Sidan 3 av 20 FörstaFörsta 1234513 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 392

Ämne: "GM överväger att sälja SAAB "

  1. #41
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 483

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    Saxat från www.svt.se 081202:
    "Ford öppnade i går för en försäljning av Volvo och många tror nu att GM kommer att avyttra Saab. För att kunna driva verksamheten vidare efter årsskiftet behöver GM 11 miljarder dollar.

    Enligt en talesman för GM kan bolaget hålla inne rekonstruktionsplanerna till klockan sex på onsdagsmorgonen svensk tid.

    Paul Åkerlund, IF Metalls klubbordförande på Saab, säger till TT att han inte har någon förhandsinformation om GM:s planer.

    -Jag tror inte den svenska ledningen vet något heller, säger han.

    "Ägaren inte viktigast"
    Enligt Åkerlund är det viktiga för de anställda i Sverige att Saab, oavsett ägare, får fortsätta utveckla och producera bra bilar.

    -Om det sker i GM:s regi, delvis i GM:s regi eller helt i någon annans regi tror inte jag de anställda här funderar så mycket på. De vill ha kvar en komplett bilanläggning med teknisk utveckling och hela produktionsapparaten."


    Så nog ter sig de närmaste dagarna ganska spännande.

    Vad som också kan få en att fundera på om vare sig Volvo eller Saab kommer att finnas kvar om några år, är ju att båda tillverkarna är så beroende av de "plattformar" nuvarande och de närmast kommande bilarna baseras på.
    De är ju helt och hållet Ford resp. GM baserade. Undrar om dessa USA baserade företag kommer att "släppa till" komponenter om våra "Svenska" tillverkare säljs av till en konkurrent?
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  2. #42
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    Citat Ursprungligen postat av Slättabjörnen
    De är ju helt och hållet Ford resp. GM baserade. Undrar om dessa USA baserade företag kommer att "släppa till" komponenter om våra "Svenska" tillverkare säljs av till en konkurrent?
    Tror du att det är Ford som har tagit fram EUCD plattformen som bla V70 baseras på?
    Tror du att det är GM i USA som har tagit fram plattformen som bla 9-3 bygger på?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  3. #43
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 704
    Medlem#
    2378

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    Nu har GM och Richard Wagoner bekräftat att de söker en ny ägare till Saab.

  4. #44
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    824

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    Nu har GM och Richard Wagoner bekräftat att de söker en ny ägare till Saab.
    Hörde det också precis, äntligen blir SAAB av med en kass ägare hoppas bara någon annan är intresserad och att det är en vettig ägare.

    Men SAAB, skärpning...
    9-3 SS Aero -04 Hirsch 240hk/378Nm
    Medelvärde: 0-100=6,8, 0-160=15,36 100-180=12,2, 100-200=17,81, 80-120=4,05, 100-150=6,3, 0-200=25,82.
    BMW 530d Xdrive F11 -12 BSR Medelvärde: 0-100 = 5,70, 0-200 = 22,16, 100-200 = 16,77, 100-150 = 6,35, 80-120 = 3,75

  5. #45
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Trollhättan / Västerås
    Inlägg
    554

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    japp its official som sagt.

    Frågan är vem vill köpa och borde inte Opel gå i samma säljpaket pga man delar plattform?

  6. #46
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    Asså, jag ser tyvärr inget ljus för Saab.
    2 modeller på programmet, ni vet vilka.
    Gått minus i många år. Och ligger ner och haltar på knäna nu.

    Volvo där emot har inte gått minus så länge och inte så stort.
    De har flera modeller och kolla nyaste Volvon. Vilken teknik.
    Helt klart lättare att sälja Volvo än Saab.

  7. #47

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    Denna manöver är till för att mata marknaden med information samt visa att de tre ledningarna är handlingskraftiga.

    Att sälja Volvo behöver inte vara lättare än att sälja SAAB idag. Det är svårt att få lån och att SAAB Automobil, som är billigare än Volvo PV, gör det betydligt lättare för en potentiell köpare, om nu en sådan finns.

    Om SAAB verkligen går med förlust korrigerat för skattetekniska lösningar låter jag vara osagt. Den billigaste lösningen är sannolikt att låta märket "dö ut", dvs inga kunder kommer att efterfråga en snart 12 år gammal bil (SAAB 9-5). Marknaden är hård men brukar sällan ha fel.

    GM kommer att överleva. Det kommer Obama att se till.

  8. #48
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 419

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    Förmodlingen säljs opel och saab ihop för att göra de enklare och då är de lättare att hitta köpare även om dom blir helt fristående!

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  9. #49
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    Ett fristående GME skulle klara sig fint. Ett fristående Saab skulle vara en mardröm.
    Fredrik J

  10. #50
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    "däe beskrivs Chevrolet, Cadillac, Buick och GMC som koncernens ”kärnmärken”. Övriga GM-märken är därmed mer eller mindre ute i kylan."

    Det betyder väl i så fall att man ser GME som en enhet och inte varumärkena Saab och Opel.
    Fredrik J

  11. #51
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    341

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    Konstigt att GM inte har sagt något om försäljning av deras andra märken utanför USA. Tänker man sig kanske att behålla de som är lönsamma? (vilka det nu är i dessa tider)
    Saab 9000 2.0t Classic - 98

  12. #52
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    61

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    21:29 | tisdag 2 december 2008
    General Motors tänker inte satsa på Saab :
    http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.a ... el=2482414

    Får se hur det går, Opel i europa är jag inte det minsta orolig för alls pga deras ekonomi, men för Saab ser det onekligen mörkt ut, Volvo verkar få ett litet lass att dra de med.

    Någon här som kan uttala sig och som jobbar på Saab?

  13. #53
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 483

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    [quote=Andreas Plars]
    Citat Ursprungligen postat av "Slättabjörnen":3ov798gp
    De är ju helt och hållet Ford resp. GM baserade. Undrar om dessa USA baserade företag kommer att "släppa till" komponenter om våra "Svenska" tillverkare säljs av till en konkurrent?
    Tror du att det är Ford som har tagit fram EUCD plattformen som bla V70 baseras på?
    Tror du att det är GM i USA som har tagit fram plattformen som bla 9-3 bygger på?

    M.V.H.[/quote:3ov798gp]

    Jag tror inte, jag vet att herrarna i Detroit har pekat med hela handen åt de svenska företagen att vara med och utveckla plattformarna. Om det sedan enbart varit Europeiska ingenjörer som praktiskt plockat fram dom är i sammanhanget ointressant. Rätten till ritningarna och bestämmanderätten om vilka märken/modeller finns hos GM respektive Ford i USA.
    Vad har inte nya Mondeo ihop med senaste V70? S40/V50 med Focus? Dessa europeiska Fordmodeller har sina syskon i USA tillverkade "forrdar". Tar man sedan flyget till Australien hittar man där andra syskon med fordemblemet.
    Och har inte Mazda6 en ganska välbekant taklinje?

    Vad beträffar SAAB har, vad jag förstår endast 9-3, en i dag globalt aktiv GM-plattform. Återfinns bl.a i Cadillac CTS, Pontiac G8 har väl samma grund, det finns nog fler märken inom GMUS. Visst det finns en del skillnader så som att man sträckt och dragit här och var för att få andra hjulbaser m.m. Men trots allt är det en av GMUS ägd plattform.

    Så nog får man väl ändå påstå att det är herrarna i Detroit som pekar och bestämmer över GM Europa eller Ford Europa i allra högsta grad. Det är totalt ointressant för herrarna "There ower" var eller av vilka en viss platta blivit utvecklad av, den används av deras godtycke precis var i världen dom vill.

    Opel/Vauxhall i Europa har ju gått ifrån den plattan i och med att Vectra/Signum nu gjort sitt, så i Europa är ju 9-3:an nu ensam om att produceras.

    Och vad beträffar de SAAB-modeller som i princip är klara för produktion och lansering tror jag nog att Mr Wagoner med sällskap hellre sätter Chevrolet och Cadillacemblem på dessa skapelser.
    Sedan har ju alla väntat på ersättaren till 9-5. Den är väl i stort sett färdig, men eftersom den har en av de globala GM-plattformarna så kommer man nog inte att hitta den bilen med Skånegripen på något emblem.

    Vad finns då kvar i "dödsboet"?
    Tja, en gammal 9-5 som knappast går att utveckla mycket mer och en 9-3 som också är ganska daterad, som dessutom delar ännu fler komponenter än 9-5 med den blivande konkurrenten GM. Jag kan möjligtvis tänka mig att man en tid kommer att få tillverka/köpa/använda komponenter och plattformar på någon slags licens.
    Så frågan är väl om det finns någon resursstark tillverkare beredd att köpa en litet bilmärke med en bilfabrik i Trollhättan som aldrig tillverkat mer än 150 000 bil/år. Dessutom måste man snabbt vara villiga att investera i utveckling av minst 2, helst 3-4 nya bilmodeller/segment för att över huvud taget överleva. -Det kostar en modig slant i dessa dystra tider.

    Som jag ser det finns det i dag enbart presumtiva köpare österut, då i form av KIA, Hyundai, någon snuskigt rik företagssfär i Kina, indien eller möjligtvis ryska maffian. Är då ex.vis någon av koreanerna intresserade av att köpa ett "premiumbilmärke" med gammal teknik, då dom själva redan håller på att fasa sig uppåt med både varumärken och i segment?
    Jag menar, vad säger namnet SAAB, vad associerar folk världen över till märket SAAB?
    Det är ju inte som med Jaguar som i decennier lyckats tillverka riktiga skitbilar, men med en gammal aura av engelsk herrklubb blandat med stora tävlingsframgångar lyckats framstå som en ganska ultimat lyxbil.

    Opel och GM då? Eftersom Opel/Vauxhall tillverkar och säljer 10 ggr så många bilar som SAAB tror jag inte ens diskussionen om försäljning har varit aktuell.
    Titta dessutom på modellpaletten och jämför med SAAB's.
    Vilket av märkena har störst utvecklings och lönsamhetspotential?
    I de nu så bistra tiderna kan Opel enkelt stänga av tillverkningslinorna för ej säljbara modeller, strippa Corsor och Astror på utrustning och ge folk vad dom har råd med.
    Vad har SAAB?

    Tyvärr, säger jag, ser framtiden MYCKET mörk ut.
    Och det säger jag med sorg då jag alltid kört SAAB, med undantag av en gammal Volvo 340-76 och en Opel vectra GTS 3,2 jag hade som tjänstebil.
    Så nu ska jag börja samla reservdelar till min fina A50 och rullande renovera så att den håller 30-35 år till, då är det nog dags att jag slutar köra bil.

    Men jag hoppas att jag har fel i mina dystra prognoser. Det heter ju så "Att när man fallit så långt det går kan man bara ta sig uppåt" (Om man inte slagit ihjäl sig förståss).


    Det sagt om SAAB och GM.

    Men hur tusan ska det gå för Chryslerkoncernen?
    (Nyss sålda av Daimler-Benz på grund av bristande lönsamhet). De har ju inga märken att sälja ut annat än Plymouth, Dodge och Chrysler och de är ju så uramerikanska att det knappast går att döda utan att koncernen helt mister sin livsnerv.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  14. #54
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    Mycket tror här.... men vad jag har förstått så har Volvo i princip ensamt jobbat med EUCD plattformen som har grundstrukturen från ford och med önskemål och i viss mån krav från övriga i koncernen.
    Detta från folk inom Volvo som jag känner.

    Vem som äger olika plattformar har jag inte tagit upp till diskution.
    Självklart äger Ford alla Volvoplattformar och GM alla Saabplattformar då de äger bolagen idag.

    Vad jag vände mig EMOT däremot var att de skrev GM baserade och Ford Baserade.
    Det lät som att plattformarna helt utvecklats i USA av GM-US/Ford-US. Något som inte är fallet. Då hade nog ingen av bilarna varit så bra som de är. Tror jag
    Mitt heta tips är att "pekpinnarna" från staterna mest gällde pengataket för utvecklingen... annars är de nog även själva i behov av säkra och vägsäkra bilar precis som Européiska biltillverkare.
    (Mazda 6 bygger inte på EUCD)

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  15. #55
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    61

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    Såklart är vi entusiaster alltid störst, bäst och vackrast och vårat märke kommer minsann aldrig ens funderas på något som ex ev kan kunna tänkas äventyras ens i någon avlägsen framtid
    Så skulle man lätt kunnat skriva om det handlade om kåserier, nu verkar det kunna bliva betydligt allvarligare.
    __________________________________________________ ___________________
    Väldigt intressant inlägg Slättabjörnen.
    __________________________________________________ ___________________
    Diskussionen ang utvecklandet av plattformar är intressant, men så länge Saab Sverige inte äger sina "egna" plattformar förstår rimligen många att det kan bli problem för mindre vid eller efter en försäljning.

    Man får nog be en stilla bön att Svenska nationen (politikerna) inte tar över märket ens om det går käpprätt.


    Uppdaterad 2008-12-02 22:50
    GM vill sälja Saab :
    http://di.se/Nyheter/?pageAvdelningar ... vudnyheter

    Senast ändrad: 2 december 2008, 23.43
    Saab: Inte säkert vi säljs :
    http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/ar ... 137431.svd

    00:56 | onsdag 3 december 2008
    Saab-facket hoppas på Trollhättan :
    http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.a ... el=2482462

    01:00 | onsdag 3 december 2008
    General Motors söker köpare till Saab :
    http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.a ... el=2482464

    04:38 | onsdag 3 december 2008
    GM vill sälja Saab :
    http://www.sr.se/cgi-bin/vast/nyheter/a ... el=2482498


    SAAB, pressmeddelande :
    http://www.saabsverige.com/main/SE/sv/p ... ndex.shtml

    (lagt in några fler länkar)

  16. #56
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    Citat Ursprungligen postat av saablejon
    Opel i europa är jag inte det minsta orolig för alls pga deras ekonomi, men för Saab ser det onekligen mörkt ut
    Som sagt innan i tråden så är Opel och Saab två varumärken inom GME och har således samma ekonomi i grunden. I och med 9-5 ingår även Saabmodeller i Russelheimfabrikens businesscase. Kapacitet som man behöver ersätta med något om varumärket Saab inte längre ska användas. Kanske kallar man bilen för Cadillac...
    Fredrik J

  17. #57
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    488

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    Får hoppas det inte blir kina klafs av det gamla anrika varumärket Saab. Då ryker nog jobben snabbt.

    Bättre det stannar i Europa, Fiat vore nog bra, eller varför inte BMW?
    http://www.autoweek.com/article/20081126/FREE/811269993
    Saab är ju grymma på överladdning...

    Men det blir nog svårt att hitta köpare i ingången till lågkonjunktur, man lär dras med brakförluster ett antal år framöver som de flesta andra inom bilindustrin.

  18. #58
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    Citat Ursprungligen postat av TurboVulc
    Saab är ju grymma på överladdning...

    Visst är det väl GM Powertrain som är grymma på överladdning. Powertrain är ju inte längre en del av Saab...
    Saab sysslar alltså inte med motorutveckling.
    Fredrik J

  19. #59
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 400

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    GM kommer att överleva. Det kommer Obama att se till.
    Men amerikanska skattebetalares pengar får inte gå till Europa, kanske?
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  20. #60
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Nyköping/Uppsala
    Inlägg
    765

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    Hej!

    Det är väldigt tråkigt att GM ska sälja saab, men å andra sidan har de väl aldrig varit bra för saab. Saab har väl alltid hamnat rätt långt hos GM och de har blandat bilmärken hit och dit. Tänk om saab hade fått bestämma mer så hade det nog varit bättre. T.ex. så har ju nya 9-3 fått bra kritik och xwd-modellerna likaså. Men så valde de att ha en v6a i den, vilken är törstig och inte ligger rätt i tiden alls med tanke på miljön. Så man kan ju gissa vilka som bestämt att saab ska köra med en större motor och vilken marknad den passar bäst... Saab skulle ha fortsatt med 4-cylilndrig turbo.

    Det har länge varit så att saab har bra idéer och bra bilar, men det har alltid varit något som drar ner betyget rejält. T.ex. ng900/og9-3 med bottenplatta från opel vectra, vilken alla vet är rätt så spårkänslig. Eller 9-5an som har problem med T7. Eller som ovan nämnt, nya 9-3 med v6 turbo.

    Att blanda bilkulturer går sällan bra. Varje bilmärke har ju en nisch, och visst har den fått leva vidare på ett eller annat sätt även hos GM, men det känns som nåt fattas för saab och deras grundidé...

    Mvh
    Chrisse

Liknande ämnen

  1. Svar: 30
    Senaste inlägg: 2012-06-06, 17:23
  2. Slutat sälja N-Core trius 3,5"?
    Av Örebroarn i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2009-04-09, 09:49
  3. Vad kan man sälja sina 17"hjul för?
    Av chrill3 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-04-18, 13:35
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-28, 19:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •