Sidan 5 av 5 FörstaFörsta ... 345
Resultat 81 till 95 av 95

Ämne: Bara en nyckel OG9-5

  1. #81
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    Bara en nyckel OG9-5

    Min nya 9-5 (2005mod) leverades bara med en nyckel, og fjärrkontrollen fungerar heller ej. Transpondern fungerar, bilen kan startas. Går det då att programmera inn en ny nyckel? Min mekaniker menade att man får trycka på en av knapparna til den fungerande nyckelen, när man skal koda inn nya. Och fjärren fungerar ju ej. Eller håller det att transpondern fungerar i min gamla nyckel, för att koda inn nya?

  2. #82
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Hej och välkommen hit

    Ja, man kan koda in nya fjärrkontroller och transpondrar och kanske ännu viktigare att du då får bort de som är borttappade så ingen knycker bilen för dig men den nyckeln.
    Och för allt föra det krävs programmering med TECH2 som bl.a. finns hos Saabverkstäder m.fl.

    Du kan redan nu prova att kontrollera hur många som hör till bilen genom att sätta i nyckel och vrida till läge 1 så instrumentering mm tänds upp men inte så att startmotorn går runt och så trycker du på knappen på fjärren för att öppna bakluckan, då skall SID visa hur många transponders och fjärr som är parade till bilen.


    Och läs gärna här
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #83
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Hej och välkommen hit

    Ja, man kan koda in nya fjärrkontroller och transpondrar och kanske ännu viktigare att du då får bort de som är borttappade så ingen knycker bilen för dig men den nyckeln.
    Och för allt föra det krävs programmering med TECH2 som bl.a. finns hos Saabverkstäder m.fl.

    Du kan redan nu prova att kontrollera hur många som hör till bilen genom att sätta i nyckel och vrida till läge 1 så instrumentering mm tänds upp men inte så att startmotorn går runt och så trycker du på knappen på fjärren för att öppna bakluckan, då skall SID visa hur många transponders och fjärr som är parade till bilen.


    Och läs gärna här
    Men han skriver ju att fjärren inte fungerar!
    Signaturlös

  4. #84
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Citat Ursprungligen postat av frippe64 Visa inlägg
    Men han skriver ju att fjärren inte fungerar!
    Och jag skrev "Du kan redan nu prova att kontrollera", det kostar inget :-)
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #85
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481
    Är batteriet bytt i nyckeln?`

    Jag vill ju minnas att de tryckte på någon knapp på fjärren för att kunna programmera in nya fjärrdosor senast jag var inne?
    Dock så hade jag ju larm på den bilen, i vanliga fall är det väl inte ett larm utan enbart fjärrdosa för att låsa upp.
    Senast redigerat av Pumba den 2015-01-02 klockan 21:44.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #86
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    11937
    Jag har för mig att det räcker med tech 2 och transponder för att programmera in nya nycklar och fjärrar
    Det bör du göra snarast, dels för att spärra eventuella nycklar som är på drift, dels för att om din enda fungerande nyckel försvinner/pajar behöver TWICE bytas och det är idiotdyrt.

    Sedan kan man undra varför fjärren inte funkar: Är det batteriet i fjärren som är slut (25:- att byta), är det fjärren i sig som är paj (överkomligt dyrt) eller är det mottagaren i bilen som är paj (jobbigt dyrt, dessutom hjälper inte nya nycklar m. fjärr mot det problemet)?

  7. #87
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Tack för svaren. Fjärren fungerar definitivt inte. batteri bytt. Förra ägaren hadde glömt den i byxorna, og sedan tvättät dessa Men transponder fungerar ju, sedan bilen startar och går. Frågan var om inte den passiva signalen från transpondern är nog för att kunna koda inn en ny nyckel. Surt att få byta TWICE.

  8. #88
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Se till att fixa ny nyckel så fort som möjligt, om du tappar den sista nyckeln så blir det både dyrt och krångligt att få ny nycklar att fungera med bilen.
    /Johan

  9. #89
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Se till att fixa ny nyckel så fort som möjligt, om du tappar den sista nyckeln så blir det både dyrt och krångligt att få ny nycklar att fungera med bilen.
    /Johan
    Och det går kan hända inte, då den sista nyckeln inte fungerar, fjärrlåsfunktionen.

  10. #90
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Citat Ursprungligen postat av yellowcar Visa inlägg
    Och det går kan hända inte, då den sista nyckeln inte fungerar, fjärrlåsfunktionen.
    Om jag har förstått det hela rätt så går det så länge man kan starta bilen. Man måste ha, svjf, en nyckel för att kunna starta bilens system för att kunna gå in med en Tech2 och lägga till ytterligare nycklar.
    /Johan

  11. #91
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Och den nyckel som är på vift kanske funkar perfekt...
    Jag skulle försöka åtgärda kvickt och ha bilen under uppsikt tills det är fixat om den inte är värd väldigt lite. En rattkrycka är alltid besvärande

  12. #92
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973
    Transpondern kräver inget batteri för att fungera. Har du bara en fungerande transponder kan du lägga till fler transpondrar och fjärrar med Tech2. Man tycker på fjärren för att para nyckeln, och det går att para en transponder ur en enhet med en fjärr från en annan enhet. Det är lite knöligt med går att lösa.

    1. Kolla och ev byt batteri.
    2. Skaffa ny transponder
    3. Skaffa en till nyckel

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  13. #93
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Är det inte bara att gå till närmsta aukt. verkstad? Fixa en ny nyckel utan nyckelmedel (gissar att det inte finns kvar längre heller?) går väl lös på dryga tusenlappen om du är lite om dig och kring dig och ringer runt.

    http://forum.saabturboclub.com/showt...n-p%C3%A5-Saab
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  14. #94
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Transpondern kräver inget batteri för att fungera. Har du bara en fungerande transponder kan du lägga till fler transpondrar och fjärrar med Tech2. Man tycker på fjärren för att para nyckeln, och det går att para en transponder ur en enhet med en fjärr från en annan enhet. Det är lite knöligt med går att lösa.

    1. Kolla och ev byt batteri.
    2. Skaffa ny transponder
    3. Skaffa en till nyckel

    Mvh
    Det löste sig idag. Har en egen tech2, och fikk hem bilen idag. Såhär gjorde jag: Tog en fungerande elektronikenhet från en annan nyckel. Tog loss baklocket på min orginalnyckel, och satte denna i tänningslåset, och slo på tänningen. Gikk til programmering av nycklar, slo av tänningen, bytte elektronikenheten, slo på tänningen och fullförde programmeringen (trycka 8 ggr på öppna knapp). Efteråt fungerande nyckeln og fjärrkontrollen. La også inn min reservnyckel til 9-3 an, för att vara säker på en backup.

  15. #95
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Skönt det löste sig

Liknande ämnen

  1. Bara en nyckel NG9-3
    Av MysCarl i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2019-05-17, 21:44
  2. Avaktivera nyckel NG9-3
    Av Sjostrom89 i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2016-08-07, 21:09
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-12-02, 00:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •