Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Tjänstebilsfrågor

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Falun
    Inlägg
    70

    Tjänstebilsfrågor

    Ställer frågan i denna del av forumet då jag inte fick respons i den andra delen.

    Några frågor från en som aldrig varit drabbad tidigare.
    7,5 basbelopp ska vi tydligen få beställa bil för, är inte det lite?
    Hur fungerar det med betalningen, dras KOSTNADEN för bilen från min lön eller är det så att jag får skatta för något, jag har inte greppat detta riktigt.
    Vad kan man få för "rolig" dieselbil för 7,5 basbelopp? (gärna 4-hjulsdrift)
    Ge mig gärna mer info som jag glömt att fråga efter här...
    XC90...

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    654

    Re: Tjänstebilsfrågor

    Hej!

    Kika lite på skatteverkets hemsida.

    Ett basbelopp 2008 är 40 300kr.

    7,5 = 302250kr

    Rolig. Vet inte riktigt priserna.

    Men Passat Tdi 4motion verkar vara ett popolärtval i sthlm.
    Saab 9-3 BioPower Xwd inte diesel men etanol.
    BMW 3x0Xd
    Subaru kanske har ngt passande?

    Läser du på skatteverketshemsida om tjänstebil står det precis vad som gäller, vet inte om extra utrustning räknas på förmånsvärdet?

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 306

    Re: Tjänstebilsfrågor

    <hur det fungerar för dig måste du fråga din arbetsgivare. Säljare som nyttjar sin bil mkt i tjänsten brukar enbart drabbas av skatten, dvs förmånsvärdet läggs på din lön, är det 4000 får du skatta för 4000 extra och får samma lön minus vanliga skatten i övrigt...

    I andra fall brukar det likställas med lön, eftersom det kostar företaget exakt samma pengar i sociala osv oavsett om du tar en bil eller lön. och ovanpå det tillkommer kostnader för däck, service m.m för företaget (vinterdäck osv höjer förmånsvärdet)
    Så för många som har det som just en förmån så dras motsvarande förmånsvärde, 4000.- på brutto eller nettolön, dras det på bruttolönen får du utbetalt din vanliga lön minus 4000.- men har samma skattekostnad som innan, din förlust blir alltså 4000.- samma som om du får ett nettolöneavdrag. skillnaden där emellan är skatteregler.

    Förmånsbil är inte allltid så förmånligt, du äger ju inte nåt utan får bara nyttja det, så var säker på att du förstår alla begrepp innan du ger dig in i nåt... har varit med om flertal som inte förståt att de får betala för bilen som om det är lön.

    ang rolig bil hade jag så klart satsat på legacy 2.0D business.
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    166

    Re: Tjänstebilsfrågor

    Tror att det mesta har nämnts men se till att vara införstådd med vad som gäller vid exempelvis en längre sjukskrivning eller om du väljer att avsluta din anställning på egen begäran. Lusläs med andra ord ditt avtal och ställ frågor om något är oklart.
    Johan B. Kör en 9-5 Aero 2001. Mnr.5833
    http://www.garaget.org/?car=8208

  5. #5
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 053
    Medlem#
    1540

    Re: Tjänstebilsfrågor

    7,5 basbelopp 2009 är över 320.000

    vilket innebär att man med rabatt kan köpa en bil för cirkus 350-360.000 lite beroende på rabatt-satser.

    Man får ingen ap-rolig bil för dessa pengar, men det finns många "halvskojiga".

    En passat eller A4quattro?? Vad kostar BMW320d med xdrive??
    Nya forrestern med diesel ser ball ut.


    Tips:
    kolla med ditt företag hur de ser begagnade bilar.
    Man kan köpa 3-6 mån gamla demo bilar jävligt förmånligt av handlarna...

    Tips 2:
    Som föregående talare säger. Dubbel/trippelkoll vad som händer om du blir sjuk.
    Hos oss innebär det att tjstbilsföraren får en avi hem på bruttolöneavdraget plus/minus en del kostnader.
    Då skall den plötsligt betalas med netto pengar. Inge skojsigt...
    Iofs kvittas den förmånsvärdet mot den nettokosten, men ändå.

    Tips 3:
    Kolla med Svenska Vagnsparksfinans. De har ett "personalbils-lösning" som innebär bl.a. fasta restvärden, rätt att lämna tillbaka bilen efter 12 mån o.s.v. Dessutom schyssta avtal med handlarna...
    www.personalbil.nu

    (Inte bara Volvo'sar...)


    Tips 4:
    Tjänstebil/Personalbil m.m är dyrt. Jättedyrt.
    Inte såå förmånligt längre. Men har man råd är det jävligt bekvämt!
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Tjänstebilsfrågor

    Citat Ursprungligen postat av Göranson
    Ställer frågan i denna del av forumet då jag inte fick respons i den andra delen.

    Några frågor från en som aldrig varit drabbad tidigare.
    7,5 basbelopp ska vi tydligen få beställa bil för, är inte det lite?
    Hur fungerar det med betalningen, dras KOSTNADEN för bilen från min lön eller är det så att jag får skatta för något, jag har inte greppat detta riktigt.
    Vad kan man få för "rolig" dieselbil för 7,5 basbelopp? (gärna 4-hjulsdrift)
    Ge mig gärna mer info som jag glömt att fråga efter här...
    Det går inte svara hur ett tjänstebilsavtal fungerar eftersom det är just det - ett avtal mellan dig och din arbetsgivare. Det enda som är gemensamt för tjänstebilsavtal är att du tvingas betala förmånsvärde för bilen. Hur detta räknas ut är bra förklarat på skatteverkets hemsida.

    Ofta kombineras tjänstebil med ett bruttolöneavdrag som ska täcka bilens kostnader för företaget. (Om du inte är hög chef, du får man ofta bilen som löneförmån) Dessa avdrag kan vara allt mellan 10%-100% av bilens kostnader, detta styrs helt av hur ditt avtal ser ut.

    7,5 basbelopp är en vanlig nivå på tjänstebilsavtalen, inte för att det är något måste, utan för att man måste dra gränsen någonstans. Vid 7,5 basbelopp så tillkommer sk "lyxbilstillägg" på förmånsvärdet och därför väljer många bolag att stanna här trots att den kostnaden hamnar på den anställde. Det finns inget som tvingar fram nivån på just 7,5 basbelopp, jag har sett avtal på allt mellan 6 basbelopp och 30 (Leif Östling bland annat kör Audi A8 4,2 TDi som tjänstebil)

    De 7,5 basbeloppen brukar vara netto så med 10% rabatt får du 335833 kr att handla för. Inte kattskit, men du får ju inte den finaste leasingbilen i staden heller. En schysst vardagstransportör får du garanterat för de pengarna.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Tjänstebilsfrågor

    Citat Ursprungligen postat av perr
    7,5 basbelopp 2009 är över 320.000

    vilket innebär att man med rabatt kan köpa en bil för cirkus 350-360.000 lite beroende på rabatt-satser.

    Man får ingen ap-rolig bil för dessa pengar, men det finns många "halvskojiga".


    Tips:
    kolla med ditt företag hur de ser begagnade bilar.
    Man kan köpa 3-6 mån gamla demo bilar jävligt förmånligt av handlarna...

    Tips 2:
    Som föregående talare säger. Dubbel/trippelkoll vad som händer om du blir sjuk.
    Hos oss innebär det att tjstbilsföraren får en avi hem på bruttolöneavdraget plus/minus en del kostnader.
    Då skall den plötsligt betalas med netto pengar. Inge skojsigt...
    Iofs kvittas den förmånsvärdet mot den nettokosten, men ändå.
    Hur fick du fram dessa siffror? 7,5 x 40300 = 302.250 kr vilket ger med 10% rabatt 335.833 kr

    När det gäller begagnade bilar så betalar man fortfarande förmånsvärde på nypriset. Dock om man betalar bruttolöneavdrag kan det bli förmånligt eftersom dessa då baseras på bilens faktiska pris. Har den sjunkit 100.000kr på ett halvår så blir det rejält med pengar. De flesta avtal tillåter dock inte begagnade bilar, hör med din arbetsgivare. (Använder de sig av operationell leasing är det garanterat tvärnit)

    Som ovan kan det vara värt att kolla upp hur villkoren är för att avbryta leasingen. Mitt eget avtal (som jag sagt nej till) kräver exempelvis att jag betalar en % sats av alla återstående leasingbetalningar. Detta blir skitdyrt. (GE Capital)
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    885

    Re: Tjänstebilsfrågor

    Perr räknar på prisbasbeloppet för 2009, som är 42800:-, inte årets på 40300.

    Beror ju på om man ska köpa bilen i år (fort) eller nästa.
    2001 B205E, 2004 B235E, 2006 B235R & 2008 B235E BioPower
    Läs vad jag menar, inte vad jag skriver.

  9. #9
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 053
    Medlem#
    1540

    Re: Tjänstebilsfrågor

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Hur fick du fram dessa siffror? 7,5 x 40300 = 302.250 kr vilket ger med 10% rabatt 335.833 kr
    Prisbasbelopp 2009 = 42.800 kr
    7,5 prisbasbelopp 2009 = 321.000 kr
    Snitt rabatt 10% => 356.600 kr (321.000 / 0,9)

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    När det gäller begagnade bilar så betalar man fortfarande förmånsvärde på nypriset. Dock om man betalar bruttolöneavdrag kan det bli förmånligt eftersom dessa då baseras på bilens faktiska pris. Har den sjunkit 100.000kr på ett halvår så blir det rejält med pengar. De flesta avtal tillåter dock inte begagnade bilar, hör med din arbetsgivare. (Använder de sig av operationell leasing är det garanterat tvärnit)
    Helt rätt, men...
    genom att kunna köpa en demo-bil (som kanske är några månader gammal och normalt gått 600-1000 mil) så är den stora vinsten att man med inte speciellt rymligt samvete kan slippa ta upp utrustningen på bilen till beskattning eftersom den oftast inte står specat på kvittot.
    Dessutom brukar demo bilar vara ganska välutrustade...

    RSV säger att utrsutning/tillbehör skall tas upp till marknadsvärde (inte nypris) och alla vet ju att utrustning inte höjer priset med samma peng som den kostade ny. (Inte helt enl reglerna, men enl praxis hos många företag...) Då räknas förmånsvärdet på grundbil + utr (som då enl kvitto är 0 kr...)

    Det är ju företaget som rapporterar in bilpris + utr, hur ofta behöver man vid revision visa nåt annat än kvitto???


    Tips 5:

    Ett annat tips som inte många vet, är att man vid nybilsköp har rätt att sänka det förmånsvärdegrundande extrautrustningspriset med sin rabatt alt. med en generellt avdrag på 10% enl RSV's rådgivare.
    Där kan man tjäna ytterligare kronor. Helt lagligt dessutom...
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  10. #10

    Re: Tjänstebilsfrågor

    Använder du din bil i tjänsten så kan du räkna ut ditt förmånsvärde här:

    http://www.skatteverket.se/servicetjans ... 00136.html

    Tänk dig också för vem som ska betala drivmedlet.
    Mitt företag betalar 9,5kr/mil för bensin och 6kr/mil för diesel.

    Så för min del kan jag lika gärna köpa Saab Biopower och får då reducering för att det är en miljöbil....
    Bil: Volvo V60 T3 -11, Z4 2.0i -06
    MC: BMW F650GS -00

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Falun
    Inlägg
    70

    Re: Tjänstebilsfrågor

    Har jag nu förstått detta rätt?
    Fiktiva siffror följer:
    Lön: 30 000:-/mån
    Förmånsvärde bil: 3000:-/mån
    Bränsle: 2000:-/mån
    Detta borde alltså göra att jag får 30K före skatt, MEN beskattas som om jag hade tjänat 35 000:-...???

    Företaget betalar bränsle, men jag beskattas på bränslekostnaden *1,2...
    Jag har 10 mil ToR jobbet, jag bara måste tjäna på detta...
    XC90...

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Tjänstebilsfrågor

    Citat Ursprungligen postat av Göranson
    Har jag nu förstått detta rätt?
    Fiktiva siffror följer:
    Lön: 30 000:-/mån
    Förmånsvärde bil: 3000:-/mån
    Bränsle: 2000:-/mån
    Detta borde alltså göra att jag får 30K före skatt, MEN beskattas som om jag hade tjänat 35 000:-...???

    Företaget betalar bränsle, men jag beskattas på bränslekostnaden *1,2...
    Jag har 10 mil ToR jobbet, jag bara måste tjäna på detta...
    Du skulle i så fall få skatta för 35400 kr eftersom bränslet räknas x 1,2, alldeles riktigt. Men du måste också höra med din arbetsgivare om du kommer att få något bruttolöneavdrag också.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  13. #13
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 053
    Medlem#
    1540

    Re: Tjänstebilsfrågor

    Ang bränslet...

    Högst sannolikt så räknas även bränslekostnad till driftskostader, vilket lika högst sannolikt hamnar på bruttolöneavdraget i nån form...


    Men fakta är:
    Det är billigare att betala privatbensinen själv (om man suboptimerar lite):

    Låt oss anta följande:
    Bensin pris 12 kr, förbrukning 1 liter/mil (spelar egentligen ingen roll för kalkylen) ==>

    1,2*12 kr per liter = 14,40 Dvs förmånsvärdet per liter bensin
    Vid 50 % marginalskatt blir kostnaden 7,20 kr

    Härutöver har företaget kostnader:
    - Kostnad för bensin: 12 kr innebär 9,60 kr exkl moms (om du kör mer än 100 mil i tjänsten/år)
    - Sociala avgifter på 12 kr : 32,42% * 12 = 3,89 kr

    => Summa kostnader för bolaget: 13,49 kr.

    Bolagets kostnader medför att ett bruttolöneavdrag görs på 13:49. Justerat för skatt och sociala avgifter så är kostnaden för individen 13:49/1,3242 * 0,5 = 5,09kr

    Den totala kostnaden för individen blir 7,20 kr (skatten) resp. 5,09 kr (löneavdraget) = 12,29 kr
    (13,20 kr om du kör mindre än 100 mil i tjänsten).

    Alltså kostar bensinen 12,29 kr/ liter om man låter firman betala,
    men bara 12 kr/liter om man betalar själv.

    Sen som lite grädde på moset brukar det vara lättare att få bättre bensinrabatt som privatkund än som företagskund. Konstigt men sant, så där ökar skillnanden lite till...

    Det som kan göra kalkylen sämre för den som tankar själv är om man bara får ut normala 9.5 kr/ tjstmil i bränsleersättning, och man har en bil som drar bensin för mer än dessa 9.50. Då får man ju per definition betala för sina resor i tjänsten...
    Då är det bättre att låta firman betala bränslet.

    Drar den mindre bensin än 9.50 kr/mil så går man ju lite plus.
    Då är det sämre att låta firman betala bränslet.


    Summering:
    Att berätta om en tjstbil generellt är bra eller anus, är helt beroende på vad man själv tycker det är värt.

    Som info: Jag har räknat ut att min dkw kostar mig cirkus 10.000 kr netto varje månad, skulle jag köra en egen liknande bil och då behöva fylla på med c.a 150-200 kkr i lån skulle jag hamna på runt 14.000 kr i månaden.
    (Om jag bortser från den ränta jag skulle kunna få om jag placerade de pengar jag har bundit i bilen...)

    Alltså går jag plus. Med min bil, och så som jag kör nu.
    (c.a 6000 mil/år varav 2000-2500 i tjänsten, 13 mil till/från jobbet med reseavdrag.)

    Men:
    Om jag körde en äldre 9-5'a / V70 för kanske 80-90.000, körde på billiga std 16-tummare, hoppas att den inte går sönder sååå ofta kanske jag tom skulle kunna komma under de 10.000 som dkw'n kostar totalt på samma mil...

    Men då jämför jag ju äpplen och päron.
    Man kan inte jämföra en "ny" bil med en 6 år gammal i nästan några avseenden. Speciellt inte om man snikar på den gamla, och lyxar med den nya genom att köra med stora däck, unna sig längre semesterresor, lagar den enbart på verkstad, medan man tar ut en hyrbil under tiden....

    Som jag sa tidigare.
    Tjstbil är INTE billigt. bara om man jämför med att äga en lika ny/dyr bil privat, och med samma körbeteenden.
    Däremot är det satans bekvämt. Och vad är det värt?
    Det är helt upp till var och en...
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  14. #14
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 487
    Medlem#
    6901

    Re: Tjänstebilsfrågor

    Någon Subaru med deras nya Boxerdiesel , mycket trevlig maskin.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    98

    Re: Tjänstebilsfrågor

    Jag har lite frågor i detta ämne.

    Har helt plötsligt fått möjligheten att ev ha bil i tjänsten.

    Mitt exempel är som följande:

    Bilens nypris inkl utr: 335000
    Bilens grundpris ny: 235000
    Bilens pris hos handlaren nu: 275000
    Bilen är en demobil, 500 mil och en 08:a

    Hur ser detta ut?
    För mig som privatköpare så blir ju bilen ca 60000 billigare men hur ser det ut i skatteverkets ögon?
    Vilket pris är det relevanta?
    Perr: Du skrev:

    "Helt rätt, men...
    genom att kunna köpa en demo-bil (som kanske är några månader gammal och normalt gått 600-1000 mil) så är den stora vinsten att man med inte speciellt rymligt samvete kan slippa ta upp utrustningen på bilen till beskattning eftersom den oftast inte står specat på kvittot.
    Dessutom brukar demo bilar vara ganska välutrustade..."
    Samvetet är väl lagom rymligt så det där lät ju intressant. Innebär det där alltså att priset som rapporterras in (och då styr förmånsvärdet?) blir 235000 istället för 275000/335000?

    Vet att frågan är väldigt dåligt specad. Beror på två saker: Jag vet banne inte ett smack om detta men ska sätta mig och läsa på sakerna ordentligt och räkna. Sen så är firman så liten så det finns väl i princip inga regler om detta.

    Ställ gärna frågor om det oklara så ska jag svara så gott jag kan
    mvh Benke
    RX 450h -12

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Tjänstebilsfrågor

    Det lagliga svaret är att det är bilens nypris inklusive utrustning (dvs 335') som ska rapporteras in.

    Nu verkar Perr ha lyckats få in en annan variant så han får berätta vidare angående den andra lösningen. Jag vet bara hur det egentligen ska vara.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    98

    Re: Tjänstebilsfrågor

    ok, då är det alltså ingen ide att kolla efter demobilar eller dylikt, iallafall om man ser fråm förmånsvärdets sida?
    mvh Benke
    RX 450h -12

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Tjänstebilsfrågor

    Inte om du ska följa lagen.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    98

    Re: Tjänstebilsfrågor

    Lagen är väl ganska bra att följa så det blir nog så då
    mvh Benke
    RX 450h -12

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    98

    Re: Tjänstebilsfrågor

    hm...nya funderingar om samma sak.

    Vem får den ekonomiska vinsten i detta fallet? Bilen kostar ju 60000 mindre än en ny (det pris som mitt förmånsvärde baseras på).
    Blir det då företaget i första hand, om månadskostnaden för dem blir lägre och sen jag då restvärdet blir lägre (45% av 275000 istället för 335000), under förutsättning att jag får köpa bilen för det restvärde som finns?
    mvh Benke
    RX 450h -12

Liknande ämnen

  1. Tjänstebilsfrågor...
    Av Göranson i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-11-25, 18:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •