Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Problem med handbroms på saab 90 1987

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    En annan del av Köping
    Inlägg
    1 122

    Problem med handbroms på saab 90 1987

    Hejsan!
    Har en saab 90 med den oerhört dumma handbromsen som strular vid varje besiktning. Har fåt lov att byta ok flera gg. Oken som sitter få bilen nu byttes för ca 2-3 år sedan och det ena funkar taskigt som sjutton redan. Det största problemet är dock att inte handbromsen fungerar. Spelet nere vid oket skall cu vara ca 05-06 men har ju ingen betydelse i det här fallet då man med handfraft kan pressa hävarmen ända i botten utan att det låser. Skulle vilja höra vad det kan vara för fel och vad man kan göra åt det för jag är inte så sugen på att slänga ut tusenlappar på nya ok igen. beg är ju inget alternativ för de funkar ju lika taskigt. Är dock förvånad att de funkat så pass bra rätt länge med originaloken men inte med utbytes, är det sämre kvallite på dom eller endast otur?
    Mvh/Adde
    "Utan turbo kan man inte leva!"
    Kör V70 R Design
    Har hört Saab 9-3 Aero 2001
    Kika på 93 Aeron

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 403

    Re: Problem med handbroms på saab 90 1987

    Finns ett verktyg på biltema så du kan justera handbromsen men då måste du ta bort klossarna så du kan komma åt och skruva på kolven i oket.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 122
    Medlem#
    6234

    Re: Problem med handbroms på saab 90 1987

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Finns ett verktyg på biltema så du kan justera handbromsen men då måste du ta bort klossarna så du kan komma åt och skruva på kolven i oket.

    MVH

    F

    Helt fel. Du justerar ej handbromsen så. Du skruvar bara in kolven så att du kan få dit dom nya beläggen.

    Aero_Jansson: Ta ur beläggen och skruva in kolven helt. Sätt i beläggen igen. Helst nya om du har råd. Sen sätter du i sprintarna som håller beläggen. Efter det så går du in i bilen och dra handbromsspaken 3 hack om ja inte minns fel och sen trampa på bromsen, så att kolven åker ut. Sen så kollar du efter ett par trampningar om handbromsen tar. Om inte gör om proceduren.
    Har du inte dragit handbromsen något hack och pumpar på bromsen så får du att bromsoket ligger an hela tiden. Vilket relaterar i att du får byta belägg oftare. Och sen så får du väldiga problem med att få ut beläggen.

    Det går ju att göra en grundinställning av handbromsen. Då man justerar in vajrarna så att hävarmen har ett litet spel. Kollas med ett bladmått. Kan dock inte hur stort spelet skall vara. Och det arbetet utförs lättats om man är 2 man. En som skruvar på vajrarna och en som kollar när bladmåttet släpper från hävarmen.

    Lycka till med meket.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641

    Re: Problem med handbroms på saab 90 1987

    Justering kan göras enligt här redovisad beskrivning.
    Ett tipps att få handbromsen att fungera i många år utan problem:
    tag bort handbromsarmen från oket, slipa av all rost på armen, smörj sedan med lite kopparpasta samt montera tillbaka armen. Kolla även att tätringen är ok.
    Jag gjorde så efter ständiga problem och sedan fungerade den klockrent i 6år.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    En annan del av Köping
    Inlägg
    1 122

    Re: Problem med handbroms på saab 90 1987

    Hejsan!
    Jodå jag har ett sådant där verktyg så jag har kunnat skruvat in kolven och fåt i beläggen. Problemet är bara det att det spelar ingen roll hur man än donar så går hävarmen i botten. Har inga problem med att den går tugnt eller så, de bara det att den inte har nån verkan när man häver åt den. Beläggen känns onödigt att byta då de inte är speciellt slitna, de borde ju dessutom gå att få en fungerande p broms även om dom va sletna. Måste vara nå kruks inut i oket. Kan förvisso prova att dra åt handbromsen lite innan jag pumpar ut kolvarna, kan ju vara värt ett försök även om jag tvekar på att de har så stor betydelse. Tack så länge!!
    Mvh/Adde
    "Utan turbo kan man inte leva!"
    Kör V70 R Design
    Har hört Saab 9-3 Aero 2001
    Kika på 93 Aeron

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641

    Re: Problem med handbroms på saab 90 1987

    Citat Ursprungligen postat av Aero_Jansson
    Hejsan!
    Jodå jag har ett sådant där verktyg så jag har kunnat skruvat in kolven och fåt i beläggen. Problemet är bara det att det spelar ingen roll hur man än donar så går hävarmen i botten. Har inga problem med att den går tugnt eller så, de bara det att den inte har nån verkan när man häver åt den. Beläggen känns onödigt att byta då de inte är speciellt slitna, de borde ju dessutom gå att få en fungerande p broms även om dom va sletna. Måste vara nå kruks inut i oket. Kan förvisso prova att dra åt handbromsen lite innan jag pumpar ut kolvarna, kan ju vara värt ett försök även om jag tvekar på att de har så stor betydelse. Tack så länge!!
    Mvh/Adde
    Hej, om det är så att du inte får någon påverkan på kolvarna när du vrider på armen är det nog så att handbromsarmen inte greppar in i okets spår.
    Tag bort armen och kolla dess förslitning. Testa sedan handbromsfunktionen genom att sticka in en skruvmejsel där armen satt och vrid, nu skall kolvarna gå att röra skapligt lätt.
    Att delarna inne i oket kärvar är mycket sällsynt, ( har demonterat ett flertal ok och det har aldrig varit ngt fel inne i själva oket) utan det är antingen kolvarna som är rostskadade eller handbromsarmen som kärvar.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641

    Re: Problem med handbroms på saab 90 1987

    Hej igen, ett tillägg till mitt senaste inlägg:
    När du justerar in handbromsen skall du göra på följande sätt:
    -Se till att handbronsarmen är i sitt yttersta läge ( Koppla ev bort vajern)
    -Därefter monterar du den yttre bromsklossen och trycker in oket så att klossen ligger ann mot bromsskivan.
    -Tryck sedan in den inre kolven tills det tar stopp ( kolla att den inre klossen går dit, men montera den inte).
    -Justera sedan ut kolven genom att vrida den med spec-verktyget tills du får lämpligt spel mellan kloss och skiva. Här få du prova dig fram till du får tillräcklig verkan på när du vrider på armen.
    Obs. mellan varje justering är det viktigt att armen ställs i sitt ytterläge.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 478

    Re: Problem med handbroms på saab 90 1987

    OJ då! Mycket gissningar här ser jag.

    Så här är tillvägagångssättet. (Förutsätter att du redan kollat att både den direktverkande och den indirekt verkande kolven fungerar).

    1: När du tagit ur de gamla bromsklotsarna kan du med fördel trycka in hävarmen för att kolla om kolven rör sig. (Ta ett brytjärn och tryck mot kolven samtidigt du trycker in hävarmen). Gör den det fortsätter du enligt följande:

    2: Grundjustering av wirar: 0,5 mm mellan stopp och oket, precis som du beskriver.
    (Tänk på att wirarna är korsade, d.v.s om man justerar den högra wiren vid spaken så påverkar man det vänstra oket).
    När grundjustering av wirar är gjorda kan man glömma den biten.

    3: Gör rent och smörj okets glidytor med kopparpasta. Okets båge ska lätt kunna flyttas till vardera sidan med hjälp av ett ca 3-4 dm långt brytjärn.
    4: Sätt i yttre bromsklotsen.
    5: Skruva/tryck tillbaks kolven så att det lätt går att få i den inre klotsen.
    6: Montera U-pinne, dämpplåt och låspinne.
    (Detta naturligtvis på båda framhjulen).

    7: Därefter trampar du till ett par gånger på bromsen så att klotsarna tar.
    Nu kommer det viktiga för att få p-bromsen att fungera ok.
    8: Dra åt parkeringsbromsen 5 hack, (motor avstängd) trampa hårt på bromspedalen ett 15-tal gånger.
    Släpp p-bromsen och testa om den tar.

    - Funkar fortfarande inte p-bromsen ok, starta motorn, släpp p-bromsen och trampa hårt på bromspedalen 15-20 ggr, ibland kan det behövas ännu fler tramp.

    Nu ska det funka om oken är ok. (Men det hade du ju redan kollat som en av de första punkterna här ovan).

    Det idoga pumpandet på bromspedalen är till för att självjusteringen av p-bromsen ska justera in rubbet på rätt sätt.

    OBS! Pumpa ej hårt på bromspedalen när motorn är på och p-bromsen är åtdragen. Då kan man överjustera p-bromsen, med följden anliggande broms.

    Dessa råd kommer från mig som arbetat med dessa bromsar ända sedan 1975, då dom var nyhet på 99, fram tills dess dom försvann med 1987 års modells utgång på 90 och 900.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

Liknande ämnen

  1. Kopplingsbekymmer Saab 900 mod 1987
    Av H-M i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-23, 12:32
  2. 1987 900 främre p-broms problem
    Av TurboGilbert i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-04-07, 00:15
  3. tips ang köp av saab 900 t16 cab 1987
    Av turbo niklas i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-12-02, 00:34
  4. Svar: 24
    Senaste inlägg: 2007-01-03, 10:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •