Sidan 2 av 20 FörstaFörsta 123412 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 392

Ämne: "GM överväger att sälja SAAB "

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    35

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    Haha så rätt bild

  2. #22
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    Med anledning av trådrubriken "GM överväger att sälja SAAB " så meddelar jag härmed att jag både överväger att vinna en högvinst på lotteri och att ta mot Nobelpriset i Litteratur.

    Det allra mesta är till salu för "rätt" pris, frågan är väl bara vem som överväger att köpa Saab i så fall.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #23
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    1 882
    Medlem#
    891

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Citat Ursprungligen postat av Olof
    Skulle väl inte vara omöjligt att sälja Saab till nån idag icke biltillverkare.

    Exempelvis GM säljer Saab till svenska staten inkl kontrakt med GM som underleverantör på behövliga delar som GM själv tillverkar.
    Det utarmar produkten. Saab har inte själv kapacitet att vidarutveckla sin bil för att inte tala om utvecklingen av nästa modell utan tillgång till GMs globala plattformar. Investeringarna räknas i miljarder för bilplattformar eller så får man gårdagens teknik. Eller rättare sagt, förra veckans.
    So what .Kan man drössla miljarder över profitkåtabanker som inte kan ta ansvar över sitt eget agerande så varför inte investera miljarder i bilindustrin.

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    301

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    Toyota vore väl inte fel som en köpare? De tillverkar ju miljövänliga och krocksäkra bilar. Dessutom gick de väl nyss om GM i storlek om jag inte är felinformerad?
    SAAB 9-5 Aero

  5. #25
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 426

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    Nu är det väl föga troligt att Toyota skulle få för sig att köpa SAAB.

    Tyvärr är det nog mest troligt att en ev. försäljning av såväl SAAB som Volvo skulle betyda att
    dom blir Kinesiska, Indiska eller möjligen Koeranska. Då det är dom länderna / tillverkarna som har pengar
    men saknar teknik och/eller image. Toyota har både och.

    Men det är ju bara min åsikt...

    //Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  6. #26
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    Det är så skoj att följa olika diskussioner på nätet likt denna. Att ens spekulera i eventuell köpare när det inte ens finns vettiga besked om att Saab skulle vara till salu är ... ja hur ska jag uttrycka det... annorlunda.
    Sen säger jag inte att det är fel att drömma om den perfekta konstellationen...

    Hur många av er som spånar om tänkbara ägare kommer ihåg hur det var när GM köpte Saab? Jag var själv ung men kommer mycket väl ihåg hur jag ogillade att Ford att köpt Saab.. det var nämligen vad som stod på löpsedeln en kväll (på den tiden kom Aftonbladet och Expressen på kvällen). Dagen efter om jag inte minns helt fel så var det klart att det var GM som hade köpt Saab.

    Nu är förvisso marknaden lite annorlunda och Saabs varumärke annorlunda, men så här stora affärer som det handlar om bjuder man inte in kvällspressen till när man sitter och diskuterar..... så först o främst kan vi klura på... vad händer hos GM och hur kommer det påverka Saab.
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Bohuslän
    Inlägg
    42

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    Det ultimata vore väl att stycka av Opel/Saab från GM? 2007 sålde Opel cirka 1,6 miljoner bilar, dvs. ungefär lika mycket som BMW. Så Opel tillsammans med Saab borde ju klara sig själva utan hjälp från nån större bilproducent, då man redan är såpass stora.

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    416

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    Hur många av er som spånar om tänkbara ägare kommer ihåg hur det var när GM köpte Saab? Jag var själv ung men kommer mycket väl ihåg hur jag ogillade att Ford att köpt Saab.. det var nämligen vad som stod på löpsedeln en kväll (på den tiden kom Aftonbladet och Expressen på kvällen).
    Då måste du ha bott långt ute i terrängen! 1990 läste vi kvällstidningen på lunchrasten vid 11-12 här nere.

    Mvh Henke
    Happy Festivus - for the rest of us!

  9. #29
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    Citat Ursprungligen postat av ironmonkeyboy
    Det ultimata vore väl att stycka av Opel/Saab från GM? 2007 sålde Opel cirka 1,6 miljoner bilar, dvs. ungefär lika mycket som BMW. Så Opel tillsammans med Saab borde ju klara sig själva utan hjälp från nån större bilproducent, då man redan är såpass stora.
    "Opel" och "Saab" är två varumärken som GME använder på sina produkter. De är inte två olika biltillverkare. GME är kapabel att på egen hand utveckla och producera bilar.
    Fredrik J

  10. #30
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Bohuslän
    Inlägg
    42

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    "Opel" och "Saab" är två varumärken som GME använder på sina produkter. De är inte två olika biltillverkare. GME är kapabel att på egen hand utveckla och producera bilar.
    Det må hända, men det mesta som rör Saab ligger i Trollhättan och för Opel i Tyskland. Men okej, om vi byter ut Opel/Saab i mitt resonemang och skriver GME istället, med rättigheterna till märkena Opel och Saab

  11. #31
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    Som jag skrev så skulle GME klara sig bra som fristående från GM.
    Fredrik J

  12. #32
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 406

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    Kan de inte vara så nu att de är bara GM USA detta berör hur "GM" ska få ordning på sina finanser. För de är ju där alla problemen är och får man bara lönsamheten i USA är de ju lugnt sen.
    GM måste ju göra mått åt alla kostnader dom har just i USA.
    Då kan mycket väl pontiac och några andra americanska märken ryka!

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  13. #33
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    Ett varumärke är inte lika med en "kostnad". Ska GM spara pengar på att sluta använda ett varumärke krävs det ju att man har verksamhet som enbart används till att utveckla och producera bilar av det specifika märket som man då kan avveckla eller sälja.
    Fredrik J

  14. #34
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Kan de inte vara så nu att de är bara GM USA detta berör hur "GM" ska få ordning på sina finanser. För de är ju där alla problemen är och får man bara lönsamheten i USA är de ju lugnt sen.
    GM måste ju göra mått åt alla kostnader dom har just i USA.
    Då kan mycket väl pontiac och några andra americanska märken ryka!

    MVH

    F
    Att lägga ned märken kostar dock en ganska stor slant och spar inte direkt pengar såvida man inte gör något mer för att få ned kostnaderna. Det man snarare är i behov av är att lägga ned bilmodeller och plattformar och göra sig av med återförsäljare. Idag har man omkring 6000 återförsäljare i USA, hälften vore sannolikt mera rimligt. Saab återförsäljare kan kombineras med att också vara återförsäljare av Cadillac och Hummer.

    Plattformar som borde läggas ned är i alla fall K och W med tillhörande modeller.

    High value motorn är jag också tveksam över vilken roll den fyller.

    Citat Ursprungligen postat av ironmonkeyboy
    Det ultimata vore väl att stycka av Opel/Saab från GM? 2007 sålde Opel cirka 1,6 miljoner bilar, dvs. ungefär lika mycket som BMW. Så Opel tillsammans med Saab borde ju klara sig själva utan hjälp från nån större bilproducent, då man redan är såpass stora.
    Detta har dock en nackdel, då Saab ensamt är i behov av 'premium' komponenter. Med 9-4x så använder man en speciell variant av Theta som kallas Theta Premium och den används bara av Saab och Cadillac. Cadillac är också i behov av en starkare V6 motor, som ex. ett turboladdat utförande av direktinsprutade high feature för att täcka in området mellan high feature i 300 hästars sugutförande och LS9 på 550 hk, en sådan motor skulle också passa Saab mycket bra medans Opel har mindre nytta av en sådan motor.

    Cadillac lär i framtiden också vara intresserade av att göra en premium variant av Lambda plattformen, och även detta skulle kunna passa Saab för att tillverka en större cross over SUV som 9-6x även om några sådana planer inte finns i dagsläget.

  15. #35
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 406

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    Sälja märken är de mer tal om än att lägga ner för GM.
    Då får man ju lite betalt också.
    Men de är ju utgifterna som måste minska.
    Sen är de väl deras finans bolag som dom vill sälja vad jag vet men frågan är om dom får de sålt.

    Jag tror inte de är nån fara för saabs del men mer än Hummer kommer att säljas. Frågan är vilket amerikanskt märke!

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  16. #36
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 275

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    http://www.aftonbladet.se/bil/article3753953.ab

    Är detta sant?

    I så fall verkar ju situationen nattsvart!

  17. #37
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 284

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    http://www.aftonbladet.se/bil/article3753953.ab

    Är detta sant?

    I så fall verkar ju situationen nattsvart!
    http://di.se/Nyheter/?pageAvdelningar ... tornyheter
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  18. #38
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    851

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    Citat Ursprungligen postat av wikander
    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    http://www.aftonbladet.se/bil/article3753953.ab

    Är detta sant?

    I så fall verkar ju situationen nattsvart!
    http://di.se/Nyheter/?pageAvdelningar ... tornyheter
    Wow! Jag som trodde att tiggare inte kan vara kräsna!

    Intressant rapport som släpptes tidigare i veckan om att bilindustrins vara eller icke vara inte har så stor betydelse som Saab/Volvo själva vill ge sken av. Det pratas ju ofta om att en Saab/Volvo-arbetare drar med sig 4-5 andra, enligt rapporten är det mer korrekta ca. 2.

    Någon som har tagit del av denna rapport i sin helhet och som kan kommentera den?
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  19. #39
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    Hej,

    Det är positivt att bilföretagen vill ha statliga pengar för att rycka upp dåligt skötta företag, ser fram mot den dagen då bilföretagen delar med sig av vinsterna till staten...

    Kan man spara sig ur en kris eller måste man investera sig ur den?
    Utan nya attraktiva miljön/bränslevänliga bilmodeller är det svårt att lyckas...

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  20. #40
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 406

    Re: "GM överväger att sälja SAAB "

    9-3x testas just nu utan maskering och 9-5an ska lanseras som vanligt enligt innan.
    När 9-4x ska presenteras vet jag inte men de beror väl lite på vad saab ledningen anser.
    http://www.automotorsport.se/news/16...ge--omaskerad/

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

Liknande ämnen

  1. Svar: 30
    Senaste inlägg: 2012-06-06, 17:23
  2. Slutat sälja N-Core trius 3,5"?
    Av Örebroarn i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2009-04-09, 09:49
  3. Vad kan man sälja sina 17"hjul för?
    Av chrill3 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-04-18, 13:35
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-28, 19:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •