Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 46

Ämne: Nitrogen eller luft?

  1. #1
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 024
    Medlem#
    3471

    Nitrogen eller luft?

    Det pratas allt mera om att fylld däcken med nitrogen ist för luft för att spara miljön mm. Ett bra intiativ i all ära men är det ett hållbart argument eller ngt "jippo" för att sälja en produkt för att tjäna mera pengar?

    Detta kan läsas på en internetsida från ett däckföretag:

    "Fyll dina däck med Nitrogen och spar pengar och vår miljö!
    Öka livslängden på dina däck upp till 25 %
    Sänk bränsleförbrukningen upp till 5 %
    Öka säkerheten på din körning
    Minska risken för rost och korrosion på dina fälgar
    Helt ofarligt och miljövänligt
    Spara pengar! "

    Ngn som har erfarenheter om detta? (fakta från tester)
    Är skillnade så pass stor som det sägs?
    För "oss" som håller koll på däcktrycket borde det inte spela spec stor roll?

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Nitrogen eller luft?

    det är nog mest ett jippo..........ser inga faktiska fördelar med det, tvärtom.........ska man åka till nån nitrogenstation varje gång man ska pumpa hjulen sen då?

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523

    Re: Nitrogen eller luft?

    Det funkar i princip så som påstås, men är normalt inte värt pengarna för en normal svenssonbilist, därför att skillnaderna i praktiken sällan är så stora som det påstås.

    För åkerier och taxi, seriös racing och liknande så finns det mycket mer att tjäna på Nitrogen i däcken.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665

    Re: Nitrogen eller luft?

    Du har ju redan 78% "nitrogen" i dina däck, så varför betala dyrt för de sista 22% kväve som det handlar om? Det viktiga är att ha torr luft i däcken.

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 404

    Re: Nitrogen eller luft?

    Kolla däcken oftare vad du har för luft tryck i dom så blir de mycket bättre.
    De är mer vanligt att man kör med för lite luft och de ökar förbrukningen än att de skulle göra skillnad på vad du har för nån gas i däcken.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  6. #6
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 024
    Medlem#
    3471

    Re: Nitrogen eller luft?

    Då är vi flera som har samma syn/uppfattning på detta. Jag kollar däcktryck på min bil/mc med jämna mellanrum. Hellre lite för mkt än för lite.

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  7. #7
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 024
    Medlem#
    3471

    Re: Nitrogen eller luft?

    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Det funkar i princip så som påstås, men är normalt inte värt pengarna för en normal svenssonbilist, därför att skillnaderna i praktiken sällan är så stora som det påstås. För åkerier och taxi, seriös racing och liknande så finns det mycket mer att tjäna på Nitrogen i däcken.
    MVH Tony
    Jag misstror dig inte Tony men finns det ngn fakta på tester som gjorts där vinsten är synlig eller presenterad i fakta/diagram? Har sökt men inte hittat ngt direkt som skulle bevisa att "jag" som bilägare kan tjäna på detta förutom "miljön". Jag är mest nyfiken och vill förkovra mig lite i ämnet.

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 314

    Re: Nitrogen eller luft?

    F1 bilar osv har väl nitrogen i sina däck, det har nån viss fördel, exploderar inte lr nåt sånt skit.
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  9. #9
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 394
    Medlem#
    6935

    Re: Nitrogen eller luft?

    Den enda anledningen att nitrogen skulle vara bättre än vanlig luft är faktiskt att det är "tjockare". Det läcker alltså inte ut lika lätt som vanlig luft, vilket skulle göra det lättare att behålla korrekt tryck i däcken och därmed minska bränsleförbrukningen. Ett däck med nitrogen eller ett däck med pumpat med luft ger alltså exakt samma bränsleförbrukning förutsatt att båda är pumpade med korrekt tryck.
    Andra argument har varit att nitrogen inte reagerar med vare sig stål eller gummi, och skulle därför vara snällare mot däck och fälg, men ärligt talat har jag aldrig haft några större problem med att själva insidan på fälgen rostat eller att gummit torkat sönder. Visst rostar plåtfälgar, men då rostar dom "mitt i", alltså där den vanliga luften som vi faktiskt lever i angriper den, inte luften som är i däcken. Och mina däck brukar vara slut pga normalt slitage långt innan gummit fallit sönder pga att luften torkat ut gummit.
    Har även hört folk försöka sälja det med att det skulle motverka brand, vilket väl är en sanning med modifikation. Visst, nitrogen tillför inget syre till ett brinnande däck och kan väl ha en viss kvävande förmåga, men ärligt talat, brinner det i gummit så nog fan kan elden få det syre den behöver från annat håll än inifrån däcket.

    Så ni som har koll på ert lufttryck och regelbundet pumpar däcken har ingenting att vinna på att köra med nitrogen istället.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Nitrogen eller luft?

    Den som söker på nätet kommer finna en del information och på zkitznackarforumet Z pågår just nu precis samma diskussionstråd.

    Att köra med kväve är för vardagsbilisten förkastligt slöseri med pengar. Rent principiellt så ska kväve ha svårare att läcka, men skillnaden är så liten, att har du ett läckage på kommer även kvävet ut. Vill man dra det till sin spets så kan man säga att om du har täta fina hjul så kan alltså syret du pumpat med läcka ut, och då ökar du din koncenration av kväve för varje gång du pumpar hjulen. Nu är detta lite väl extremt sätt att se det.... men kanske givande för de som vill ha en anledning att låta bli att slänga pengarna i sjön.

    Inom motorsport har dock kväve en stor fördel så det inte påverkas av temperaturskillnad i samma utsträckning som den luft vi annars använder i våra däck. Hoppas att ni som läser detta är såpass pålästa om motorsport att ni vet att däcken är en fruktansvärt viktig komponent för framgång och att ni själva vet vilken stor skillnad "rätt" lufttryck i däcken gör på bana.


    Ska man vara riktigt uppkäftig mot sin däckhandlare så kräver man att däcken ska vakumsugas innan kvävet pumpas in... annars så kan du lika gärna nöjja dig med dina 78% som den vanliga luften innehåller.
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523

    Re: Nitrogen eller luft?

    Det är inom racingsammanhang stor skillnad mellan Nitrogen och vanlig luft på hur däcktrycket påverkas av värmen i däcket vid körning. Med Nitrogen får man ett betydligt jämnare tryck i däcket när temperaturen varierar i däcket, vilket är mycket viktigt för hur bilen uppträder på banan.

    Vi en eventuell brand så kan ett däck explodera av värmen, eller under själva kraschen, och då påverkas elden olika om det kommer en rejäl "poff" med Nitrogen mot elden än vanlig luft. Nitrogen kallas även kvävgas, gissa varför....


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665

    Re: Nitrogen eller luft?

    Kan vi inte sluta kalla det för nitrogen och kalla det för vad det är istället?

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523

    Re: Nitrogen eller luft?

    Citat Ursprungligen postat av Psycho Dave
    Kan vi inte sluta kalla det för nitrogen och kalla det för vad det är istället?

    Det är Nitrogen....

    Jag har ännu aldrig sett att det står nåt annat än Nitrogen på t ex gasflaskor.

    Nitrogen är nog helt enkelt det mest gångbara namnet intrenationellt, läs i länken så får du mer förklaring.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Kv%C3%A4ve


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157

    Re: Nitrogen eller luft?

    Visst det är nitrogen men kväve har jag för mig är den korrekta svenska benämningen?

    Nu låter ju inte kväve lika säljbart som nitrogen....
    "Utan tvivel är man inte klok"

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Töreboda
    Inlägg
    43

    Re: Nitrogen eller luft?

    Luft besår till största delen av ca 78% kväve 21% syre och 1% annat bla argon.
    Syret och argon läcker snabbare ut ur däcken än kvävet. Så om man fyller sina däck med luft så har man efter en tid endast kväve kvar i dem.
    I teorin skall alltså ett däck som fylls med kväve hålla däcktrycket bättre. Men som vardagsbilist kan man lika gärna fylla med luft och fylla upp med luft allteftersom syret läcker ut. Till slut har man ändå bara kväve kvar i däcken.

    Det heter kväve. Nitrogen är handelsnamnet.

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798

    Re: Nitrogen eller luft?

    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Visst det är nitrogen men kväve har jag för mig är den korrekta svenska benämningen?

    Nu låter ju inte kväve lika säljbart som nitrogen....
    Kväve eller kvävgas är den korrekta svenska benämningen. Nitrogen är dess engelska benämning precis som syre heter oxygen.

    Springer man runt och kallar kvävgas nitrogen så tycker jag att man ger sken av att man inte förstått vad det rör sig om. Jag har träffat på dem som insisterat på att 'carbon fibre' inte är samma sak som kolfiber

    Citat Ursprungligen postat av hammarslag
    F1 bilar osv har väl nitrogen i sina däck, det har nån viss fördel, exploderar inte lr nåt sånt skit.
    Normalt så brukar de köra med torr luft, dvs de har en kompressor med torkanläggning som förser däcken med avfuktad luft. Men även andra gasbladningar har använts. Härom året körde Ferrari med en blandning av 50% HFC R404 A och 50% CO2.

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 484
    Medlem#
    3456

    Re: Nitrogen eller luft?

    Jag har ingen egen erfarenhet av kvävgas i däcken men anser som många här innan mig skrivit att det är viktigare att ha rätt lufttryck i däckan kanske tillockmed lite för mycket. Tror nog däcken rullar lättare på att det är 2.5bar vanlig tyckluft än 1.5bar s.k nitrogen.

    Har tillockmed hållit mig ifrån företaget som gör reklam för nitrogen i däcken bara för att det är en så löjlig reklam...men det är ju bara jag
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523

    Re: Nitrogen eller luft?

    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Visst det är nitrogen men kväve har jag för mig är den korrekta svenska benämningen?

    Nu låter ju inte kväve lika säljbart som nitrogen....

    Läste du länken....?

    Världen består dessutom av mer än bara lilla Sverige, och vad tror du reaktionen skulle bli om jag ute på en oljeplattform sa till folk att vi skulle testa ett rörsystem med kväve, när det i alla tekniska manualer, ritningar, testprocedurer rapporter och fan vet allt står Nitrogen....?


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523

    Re: Nitrogen eller luft?

    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Springer man runt och kallar kvävgas nitrogen så tycker jag att man ger sken av att man inte förstått vad det rör sig om.

    Möjligen runt korvmojen i Falun då....

    Skulle jag säga Kväve i mitt jobb så skulle folk verkligen tro att jag inte fattade vad jag håller på med.

    Nitrogen är den benämning som sprider sig mer och mer här i Sverige, helt enkelt för att vi är ett litet skitland internationellt sett, och då resten av världen inte kallar det Kväve så får vi snällt anpassa oss till världen och säga Nitrogen om vi ska bli förstådda, och spara Kväve till mer nationellt isolerade situationer, med folkdräkt och allt kanske....


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157

    Re: Nitrogen eller luft?

    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Läste du länken....?

    Världen består dessutom av mer än bara lilla Sverige, och vad tror du reaktionen skulle bli om jag ute på en oljeplattform sa till folk att vi skulle testa ett rörsystem med kväve, när det i alla tekniska manualer, ritningar, testprocedurer rapporter och fan vet allt står Nitrogen....?


    MVH Tony
    Hej Hej

    Visst ögnade jag genom länken, dock så var det ju frågaon om wikipedia...mycket tokigheter där

    Gällande att världen består av mer än Sverige så hindrar det ju inte folk från att tala svenska i Sverige och använda svenska benämningar på saker och ting. Vilket jag tycker är helt korrekt, finns det ett officiellt svenskt ord bör det användas istället för svengelska.

    På aga:s syreflaskor står det oxygen, men syre kallar jag det för det.

    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Jag har träffat på dem som insisterat på att 'carbon fibre' inte är samma sak som kolfiber
    Hahaha Läste här på någon sida över en jappe som var glad över att ha hittat vitt kolfiber, det kallades visst glasfiber...säkert något nytt påfund


    /Kenneth
    "Utan tvivel är man inte klok"

Liknande ämnen

  1. IVT luft/luft värmepump avfrostar väldigt ofta
    Av wikander i forum Off Topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-01-17, 21:29
  2. Nitrogen vs Luft gällande däckslitage
    Av b10tax i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-04-20, 19:31
  3. Pumpa däcken med nitrogen
    Av jimel i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-04-08, 02:31
  4. Nitrogen i däck?
    Av L-RACE i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-01-09, 17:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •