Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Min kupefläkt har lagt av NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Gävle, Uppsala
    Inlägg
    12

    Min kupefläkt har lagt av NG9-3

    Hallå!
    Bor i götet och vintern närmar sig med stormsteg, problemet är att jag inte får in igång ngn fläkt. Alltså ingen värme eller kyla, så får öppna upp fönster för att slippa all kondens.

    Jag vet inte vad det är för fel och vet inte hur jag ska åtgärda det hela. vet att jag stötte på en dag att fläkten inte gick igång, så jag starta upp bilen ungefär 10 gånger tills fläkten äntligen starta, men nu vill den inte starta alls, det enda jag hör att det "hackar" och "brusar" lite vid framrutan när jag gör ändringar på AC.

    Hörde med en verkstad där de sa att det var motorn säkerligen och den billigaste kostar 7000 kr! Har haft den i ett år och den har körts ca. 8900 mil. De sa att det fanns någon kol i den motorn jag hade.

    Är det ljug för att sälja eller är det bara att inse fakta att jag måste punga ut 7000 kr?

    HJÄLP!
    Tack på förhand!

    Bil: NG9-3 -04
    Senast redigerat av Moderator den 2020-10-31 klockan 20:19. Anledning: Bilmodell
    Saab 9-3 SS 2.0T - 04

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    890

    Re: Min kupefläkt har lagt av Saab 9-3 SS 2.0T -04

    Nä det stämmer säkert, vanligast är att motorn lägger av.
    Men du kan ju ta och söka efter en begagnad.
    Ring till SDCC tex.

    Mvh. Mathias
    BMW 520d F10 -12, 900 Aero -88, Honda VFR750 -97
    http://www.garaget.org/T-PWR

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927

    Re: Min kupefläkt har lagt av Saab 9-3 SS 2.0T -04

    varken kol eller rmotorn är utsliten utan den kärvar fast pga nåt kondensvatten som hamnar fel. Finns visst nån plastgrej som ska sättas dit om den inte finns men den löste visst inte problemet fullt ut.
    Har man tur så kan man få igång fläkten om man demonterar den och pillar isär och smörjer den. Bort med handskfacket och plasten under där så sitter den lättåtkomligt.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Gävle, Uppsala
    Inlägg
    12

    Re: Min kupefläkt har lagt av Saab 9-3 SS 2.0T -04

    Tackar så mycket. Men sitter den i handsfacket alltså?
    Finns det någon bild på det?

    Tack för alla svaren!
    Saab 9-3 SS 2.0T - 04

  5. #5
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458

    Re: Min kupefläkt har lagt av Saab 9-3 SS 2.0T -04

    Bakom/under handskfacket får jag det till av Stefans beskrivning. D.v.s när man tagit loss facket så ser man säkert bättre var man ska hän.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Gävle, Uppsala
    Inlägg
    12

    Re: Min kupefläkt har lagt av Saab 9-3 SS 2.0T -04

    Fixade det!
    Tack så mycket!
    För er andra kan ni köpa saab 9-3 boken
    www.motorboken.se

    Bra investeringar för alla saab ägare.

    Tack för de som hjälpt mig!
    Saab 9-3 SS 2.0T - 04

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    32

    Re: Min kupefläkt har lagt av Saab 9-3 SS 2.0T -04

    Citat Ursprungligen postat av Jonny99
    Fixade det!
    Tack så mycket!
    För er andra kan ni köpa saab 9-3 boken
    http://www.motorboken.se

    Bra investeringar för alla saab ägare.

    Tack för de som hjälpt mig!

    Hur gjorde du var det vid handskfacket? Min verkar ha lagt av idag, får kalllyft från utblåsen när jag drar ner ACn men fläkten går inte alls.
    SAAB 9-3 2.0t SC BioPower -09

  8. #8

    Re: Min kupefläkt har lagt av Saab 9-3 SS 2.0T -04

    Min kupé fläkt i min Saab 9-3 -04 la av, körde upp på mekonomen och köpt en ny för 1300kr, packar upp den, och döm om min förvåning så är den tillverkad i samma fabrik samma märken o allt, själva bytet gick snabbt o lätt

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Cool Min kupefläkt sluttade att fungera

    Citat Ursprungligen postat av bolin 107 Visa inlägg
    det är en stor säkring som sitter ovanför de andra små. men på min så tog jag bort kupeluft filter som sitter passagerar sidan fast under huven o sen nedanför rutan... min gick trökt att snurra på men spruta ner kontakt spray för el på axeln sen har min starta varje gång ..
    Provade att smörja. nu funkar den igen TACK för tipset

  10. #10

    Kupéfläkt lagt av ng9-3 -04

    Hej,

    Tänkte höra vad ni tror, skulle åka iväg idag och det bara immade igen sen märkte jag att fläkten inte gick..
    Displayen går igång och så, men ingen fläkt. Detta har hänt en gång tidigare för 1,5år sen och då drog jag ut lite säkringar, tror jag drog ut MAXI-säkringen, och efter nån omstart så gick den igång (då var det sommar). Försökte med samma sak nu och kopplade även bort batteriet - ingen skillnad, fortfarande död.
    Är fläktén troligtvis död/dålig då?

    Jag är ingen mekaniker, någon som vet om en verkstad/mekare i Örebro som kan kika på detta och har någon en kostnadsestimering?

    Tacksam för svar!
    Mvh, Christian
    Aktuell: Audi A4 Avant B7 1.8t (BFB) MY08
    Gjort: re-STREAM DMC 4 (BT/AUX) och massa reparationer...
    Såld: SAAB 9-3 SS Vector 2,0t -04 (sportchassi)
    Gjort: Ljuduppgradering (bla. AMP2 & AUX), förberett för dimljus fram, LED positionsljus samt skyltbelysning, Aero-fälgar på sommar, fast dragkrok (13-polig)

  11. #11
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Maptun?
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Maptun?
    Oj finns dom här (nyinflyttad), ringde Örjan där och har bokat en tid nu! (Y)
    Aktuell: Audi A4 Avant B7 1.8t (BFB) MY08
    Gjort: re-STREAM DMC 4 (BT/AUX) och massa reparationer...
    Såld: SAAB 9-3 SS Vector 2,0t -04 (sportchassi)
    Gjort: Ljuduppgradering (bla. AMP2 & AUX), förberett för dimljus fram, LED positionsljus samt skyltbelysning, Aero-fälgar på sommar, fast dragkrok (13-polig)

  13. #13
    UPDATE:

    Fläkt byttes hos Maptun - den gick tydligen trögt. Motor för luft-återcirkulation kopplades ur samt något skydd för vattenavrinning sattes dit.
    När jag skulle använda bilen en vecka senare så var fläkten helt död (provade dra ur säkringar, och stoppa i igen - ingen skillnad).

    Fläkt byttes 2a gången hos Maptun på garanti. Därefter fungerade fläkten. 2a gången jag skulle använda den (22/12 -16) tyckte jag att den inte startade direkt (men inte helt säker) - gick dock igång när man drog upp hastigheten på fläkten.

    Sen dess har den fungerat över jul- och nyår, både i -16 och -23. Men sen ikväll när jag skulle starta den (använt den på dagen), så var den död igen. Vägrar gå igång oavsett om man stänger fläkt och ACC helt, stänger av bilen - startar om. Börjar bli galen på en fläkt jag inte kan lita på.. Är det fläkten igen?! Finns det något annat reglage/relä etc.?!

    Tänkt åka ner från Örnsköldsvik till Örebro på måndag, men nu vet jag ju inte ens om jag kan få igång fläkten (och om den går igång om jag törs stänga bilen ens).
    Har nån något tips på vad som enkelt kan kollas eller idé på vad som kan strula?!

    Tusen tack på förhand!

    EDIT: Det verkar sitta någon styrenhet på fläkten enl denna http://forum.saabturboclub.com/showt...Y03-06-med-ACC
    Kan det vara denna som strular? Någon som haft samma problem som mig? Känns dock lite konstigt att den funkar ibland och sen inte isf..?

    EDIT2: Hittade denna som pratar om ett reglerdon (är det styrenheten han menar, eller är det ytterligare en pryl)? http://saabforum.se/forum/forum.asp?...rumSwitch=tech. Jag tycker att min fläkt inte går så snabbt som jag upplevt den göra tidigare på MAX (innan den byttes på verkstad).. Trodde det hade och göra med avrinningsskyddet dom monterade men kanske är ett symptom på något annat då..(?)
    Avrinningsskydd monterades tydligen -06-> enligt Maptun från Saab.

    EDIT3: Nu dagen efter på morgonen -12 (ingen kupévärmare körd), så startar kupéfläkten direkt. Vet inte riktigt vad det är för elektronik i styrenheten, men hade haft den på motorvärmare/kupévärmare vid tillfället innan igår när den ej fungerade - tänkte om styrenheten inte gillar att bli varm om den nu håller på att lägga av..?
    Senast redigerat av Topcaten den 2017-01-07 klockan 11:40.
    Aktuell: Audi A4 Avant B7 1.8t (BFB) MY08
    Gjort: re-STREAM DMC 4 (BT/AUX) och massa reparationer...
    Såld: SAAB 9-3 SS Vector 2,0t -04 (sportchassi)
    Gjort: Ljuduppgradering (bla. AMP2 & AUX), förberett för dimljus fram, LED positionsljus samt skyltbelysning, Aero-fälgar på sommar, fast dragkrok (13-polig)

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Är fläkten bytt så är reglerdonet nästa komponent.

    Alltså denna: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-..._13250114.html

    Vet du vad det var för kvalitet på fläkten du fick monterad? Saab Original verkar hålla runt 15000mil iaf, men piratkopiorna har mycket sämre livslängd.


    Sen kan jag tycka att det är märkligt att man inte vill laga återcirkulationen. Det brukar bara vara motorn som behöver bytas.

    Mvh
    Senast redigerat av Hyvens den 2017-01-07 klockan 12:28.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  15. #15
    Grundladd skruviss avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Lund
    Inlägg
    239
    Medlem#
    Japp!
    Citat Ursprungligen postat av Topcaten Visa inlägg
    UPDATE:

    samt något skydd för vattenavrinning sattes dit.
    Kan det vara en sådan här? Är det kanske att rekommendera att sätta dit en sådan i förebyggande syfte?
    9-3 SS 1,8t -04

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 604
    Citat Ursprungligen postat av skruvis Visa inlägg
    Kan det vara en sådan här? Är det kanske att rekommendera att sätta dit en sådan i förebyggande syfte?
    Alla 9-3 ska ha en sån som standard från nånstans 05-06

    Finns det ingen är det en bra idé att stoppa dit.

    1 användare gillar detta inlägg


    Hinner inte med allt.....

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2020
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Kupefläkt lagt av

    Tjena, nu är det så att min kupéfläkt lagt av på min Saab 9-3 Mk2 05- Blev såhär förra vintern men då hoppade den igång igen av sig själv. Runnit vatten från bakom handskfacket så gjorde rent gummitutan under kupefiltret och tror det inte rinner in nå mer. Antar nu att det har runnit vatten genom kupéfläkten så skulle vela få reda på vart sladdarna till själva fläktmotorn går så jag kan testa koppla ström direkt från batteriet för å se om den funkar. Läst att det är vanligt att fläktmotståndet spökar, men kan det verkligen bara lägga av en gång och sen funka helt i ett år? Tacksam för svar på alla mina frågor, Mvh Andreas

  18. #18
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    181
    Medlem#
    1
    Du kan komma åt fläkten ifrån motorrummet genom att ta bort kupeluftfiltret, spraya krypolja på motoraxeln och snurra på fläkten med handen. Funkar inte det så finns det piratfläktar för typ 1300 kr på speedparts eller maptun du kan köpa.
    Senast redigerat av Vfr den 2020-11-22 klockan 09:03. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2022
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Får inget flås från fläktar eller till vindrutan!

    Tjena allihop! Detta blir mitt första inlägg här i klubben så jag passar på att säga hej och tack för att jag får vara med!

    Min Saab 9-3 Vector Sportsedan från 2004 vill inte riktigt blåsa varken varm eller kall luft trots att jag slagit på full fläkthastighet på ACC:n. Den blåser lite från fläkten på förarsidan till vänster om ratten, alltså där känner jag att det kommer mer luft än från dom andra men det är kanske 10-15% av vad det egentligen ska komma ut från den.

    Nu undrar jag, kan en trasig yttertempgivare vara orsaken till att det inte kommer någon värme/flås från fläktarna och till vindrutan?

    Jag vet nämligen att den yttertempsensorn är helt obefintlig på min Saab och undrar om det kan ha något med saken att göra. Eller vad kan det vara? Det börjar närma sig minusgrader och jag vet att detta kommer bli ett problem väldigt snart...

Liknande ämnen

  1. Kupéfläkt lagt av 9-5 -99
    Av Piotr i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2016-11-04, 15:51

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •