Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: SAAB 9-5 kombi, köpråd (något lång)

  1. #1

    SAAB 9-5 kombi, köpråd (något lång)

    Hej alla!
    Har sökt och läst igenom trådar på forumet ett tag nu utan att egentligen få löst mitt dilemma.
    Jag och familjen står i ropet att köpa "ny" bil och det verkar som om en SAAB skulle passa oss utmärkt.
    Vi har tittat på 9-5'or alla typer av motorer från och tillochmed 04-05 (för att komma ifrån oilsludge problemet så bra som möjligt och att det är vad vår ekonomi tillåter).

    Nu till mina frågor:

    1. Om bilen är välservad och bra skött i övrigt, är dryga 10 000 mil "långt" för en SAAB? (tänker på slitdelar etc).

    2. Funderar på att köpa en 2.0t och slänga i ett chip då detta blir mer ekonomiskt än att leta större motoralternativ från start verkar det som. Låter detta som en bra ide?

    3. Håller (generellt sett) motorer och annat för detta (2.0t 04-05), gäller alltså ett steg 1, vidare trimm blir det ej då detta kommer räcka gott för våra behov. Vi är inga räserförare utan en barnfamilj men ibland vill man ju kunna kräma på lite

    Har hittat en bil här
    http://www.bytbil.com/bilar/begagnade/s ... AAAAAAAAA_!
    Som vi tycker verkar bra! Är dock i STHLM och vi i Götet men en liknande sådan med steg 1 chip är det vi tittar efter (tror vi) om det nu visar sig vara en hyffsat bra ide

    Alla tankar, ideer och råd är välkomna!

    MvH//Anders

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    832

    Re: SAAB 9-5 kombi, köpråd (något lång)

    Citat Ursprungligen postat av Aja82
    Hej alla!
    Har sökt och läst igenom trådar på forumet ett tag nu utan att egentligen få löst mitt dilemma.
    Jag och familjen står i ropet att köpa "ny" bil och det verkar som om en SAAB skulle passa oss utmärkt.
    Vi har tittat på 9-5'or alla typer av motorer från och tillochmed 04-05 (för att komma ifrån oilsludge problemet så bra som möjligt och att det är vad vår ekonomi tillåter).

    Nu till mina frågor:

    1. Om bilen är välservad och bra skött i övrigt, är dryga 10 000 mil "långt" för en SAAB? (tänker på slitdelar etc).

    2. Funderar på att köpa en 2.0t och slänga i ett chip då detta blir mer ekonomiskt än att leta större motoralternativ från start verkar det som. Låter detta som en bra ide?

    3. Håller (generellt sett) motorer och annat för detta (2.0t 04-05), gäller alltså ett steg 1, vidare trimm blir det ej då detta kommer räcka gott för våra behov. Vi är inga räserförare utan en barnfamilj men ibland vill man ju kunna kräma på lite

    Har hittat en bil här
    http://www.bytbil.com/bilar/begagnade/s ... AAAAAAAAA_!
    Som vi tycker verkar bra! Är dock i STHLM och vi i Götet men en liknande sådan med steg 1 chip är det vi tittar efter (tror vi) om det nu visar sig vara en hyffsat bra ide

    Alla tankar, ideer och råd är välkomna!

    MvH//Anders
    1. Är bilen välskött osv så är 10k mil inte farligt.
    Angående slitdelar så är det självklart att efter 10k mil börjar saker o ting komma.
    Bussningar, stötdämpare osv lär inte vara för fräscha om de inte är bytta nyligen.
    Mycket kan vara på "gång" runt 10k mil. Gäller inte bara Saab såklart.

    Jag skulle satsat på en Aero direkt. Behöver inte vara mycket dyrare och du slipper ett chiptrim. Du får då dessutom en bättre turbo, bättre koppling, fräschare inredning och ett bättre ljudsystem.

    Personligen kan jag idag säga att jag aldrig hade tagit en 2.0 / 2.3t.
    Hade jag vetat då, vad jag vet idag, hade jag aldrig tagit en 2.3t. Men jag fick ett kanonpris på min vagn så jag ångrar mig inte alltför mycket.

    Bilen du länkade till tyckte jag var dyr, iofs rätt låga mil...men nej.

    edit: oops. Såg nu att det var en -05a. Priset blev lite bättre då
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  3. #3

    Re: SAAB 9-5 kombi, köpråd (något lång)

    Tack för svaret!
    Ah va svårt detta är! Man vill ju få så mycket/bra bil fär så lite pengar som möjligt såklart!

    Kollar jag annonserna så får jag max en 02'a aero för de pengar som jag kan få en o4-05'a 2.0 - 2.3t/T med hyffsade mil.

    Är aeron en såpas mycket bättre bil att en 02'a skulle överväga en 04 - 05'a med annan motor? Tänkte på driftsäkerhet, "barnsjukdomar", förbrukning, försäkring osv.

    Bilen skall ju rulla som "familjebil" med allt vad det innebär så prestandan är inte DET viktigaste men 2.0t känns lite väl.
    Hört mycket positivt om att chippa de dock. Att det blir en helt annan karaktär på bilen. Men viktigast för oss är ju att skrället tål detta utan "större" problem då vi vill slippa stå på verkstaden stup i ett (har erfarenhet av dåligt köp tidigare. Annat märke) *ryser*

    Av nyfikenhet, vad är det som gör att du idag aldrig skulle valt en 2.0t eller 2.3t? Kan ju vara bra för mig att fundera på kanske

  4. #4
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 468
    Medlem#
    6901

    Re: SAAB 9-5 kombi, köpråd (något lång)

    Hej!

    Kör själv en 2.0t idag och kan ju säga att det inte är någon räser , men den räcker till.

    En 2.0t med chip blir mycket rolig.

    Tycker det var bra pris på -05 men du vill inte satsa på en Vector då du får mycket mer utrustning, nedlackade kjolar osv.


    T.ex denna http://www.blocket.se/vi/19220843.htm?ca=11_s

    Mycket fin färg och dessutom 1 års garanti.

    Lycka till!
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  5. #5

    Re: SAAB 9-5 kombi, köpråd (något lång)

    Tack för råden!
    En djungel detta med att köpa bil. Man vill ju hitta sitt "perfekta" exemplar!

    Många som verkar rulla i STHLM, kanske är värt att åka dit och kolla någon dag. Finns inte så många i Götet med omnejd verkar det som, än mindre med vector paketet...

    Hmm. Men vågar man slänga i ett chip i en 2.0t utan någon större fara tro? Eller är det egentligen rätt dumt?

  6. #6
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 468
    Medlem#
    6901

    Re: SAAB 9-5 kombi, köpråd (något lång)

    Citat Ursprungligen postat av Aja82
    Tack för råden!
    En djungel detta med att köpa bil. Man vill ju hitta sitt "perfekta" exemplar!

    Många som verkar rulla i STHLM, kanske är värt att åka dit och kolla någon dag. Finns inte så många i Götet med omnejd verkar det som, än mindre med vector paketet...

    Hmm. Men vågar man slänga i ett chip i en 2.0t utan någon större fara tro? Eller är det egentligen rätt dumt?
    Ett BRA "chip" från en välkänd och seriös firma ska inte vara några som helst problem med.

    Kopplingen bör klara sig fint på en 2.0t eftersom den har lägre bottenvrid än en 2.3t.

    Ska "chippa" min framåt sommaren tror jag.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  7. #7

    Re: SAAB 9-5 kombi, köpråd (något lång)

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne
    Citat Ursprungligen postat av Aja82
    Tack för råden!
    En djungel detta med att köpa bil. Man vill ju hitta sitt "perfekta" exemplar!

    Många som verkar rulla i STHLM, kanske är värt att åka dit och kolla någon dag. Finns inte så många i Götet med omnejd verkar det som, än mindre med vector paketet...

    Hmm. Men vågar man slänga i ett chip i en 2.0t utan någon större fara tro? Eller är det egentligen rätt dumt?
    Ett BRA "chip" från en välkänd och seriös firma ska inte vara några som helst problem med.

    Kopplingen bör klara sig fint på en 2.0t eftersom den har lägre bottenvrid än en 2.3t.

    Ska "chippa" min framåt sommaren tror jag.
    Låter bra detta! Hoppas det stämmer
    Verkar ju som det blir en väldigt rolig bil för hyffsade pengar med steg 1!

  8. #8

    Re: SAAB 9-5 kombi, köpråd (något lång)

    Sådär ja! Nu är bilen inköpt för en vecka sedan!

    Det blev en 9-5 SC -04 LinearBuissness med 10000mil på mätaren. Färgen blev "Espresso black metallic"=snygg och alla servicar etc var skötta exemplariskt, mycket gott skick på bilen!

    Ett steg 1 har redan "flugit in" i bilen och vi är supernöjda!

    Tack för alla tips och råd i tråden!

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 052

    Re: SAAB 9-5 kombi, köpråd (något lång)

    Då tycker jag att du ska lägga upp en bild på pärlan också, alltid trevligt med bilköp som känns bra!
    Kör arbetsholken VW Caddy -05 basset-transporten VW Golf Variant -08 och
    VW Golf Cab -91 på sommaren

  10. #10

    Re: SAAB 9-5 kombi, köpråd (något lång)

    Citat Ursprungligen postat av Saneringa
    Då tycker jag att du ska lägga upp en bild på pärlan också, alltid trevligt med bilköp som känns bra!
    Slänger upp en bild såfort jag tagit en! It's a promise!

  11. #11
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 468
    Medlem#
    6901

    Re: SAAB 9-5 kombi, köpråd (något lång)

    Hur vart det med bilden?
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  12. #12

    Re: SAAB 9-5 kombi, köpråd (något lång)

    Vad kul grattis till den nya fina bilen (MED MYCKET FIN FÄRG, SAMMA SOM PÅ MIN ).
    "ALWAYS LOOK ON THE BRIGHT SIDE OF LIFE"
    Saab 9-5 kombi 2.3t 2004 Espresso black

  13. #13

    Re: SAAB 9-5 kombi, köpråd (något lång)

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne
    Hur vart det med bilden?
    Den kommer den kommer! Skall fota bilen imorgon tänkte jag, om vädret är hyffsast. Har varit bortrest ett tag men nu så!

    Citat Ursprungligen postat av ducati1000ss
    Vad kul grattis till den nya fina bilen (MED MYCKET FIN FÄRG, SAMMA SOM PÅ MIN ).
    Tack tack! Jepp färgen är läcker! Vi är väldigt nöjda med bilen. Massa bil för mindre pengar, perfekt!

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    St Albert, AB, Canada
    Inlägg
    217

    Re: SAAB 9-5 kombi, köpråd (något lång)

    snyggare än min ?
    900 16v Cab 1987, Subaru Outback, *NG9-3 Aero 2004 Cab, *Saab 95 2006 Kombi, * Jaguar XJ6 2000

Liknande ämnen

  1. plåtfälg vinterdäck. Något gick sönder pga lång bult?
    Av Manne1337 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-11-15, 23:20
  2. 9-5 Kombi-hur lång??.
    Av manne i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-24, 14:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •