Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Väsande ljud!?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    359

    Väsande ljud!?

    Hej igen!

    Ny fråga = ny tråd eller?

    Vid ca 2000 rpm, när man släpper upp gasen kommer det ett väsande ljud från fronten nånstans, svårt att lokalisera, men det låter som om det kommer från mitt i instrumentbrädan... ett svagt brummande väsande ljud som försvinner så fort man petar på gasen igen... några tips?
    Saab 9-5 Aero SC MY02

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Frösön
    Inlägg
    995
    Medlem#
    2084
    Kollat slangarna till farthållaren?

    Är det en OG900?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    359
    F'låt! Glömte givetvis att skriva att det är en -96 2,0t det rör sig om!

    Dock är motorn från 97 eller 98!

    Slangar till farthållaren? Näe... finns det såna!? Trodde en sån funkar digitalt... hmm... kan förklara varför den tappar 10 km/h innan farthållaren börjar arbeta kanske... använder inte farthållaren så mkt nämligen...!

    Ska kolla, tack!
    Saab 9-5 Aero SC MY02

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    59

    Skallerorm?

    Lyfter en gammal tråd (om inte annat syns det att jag har sökt... ).

    Jag har samma "problem" som fabbe72 en gång i tiden hade.
    Vid ca 2000 varv, eller/ibland lite högre, dyker det ibland efter gaspådrag (ej nödvändigtvis speciellt kraftigt) upp ett väsande ljud som håller i sig ett par, tre sekunder. Inte särskilt högt eller "illavarslande" men ändå så att man lägger märke till det. Lite som en skallerorm om man ska försöka sig på en liknelse.

    Det sker när varvet är på nedåtgående, både när jag fortfarande har gaspedalen lite nedtryckt och när jag släppt den helt. Ibland inbillar jag mig att jag kan möta med gasen vid det varvtal ljudet dyker upp för att hålla ljudet levande några extra sekunder för att lyssna mera (ja, ni vet ju hur mkt man ska vicka på en ond tand... ) men det kan som sagt bara vara inbillning.

    Ljudet har dykt upp ngn gång efter den senaste servicen som var en "försenad" 11k-service, dvs med drivrem och hela karamellen + nytt avgassystem ("vanligt").

    Jag har inte märkt ngn skillnad i hur bilen går i övrigt och den verkar ladda som den ska utan protester eller ryck. Läste i ngn annan sök-på-väsande-tråd att det kan ha med växellådan/oljan att göra?

    Bilen är en 9-3 Sport från -99, 200hk.
    Alla tankar emottages tacksamt.
    Har en svart 9-3 Sport -99

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    59
    Ingen som några aningar? Eller orkar ni bara inte läsa tråden?
    Det kan ju inte vara så att min bil är unik...
    Har en svart 9-3 Sport -99

Liknande ämnen

  1. VÄSANDE LJUD!!! 900 taladega-98
    Av saab taladega i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-09-15, 22:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •