Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Saab 9000 -94 2.3T vägrar starta..

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    E-town
    Inlägg
    17

    Saab 9000 -94 2.3T vägrar starta..

    Först om bilen.

    Saab 9000 2.3T 200hk -94.
    Miltal ca 30000 osäker på milen på motorn.
    Bilen visar inga felkoder alls, utan allt ser okej ut.

    Vid ett tillfälle så hörde jag att DI rensade förbränningsutrymmena.

    Jag har provat att byta bränslerelä, insprutningsrelä + andra relevanta i handskfacket(hittade efter sökning i forumet).

    Hur är det med bränslepumpen, hörs den tydligt på dessa? Lite osäker då det är tantens bil och den kör jag inte så ofta. Skall mäta bränsletrycket när jag får tag på en klocka.

    Om vevaxelgivaren vore trasig, larmar den på det då?
    Hur är det med DI?

    Tacksam för tips på vad det kan vara!

    Mvh Kim

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 521
    Medlem#
    8163

    Re: Saab 9000 -94 2.3T vägrar starta..

    Pröva med startgas. Startar den på gasen så är det något med bränslet, annars något med tändningen.
    /Johan

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 341

    Re: Saab 9000 -94 2.3T vägrar starta..

    CE blinkar inte vid DI strul eller vevaxel strul.
    Bränsle pumpen kan man höra om man är i baksätet med tändningen på.

    Om du har gjort några start försök och inte bilen startar så skruva ur ett stift och lukta på de.
    Luktar de bensin så är de antingen vevaxelgivaren eller DIn.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    E-town
    Inlägg
    17

    Re: Saab 9000 -94 2.3T vägrar starta..

    Ahh, ska testa lite..
    Tror min granne har en DI som jag kan få test, har nog en vevaxelgivare nånstanns.

    Tack för snabba svar!

    Mvh Kim

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    E-town
    Inlägg
    17

    Re: Saab 9000 -94 2.3T vägrar starta..

    Skulle idag kolla om jag hade soppa tryck(slang i flaska). Men innan så sa tanten att hon hade fått igång bilen en stund under dagen.

    Gick ut för att kolla, bilen startade men går lite halvpiss. Den visar nu 6 blink = sýresensorn.

    Kan det vara så att jag har ett igensatt soppafilter eftersom den verkar gå efter att den får stå en stund? Eller är det någon som har någon annan erfarenhet?

    Glömde skriva det förut, motorn och styrdonet är från en -95.a

    Mvh Kim

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    E-town
    Inlägg
    17

    Re: Saab 9000 -94 2.3T vägrar starta..

    Har nu pratat med grannen som är lb-mek och 9000 2.0T ägare..

    Han berättade att han haft samma symptom och då var det soppa pumpen, kollade lite på feltema(art: 52-200) och den kostar där 349.-?! Stämmer verkligen detta? Isåfall känns det som att man kan köpa en extra och lägga i skuffen?

    Någon som har erfarenhet av feltemas pump?

    Mvh Kim

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 689

    Re: Saab 9000 -94 2.3T vägrar starta..

    Citat Ursprungligen postat av xdigger
    Någon som har erfarenhet av feltemas pump?
    Bara sedan en par månader.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    E-town
    Inlägg
    17

    Re: Saab 9000 -94 2.3T vägrar starta..

    Hehe, då lär vi få se, tanten kör ganska mycket så..

    Men den har ju ett oslagbart pris, ska kanske åka till västerås och hämta en imorrn.. Man kan nästan lägga några i reserv i skuffen..

    Mvh Kim

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    E-town
    Inlägg
    17

    Re: Saab 9000 -94 2.3T vägrar starta..

    Byte pumpen igår och bilen gick kalas, eller ja inte perfekt på tomgång, mätte spjäll-läges givaren som verkar ha kastat in handduken. Jag har en ny som tur är!!

    Idag startar inte bilen alls igen..
    Ska MÄTA soppatrycket den närmsta tiden, eventuellt bygla pumpen så den går hela tiden istället och se om jag har startproblem då med!
    Vi parkerar bilen i en lätt lutning, men det borde inte påverka då vi har rätt mycket soppa i tanken.

    Ska kolla relät en gång extra med.


    Mvh Kim

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    424

    Re: Saab 9000 -94 2.3T vägrar starta..

    Citat Ursprungligen postat av xdigger
    Byte pumpen igår och bilen gick kalas, eller ja inte perfekt på tomgång, mätte spjäll-läges givaren som verkar ha kastat in handduken. Jag har en ny som tur är!!

    Idag startar inte bilen alls igen..
    Ska MÄTA soppatrycket den närmsta tiden, eventuellt bygla pumpen så den går hela tiden istället och se om jag har startproblem då med!
    Vi parkerar bilen i en lätt lutning, men det borde inte påverka då vi har rätt mycket soppa i tanken.

    Ska kolla relät en gång extra med.


    Mvh Kim
    Om du köpte bränsleslang på Biltema kan det vara värt att kolla så att slangen inte vittrat bort.. deras bränsletåliga slang är bara bränsletålig på insidan men inte på utsidan, något som jag erfor på min 9000 när slangen några dagar efter bytet helt enkelt blev en aning för liten för slangklämman och lossnade från pumpen.
    9-5 Griffin 3.0 V6 1999

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    E-town
    Inlägg
    17

    Re: Saab 9000 -94 2.3T vägrar starta..

    Ahh, jag sket faktiskt i slangarna, dom som var i tanken såg så bra ut så jag tyckte inte det var nån större idé att byta!!

    Jag har ikväll/natt bytt vevaxelgivare samt spjällägesgivare..
    Nu startar bilen men när man åker iväg så går det först jättabra, sen börjar den att tjyvstanna, jag kan få igång den direkt efter, men det är lite tjurigt. Nu vet jag inte om det är pga kylan ute, men jag tycker den ryker lite vit, dock inget i oljan, där ser det klockrent ut!

    Bra gaspådrag i alla fall osv, skall nog mäta soppatrycket imorrn, kanske är nåt i nån ledning i värsta fall.

    En grej till jag märkt är att jag får snurra en bra stund på starten innan den kommer så att säga!

    Fler tips mottages ödmjukast!


    Mvh Kim

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    539
    Medlem#
    11576

    Re: Saab 9000 -94 2.3T vägrar starta..

    Jag hade en gammal 9000i-88B där soppapumpen gav upp. Jag bytte bara pumpen men behöll slangarna i armaturen.
    Efter några månader så fick jag svårt att starta bilen och om den startade så dog den när jag rörde gasen.

    En kontroll av soppatrycket visade att det var i princip noll! En av slangarna i armaturen hade spruckit på längden, så att när pumpen tryckte ut soppa så vidgades sprickan och soppan sprutade tillbaka ner i tanken.

    //Niklas
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    E-town
    Inlägg
    17

    Re: Saab 9000 -94 2.3T vägrar starta..

    Nu har jag testkört bilen och sålänge man kör med konstant gas alt. plattan i mattan så har jag inga problem, det är just när man närmar sig en korsning och lägger i en lägre växel tex. då dör bilen. Har en extra tomgångsmotor som jag skall prova, ska nog testa soppatrycket ikväll med och se hur det är med det!

    Mvh Kim

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    193

    Re: Saab 9000 -94 2.3T vägrar starta..

    Citat Ursprungligen postat av xdigger
    Nu har jag testkört bilen och sålänge man kör med konstant gas alt. plattan i mattan så har jag inga problem, det är just när man närmar sig en korsning och lägger i en lägre växel tex. då dör bilen. Har en extra tomgångsmotor som jag skall prova, ska nog testa soppatrycket ikväll med och se hur det är med det!

    Mvh Kim
    Luftläckage kanske?

    //Mr MEP

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    E-town
    Inlägg
    17

    Re: Saab 9000 -94 2.3T vägrar starta..

    Möjligt, ska ta en titt idag på det!

  16. #16
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 465
    Medlem#
    6901

    Re: Saab 9000 -94 2.3T vägrar starta..

    Har du fått dit pumpen rätt?
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    E-town
    Inlägg
    17

    Re: Saab 9000 -94 2.3T vägrar starta..

    Det tror jag faktiskt, var ute och provkörde igår i felsökningssyfte och då uppmärksammade jag att varje gång bilen dör så ramlar varvräknaren till noll även om bilen är i rullning, så det verkar som om den tappar varvräknarsignalen.

    Har ju bytt vevaxelgivare, så vi får se vad som ska bytas härnäst.

    Mvh Kim

  18. #18
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 521
    Medlem#
    8163

    Re: Saab 9000 -94 2.3T vägrar starta..

    Citat Ursprungligen postat av xdigger
    Det tror jag faktiskt, var ute och provkörde igår i felsökningssyfte och då uppmärksammade jag att varje gång bilen dör så ramlar varvräknaren till noll även om bilen är i rullning, så det verkar som om den tappar varvräknarsignalen.

    Har ju bytt vevaxelgivare, så vi får se vad som ska bytas härnäst.

    Mvh Kim
    Jag skulle kolla om det finns någon glappkontakt till vevaxelgivare, alternativt prova och byta den en gång till om du fått en dålig givare. Vad jag vet kan det inte vara så mycket mer än givaren om varvräknaren doppar.
    /Johan

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    E-town
    Inlägg
    17

    Saab 9000 -94 2.3T vägrar starta.. LÖSNINGEN!

    Tjena!
    Nu fungerar bilen igen...

    Vi provade idag och byta tändkassetten utan resultat, sen sprutade jag kontaktspray i vevaxelgivarens kontakt och drog isär och satte ihop några gånger.

    Felet kvartstod, sen byte vi ECU.n och då märkte jag att det rann såpavatten ur boxen!!! Så nu går den fast med 170hk styrdon. Skall nu torka ur boxen och rengöra kortet och hoppas att den funkar.

    Felet kom just efter en biltvätt, men jag trodde inte det hade med saken att göra, tydligen så hade den det!


    Mvh Kim

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    539
    Medlem#
    11576

    Re: Saab 9000 -94 2.3T vägrar starta..

    Grattis!

    Sedan är det också toppenkul att du skriver här vad som var fel, det gör det ju lättare för nästa stackare som åker på samma problem.

    //Niklas
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

Liknande ämnen

  1. vägrar starta saab 9000 2,3 turbo
    Av Tobbe132 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-01-17, 16:33
  2. 9000 2.0t -97 A50 vägrar starta!!
    Av Moongoose i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2008-11-05, 13:36
  3. 9000 som vägrar starta!
    Av Turbo_Performance i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-03-06, 20:38
  4. saab 9000 cse 2,3-16 vägrar starta
    Av mangeSBR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-01, 20:25
  5. 9000 vägrar starta.
    Av Robban_GBG20 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-28, 15:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •