Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: 9-5 aero slöööö

  1. #1

    9-5 aero slöööö

    hej alla saab killar.. nu har ja köpt saab igen.. har haft ALLT man kan´tänka sig o jag kan men alla bilar men har ett fenomen nu som ja ej löst.. min 9-5 aero 230hk e slö som fan.. ha kollat allt men hittar inget.. tycker den e slö som fano det "läcker" när ja drar på.. har bytt alla vacumslangar, kollat de "blå" vacumklockorna, verkar ok! ryckt W- slangen= går som fan= turbo hel!! avgas värde ok! bytat avlastningsventil= ingen skillnad! kollar alla tryckslangar, ser inga spricker el dyligt.. vad f...n kan det vara.. köpte bilen på jobbet för ca 1 månad sen o redan trött på den.. sen över allt kom ju sync i 2 kass, det e det säkert fler som varit me om det.. så min fråga är: VAR läcker trycket ut???

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 447
    Medlem#
    6973

    Re: 9-5 aero slöööö

    Hej!

    Ta reda på GLT.
    Provtryck trycksidan, dvs efterturbon fram till spjällhuset.

    Kontrollera/provbyt även de blåa backventilerna.

    Har du bytt stift nyss?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    880

    Re: 9-5 aero slöööö

    Är allting tätt så är det ju turboreglingssystemet som det är något krångel med.

    Hur långt går turbomätaren? Eller har du graderad mätare så vad står den på?

    Det som brukar krångla med turbosystemet är ju Magnetventilen.
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 647

    Re: 9-5 aero slöööö

    Hej, byt stift, sen tycker jag du ska gå vidare med att provbyta med någon kompis DI-kassett, LMM och magnetventil. Med stor sannolikhet löser någon av dessa saker problemet.
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  5. #5

    Re: 9-5 aero slöööö

    stiften e bytade för någon månad sen innan ja köpte... sen e det ju så tradigt för ja har ingen kompis som kör saab så ja kan inte låna o prova.. dem blå ventiler plocka ja väck o tryckte.. gick bara luft genom från ett håll INTE andra så dem verkar hela! turbo mätaren går in på det rödatyp 2 mm.. det roliga e att när ja testa den på jobbet någon vecka innan ja köpte gick den skit bra.. bottna det röda o ett mycket bra drag.. står man stilla o gasar upp den låter det bra.. dumpen öppna fint o inga missljud/läck.. tryckslangar sväller upp bra!sprutat startgas över allt, men det e när man belastar jag tycker det "läcker" ut ladd... så vilken del e det störrst chans att vara kass? LMM, MV, TK? kanske finns någon snäll själ i närheten av skåne som vill hjälpa mig?

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 447
    Medlem#
    6973

    Re: 9-5 aero slöööö

    Om mätaren bottnar det röda fältet är något fel. En Aero ska väl visa ca halva röda vid Overboost, eller?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 078

    Re: 9-5 aero slöööö

    Hej,

    Den ska ladda 2mm in på det röda fältet, det är normalt med orginalprogram.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 653

    Re: 9-5 aero slöööö

    Det kan mycket väl vara en defekt luftmassmätare.
    Rapporterar den ett högre flöde än det verkliga så blir Trionic glatt och nöjer sig med den dutycycle som skickas till magnetventilen och skickar laddnålen till orginalposition.

    Det skulle ju dock inte förklara de pysljud du hör.
    Man lär så länge man lever.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Skanör, Sweden
    Inlägg
    321

    Re: 9-5 aero slöööö

    Har du kollat tryckröret från turbon och upp mot spjällhuset.
    Den satt löst på min en gång och då pös det luft och den laddade dåligt.

    Du kan även prova att göra rent LMM, på egen risk, det fungerade för mig.
    Se länk viewtopic.php?f=3&t=204165

    Sedan tror jag att det är väldig individuellt hur högt nålen går på turbo-mätaren. Om jag inte är helt fel på det beror det på vilket lufttryck det är ute, ex om man bor högt uppe i bergen eller nere vid noll-nivå.

    När min Aero var orginal snuddade den precis vid rött, nu med setg3+ går den in 2mm på rött.

  10. #10

    Re: 9-5 aero slöööö

    tror ja fått rätt på den nu... ställde in GLT på 0,45bar... sedan var en vacumslang kass.. reagera ej på startgas.. men den va dålig.. laddar lite in på det röda nu.. men den e slö.. men det e kanske ja som e van vid mina andra bilar.. kanske ej ska gå bättre.. men 230hk borde kännas lite.. får chippa den o byta avgas så får vi se.. mvh

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    55

    Re: 9-5 aero slöööö

    Citat Ursprungligen postat av pinoccio82
    tror ja fått rätt på den nu... ställde in GLT på 0,45bar... sedan var en vacumslang kass.. reagera ej på startgas.. men den va dålig.. laddar lite in på det röda nu.. men den e slö.. men det e kanske ja som e van vid mina andra bilar.. kanske ej ska gå bättre.. men 230hk borde kännas lite.. får chippa den o byta avgas så får vi se.. mvh
    Har du kollat så bränslepumpen ger som den ska, så var det på min, efter byte så gick den som den skulle.
    Mvh Fenix

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •