Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: HDMI in/ut på förstärkaren.

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    840

    Unhappy HDMI in/ut på förstärkaren.

    Hej!

    Jag får Canal Digitals HD parabolpaket samt deras PVR box på fredag.
    Och nu kom jag o tänka på att min "gamla"(knappt 2år) LCD-TV bara har en HDMI ingång. Det vore inga problem om jag inte haft min Playstation 3...

    Hur ska jag lösa detta?
    Jag har en Onkyo förstärkare som tydligen ska ha HDMI in/utgångar?
    Modell: TX-SR505E

    Men hur fungerar det?

    Jag kör optisk kabel(för ljud) PS3 > förstärkare idag.
    Vad jag förstår så har CDs HD-box coaxial kabel, jag har även den anslutningen på förstärkaren.

    Så här står det i manualen till min förstärkare angående HDMI och det är detta jag inte riktigt förstår.
    " För att kunna lyssna till ljudet via högtalarna anslutna till AV-receivern krävs dock även en separat analog eller digital ljudanslutning utöver HDMI-anslutningen. "

    Tolkar jag det rätt om dem med "digital ljudanslutning" menar en coax kabel?

    Tack för svar!
    Är lite orolig hur jag ska lösa detta annars...får nog svårt att motivera frugan till en ny, ännu större TV

    Edit: Enligt manualen för HD boxen så är det " DIGITAL AUDIO CONNECTOR (S/PDIF) "
    Är det coax?
    Jag slänger med en länk på en coax kabel...
    http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=348593

    Passar denna i S/PDIFen på boxen?
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  2. #2

    Re: HDMI in/ut på förstärkaren.

    Japp, från HD-boxen drar du både HDMIkabel (bild) och coax (ljud) till förstärkaren.

    Till varje HDMIingång alltid ett antal olika ljudingångar så det är bara att se till att man kopplar ljud och bild till samma ingång (eftersom Onkyon har två har du 50% chans)

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 768

    Re: HDMI in/ut på förstärkaren.

    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Hej!

    Jag får Canal Digitals HD parabolpaket samt deras PVR box på fredag.
    Och nu kom jag o tänka på att min "gamla"(knappt 2år) LCD-TV bara har en HDMI ingång. Det vore inga problem om jag inte haft min Playstation 3...

    Hur ska jag lösa detta?
    Jag har en Onkyo förstärkare som tydligen ska ha HDMI in/utgångar?
    Modell: TX-SR505E

    Men hur fungerar det?

    Jag kör optisk kabel(för ljud) PS3 > förstärkare idag.
    Vad jag förstår så har CDs HD-box coaxial kabel, jag har även den anslutningen på förstärkaren.

    Så här står det i manualen till min förstärkare angående HDMI och det är detta jag inte riktigt förstår.
    " För att kunna lyssna till ljudet via högtalarna anslutna till AV-receivern krävs dock även en separat analog eller digital ljudanslutning utöver HDMI-anslutningen. "

    Tolkar jag det rätt om dem med "digital ljudanslutning" menar en coax kabel?

    Tack för svar!
    Är lite orolig hur jag ska lösa detta annars...får nog svårt att motivera frugan till en ny, ännu större TV
    Ja


    mvh Jonas
    mvh Jonas

    Gammalt Skåp Audi A4 Avant 2.0 TS Quattro...

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    840

    Re: HDMI in/ut på förstärkaren.

    Ok, då kommer det troligen fungera.
    Tack!

    Hur är det att köra HDMI t.ex genom en förstärkare då, kan det sabba signalen på något sätt?
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  5. #5

    Re: HDMI in/ut på förstärkaren.

    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Hur är det att köra HDMI t.ex genom en förstärkare då, kan det sabba signalen på något sätt?
    Nej. Gissningsvis sitter det bara en multiplexer inuti som väljer en av källorna för att sedan skicka till utgången.

Liknande ämnen

  1. nu funkar inte bas förstärkaren =()
    Av läppglans i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-12-16, 18:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •