    Re: Köpa sommardäck - problem?

    Konstigt. Men å andra sidan din dimension är som tidigare sagt kanske inte den mest sålda. Men har de den upplagd på hemsidan borde de ju åtminstone informera om det. Jag beställde nya vinterdäck och sommardäck på fälg för några veckor sen, de fick löpande in sommardäck även nu sade killen. Jag å andra sidan köpte sommarostar i dim 235/35-19 och vinter i dim 225-45-17.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

Liknande ämnen

  1. Vilka sommardäck bör jag köpa?
    Av frostyman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2009-06-03, 15:15
  2. Köpa sommardäck...vilken sort?
    Av sahl i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 62
    Senaste inlägg: 2008-05-07, 13:08
  3. Vilka sommardäck skall man köpa
    Av synthetic i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-03-17, 22:29
  4. Köpa nya sommardäck
    Av Leop i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 52
    Senaste inlägg: 2007-04-13, 22:18
  5. Ska köpa vinterdäck, fälgar och sommardäck
    Av Aiolos i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-11-14, 08:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •