Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 95

Ämne: Bara en nyckel OG9-5

  1. #1

    Bara en nyckel OG9-5

    Hej nån som vet vad en ny nyckel(fjärr) kostar till en 9-5 05:a?
    Fick bara en med bilen när den köptes och det känns som man måste ha minst 2 nycklar!!!
    Förr fick man även med en nyckel att ha i plånboken....finns såna att beställa?

    /Henrik

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020

    Re: 9-5 05:a med bara en nyckel

    Typ 1400 kr inkl programerinh.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    130

    Re: 9-5 05:a med bara en nyckel

    Har för mig att jag dessutom läst något om femsiffrigt belopp om den enda nyckel man har går sönder eller tappas bort.

    Jag har nämligen också bara fått med en nyckel vid köpet och ska försöka få tummen ur och köpa en reservnyckel så snart som möjligt.
    Kör: Saab 9-5 SC Vector 2.0t 2004

  4. #4
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901

    Re: 9-5 05:a med bara en nyckel

    Jag hade krävt 2 nycklar vid ett ev köp av en bil.

    Blir väldiga problem med FB om bilen skulle bli stulen.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105

    Re: 9-5 05:a med bara en nyckel

    Hej,

    Nyckel kostar ca 600 kr på Saab, utan inprogramering.

    Testa när nyckeln sitter i tändningslåset att trycka på bagageluckeöppningsknappen så ser du hur många nycklar som är aktiva till din bil.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405

    Re: 9-5 05:a med bara en nyckel

    Du kan programera om så du kan få "dina" nycklar att bara funka i din bil.
    Men köp en nyckel och gör de.
    Inte kul att få bilen stulen med hjälp av orginal nyckeln.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  7. #7

    Re: 9-5 05:a med bara en nyckel

    Kan man fixa det själv om man bara har tillgång till Tech2 eller?

    /Henrik
    Senast redigerat av Moderator den 2022-05-14 klockan 16:33. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    130

    Re: 9-5 05:a med bara en nyckel

    Citat Ursprungligen postat av Johan S
    Hej,

    Nyckel kostar ca 600 kr på Saab, utan inprogramering.

    Testa när nyckeln sitter i tändningslåset att trycka på bagageluckeöppningsknappen så ser du hur många nycklar som är aktiva till din bil.

    Mvh
    Johan
    Beskriv gärna lite mer ingående hur man ska göra. Ska tändningen vara på? Ska motorn vara igång? Det enda som hände för mig var att bakluckan låstes upp.
    Kör: Saab 9-5 SC Vector 2.0t 2004

  9. #9
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901

    Re: 9-5 05:a med bara en nyckel

    Hej!

    Sätt dig i bilen och starta motorn.

    Ta bort ev felmeddelanden på SIDen först.

    Tryck sedan på knappen för bagageluckans öppning PÅ nyckeln som sitter i tändningslåset så kommer det komma fram info på siden.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405

    Re: 9-5 05:a med bara en nyckel

    Citat Ursprungligen postat av Henrik Rosvall

    Kan man fixa det själv om man bara har tillgång till Tech2 eller?

    /Henrik
    De ska man kunna göra ja!

    MVH

    F
    Senast redigerat av Moderator den 2022-05-14 klockan 16:34. Anledning: Fixat trasigt citat
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    130

    Re: 9-5 05:a med bara en nyckel

    Tack för hjälpen Turbo_Danne. Fick upp följande:
    "2 Remote Key
    2 Transpondr"

    Detta var ju inte så trevligt. Bilen är köpt på firma, som åtminstone påstod att de bara hade en nyckel. Den enda ägaren innan denne firma är ett företag. Det känns som att jag bör uppsöka en Saab-verkstad och få nyckeln och bilen omkodade, eller hur går det där till? Antar att det är något liknande Fredrik.j skriver om. Kostnad?

    Hoppas Henrik Rosvall inte har något emot att jag glider med i hans tråd
    Kör: Saab 9-5 SC Vector 2.0t 2004

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327

    Re: 9-5 05:a med bara en nyckel

    Om ni endå ska koda om nyckeln / nycklarna, skaffa den nya nyckeln först och gör sen programmeringen hos en verkstad (samma kostnad om man vill programmera bort en nyckel som om man ska programmera in en ny nyckel då det är immobilizern man programmerar). Dessutom skall det göras hos en verkstad så ni får papper på att det är gjort så ni kan påvisa detta vid en ev. stöld av bilen. Lite svårt att be försäkringsbolaget starta bilen och trycka på bagagelucksknappen för att se hur många nycklar som är aktiva när bilen befinner sig på en färja till tallin
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    130

    Re: 9-5 05:a med bara en nyckel

    Du menar att det blir billigare att köpa nyckel "nummer två" i samband med omprogrammeringen, för att man då kodar om båda nycklarna samtidigt? Låter vettigt, även om jag inte gillar den halvstora utgiften så här inför jul.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-05-14 klockan 16:35. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Kör: Saab 9-5 SC Vector 2.0t 2004

  14. #14

    Re: 9-5 05:a med bara en nyckel

    Glid du med så mkt du vill....så slipper jag vara ensam om att ställa "dumma frågor"

    /Henrik

    Citat Ursprungligen postat av VincentVega
    Tack för hjälpen Turbo_Danne. Fick upp följande:
    "2 Remote Key
    2 Transpondr"

    Detta var ju inte så trevligt. Bilen är köpt på firma, som åtminstone påstod att de bara hade en nyckel. Den enda ägaren innan denne firma är ett företag. Det känns som att jag bör uppsöka en Saab-verkstad och få nyckeln och bilen omkodade, eller hur går det där till? Antar att det är något liknande Fredrik.j skriver om. Kostnad?

    Hoppas Henrik Rosvall inte har något emot att jag glider med i hans tråd

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327

    Re: 9-5 05:a med bara en nyckel

    Citat Ursprungligen postat av VincentVega
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Om ni endå ska koda om nyckeln / nycklarna, skaffa den nya nyckeln först och gör sen programmeringen hos en verkstad (samma kostnad om man vill programmera bort en nyckel som om man ska programmera in en ny nyckel då det är immobilizern man programmerar). Dessutom skall det göras hos en verkstad så ni får papper på att det är gjort så ni kan påvisa detta vid en ev. stöld av bilen. Lite svårt att be försäkringsbolaget starta bilen och trycka på bagagelucksknappen för att se hur många nycklar som är aktiva när bilen befinner sig på en färja till tallin
    Du menar att det blir billigare att köpa nyckel "nummer två" i samband med omprogrammeringen, för att man då kodar om båda nycklarna samtidigt? Låter vettigt, även om jag inte gillar den halvstora utgiften så här inför jul.
    Yes, annars måste du programmera om immobilizern även när du beställt den nya nyckeln . Tyvär är det så att nyckeln i alla fall till ng9-3 kostar ca 600kr, och ny nyckel + programering för en 9-5a gick på 13??kr (köpte precis ny nyckel och programmera in den på farsans 9-5a då jag trodde jag tappar bort 1 (hittade den själklart dagen därpå bland mina manschettknappar, hur fan man nu kom på iden att lägga den där :S))
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 057

    Re: 9-5 05:a med bara en nyckel

    Om du har köpt din bil på firma ska du självklart skicka räkningen till dom och gör som tidigare nämnts att du beställer en ny nyckel och sedan programerar den tillsammans med den befintliga.
    Kör arbetsholken VW Caddy -05 basset-transporten VW Golf Variant -08 och
    VW Golf Cab -91 på sommaren

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    130

    Re: 9-5 05:a med bara en nyckel

    Jag visste ju vid köpet att jag bara fick med en nyckel. Kan jag då verkligen kräva att de betalar? Känns lite dumt att komma med sådana krav tre månader efter köpet, men jag kanske är lite mesig av mig.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-05-14 klockan 16:35. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Kör: Saab 9-5 SC Vector 2.0t 2004

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 057

    Re: 9-5 05:a med bara en nyckel

    Nja, egentligen ska man kräva det från början för att slippa dom problem och kostnader som det medför att köpa en ny nyckel och betala för inprogrameringen.

    Men att programera om båda nycklarna samtidigt kan inte kosta något extra tycker jag. Du får fjäska lite för mekanikern
    Kör arbetsholken VW Caddy -05 basset-transporten VW Golf Variant -08 och
    VW Golf Cab -91 på sommaren

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: 9-5 05:a med bara en nyckel

    Citat Ursprungligen postat av VincentVega
    Citat Ursprungligen postat av Saneringa
    Om du har köpt din bil på firma ska du självklart skicka räkningen till dom och gör som tidigare nämnts att du beställer en ny nyckel och sedan programerar den tillsammans med den befintliga.
    Jag visste ju vid köpet att jag bara fick med en nyckel. Kan jag då verkligen kräva att de betalar? Känns lite dumt att komma med sådana krav tre månader efter köpet, men jag kanske är lite mesig av mig.
    Problemet är väl inte så mycket att du bara har en nyckel som att någon annan har en fungerande nyckel till din bil?

    En gyllene kompromiss borde väl vara att du betalar för en ny nyckel medan bilfirman står för programmeringen. På så sätt kommer den "försvunna" nyckeln också bli obrukbar då man för att kunna lägga till en eller flera nycklar först måste radera alla gamla om jag inte minns fel.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    130

    Re: 9-5 05:a med bara en nyckel

    Precis. Det stora problemet är att det någonstans finns en till nyckel som fungerar till min bil.

    Ska ringa bilfirman och höra vad de tycker om saken.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-05-14 klockan 16:36. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Kör: Saab 9-5 SC Vector 2.0t 2004

Liknande ämnen

  1. Bara en nyckel NG9-3
    Av MysCarl i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2019-05-17, 21:44
  2. Avaktivera nyckel NG9-3
    Av Sjostrom89 i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2016-08-07, 21:09
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-12-02, 00:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •