Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Ny mobil, Samsung Omnia, SE X1 or what?

  1. #1
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959

    Ny mobil, Samsung Omnia, SE X1 or what?

    Jaha, så var det återigen dags för en mobiltråd.
    Fick papper igår att mitt abb. löper ut och att jag därmed får en telefon subventionerad om jag tänker förlänga, vilket jag tänker. Har 3 och det är därför deras sortiment som gäller.
    För tillfället har jag en Nokia N95 av gamla modellen, som jag varit nöjd med sånär som storleken, batteritiden och kvalitetskänslan.
    Men vad gäller storleken är det ju så att man vill ha så stor skärm som möjligt, men ändå en minimal telefon. En ekvation som inte går ihop.

    Vet att KK pratade sig varm för någon av Samsungs nya modeller, men hittar inte tråden. Sen tycker jag Sonyericssons X1 ser riktigt snygg ut, dock något dyrare.
    De grejor som jag värdesätter högst är följande:

    *Kamera - mobilen är min enda och därför bör inte kameran ta sämre bilder än min nuvarande Nokia
    *Multitasking - ett absolut krav att kunna spela musik, skicka meddelande osv samtidigt
    *Surf - inget avancerat, men att kunna surfa runt i all enkelhet tycker jag en modern telefon bör klara
    *Att kunna använda telefonen som 3g-modem till en laptop (som jag kan med min nuvarande N95)

    Följande är även en stor fördel:

    *Lång batteritid
    *Blåtandsstereo
    *Mycket minne, eller plats för minneskort
    *Radio

    Som jag ser det så har Nokia inget att erbjuda i dagens läge som tilltalar, men ni med insikt kanske vet om de har något på gång framöver. Jag behöver ju inte byta precis nu, utan kan lugna mig några månader om det vore idé.

    Kom gärna med vettig input!

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    840

    Re: Ny mobil, Samsung Omnia, SE X1 or what?

    Jag har också en N95, grymt nöjd med den. Har fan inget att klaga, skulle vara batteritid då. Men ett nytt batteri skulle nog göra susen.

    Så mitt tips är att behålla din N95a och på det viset få ner din fasta månadsavgift till 3.
    Istället köper du rosor till kärringen en gång / månad för 100-200:-

    Baserat på dina kriterier så ser jag ingen större anledning att byta N95an...

    Sist jag hörde nåt om X1 är att den ska vara SEEEG? Kanske en ny firmware skulle hjälpa mot det.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 638

    Re: Ny mobil, Samsung Omnia, SE X1 or what?

    Jag kör HTCs diamond och är riktigt nöjd med den, lite litet minne för dig och kameran är ju ingen höjdare.
    Frugan däremot har LGs Renoir och den kameran är riktigt bra, microSD kort så minnet kan man ju välja själv det va mitt tips

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 837

    Re: Ny mobil, Samsung Omnia, SE X1 or what?

    Nya Samsung I900 Omnia har en lågupplåst skärm i förhållande till t.ex. SE X1 och HTCTouch HD (om det nu är en SmartPhone du skall ha?)

    I senaste numret av Computer Sweden Hemma (en bilaga till CS som utkommer en gång i månaden. Bilagan alltså, inte CS) jämför de just dessa tre telefoner (plus iPhone) och flest poäng får HTC Touch HD. Finns den i 3:s utbud? Sist kommer X1 och iPhone...

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    14

    Re: Ny mobil, Samsung Omnia, SE X1 or what?

    Jag sitter och väntar på att 3 ska ta in Nokia 5800 i sortimentet(kommer efter nyår nångång enligt 3). Den ska tydligen va en av 2000-talets bästa telefoner.
    http://www.nokia.se/link?cidLAIN_TEXT_1129891
    Saab 9-3 Aero -01 *SÅLD*
    Saab 9-5 Vector -02 *SÅLD*

  6. #6
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959

    Re: Ny mobil, Samsung Omnia, SE X1 or what?

    Den där Nokian såg intressant ut, men jag måste ändå säga att Omnian verkar ha allt jag söker och lite till. Var iväg och kände på en idag. Riktigt läcker jämfört med min N95a. Å andra sidan är det väl inte något enormt lyft funktionsmässigt, men det är ju alltid skoj med lite nya prylar.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 682

    Re: Ny mobil, Samsung Omnia, SE X1 or what?

    Har knappat runt en del på Omnia och visst verkar den vettig. Men jag måste säga att lösningen för pennan var värdelös, och vad jag kände som behövdes pennan ibland.

    Kör själv med en SE G900 och är nöjd
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    9

    Re: Ny mobil, Samsung Omnia, SE X1 or what?

    Jag jobbar på ett lager med mobiltelefoner. Samsungs telefoner har blivit stora favoriter bland våra säljare och flera på lagret.
    Sett ur reklamationsynpunkt så vågar jag nog påstå att det kommer tillbaka bra mycket mera X1 än Omni, men X1 har nog sålts i lite flera exemplar så det kanske jämnar ut sig.

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 669

    Re: Ny mobil, Samsung Omnia, SE X1 or what?

    Citat Ursprungligen postat av Danthor
    Sett ur reklamationsynpunkt så vågar jag nog påstå att det kommer tillbaka bra mycket mera X1 än Omni, men X1 har nog sålts i lite flera exemplar så det kanske jämnar ut sig.
    X1 har ju en hel del kvalitetsproblem, bla med sprickor i plasten. Min har som tur är, peppar-peppar, inte några sådana problem ännu.

    Omnian verkar bra men hur fan kan de göra en sådan lösning på stylus-pennan?

  10. #10
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901

    Re: Ny mobil, Samsung Omnia, SE X1 or what?

    Tycker SonyEricssons kvalitet bara dalat med åren tyvärr.

    Nu är jag inte så jädrans rädd om telefonen (Jag kastar den inte backen , men jag sitter inte och putsar på den varje dag heller) och jämför jag min 6 mån gamla K850i och min 6 mån gamla 6500 slide så ser Nokian ny ut i jämförelse med K850in.

    K850i har dessutom varit på reparation två gånger för att touch knapparna slutade fungera samt att högtalaren pajjade.

    Nokian har fungerat bra än så länge.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  11. #11
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959

    Re: Ny mobil, Samsung Omnia, SE X1 or what?

    Det blev en Omnia i alla fall, men ömsom ångrar jag mig och ömsom tycker jag den är skithäftig.
    Touchskärm är både häftigt och opraktiskt. Jag använder inte telefonen som arbetsredskap, utan mer som multimediamobil och till mycket SMS/MMS. Då är det bara att konstatera faktum. Den är jävligt opraktisk till att skicka meddelande med.
    Sedan saknar jag många möjligheter att customisera menyer och skrivbord, något som troligtvis går att lösa med hjälp av ny programvara, men jag har ingen aning om var jag ska leta.

    Det som förvånade mest var frånvaron av smidig programvara att via datorn redigera kalender, telefonbok, skicka sms och liknande.
    Microsofts Outlooklösning är verkligen inget alternativ. För det första äger jag inte det programmet och för det andra är jag inte intresserad av att byta ut min väl inkörda Thunderbird mailklient.
    Riktigt besviken på detta faktiskt. Har ju haft Nokia N95 och de har under året som jag ägt den frekvent förbättrat programvaran till datorn så det numera är riktigt smidigt att skicka SMS och redigera telefonbok via dator.

    Hoppas nu att någon här på forumet har lite bra lösningar på dessa, mest retfulla saker.

  12. #12

    Re: Ny mobil, Samsung Omnia, SE X1 or what?

    Jag har hört mycket gott om Nokia N96, men kanske inte är spännande att byta upp ett hack endast om du nu har N95.

    Annars tror jag som du säger att tex en Omni blir en kul grej ett tag, men frågan är hur den håller i längden rent funktionsmässigt.

    Personligen skulle jag nog välja en N96 alt Iphone

    Mvh

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327

    Re: Ny mobil, Samsung Omnia, SE X1 or what?

    HAr själv varit lite intresserad av både Iphone 3g samt omnia då jag vart mycket nöjd med min Samsung I780 (WM6). Körde dock en Iphone 2g, och har efter det konstaterat att jag nog inte kan leva med en telefon utan bra/ordentliga knappar, låt det vara vanlig knappsats eller qwerty tangentbord. Skriver alldeles för mycket mail för att göra avkall på detta. Går säkert bra efter att man lärt sig med touchscreen tangenterna, MEN man kommer aldrig lära sig skriva på det utan att titta på skärmen som med ett "vanligt" tangentbord.

    Är lite sugen på nya nokia E71 som är en riktig business telefon med qwerty tangentbord, bra tangenter samt litet/smidigt format.

    Hoppas du ska bli nöjd med din Omnia, om inte så lär det ju inte vara några större problem och sälja/byta den mot ngt annat... På blocket finns det alldeles för många dårar
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 837

    Re: Ny mobil, Samsung Omnia, SE X1 or what?

    Jag har köpt mig en iPhone, framförallt för att jag tröttnat på att släpa på både telefon och iPod och att jag inte kan leva utan min iPod. Nu fick jag allt-i-ett och det passar mig perfekt. Att jag dessutom kan använda den som fjärrkontroll för mitt iTunes-bibliotek (jag strömmar musiken trådlöst via AirPort Express från datorn i källaren till stereon i vardagsrummet) och också lyssna på mina polares iTunes-bibliotek över nätet gör det ju inte sämre. Jag tror man kan ha 21 sådana kopplingar? All musik man kan tänka sig alltså!

    Jag skickar en del MMS och det blir ju svårt nu (iPhone saknar MMS-funktion) men Telia skall tydligen bygga en MMS-tjänst för iPhone, antar att det blir en app. till den också..?

    Jag har en P1i på jobbet som jag hatar...långsammare gränssnitt får man leta efter! Jag har nu också haft tillfälle att testa Xperia X1 och vart inte ett dugg imponerad. Visst, coolt gränssnitt men användbarheten tappades bort bland alla civilingenjörer som utvecklat den och dessutom är den seeeeg... Nej, jag är ingen fan av Symbian och uppenbarligen inte heller av Windows Mobile.

  15. #15
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901

    Re: Ny mobil, Samsung Omnia, SE X1 or what?

    Sitter själv i samma sits:

    X1 eller Omnia?

    Vilken hade ni valt?
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    321

    Re: Ny mobil, Samsung Omnia, SE X1 or what?

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne
    Sitter själv i samma sits:

    X1 eller Omnia?

    Vilken hade ni valt?
    Har inte provat Omnian men har trivts fruktansvärt bra med min X1:a. Man blir snabbare att använda den för varje dag som går och med tangengbordet och den optiska musen har det aldrig varit smidigare att skriva sms. Dessutom är almanackan väldigt väl genomtänkt, går jättesnabbt att lägga in nya tider.

    Mvh
    Wall

  17. #17
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901

    Re: Ny mobil, Samsung Omnia, SE X1 or what?

    Vart en Omnia idag , är helnöjd än sålänge förutom lösning med pennan men det kan jag leva med.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    321

    Re: Ny mobil, Samsung Omnia, SE X1 or what?

    Du har säkert gjort ett bra köp.

    Har en vän som också skaffat Omnia, ska kika in den sen när jag träffar honom tänkte jag. Alltid kul och se vad som skiljer och vad som är likt.

    Mvh
    Wall

  19. #19
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901

    Re: Ny mobil, Samsung Omnia, SE X1 or what?

    Nån som vet om det går och hur man gör om man vill att den ska ringa och vibrera samtidigt?

    Samsung Omnia...
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 669

    Re: Ny mobil, Samsung Omnia, SE X1 or what?

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne
    Nån som vet om det går och hur man gör om man vill att den ska ringa och vibrera samtidigt?

    Samsung Omnia...
    Det är väl en WinMo så jag tar detta från min X1.
    Start --> Inställningar --> Ljud och meddelande --> Meddelande
    Där bör du hitta din eftersökta inställning.

Liknande ämnen

  1. Aux problem med Samsung telefon.
    Av Lantz91 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2014-12-11, 10:57
  2. Någon med koll på Samsung-tv?
    Av jonka i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-01-10, 01:13
  3. tv samsung le-40B650
    Av Svarta_Faran i forum Off Topic
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-07-29, 20:43
  4. Svar: 37
    Senaste inlägg: 2009-02-19, 16:25
  5. köpa mobil, samsung lr SonyEricsson?
    Av SaabTurbo95 i forum Off Topic
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-02-10, 00:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •