Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
Citat Ursprungligen postat av Idlewild
Det gäller bara för den svenska regeringen att se längre än näsan räcker. Se inte SAAB som ytterligare en biltillverkare som går med förlust, utan se anledningen till varför dom gör det. Nu ligger flera nya modeller i pipelinen och med lite tålamod så tror jag att företaget kan visa plussiffror inom en 3 års period.
GMs interndebitering är garanterat en del av förklaringen till nuvarande kostnadsnivå. Tyvärr förklarar den inte på något sätt faktumet att Saabs försäljning i nuvarande läge mäts i hundratals bilar. Detta måste man göra något åt och frågan är om 9-5 räcker? Förhoppningsvis gör den det men mantrat att "vi kommer att gå med vinst inom ett par år" har man väl hört sedan 1995 ungefär?
9-5 räcker garanterat inte. SAABs problem sedan urminnestider har varit ett på tok för smalt modellprogram. Nog tror jag att viljan har funnits, men ett GM som blöder pengar har hållt tillbaka utvecklingen på senare år. Nu verkar det vara en massa nytt på gång, men tyvärr kan det vara 2 år för sent.

Jag vidhåller fortfarande att SAAB med rätt modellprogram kan gå med vinst. Kunnandet och traditionen av att bygga bra bilar finns där iallafall.