Sidan 14 av 20 FörstaFörsta ... 41213141516 ... SistaSista
Resultat 261 till 280 av 392

Ämne: "GM överväger att sälja SAAB "

  1. #261
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    851

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    Sticker ut hakan och säger att försäljning inte kommer att ske men, tyvärr, snarare nerläggning.
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  2. #262
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    Citat Ursprungligen postat av ByggareB
    Sticker ut hakan och säger att försäljning inte kommer att ske men, tyvärr, snarare nerläggning.
    Varför är det att sticka ut hakan?
    En gissning tagen ur luften som de flesta andra inlägg i den här tråden.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #263
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Frankfurt, Tyskland
    Inlägg
    28

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    ..Vectra -02-08 finns i Kombicupé, varför inte 9-3?? En bra fråga....
    Förmodligen behövs en minimal antal bilar att en speciell "body" version räknar sig.
    Ursäkta min dålig svenska - jag jobbar på det

  4. #264
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    [quote=Andreas Plars]
    Citat Ursprungligen postat av "Fredrik.j":3phw4zr9
    Insignina ska ju byggas i halvkombi så varför inte 9-5an??

    MVH

    F
    Vectra -02-08 finns i Kombicupé, varför inte 9-3?? En bra fråga.

    (Hur många gånger har farsan inte lånat min CS räser för att hämta tvättmaskiner, kylskåp, kaminer m.m. bara för hans Volvo eller Audi (sedaner) inte klarar av det... )
    M.V.H.[/quote:3phw4zr9]

    En inte allt för vild gissning är väl att inte Saab direkt skulle konkurrera internt med systermärket Opel/Vauxhall.
    Se bara skillnaderna mellan Vectra och 9-3 i kombiutförande. - 2 helt olika koncept.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  5. #265
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    50

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    Rent generellt, SAAB har väl tyvärr aldrig gått speciellt bra, med några år undantagna, i alla fall inte om man läser dess historia! I USA, sågs de ju länga som en udda, exklusiv bil som kördes av udda personer...!

    För övrigt hade de väl en plattform på G till 9-5´an, utvecklad ihop m bla Alfa, som GM tappade, när de backade ur samarbetet m Fiat!

    Det där med att GM fört över pengar till Opel, känns ju lite lustigt, om de i samma veva behöver skära ned på både det ena o det andra i Sverige....känns mer som en sådan där tragisk konspirationsteori, som alltid dyker upp i sådana här sammanhang! Eller finns det klara belägg för det, förutom "jag känner någon, som har hört från någon...osv"

    Vet inte vad som vore bäst - Att de fick en chans hos GM till, låter nog inte så illa ändå, vad är de andra alternativen?! Nedläggning? Försäljning?! Vart då?? BMW, har föreslagits, men varför skulle de köpa SAAB? Blir troligen någon Kinesiskt, Koreansk eller liknande jättekoncern, med föga intresse för biltillverkning, men desto större för pengar!

    Till syvende o sist, det gäller ju att bygga bilar som folk köper....! Nu säljs ju å andra sidan ingenting dock!
    www.jesperhammarstrand.se Om du vill se några av mina bilar jag haft genom åren o min nostalgisamling med 70 o 80-talsleksaker. :-)

  6. #266
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    När skulle nya 9-5 premiär visas? Jag har fått för mej att de skulle vara på detroit salaongen som är nu.

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4164173.ab

  7. #267
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    Ur intervjun med Bo Andersson: http://svt.se/play?a=1385985

    Men menar han egentligen "färre bilar" då han säger "mindre bilar"?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #268
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Trollhättan / Västerås
    Inlägg
    553

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    Citat Ursprungligen postat av Glader91
    När skulle nya 9-5 premiär visas? Jag har fått för mej att de skulle vara på detroit salaongen som är nu.

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4164173.ab
    Planen är att den ska visas upp på Geneve-mässan 5-15 mars.

    http://www.autoblog.com/2008/05/22/new- ... ext-march/

    http://www.trollhattansaab.net/archives ... -2009.html


    tills dess får man se vad GM hittar på...

  9. #269
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    Nya 9-5:an måste komma iår iallafall. Nuvarande 9-5:an kommer aldrig överleva året, sälja typ 10 bilar max!

  10. #270
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    Citat Ursprungligen postat av Dippen
    Citat Ursprungligen postat av Glader91
    När skulle nya 9-5 premiär visas? Jag har fått för mej att de skulle vara på detroit salaongen som är nu.

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4164173.ab
    Planen är att den ska visas upp på Geneve-mässan 5-15 mars.

    http://www.autoblog.com/2008/05/22/new- ... ext-march/

    http://www.trollhattansaab.net/archives ... -2009.html


    tills dess får man se vad GM hittar på...
    Bilder skulle komma 18 februari enl trollhattansaab. Spännande...
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  11. #271
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    Citat Ursprungligen postat av Glader91
    Nya 9-5:an måste komma iår iallafall. Nuvarande 9-5:an kommer aldrig överleva året, sälja typ 10 bilar max!
    Vilken tur att den slutar tillverkas i år då. Sedanen har väl redan sagt upp sig? Eller var det framåt våren?
    Fredrik J

  12. #272
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    32

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    Jag vill ha en liten folkbil "ej i premium klassen" som delar mycket med 93:an.
    Det skulle bli en kassako de, och precis vad vi behöver i Trollhättan.

    En liten ettrig jävla gul och svart bålgeting -
    Vi tillhör GM Canada -förövrigt den enda delen av GM som går med vinst.
    -tyvär så sviker våra "premium kunder" oss, eller de vill bara handla när det är rea... dvs det är inga riktiga premium kunder utan företagare... Som givetvis bromsar när deras egna inkomster minskar. hm kanske begravnings, indrivnings och statstjänstemän är våra blivande kunder?

    Tror ni att en super big swede SAAB 95 verkligen kommer att slå!!! -miljön, bränslepriser, service m.m.
    NanoSpeed

  13. #273
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    Citat Ursprungligen postat av NanoSpeed
    Jag vill ha en liten folkbil "ej i premium klassen" som delar mycket med 93:an.
    Det skulle bli en kassako de, och precis vad vi behöver i Trollhättan.

    En liten ettrig jävla gul och svart bålgeting -
    Vi tillhör GM Canada -förövrigt den enda delen av GM som går med vinst.
    -tyvär så sviker våra "premium kunder" oss, eller de vill bara handla när det är rea... dvs det är inga riktiga premium kunder utan företagare... Som givetvis bromsar när deras egna inkomster minskar. hm kanske begravnings, indrivnings och statstjänstemän är våra blivande kunder?

    Tror ni att en super big swede SAAB 95 verkligen kommer att slå!!! -miljön, bränslepriser, service m.m.
    I dom volymer man planerar är det fullt möjligt.

    En liten "kassako" skulle kräva en större volym än vad trollhättefabriken skulle mäkta med. Dessutom finns bilarna redan, byggs i korea och hamnar inte på topptio på topplistan över mest sålda bilar. Så varför skulle Saabvariant sälja bättre? Låg volym = dyrare bil.
    Fredrik J

  14. #274
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    Från SVT i kväll:
    "Regeringen för nu förhandlingar med General Motors om en total rekonstruktion av Saab Automobile. Om förhandlingarna går väl är den svenska regeringen beredd att skjuta till 28 mdr kronor till den krisande bilindustrin.

    Om biltillverkarna ska få ta del av pengarna krävs det bl.a. att pengarna stannar i Sverige, att vinstgivande planer presenteras och att företagen aviserar eventuella försäljningar.
    Dessutom vill företaget producera en cabrioletmodell som i dag görs i Österrike och den nya modellen av 95, som ska produceras i Tyskland.
    GM är berett att skjuta till miljardbelopp för en rekonstruktion av Saab Automobile i utbyte mot att den svenska regeringen ställer upp.

    SvD säger dock GM:s vice ordförande Bob Lutz att en nedläggning av Saab övervägs. Saab har varit en "finansiell katastrof" som jämförs med en sjuk patient som inte går att rädda."


    Låter ju ganska fint det här, vid första påseendet alltså.
    Vad vi ska komma ihåg är dock att Opel i Rüsselsheim slagits med näbbar och klor för att få SAAB-tillverkning till deras fabrik. - Allt för att få bättre lönsamhet.
    Det skulle närmast vara ett mirakel om den svenska regeringen tillsammans med GM-filialen i Trollhättan skulle få till stånd att "den fattige kusinen" skulle norpa arbeten från stora Opel.

    Sedan har vi Mr Lutz oroande ord att begrunda. - Visst den snubben har varit ute på hal is i media många gånger, med ibland rena fablerna. Men vad är det man säger? - Ingen rök utan eld.

    Hur som haver. Det kommer att bli spännande månader här framöver.
    Och under den tiden kommer det nog inte att gödslas med pengar för att lansera någon ny SAAB-modell.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  15. #275
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    För produktionen av 9-5 kommer Opel använda överkapacitet i russelsheim där man också tillverkar Insignia i mycket större volymer. Att tillverka 9-5 i trollhättan skulle knappast vara lönsamt. Det är nästa 9-3 man ska slåss för. Den ligger helt rätt i tiden. Både utveckling och tillverkning i trollhättan skulle säkra jobben i 10-12år från nu.
    Fredrik J

  16. #276
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    280

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    Från Auto Motor & Sport - 2009-01-12 22:44



    auto motor & sport, ams: Bob Lutz sade till mig att General Motors inte kan stödja Saab längre?
    Jan-Åke Jonsson, JÅJ: "Jag är lite förvånad över Bobs uttalande. Saab är en integrerad del av GM och många av de projekt som pågår inom GM är vi en del av. Kostnaden för många projekt skulle öka för GM om Saab inte fanns med. Byggs inte Saab 9-4X blir de andra bilarna på fabriken i Mexiko dyrare. Men Saab måste bli en egen enhet inom GM och samtalen mellan Saab, svenska regeringen och GM är riktigt bra."
    ams: Betyder det här att Saab kommer att växa i Sverige, för att bli mer självförsörjande, för att klara sig själv?
    JÅJ: "Samtalen är konstruktiva och jag tror att det hela kan bli mycket bra för Saab framöver. Vi kommer att bli mer självständiga."
    ams: När kommer något att hända?
    JÅJ: "GM måste lägga fram en plan för amerikanska kongressen under första kvartalet i år. Då måste Saabs nya roll vara klar."
    ams: Vad innebär det här?
    JÅJ: "Allt vi gör för GM i form av utvecklingsarbeten och så vidare kommer vi att debitera GM. Och all hjälp vi får från GM och allt vi köper från GM kommer vi att betala för. Saab blir en egen enhet med en egen ekonomi. Vi kommer att skriva avtal om allt sådant här. På det här viset blir det enklare att visa upp Saabs riktiga resultat."
    ams: Framtiden?
    JÅJ: " Vi har en bra affärsplan med många nya modeller på gång."
    ams: Vilka framtidscenarier finns det? Fortsätta inom GM, fortsätta själv, bli uppköpt av något annat företag?
    JÅJ: "Ja."
    ams: Vad tycker du om årets upplaga av Detroits bilsalong?
    JÅJ: "Det har varit väldigt lite snack om bilar och bara affärer. Den stora utmaningen är att få tillbaka kunderna."
    ams: Men ni har inga nya bilar här?
    JÅJ: "Jodå, Saab 9-5 Griffin är ny här i USA. Och det är inte en konceptbil, den går att köpa.


    http://www.automotorsport.se/news/16...%C3%A4mnar-gm/
    9000 Aero -96

  17. #277
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    Det blev ju redan före finanskrisen mer eller mindre spikat att nästa 9-3 skulle tillverkas i Trollhättan. (Efter att GM ändrat plattformsförutsättningen för 9-3).

    Men nu börjar ju regeringen och "företaget", (är det lokalkontorets personal i Thn? ) bubbla om att sno även 9-5 till Sverige.
    Det tror jag inte Bratwurstarna vill höra talas om. Skulle tro att de har lite mer förankring hos bossarna i USA än vad folket på en bysmedja i Trollhättan har. - Tyvärr.

    Citat Ursprungligen postat av Wallborg
    ams: Vad tycker du om årets upplaga av Detroits bilsalong?
    JÅJ: "Det har varit väldigt lite snack om bilar och bara affärer. Den stora utmaningen är att få tillbaka kunderna."
    ams: Men ni har inga nya bilar här?
    JÅJ: "Jodå, Saab 9-5 Griffin är ny här i USA. Och det är inte en konceptbil, den går att köpa.
    Är detta vad Jan Åke Jonsson verkligen sagt, uppfattar jag att det ett patetiskt försök att hålla flaggan i topp fast skeppet redan sjunkit.

    Det finns ju inget nytt med den bilen. Allt har ju gått att kombinera ihop med olika paket. - Inte ens amerikaner är så lättlurade konsumenter. Och det har ju också avspeglat sig i försäljningsstatistiken.
    "Tricket" med Griffin liknar de desperata grepp Saab var tvugna att göra när jag var ung (70-talet). - Byta navkapslar & klistra på någon dekorlist och kalla det ny modell.

    Men jag hoppas verkligen att jag har fel och att "JÅJ" har substans i det han sagt och ror båten i hamn.
    Dels för alla jobb i Sverige, men allra mest för att jag skulle sörja alldeles för jä...igt om SAAB gick i graven.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  18. #278
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    280

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    Jag tycker det här verkar lite intressant.

    JÅJ: "Allt vi gör för GM i form av utvecklingsarbeten och så vidare kommer vi att debitera GM. Och all hjälp vi får från GM och allt vi köper från GM kommer vi att betala för. Saab blir en egen enhet med en egen ekonomi. Vi kommer att skriva avtal om allt sådant här. På det här viset blir det enklare att visa upp Saabs riktiga resultat."
    Undrar hur Saabs resultat hade sett ut de senaste åren om det här hade tillämpats redan från början när GM köpte Saab. Fast det får man nog aldrig veta..
    9000 Aero -96

  19. #279
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    Citat Ursprungligen postat av Wallborg
    Jag tycker det här verkar lite intressant.

    JÅJ: "Allt vi gör för GM i form av utvecklingsarbeten och så vidare kommer vi att debitera GM. Och all hjälp vi får från GM och allt vi köper från GM kommer vi att betala för. Saab blir en egen enhet med en egen ekonomi. Vi kommer att skriva avtal om allt sådant här. På det här viset blir det enklare att visa upp Saabs riktiga resultat."
    Undrar hur Saabs resultat hade sett ut de senaste åren om det här hade tillämpats redan från början när GM köpte Saab. Fast det får man nog aldrig veta..
    Om du månar om Saab VILL du nog inte veta.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  20. #280
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    Citat Ursprungligen postat av Slättabjörnen

    "SvD säger dock GM:s vice ordförande Bob Lutz att en nedläggning av Saab övervägs. Saab har varit en "finansiell katastrof" som jämförs med en sjuk patient som inte går att rädda."
    Visst, Saab har gått minus minus och åter minus.
    Men tycker de verkar som amerikanarna vill skylla GM:s kris på Saab.
    Men de själva är inte så jävla bra, stor pickup,ram och v8. Toppmodernt.
    Motor tekniken är de ju långt ifrån. Men nu när Barack Obama kommer och han ställer högre kvar pga. miljön så kanske GM inser att Saab är en mycket bra tillverkare av bränslesnåla motorer. Men bara spekulationer från mig. Vi får se vad som händer.

Liknande ämnen

  1. Svar: 30
    Senaste inlägg: 2012-06-06, 17:23
  2. Slutat sälja N-Core trius 3,5"?
    Av Örebroarn i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2009-04-09, 09:49
  3. Vad kan man sälja sina 17"hjul för?
    Av chrill3 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-04-18, 13:35
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-28, 19:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •