Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Trimning 9000 2,3T -93

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    54

    Trimning 9000 2,3T -93

    Hejsan har lite frågar angående trimning köpte mig en original 200 hk men har sökt runt lite och tycker inte att jag hittar något bra svar på hur man trimmar bilen lättast vill bara har lite mera kräm behöver inte vara något monster. Tycker dock att bilen laddar dåligt då den bara går upp till strax efter mitten på det gula fältet ska den det eller föreligger det något fel? har ägt ganska många 9000 men aldrig en helt original. Läste också att om farthållaren inte fungerar så funkar inte laddet som det ska heller? Sanning eller Myt? Tacksam för ingående svar ..//MVh Fredrik
    Objects In Mirrors Are Japs,Beemers And Loosers And They Tend To Disappear

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    5737

    Re: Trimning 9000 2,3T -93

    En frisk 9000 ska ladda upp till gränsen mellan rött och gult. Kolla felsökningsguiden här för tips.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    54

    Re: Trimning 9000 2,3T -93

    Tack ska kolla den men bilen i sig går inte dåligt utan jämt fint och mjukt är fö en 9000 CDE 2,3T -93 nyköpt av VAG Sverige. dock läcker avgassystemet kan det bero på de? eller som sagt var farthållaren som ej fungerar?..Mvh Fredrik
    Objects In Mirrors Are Japs,Beemers And Loosers And They Tend To Disappear

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 404

    Re: Trimning 9000 2,3T -93

    I och med att din farthållare inte funkar så skulle jag kolla upp kontakterna nere vid pedalerna för dom har både med laddtrycket och farthållaren att göra.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    54

    Re: Trimning 9000 2,3T -93

    Nu har jag kollat farthållare och den fungerar som bekant inte dock tog jag bort kontakter gjorde rent satt tillbaka bytte från en annan 9000 jag har som jag vet farthållaren fungerade på.men den vägrar helt enkelt. Sen testade jag att ta bort säkringen till APC bilen laddade lika mycket för det testade även o ta bort slangar från MV för att få någon konstig reaktion från bilen men inte det heller? dock ser det ut som om det finns en box hållare under ratten till vänster om kopplingspedalen i vilket fall var den tom. är det någon vänlig själ därute som kanske har en aning eller två alla vaccumslangar är hela`vad jag kan se. dock är några lite torra men ej spruckna plus att avgasystemet läcker vid katten bilen i fråga är en 9000 CDE 2,3T//MVH Fredrik
    Objects In Mirrors Are Japs,Beemers And Loosers And They Tend To Disappear

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 404

    Re: Trimning 9000 2,3T -93

    Byt vakum slangarna om dom är torra. Dom kan läcka på alla möjliga och omöjliga ställen då.
    Har själv varit med om de.
    Kolla så de inte är spaken som nått är fel med.
    Vet inte hur de är med just årsmodell -93 hur dom styrde farthållaren.
    Kolla så du inte har en vakum klocka med ett pärlband som har gått av eller torra vakumslangar. Så va de på min -91 jag hade.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    54

    Re: Trimning 9000 2,3T -93

    exakt hur fungerar farthållaren och vad har den med laddtrycket att göra? tog även bort MV och gjorde rent men den skramlade när jag skakade på den fick också CE lampa som slockande när ja tagit bort minus o satt tillbaka? ..mvh fredrik
    Objects In Mirrors Are Japs,Beemers And Loosers And They Tend To Disappear

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 268

    Re: Trimning 9000 2,3T -93

    Ryck loss slangen ifrån vakumpumpen som finns under plastlocket i motorrummet närmast vindrutan på höger sida.
    Sug i den så ska gaspedalen och spjälhuset röra på sig.
    På din årsmodell så gissar jag ett det beror på trasig elcentral till FH. Jättevanligt -91-94!

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Re: Trimning 9000 2,3T -93

    Vad farthållaren har gemensamt med laddtryck är att motorn automatiskt går ner på grundladdningstryck när farthållaren är aktiverad. -Detta för att få mjukare hastighetsreglering.

    Angående laddningstryck: Med handen på hjärtat, har du kollat igenom bilen enligt den guide som Garfield länkade till?

    Farthållare: Under det svarta plastsjoket nedan vindrutan sitter det på höger sida en vacuumpump till farthållaren. På den är det anslutet slangar som med tiden brukar torka sönder på grund av närheten till AC/ACC rören. (Värme & kyla).

    Kolla båda kontakterna till kopplings och brompedaler. (Har för mig att de jobbar med både el och vacuum. -Elmässigt ska kontakterna vara slutna vid uppsläppta pedaler). - Blanda bara inte ihop brompedalens farthållarkontakt med bromsljuskontakten bara.
    Sedan finns det en vacuumklocka ovanför gaspedalen. Ansluten till den är en kulkedja som i andra änden är kopplad till gaswiren alldeles i ovankant av gaspedalens hävarm.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    54

    Re: Trimning 9000 2,3T -93

    Ok tackar för all tips ja kan få nu på kvällen smörjde jag upp Wg armen också det behövdes. Ja jag har kollat igenom felsökningsguiden men som sagt den är ju bara grov, dock mycket användbar. kan man inte koppla bort eller förbi FH bara har ju trots allt en högerfot ..
    Objects In Mirrors Are Japs,Beemers And Loosers And They Tend To Disappear

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807

    Re: Trimning 9000 2,3T -93

    Citat Ursprungligen postat av boppen
    tog även bort MV och gjorde rent men den skramlade när jag skakade på den
    Hmmm, det skall den inte göra och gör den det brukar det bero på att brickan innuti är sprucken=kass ventil.
    Prova med en du vet fungerar innnan du går o köper en ny.....de är dyra.

    mvh Jonas

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    54

    Re: Trimning 9000 2,3T -93

    ska testa en annan imorn tänkte jag. idag har jag köpt olja filter stift och nya bromsar runt om inte billigt men behövligt ..
    Objects In Mirrors Are Japs,Beemers And Loosers And They Tend To Disappear

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    54

    Re: Trimning 9000 2,3T -93

    HAr under gårdagen smörjt upp Wg armen bytt olja alla filter och all stift och allmän service med nya slangar där dom gamla var torra till vaccumet men bilen laddar inte mera ändå dock går den inte dåligt utan turbo,ätaren går upp till straxt efter mitten på det gula allttså närmare de röda än gröna bilen är en original 2,3T 200 utan fungerande FH ska den gå så eller är ngt fel..
    Objects In Mirrors Are Japs,Beemers And Loosers And They Tend To Disappear

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807

    Re: Trimning 9000 2,3T -93

    Nu är originalmätaren inget under av nogrannhet utan igentligen skall du mäta upp trycket med en graderad mätare för att vara säker.
    Men det låter som om att den skulle ladda lite dåligt......

    Hur gick det med testet av annan MV?

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    54

    Re: Trimning 9000 2,3T -93

    denna bil denna bil. undrar lite om vaccumet till FH sitter det i "akvariet" på passagerar sidan eller? och kan man inte koppla förbi FH. Bilen går ju inte dåligt på ngt sätt men känns ändå slö? dock rykar den inget vitt blått eller ngt skumt alls. Har noterat att turbon däremot börjar glöda väldigt lätt i jämförelse till körstil mot mina tidigare saabar. har som sagt aldrig ägt en helt original 200 hk förut så ja är inte så kunnig..mvh fredrik
    Objects In Mirrors Are Japs,Beemers And Loosers And They Tend To Disappear

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    54

    Re: Trimning 9000 2,3T -93

    Idag har jag testat en anna MV och en Annan box, testat och rycka slangen för och få bilen o skenladda men inte ens det gjorde den. o vet ni varför. för att WG kärvar så fruktansvärt mycket dock ska det sägas förmodligen.. någon annan som har tips?
    Objects In Mirrors Are Japs,Beemers And Loosers And They Tend To Disappear

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 268

    Re: Trimning 9000 2,3T -93

    Det kan inte vara katten eller ljuddämpare som har blivigt igensatta då? Det hände på polarens 9000 2,0T. Efter ett par rejäla burnouter i garaget small det till och 5l ull flög ut ur avgasröret. Efter det så gick bilen som en drömm

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    E-town
    Inlägg
    17

    Re: Trimning 9000 2,3T -93

    Ingen som har mixtrat med bilen innan du blev ägare? Tänkte mest att på våran visserligen en -94 så sitter det magnetventil framme vid fläkten den kanske är borttagen och så kanske du har en 170hk box, jag har en 170hk box till våran då vi köpte en motor på skroten och flyttade över vårat jox så den blev 200hk, så jag behöll den om våran box skulle få för sig att rasa.

    Mvh Kim

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    1 240

    Re: Trimning 9000 2,3T -93

    tjao

    finns 3 alternativ jag skulle ta en titt på..

    1, kolla så de inte e stopp i avgasystemet som Andreas Plars sa

    2, kolla Westegaten så inte fjädern e helt slut eller den e sjyterad/tjärvar så den står öppen

    2.kolla så du inte har läkage på tryckrören

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    54

    Re: Trimning 9000 2,3T -93

    Har fram tills nu skruvat med bilen och ju mera ju smörjer WG armen ju mera tycker jag bilen laddar ,kopplande in en laddmätare idag och den visar när man ryckt slangen att trycket är ca 0,6 stabilt med slangen på ca 0,3 bilen har stått stilla i ca 6 månader så tror nog att Wg kärvar extremt o värsta fall kan det blir fråga om ett turbobyte?. ang avgassystemet så läcker det och dom som haft bilen innan har gjort någon egen lösning mellan främre röret och det bakre. med ett flexrör och lite svetsfogar. kollade även farthållaren idag och det går endast en slang in till kupen från den finns ju två utångar så att säga varav den ena inte har någon slang och kan absolut inte hitta någon heller. sög i slangen som gick till kupen men det hände inget heller. Bilen är Fin går ganska bra men kan gå bättre börjar kännas lite rådlöst men som dom säger hoppet är det sista som överger en. Vill reda ut alla fel för det är ju ingen ide o trimma en bil som inte går på mera än GLT liksom.. //MVh Fredde
    Objects In Mirrors Are Japs,Beemers And Loosers And They Tend To Disappear

Liknande ämnen

  1. Trimning av 9000 Aero
    Av frisk89 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-01-12, 13:37
  2. Trimning av 9000 2,3T
    Av _karlsson_90 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-06-13, 20:41
  3. Hjälp med trimning, 9000 2,3t -95
    Av Slanerislana i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-03-28, 13:08
  4. trimning saab 9000 2,3t med tcs
    Av pocke76 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2008-12-10, 08:51
  5. trimning av saab 9000 2,3
    Av saablover_1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-11-16, 11:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •