Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Bränsletankens volym på 9-5 biopwr 2009

  1. #1

    Bränsletankens volym på 9-5 biopwr 2009

    Hej,

    som nybliven ägare av en 9-5 biopwr aero skulle jag tanka.
    Fick i 50 liter i tanken..... mystiskt, nålen stod helt klart långt ner på rött.
    Nu har jag tankat några ggr och kan meddela att den volym man kan nyttja i tanken i själva verket är 55 liter. Färddator räknar fel på bränsleförbrukning och d.t.e. eg. kan man inte lite på varken mätare eller dator.

    Efter lite kontakt med Svenska bil (som sålt bilen) meddelar dom att konstruktionen är sådan med flit. Motorn börjar stänga ner funktioner när 15litersgränsen passeras.
    Har bett om en skriftligt förklaring via mail... i mina öron är detta ett konstruktionsfel.
    I specifikationen för bilen står klart tank = 68 liter, inget om att effektiv tank = 50 liter.

    Någon som har råkat ut för något liknande?
    Hur har ni hanterat frågan?

    Tacksam för svar!
    //Stebo

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298

    Re: Bränsletankens volym på 9-5 biopwr 2009

    Hej,

    Inget nytt tyvärr. Min M/06 BioPower fick jag som mest i 61-62 liter i om jag mins rätt. Detta efter byte till Walbropump, innan fick jag bara i 58-59 liter.

    För att få i så mycket som möjligt måste man efterfylla. Går ofta i 3-4 liter efter att den stoppar automatiskt om man smyger i såsen försiktigt.

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798

    Re: Bränsletankens volym på 9-5 biopwr 2009

    Citat Ursprungligen postat av KK
    För att få i så mycket som möjligt måste man efterfylla. Går ofta i 3-4 liter efter att den stoppar automatiskt om man smyger i såsen försiktigt.
    Detta beror på hur tanksystemet är utformat. Vid runt 95% fylld tank stänger en ventil varvid bränsle börjar fyllas i påfyllnadsröret. Strax därefter så bryter pistolmunstycket.

    När bränslelampan börjar lysa så har man ju dessutom 10 liter bränsle kvar i tanken.

Liknande ämnen

  1. nån som bytt pump på 9-5 biopwr tank
    Av greger_s i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-07-20, 01:28
  2. Volym Stereo AS2
    Av RogerA50 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-12-16, 16:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •