Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Fler som skall köpa beg. bil snart?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    851

    Fler som skall köpa beg. bil snart?

    Vad tror ni, är rätt läge i januari eller i februari mars?

    Många bilhandlare verkar ganska möra redan nu, men visst måste det bli bättre efter jul/nyår?

    Någon som provat på att köpa beg. bil nu? Finns det generellt stort utrymme för prutning?

    Jag skall köpa utan inbyte, vilket borde göra det lite lättare...
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Fler som skall köpa beg. bil snart?

    Citat Ursprungligen postat av ByggareB
    Jag skall köpa utan inbyte, vilket borde göra det lite lättare...
    Antar att du handlar härifrån då: http://www.bristolcars.co.uk/Used.htm

    Hade de haft någon begagnad Fighter T till rätt kurs så...

    Allvarligt talat brukade man ju förr säga att bilhandlarna var mest prutbenägna inför årsavstämningen dvs före nyår men om det nånsin varit korrekt vet jag inte.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 006

    Re: Fler som skall köpa beg. bil snart?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Antar att du handlar härifrån då: http://www.bristolcars.co.uk/Used.htm
    Förlåt för OT!

    Det här var nog en av dom fulare bakändar jag sett på en bil! http://www.bristolcars.co.uk/pics/used2 ... eim3_2.jpg

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    1 883
    Medlem#
    891

    Re: Fler som skall köpa beg. bil snart?

    Tror på konstant hårt fallande priser i minst 2år framöver.

    Ska man vara lite synisk så vänta ut till alla varsel har blivit verkställda.

  5. #5
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 247

    Re: Fler som skall köpa beg. bil snart?

    Tror som Bob säger, de är ganska möra nu. Jag skulle vänta några månader till, då är de hängmörade. Det är väl lite beroende på när de har bokslut. Nära detta och bilar som stått länge torde vara lättprutade.

    De på firman som skall byta bil nu ombedes åka i bilarna ungefär 6 månader till. Då tros det ha blivit mer stabila priser. Bilar som gått maxlängd i körsträcka skall dock släppas när det är dags.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    1 883
    Medlem#
    891

    Re: Fler som skall köpa beg. bil snart?

    Fral> Grejen med att åka 6mån till är nog snarare att man hinner betala ifatt närmare egentligt restvärdet.

  7. #7
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 247

    Re: Fler som skall köpa beg. bil snart?

    Citat Ursprungligen postat av Olof
    Fral> Grejen med att åka 6mån till är nog snarare att man hinner betala ifatt närmare egentligt restvärdet.
    Mnja. Firman har en del stålar. Det är betalat så att restvärdet är ok även om värdet på bilen blir riktigt lågt. Just nu är det svårt att få några inbytespriser över huvudtaget. Det är väl där man inbillar sig att det skall vara en ändring.

    Bilarna på befintliga avtal går 12k mil eller max 4 år. Nya avtal är 9k mil eller max 3 år.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 277

    Re: Fler som skall köpa beg. bil snart?

    Jag är ju lite sugen på att köpa beggad bil och funderar ju lite i samma banor som er andra. Jag har varit och huggit på en bil på Audi, men där fick jag inget vidare pris alls!

    Jag vill ju förståss helst byta in min gamla Saab om det går. Ingen lust att sälja privat.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Fler som skall köpa beg. bil snart?

    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Jag är ju lite sugen på att köpa beggad bil och funderar ju lite i samma banor som er andra. Jag har varit och huggit på en bil på Audi, men där fick jag inget vidare pris alls!

    Jag vill ju förståss helst byta in min gamla Saab om det går. Ingen lust att sälja privat.
    Det är väl just det som är problemet: En himla skillnad om du vill byta in en bil som handlaren får stora problem att bli av med eller om du genom att undvika inbyte kan hjälpa honom att minska sitt överfulla lager av begagnade bilar.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 277

    Re: Fler som skall köpa beg. bil snart?

    Visst är det så. Men då kan jag ju lika gärna köpa en bil privat också. Blir ju i så fall ännu bättre pris.

  11. #11
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 247

    Re: Fler som skall köpa beg. bil snart?

    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Visst är det så. Men då kan jag ju lika gärna köpa en bil privat också. Blir ju i så fall ännu bättre pris.
    Köpa hos en handlare med vettiga garantier och betala kanske mindre än vad en privat bilägare vill ha men inte får.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    851

    Re: Fler som skall köpa beg. bil snart?

    Finns det inte någon bilförsäljare här som vill avslöja läget ute i hallarna?
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Fler som skall köpa beg. bil snart?

    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Visst är det så. Men då kan jag ju lika gärna köpa en bil privat också. Blir ju i så fall ännu bättre pris.
    Nja, du kan väl fortfarande sälja din privat och sedan köpa ny bil av bilhandlaren utan inbyte?

    Tycker det verkar som att bilhandlarna ibland snabbare fattat galoppen med sjunkande beg-priser än vad privatpersoner gör som hoppas få ut mer för sina bilar än vad marknaden medger.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 335

    Re: Fler som skall köpa beg. bil snart?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Visst är det så. Men då kan jag ju lika gärna köpa en bil privat också. Blir ju i så fall ännu bättre pris.
    Nja, du kan väl fortfarande sälja din privat och sedan köpa ny bil av bilhandlaren utan inbyte?

    Tycker det verkar som att bilhandlarna ibland snabbare fattat galoppen med sjunkande beg-priser än vad privatpersoner gör som hoppas få ut mer för sina bilar än vad marknaden medger.
    Stämmer rätt bra det där. En kollega till mig köpte precis en fullsmetad 9-5 SC 2,3 biopower vector -08, saknade troligen bara taklucka samt intregrerade barnstolar och värme i baksäte. Denna gav han 200k för med 600 mil på mätaren... Det är ett tapp på ca 100k mot Nettopris på en fabriksny likvärdig bil. Dock FICK han inte ens byta in sin fina 9-5 Aero SC -02, 9500 mil, välutrustad :S
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309

    Re: Fler som skall köpa beg. bil snart?

    Sålde iväg en 9-5 2,2TiD Aut -05 för två veckor sedan.
    Fick 50% av listpriset vid inbyte... Firman hittade i vanlig ordning småkrafs att fixa för dryga 10k
    Nää, det täckte inte riktigt restvärdet

    Enl en tradingfirma jag pratat med finns det handlare i storstäderna som inte längre tar emot inbytesbilar ens vid nybilsköp pga beglagren redan är överfulla
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  16. #16

    Re: Fler som skall köpa beg. bil snart?

    Citat Ursprungligen postat av ByggareB
    Finns det inte någon bilförsäljare här som vill avslöja läget ute i hallarna?
    Frågan är väl hur det ser ut bakom hallarna? I hallarna är allt offentligt. Att binda kapital i en starkt fallande marknad, som det de facto innebär vid nybilsförsäljning med inbyte undviks nog av alla handlare.

    Om en ny 9-5 tappar 33% på 10 mån, ja då måste inbytespriset sättas ned med många % för bilen lär stå osåld ett bra tag.

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    järvsö
    Inlägg
    844

    Re: Fler som skall köpa beg. bil snart?

    Undra vad en m5 e39 kostar till våren då? Sugen på en sådan

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 335

    Re: Fler som skall köpa beg. bil snart?

    Citat Ursprungligen postat av jimmy/bmw
    Undra vad en m5 e39 kostar till våren då? Sugen på en sådan

    Tyvär tror jag inte ngn som har ett fint exemplar är villig att sälja till de pengarna som erbjuds, så det kommer nog inte gå att hitta några direkta kap, men självklart finns det alltid undantag.
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023

    Re: Fler som skall köpa beg. bil snart?

    Nu är hallarna fulla men vi kommer se samma fenomen som i början av 90-talet. En 3 år gammal begagnad bil kommer bli mindre vanlig runt 2011.
    Det är troligt att prisfallet på begagnat dämpas nu när färre har råd med nytt utan kanske blir tvingade att köpa lite äldre bilar samtidigt som folk behåller sina bilar längre. Tillgängliga bilar på privatmarknaden minskar också.
    Lägg till det att många av de som varslas annars skulle plockat ut nya tjänstebilar.
    Fredrik J

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    järvsö
    Inlägg
    844

    Re: Fler som skall köpa beg. bil snart?

    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Citat Ursprungligen postat av jimmy/bmw
    Undra vad en m5 e39 kostar till våren då? Sugen på en sådan

    Tyvär tror jag inte ngn som har ett fint exemplar är villig att sälja till de pengarna som erbjuds, så det kommer nog inte gå att hitta några direkta kap, men självklart finns det alltid undantag.
    tror inte m5ägarna förbi går lågkonjunturen,
    hoppas på en fin 00-01 för 130-140 loppor till våren kanske?
    Snuskigt mycket bil för pengen enligt mig

Liknande ämnen

  1. Batteri köpa nytt / vad skall man köpa
    Av badboll i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 81
    Senaste inlägg: 2016-10-20, 21:04
  2. Köpa bil snart.
    Av MathiasH i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-02-03, 08:50
  3. Köpa turbo i Peking (snart bär det av)
    Av Schön i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-03-13, 20:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •