Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Går det att "lura" ABS systemet...

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    11

    Går det att "lura" ABS systemet...

    ABS lampan har börjat lysa på min bil, som för många andra vad det verkar.

    Det började med att den bara lyste ibland men har nu gått över till att vara permanent. Har ohm mätt sensorerna och hittat en felaktig (vänster bak). Nu närmar sig besiktning och frågan är om jag hinner/orkar byta sensorn innan tiden går ut. Går att det att lura systemet genom att dela kontakten till den felaktiga givaren och koppla in ett motstånd (ex 1 kohm) istället? Eller är kontrollen för att släcka lampan mer än bara att resistansen är rätt?

    Eller går att koppla bort ABS systemet på något annat sätt så att lampan inte lyser?
    Läste att det gått tidigare - http://forum.saabturboclub.com/viewt...&sd=a&start=80

    Fick ett tips att koppla ABS lampan till oljetrycksgivaren, men det låter nästan lika jobbigt att ta bort instrumentpanel m.m som att byta givare...

    Mvh Henrik
    /SAAB 9000 2,3 Turbo CSE -95, ca 230 hk

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 915

    Re: Går det att "lura" ABS systemet...

    Det där med motstånd funkar inte, kanske bara när du står still men så fort du börjar rulla så finns det ju ingen sensorn som känner av att hjulet rullar och då tänds lampan igen. Så det blir nog att fixa sensorn eller ta bort lampan och hoppas på det bästa.

    Jocke
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  3. #3
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 915

    Re: Går det att "lura" ABS systemet...

    Om du har tid till att kladda med tattarlösningar innan besiktningen så har du väl tid att byta den trasiga givaren... det tar inte så lång tid!

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 567

    Re: Går det att "lura" ABS systemet...

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Om du har tid till att kladda med tattarlösningar innan besiktningen så har du väl tid att byta den trasiga givaren... det tar inte så lång tid!
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    11

    Re: Går det att "lura" ABS systemet...

    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Om du har tid till att kladda med tattarlösningar innan besiktningen så har du väl tid att byta den trasiga givaren... det tar inte så lång tid!


    laga på riktigt sätt är väl enda lösningen, har du redan hittat felet som är den jobbiga biten är det väl ingen ide att fjanta sej innan besiktning. du har ju en hel månad på dej att laga felet innan du inte får köra mer...
    Numera Volvo och Audi
    Tidigare: 9000 CSE -95, 9000 A50 -97, 9-3 SS Aero -04; 9-5 SC Aero -01; 9000T -88

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 170

    Re: Går det att "lura" ABS systemet...

    när du inte behöver vara rädd om den gamla så kan du ju använda hur mycket våld du vill= snabbt jobb.
    Annars borde det väl gå att brygga kablarna till vb med någon av dom andra givarna men risken med en temporär lösning är att den blir permanent.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    52

    Re: Går det att "lura" ABS systemet...

    Jösses!

    Jag säger så här: Hur svårt kan det vara? Bilen står utanför huset, verktygen i garaget, bara att gå ner och ge sig f-n på att göra det. Man blir så trött på folk som hela tiden vill skjuta upp saker, göra tattarlösningar och bli en fara för övriga trafikanter. Skönt sen när man är klar med meket, då kan man ju borra ner handen i popkornpåsen, lägga sig i soffan och slänga på en dvd-rulle, t ex Die Hard.

    /Bergström

  8. #8
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 915

    Re: Går det att "lura" ABS systemet...

    Citat Ursprungligen postat av Bergström
    Man blir så trött på folk som hela tiden vill skjuta upp saker, göra tattarlösningar och bli en fara för övriga trafikanter.
    Exakt... man ser såna här frågor då & då! "Kan man fixa detta felet lite enkelt!" Jag tror att i många av dessa fall är det i själva verket så att dom vill ha tips på en så billig lösning av problemet som möjligt mer än att det skulle vara för att det saknas tid, sen skiter dom i om det fortfarande är ett fel på bilen. Bara varningslampan inte lyser är ju allt som det ska

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Hökarängen
    Inlägg
    128

    Re: Går det att "lura" ABS systemet...

    Byt givaren Einar. Vet inte om det är så på alla 9000, men på min så satt själva givaren i en plasthylsa mot abs-kransen. Hur smidigt som helst att lossa. Inte fastrostad och jävlig som på andra bilar.

    Inklusive att plocka ner bromsskiva, bromsok och byta givaren tog jobbet ca 1 timme. Givet den tid det tar att hitta en fullösning, än mindre montera en fullösning, skulle du hinna göra jobbet tre gånger om.
    Nu: Saab 9-5 Vector Sportcombi 2,3t från 2002 (trimmad). Pilotpaket, massa lullull.
    Tidigare: Saab 9000 2,3t -1997 (konverterad till FTT med styrbox från 2.3T 200hk + MV)

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    11

    Re: Går det att "lura" ABS systemet...

    Känner att jag måste förklara mig lite. Tanken är självklart att byta givaren och inte permanenta en "tattarlösning" (kul uttryck!), jag är av principen att finns en funktion så ska den fungera! Det som tar emot lite är att gå ut och lägga sig under bilen när det är kallt och regnigt (inget garage f n), och skjuta på ingreppet till våren. Sen brukar det ju ofta locka fram en viss kreativitet när det gäller att överlista system, men inte i detta fallet vad det verkar... Men det blir väl till att ta på sig dubbla blåställ och fixa skiten... Tvivlar dock på att jag gör det på en timme, erfarenheten är att demontering av bromsdetaljer kan man få bråka en hel del med!

    /H
    /SAAB 9000 2,3 Turbo CSE -95, ca 230 hk

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Hökarängen
    Inlägg
    128

    Re: Går det att "lura" ABS systemet...

    Jo... för mig tog det en timme, men då hade jag nyligen bytt bromsskivor och ok, så bultarna hade inte hunnit rosta fast ännu. Det underlättar också om man har tillgång till ordentlig mutterdragare.

    Jag hade ju som sagt fel på en givare. Ibland fick den kontakt, ibland inte. När den hade kontakt klarade ABS-systemet självtestet. Däremot levererade givaren helknasiga värden, så ABS-pumpen kunde börja lätta på bromstrycket trots att hjulet inte låst sig.

    Det blev alltså ibland sämre bromsverkan när ABS-systemet "fungerade".

    Försöker man lura systemet på något sätt, är det upp till diskussion vad som händer. Det beror såklart på vad man gör, och jag ska inte ge några uppslag. Jag kan tänka mig att det skulle kunna leda till en situation där bilen tror att ena hjulet låst sig och lättar på trycket, och du får sämre bromsverkan.
    Nu: Saab 9-5 Vector Sportcombi 2,3t från 2002 (trimmad). Pilotpaket, massa lullull.
    Tidigare: Saab 9000 2,3t -1997 (konverterad till FTT med styrbox från 2.3T 200hk + MV)

  12. #12
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 915

    Re: Går det att "lura" ABS systemet...

    Citat Ursprungligen postat av 9000Einar
    jag är av principen att finns en funktion så ska den fungera! Det som tar emot lite är att gå ut och lägga sig under bilen när det är kallt och regnigt (inget garage f n), och skjuta på ingreppet till våren.
    Det är väl bara att ta tag i det, så jobbigt är det inte... just bromsar är en grej jag anser att man INTE ska kladda med!

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    11

    Re: Går det att "lura" ABS systemet...

    ABS givare beställd, bara att ta åt sig. Får väl återkomma om jag stöter på patrull...

    /H
    /SAAB 9000 2,3 Turbo CSE -95, ca 230 hk

  14. #14
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 915

    Re: Går det att "lura" ABS systemet...

    Citat Ursprungligen postat av 9000Einar
    ABS givare beställd, bara att ta åt sig. Får väl återkomma om jag stöter på patrull...

    /H
    Det ska inte behöva va några beskymmer... skulle det sen vara det så finns det ju massa hjälp här på forumet... lycka till!

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-30, 10:53
  2. "lura" turbon att ladda mera?
    Av kvistarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-11-28, 16:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •