Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Spridare???

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    81

    Spridare???

    Efter planing och byte av topplockspackning bytte jag även mapsensorn och bilen går BÄTTRE men absolut inte bra. Den missar på en cylinder, men inte konstant. När AC:n eller fläkten slår till och motorn har lite mer att jobba med, så går den jämnare några sekunder för att sen missa igen. När jag kört lite längre och saktar ner skakar den på 500 varvs tomgång.

    Den är ganska pigg när den får jobba ordentligt, men tvekar lite innan den kommer igång när jag växlat. Mecken som bytt packningen konstaterade att mapsensorn gav fel värden, men det tycks som att den har nåt mer fel. Kanske inte det var nåt fel på sensorn, men den verkar hur som helst gå bättre än med den gamla. Nu när han såg att bilen fortfarande inte gick bra, så funderade han på om det kunde vara ettans spridare som läcker lite, eftersom stiftet på den cylindern är mörkare medan de andra tre är vita. Jag funderade på att skifta för att se om det blir nån skillnad och om den cylinder som får ettans spridare också svärtar ner stift. Nån ide?

    Är det överhuvudtaget nåt att fundera på att försöka få en läckande spridare i schysst skick eller är det bara att bita i det sura och beställa nytt??? Det finns några att välja på på speedparts, nån som vet vilken det ska vara till min?
    9-5 SC 2.0t -02
    Volvo C304 6x6 -75, Offroad Crew Cab
    Volvo 4x4 och 6x6 i "modernare användning"

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973

    Re: Spridare???

    Du ska ha röda 431:or på din bil.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    44

    Re: Spridare???

    Kolla så att det inte är glapp i kontakten/stiften till spridaren.

    När byttes tändstiften senast?

    / Linus

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    81

    Re: Spridare???

    Alldeles före packningsbytet. NGK av rätt modell 7ES-11 nånting, har det uppskrivet i min förra tråd jag postade för några dar sen. Ny tändkassett. Funderar på att byta tillbaka till den gamla bara för att ha vetskap. Ska kolla spridarkontakterna.
    9-5 SC 2.0t -02
    Volvo C304 6x6 -75, Offroad Crew Cab
    Volvo 4x4 och 6x6 i "modernare användning"

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Asby, Östergötland
    Inlägg
    281
    Medlem#
    4619

    Re: Spridare???

    Kort fråga i ämnet: Passar det att i felsökningssyfte byta till gröna spridare från en 9-5 2.0t -00?

    Tänkte att även om den inte komer gå rätt så iallafall jämt? Men de kanske inte passar rent fysiskt eller elektriskt mot styrdonet?
    SAAB 9-5 Vector sportkombi 2.3t BP -07, "hantverkarbilen".

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Asby, Östergötland
    Inlägg
    281
    Medlem#
    4619

    Re: Spridare???

    Och nu svarar jag mig själv efter att provat/kollat:
    Spridare från en 9-5 2.0t -00 passar inte på en 9000k 2.3t -97.

    Men när vi ändå hade fuelrail lös så satte vi alla spridarna i denna och vred på tändning. Då "rätade" dom på sig lite, alltså ett tryck byggdes upp av soppapumpen, ingen av spridarna läckte. Sen körde vi lite på starten, och vad jag tyckte så hadde alla en liknande dusch med bränsle lika många gånger var så att säga.
    Kan man nu utesluta spridarna?

    Vad är kvar att kolla på bilen när vi nu kollat?:
    Spridarna enligt ovan
    Map-sensor bytt
    Vacumslang till bromsservo borttagen och pluggad
    DI samt stift bytt (NGK såklart)
    Nyligen renoverad topp enligt första inlägget

    Jag gissar att kvar är väl bara ett annat styrdon eller?
    SAAB 9-5 Vector sportkombi 2.3t BP -07, "hantverkarbilen".

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979

    Re: Spridare???

    Citat Ursprungligen postat av ErikC304
    Efter planing och byte av topplockspackning bytte jag även mapsensorn och bilen går BÄTTRE men absolut inte bra. Den missar på en cylinder, men inte konstant. När AC:n eller fläkten slår till och motorn har lite mer att jobba med, så går den jämnare några sekunder för att sen missa igen. När jag kört lite längre och saktar ner skakar den på 500 varvs tomgång.

    Den är ganska pigg när den får jobba ordentligt, men tvekar lite innan den kommer igång när jag växlat. Mecken som bytt packningen konstaterade att mapsensorn gav fel värden, men det tycks som att den har nåt mer fel. Kanske inte det var nåt fel på sensorn, men den verkar hur som helst gå bättre än med den gamla. Nu när han såg att bilen fortfarande inte gick bra, så funderade han på om det kunde vara ettans spridare som läcker lite, eftersom stiftet på den cylindern är mörkare medan de andra tre är vita. Jag funderade på att skifta för att se om det blir nån skillnad och om den cylinder som får ettans spridare också svärtar ner stift. Nån ide?

    Är det överhuvudtaget nåt att fundera på att försöka få en läckande spridare i schysst skick eller är det bara att bita i det sura och beställa nytt??? Det finns några att välja på på speedparts, nån som vet vilken det ska vara till min?
    Planade du toppen för att den var skev? Kan vara otäta ventiler speciellt om drn verkar gå rent på höga varv.
    Har sett säten som släppt och kroknat pga av skev topp.
    Renoverades ventiler och dyl också?

  8. #8

    Re: Spridare???

    Citat Ursprungligen postat av ErikC304
    Efter planing och byte av topplockspackning bytte jag även mapsensorn och bilen går BÄTTRE men absolut inte bra. Den missar på en cylinder, men inte konstant. När AC:n eller fläkten slår till och motorn har lite mer att jobba med, så går den jämnare några sekunder för att sen missa igen. När jag kört lite längre och saktar ner skakar den på 500 varvs tomgång.

    Den är ganska pigg när den får jobba ordentligt, men tvekar lite innan den kommer igång när jag växlat. Mecken som bytt packningen konstaterade att mapsensorn gav fel värden, men det tycks som att den har nåt mer fel. Kanske inte det var nåt fel på sensorn, men den verkar hur som helst gå bättre än med den gamla. Nu när han såg att bilen fortfarande inte gick bra, så funderade han på om det kunde vara ettans spridare som läcker lite, eftersom stiftet på den cylindern är mörkare medan de andra tre är vita. Jag funderade på att skifta för att se om det blir nån skillnad och om den cylinder som får ettans spridare också svärtar ner stift. Nån ide?

    Är det överhuvudtaget nåt att fundera på att försöka få en läckande spridare i schysst skick eller är det bara att bita i det sura och beställa nytt??? Det finns några att välja på på speedparts, nån som vet vilken det ska vara till min?
    har exakt samma fel på min 9000 aero -96 efter jag byt toppackning och 4 ventiler och ett kamdrev så hittar du felet så säg gärna till!!

Liknande ämnen

  1. spridare 9-5 2,0t 98:a
    Av antefjante i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-04-19, 13:47
  2. 9-5 spridare
    Av Apex i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-07-06, 23:00
  3. spridare?
    Av 9000 a50 maptun steg 3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-17, 19:01
  4. Spridare i en 9-5 2.0t -00
    Av MangeB i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-05-26, 14:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •