Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 56

Ämne: Fundering angående Tv-Licens.

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Grästorp
    Inlägg
    1 544

    Fundering angående Tv-Licens.

    Fundering.
    Jag köpte en TV åt en kompis på avbetalning. Jag skrev på papprena för han har inget fast jobb o då får man ingen kredit vad jag förstått.

    För 10 min sedan ringde dom från Radiotjänst och sa "AHA! Vi ser att du köpt en TV och du inte betalar tv-licens".. Jag förklarade läget och det var inte mer med det.

    Frågan:
    Hur kommer det sig att Radiohandlare lämnar ut uppgifter om vad jag köpt för något? Är inte detta lite "ipred" över det. Ska inte jag bli informerad om att dom lämnar ut uppgifter om mig till dom där kommunisterna i Kiruna? Eller är detta pga avbetalningen? Kanske det står någonstans i det finstilta att jag godkänner att mina uppgifter skickas till ¤%#".. ?
    Ja, bara en fundering som sagt..

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: Fundering angående Tv-Licens.

    så vitt jag vet är handlarna skyldiga att rapportera till radiotjänst när de säljer en tv.
    det är ju bara att ge dem numret till din polare så är ju problemet löst...

    Jag betalar skiten men får likförbannat massa hotbrev dessa men som är adresserade till min sambo, tycker det verkar väldigt konstigt att de skickar ut sånt när de redan ser att vi betalar då vi bor på samma adress.

    Känns ju för övrigt väldigt sådär tveksamt att köpa en tv åt en polare på avbetalning... får ju va en väldigt bra polare om jag ens skulle överväga nått sånt.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    448

    Re: Fundering angående Tv-Licens.

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Jag betalar skiten men får likförbannat massa hotbrev dessa men som är adresserade till min sambo, tycker det verkar väldigt konstigt att de skickar ut sånt när de redan ser att vi betalar då vi bor på samma adress.
    Går att anmäla på deras hemsida vilka som bor på samma adress och då ser dom att licensen redan betalas i detta hushåll så slipper man detta problem.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    454

    Re: Fundering angående Tv-Licens.

    Lag (1989:41) om finansiering av radio och TV i allmänhetens tjänst

    8 § Den som blir innehavare av en TV-mottagare och som är
    avgiftsskyldig för innehavet, skall senast 15 dagar därefter
    anmäla innehavet till RIKAB.

    Yrkesmässig överlåtelse eller uthyrning i detaljhandeln av TV-
    mottagare skall anmälas av överlåtaren respektive uthyraren
    till RIKAB före utgången av kalendermånaden närmast efter
    överlåtelsen eller uthyrningen. Anmälan skall innehålla de
    uppgifter som behövs för att fastställa avgiftsskyldigheten.

    Handlaren är alltså skyldig att innan nästkommande månad slut "ange" dig för radiotjänst, och gör således så för att inte själva bryta mot lagen. Det är ingenting dom informerar om eller som du måste godkänna.
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Ärla
    Inlägg
    198

    Re: Fundering angående Tv-Licens.

    Märkligt beteende måste jag säga...

    Om jag går in på Onoff så kan det omöjligen finnas ett krav att jag måste uppge mitt namn när pyntar min nya TV för 15000 cash?

    Då skulle jag överväga att köpa nån annanstans eller beggat....

    Mvh
    Acke
    Saab 9000 T++ SÅLD

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    5737

    Re: Fundering angående Tv-Licens.

    Samma "angiveri-tvång" måste även gälla om man köper sig en inspelningsbar DVD eller digitalbox då antar jag? Eftersom de också räknas som TV-mottagare. Nån som råkat ut för det när de köpt t.ex en digitalbox?
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    543

    Re: Fundering angående Tv-Licens.

    Ofta löser försäljarna det genom att fråga vem de ska skriva garantin/kvittot på och det brukar folk gärna lämna ut. Självfallet har det inget med garanti eller kvitto att göra för garantin gäller ju varan, inte köparen.

  8. #8

    Re: Fundering angående Tv-Licens.

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    så vitt jag vet är handlarna skyldiga att rapportera till radiotjänst när de säljer en tv.
    det är ju bara att ge dem numret till din polare så är ju problemet löst...

    Jag betalar skiten men får likförbannat massa hotbrev dessa men som är adresserade till min sambo, tycker det verkar väldigt konstigt att de skickar ut sånt när de redan ser att vi betalar då vi bor på samma adress.

    Känns ju för övrigt väldigt sådär tveksamt att köpa en tv åt en polare på avbetalning... får ju va en väldigt bra polare om jag ens skulle överväga nått sånt.
    min sambo står för betalningen, och jag får brev, dock har jag aldrig fått något hotbrev.
    radiotjänst har kanske inte samma koll på vilka hus i sverige som är 1-familjshus och flerfamiljshus som du har...
    JAGUAR - spinner som en katt

  9. #9

    Re: Fundering angående Tv-Licens.

    Citat Ursprungligen postat av Fairlane
    Ofta löser försäljarna det genom att fråga vem de ska skriva garantin/kvittot på och det brukar folk gärna lämna ut. Självfallet har det inget med garanti eller kvitto att göra för garantin gäller ju varan, inte köparen.
    nja... det brukar dom på dom stora kedjorna fråga om på kamera också... tex
    vilket gör det lättare att söka i datorn om något skulle hända och man tappat kvittot
    JAGUAR - spinner som en katt

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 731

    Re: Fundering angående Tv-Licens.

    Anledningen till att de ringer trots att man är sambo fick jag förklarad för mig då de ringde mig för någon dag sedan, det finns inte något samboregister i Sverige.
    Men som redan är noterat i tråden så är det rätt enkelt att anmäla att man är sambo med någon som betalar redan, sedan slipper man ju att de hör av sig.

    Mvh
    Martin

  11. #11

    Re: Fundering angående Tv-Licens.

    Citat Ursprungligen postat av Acke
    Märkligt beteende måste jag säga...

    Om jag går in på Onoff så kan det omöjligen finnas ett krav att jag måste uppge mitt namn när pyntar min nya TV för 15000 cash?

    Då skulle jag överväga att köpa nån annanstans eller beggat....

    Mvh
    Acke
    ja köp du begagnat du......
    JAGUAR - spinner som en katt

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: Fundering angående Tv-Licens.

    Citat Ursprungligen postat av Schlbuditz
    Anledningen till att de ringer trots att man är sambo fick jag förklarad för mig då de ringde mig för någon dag sedan, det finns inte något samboregister i Sverige.
    Men som redan är noterat i tråden så är det rätt enkelt att anmäla att man är sambo med någon som betalar redan, sedan slipper man ju att de hör av sig.

    Mvh
    Martin
    men det ska väl inte behövas, det kan ju lika väl vara 5 polare som hyr en lägenhet/hus ihop, ska det då ösa ner brev från dessa bara för de inte kan se det?
    bor man på skogsvägen 1 och det är betalt där så ska det väl vara fullt tillräckligt?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  13. #13

    Re: Fundering angående Tv-Licens.

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av Schlbuditz
    Anledningen till att de ringer trots att man är sambo fick jag förklarad för mig då de ringde mig för någon dag sedan, det finns inte något samboregister i Sverige.
    Men som redan är noterat i tråden så är det rätt enkelt att anmäla att man är sambo med någon som betalar redan, sedan slipper man ju att de hör av sig.

    Mvh
    Martin
    men det ska väl inte behövas, det kan ju lika väl vara 5 polare som hyr en lägenhet/hus ihop, ska det då ösa ner brev från dessa bara för de inte kan se det?
    bor man på skogsvägen 1 och det är betalt där så ska det väl vara fullt tillräckligt?
    och om man bor på storgatan 32 i värnamo då?
    JAGUAR - spinner som en katt

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    454

    Re: Fundering angående Tv-Licens.

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    men det ska väl inte behövas, det kan ju lika väl vara 5 polare som hyr en lägenhet/hus ihop, ska det då ösa ner brev från dessa bara för de inte kan se det?
    bor man på skogsvägen 1 och det är betalt där så ska det väl vara fullt tillräckligt?
    Men om du bor i flerfamiljshus har ju du och dina grannar samma postadress, liksom du och din sambo, typ blåbärsvägen 12. Ni har väl säkert fler än en lägenhet per våningsplan också, så det finns ju inget sätt att särskilja det på.
    Är det alltså betalt på din adress och det skulle räcka skulle ju inte din granne behöva betala tv-licens i så fall. Och honom vill du väl inte bjuda på licensen har jag uppfattat i andra trådar

    Bor du i enfamiljshus är det nog en annan sak. Jag köpte en tv när jag bodde hemma, hörde aldrig av RIK, antagligen för att en licens redan fanns på huset, men när jag köpte ny tv när jag flyttat hemifrån fick jag nästan direkt papper i lådan från dom.
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  15. #15
    Steg 2 Bobs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    2 364
    Medlem#
    6413

    Re: Fundering angående Tv-Licens.

    Citat Ursprungligen postat av slaktarn
    typ blåbärsvägen 12
    Hoho.. jag har bott på en Blåbärsvägen i 16 år.
    9-3 2,0t cab, -99
    9-3 Sc TTID4, -11

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    190

    Re: Fundering angående Tv-Licens.

    Vi köpte TV kontant. Ändå visste "Kiruna" att vi hade köpt en burk.
    Så någon adress/namn måste vi ha uppgett.

    Visst, t ex pluggar man så är det smartare att köpa begagnat.
    Saab 9-5 sc 230Hp
    Yamaha fzr 600-92
    Åker mest på sjön.

  17. #17
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 487
    Medlem#
    6901

    Re: Fundering angående Tv-Licens.

    Det är väl bara köpa skiten kontant och ge fan i att ge ett namn , hur ska dom kunna veta vem som köpt den då?
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    841

    Re: Fundering angående Tv-Licens.

    Tar man det på avbetalning blir det svårt, då får ju handlaren alla personuppgifter.
    Tar man det cash så är det ju bara att ange falskt namn på kvittot.

    Men, för att gå något offtopic, så kan jag inte förstå hur vi kan acceptera denna avgift.

    Gestapo fasoner.
    Helt otroligt att detta har kunnat leva vidare, en myndighet ska ha betalt för att jag har en TV.
    Som att ta betalt för att jag har dator, mobiltelefon eller whatever.

    Ska vi ha denna "finansiering", lägg detta belopp på alla, via skattsedel.
    Eller ta bort den helt och låt de som vill ha SVT betala för det, troligen skulle SVT tappa 80%. Ingen vill ha skiten ändå.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  19. #19
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: Fundering angående Tv-Licens.

    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Gestapo fasoner.
    Helt otroligt att detta har kunnat leva vidare, en myndighet ska ha betalt för att jag har en TV.
    Som att ta betalt för att jag har dator, mobiltelefon eller whatever.

    Ska vi ha denna "finansiering", lägg detta belopp på alla, via skattsedel.
    Eller ta bort den helt och låt de som vill ha SVT betala för det, troligen skulle SVT tappa 80%. Ingen vill ha skiten ändå.


    det BÖR ju rimligtvis bli billigare på så vis med då en hel instans som ska betalas läggs ner (radiotjänst).
    Sen blir det ju även "rättvist", ger inte mycket för kommentaren att man inte har tv, hur stenålder är man då...

    Så skulle alla betala och radiotjänst inte behövde finnansieras så borde ju rimligtvis även kostnaden gå ner.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    454

    Re: Fundering angående Tv-Licens.

    Nyheterna på SVT är ju i särklass bäst, men det är ju inte värt lika mycket som ett Canal+ abonnemang kostar.
    Jag har ett svagt minne av att vi diskuterat TV-licensens vara eller icke vara i en annan tråd i samband med det mycket underliga förslaget att en bredbandsuppkoppling skulle kräva tv-licens. Hittar inte tråden, och sökfunktionen och jag kommer inte överens sedan phpBB- bytet.
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

Liknande ämnen

  1. Enduro licens
    Av 5xaero i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-11-01, 13:19
  2. Fundering angående steg 1 e85 konverteringar
    Av BBR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-07-22, 00:59
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-05, 20:06
  4. En fundering angående laddtryck..
    Av tecen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-12-05, 02:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •