Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Golf V

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 638

    Golf V

    Funderar på att byta upp mig från min lilla Clio till en bil i golfstorlek, skulle bara vilja ventilera lite frågor först.

    Några barnsjukdommar på dom tidiga Golf V?
    Går passagerar airbagen att stänga av med tex nyckel?
    Är FSI motorn bra? och drar den så lite som dom säger? kör mestadels motorväg.

  2. #2

    Re: Golf V

    Golf GTI (MK V) är grym. Dörrar och till viss del inredning är inte i SAAB-nivå. Service och slitagekvalité har jag inte koll på.

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 638

    Re: Golf V

    Ok, tack för svar.

  4. #4
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232

    Re: Golf V

    Satsa på en Golf 5 GTI helst 05 årsmodell uppåt..
    Du kommer att vara mer än nöjd

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 638

    Re: Golf V

    Ja jag tror nog du har rätt

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    438

    Re: Golf V

    Då tycker jag att du också ska kolla på Skoda Octavia 2 RS. Det är samma bil som Golf GTI.

    Jag gissar att begagnat priserna på Skoda är lägre än VW.

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 638

    Re: Golf V

    Jo funderat på skoda också men gillar inte utseendet varken innuti eller utan på tyvär.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    438

    Re: Golf V

    Okej. Smaken är olika.

    Själv så fördrar jag en "sleeper" och då tycker jag att RS2 är perfekt.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Golf V

    Förutom en besvärande brist på ljudisolering så är Golf V en alldeles utmärkt bil. Men har man åkt Clio innan så kanske inte detta är något problem.

    Jag förstår för övrigt inte varför ni pratar om GTI och Skoda RS hela tiden? Var i första inlägget står det att det är en sådan som han är ute efter? FSI motorn finns som 1,6 115 hk eller 2,0 150 hk. 2,0T motorn i Golf GTI är ingen FSI motor egentligen trots att den heter så i visst reklammaterial.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 638

    Re: Golf V

    haha du har rätt Andreas, golfen lär ju vara mycket tystare. Ang. GTI så får man väl stå ut med sådant på ett ett turbo forum

    Jo jag pendlar 10 mil om dagen så det ska ju vara bränsle snålt, har dock hört att dom tidiga FSI motorerna var optimerade för 98 men senare blivit optimerade för 95, någon som vet när detta inträffade?

  11. #11

    Re: Golf V

    Du kör ca 3 000 mil / år.

    Skulle isåfall rekommendera en diesel (TDI) antingen Octavia MK2 eller A3. Jag tycker Octavia MK2 är minst lika bra som Golf V. Men annars är Audi trevligare (och dyrare än båda).

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 638

    Re: Golf V

    Jo har funderat på TDI men det blir så hög skatt, har tyvär inte så bra koll på min ekonomi att jag sparar undan pengar till sånna saker

    Vad ligger skatten på ungefär?

  13. #13
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232

    Re: Golf V

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    2,0T motorn i Golf GTI är ingen FSI motor egentligen trots att den heter så i visst reklammaterial.
    2.0 T FSI heter den visst.Så det är en FSI motor,Skillnad mellan 2.0 T och GTI är bara turbo om jag kommer ihåg rätt.

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Golf V

    Riktigt så enkelt är det inte. Stratifierad insprutning (som i 1,6 FSI och 2,0FSI) kan inte kombineras med turboladdning. Namnet är alltså en "bluff" av marknadsföringsskäl.

    Om du tittar på A4 2,0T som har samma motor som GTI så heter motorn bara 2,0T. TFSI har blivit Audis namn på överladdning numera, inte insprutningsteknik.

    Se http://www.kvd.se/objekt/nr/403885/Audi ... ort_(200hk).html

    De enda "riktiga" FSI motorerna är 1,6FSI och 2,0FSI (utan turbo)
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 077

    Re: Golf V

    Jag kör med en Golf Tdi -07 genom jobbet och jag ger den 2tummar upp av 2möjliga

    Nu kan jag ju bara ge mitt tycke angående golfen, för jag antar du inte var intresserad utav Diesel?

    Jag tycker kvaliteten i överlag är utmärkt, automatlådan & manuella lådan håller hög kvalité samt god komfort! Tycker inte vägbruset är särskilt påtagande, men visst märker man av det med dubbade vinter(h)jul!

    Inga lacksläpp trots 6500mil och hårt använd, fastän endel stenskott så har det inte kommit upp någon rost eller dylikt.

    Jag tycker interiören är "modern" samt allt är lätt navigerat, ungefär samma inredning i Skoda (octavia??) med samma årsmodell, dessutom är det i princip samma motor (Tdi isåfall)

    Inget klang och klonk ännu, vill du veta nåt specifikt som jag missat är det bara skicka iväg ett PM ang Golf V, då vi har ca 5st på jobbet med miltal mellan 2-15000mil.

    Mvh
    Saablös dåre

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 638

    Re: Golf V

    Låter ju lovande Strongman, jo en diesel skulle ju va bra men får se hur det blir, ska undersöka va skatten ligger på, ungefärlig bränsle förbrukning?

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 077

    Re: Golf V

    Citat Ursprungligen postat av jimel
    Låter ju lovande Strongman, jo en diesel skulle ju va bra men får se hur det blir, ska undersöka va skatten ligger på, ungefärlig bränsle förbrukning?
    Bränsleförbrukningen är relativt låg faktiskt, 0.8l/blandat ligger våra väktarbilar med automat på, och som sagt vi kör ju som väktare också
    Men 0.6l/milen blandad får vi ner de manuella på med normal körning. Vi brukar snitta 100mil mellan varje tankning med de manuella och ca 90mil med tomatlådorna

    Funderar starkt på att köpa loss den ene, då den skall säljas nästa månad! Får ju kraftigt rabatt pris!
    Saablös dåre

Liknande ämnen

  1. Hjälp med Golf 2a, växellänkaget!
    Av billinge saaben i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-10, 17:38
  2. Kamremsinställningar - Golf II -91
    Av Colle i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-30, 11:20
  3. Helljus fråga Golf III -94
    Av roblin76 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-05, 09:39
  4. 9-5 aero vs golf gti V bsr steg 1
    Av krippe i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-03-21, 11:23
  5. Elschema VW Golf
    Av Fläktfan i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-05-14, 21:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •