Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: ice>link för iPod till orginalstereon i ng900

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    86

    ice>link för iPod till orginalstereon i ng900

    Hittade detta ultimata tillbehör till iPoden http://www.densionsweden.se/
    Tyvärr verkar det inte som om dom gjort någon som funkar till nån Saab orginal stereo eller till nån Clarion.
    Men jag kom att tänka på att det enda som egentligen behövs är ju en signal till stereon så att den tror att den har en cd-växlare och sen att ljudet går in.
    Klister gjorde ju en aux ingång på sin växlar kabel här http://forum.saabturboclub.com/phpbb...=v%E4xlare+mp3
    och av det har jag förstått att huvudenheten måste få någon sorts signal om att växlaren är igång.
    Jag har aldrig meckat bilstero men det jag tänkte på är om det finns nån bilstereo tillverkare som har samma kontakt till växlar ingången och som ger nästan samma signaler så man kan få in ljudet till huvudenheten och att man sen får byta låt på ipoden.
    Har mailat och frågat densionsweden om de har något på gång till clarion eller saab. Hoppas jag får svar i morrn.
    Audi A4 TSQ -04
    Saab ng900 SET -96

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    86
    Hmm..
    Verkar inte som om det var så intressant detta.

    Har i alla fall fått svar från Dension och dom har inget på gång till Saab för närvarande eftersom saab tydligen håller hårt i sin programmvara.
    De har tydligen inget till Clarion C-bus heller men jag tänkte jag skulle ringa till dem och fråga.

    Efter lite surfande har jag i alla fall kommit fram till att man kanske skulle kunna använda en sån här: http://www.incarexpress.co.uk/view_prod ... o=CLA02AUX
    Problemet med den är att man måste ha en växlare ändå.
    Är det någon som har provat nåt liknande?
    Audi A4 TSQ -04
    Saab ng900 SET -96

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    49

    iPod

    Montera in Pioneer's nya grymma DEH-P70BT istället, då får man blåtand och handsfree på köpet dvs det är inbyggt i stereon + man kan koppla in i-poden(tillbehör),

    http://www.automotorsport.se/nyhetsmall ... sion=21659

  4. #4
    en variant är ju o köpa en fm-modulator och
    köra hörlursutgången från i-poden in i modulatorn.
    ingen bra lösning men billig o enkel

    både kenwood och pioneer har ju cd-stereo som
    klarar att strya ipoden från cdn.. klart snyggaste,
    men dyrt.

  5. #5
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 516
    Medlem#
    5622
    Jag skrev för ett tag sedan hur man gör med en kenwood stereo:

    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hp?t=83940

    Mycket möjligt att det går med andra också, det borde väl finnas en standard för hur cd-växlarstyrningen ska vara? Skulle iofs inte förvåna mig om alla kör olika.
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    86

    Re: iPod

    Hade glömt bort denna.

    Citat Ursprungligen postat av nsdv55
    Montera in Pioneer's nya grymma DEH-P70BT istället, då får man blåtand och handsfree på köpet dvs det är inbyggt i stereon + man kan koppla in i-poden(tillbehör),

    http://www.automotorsport.se/nyhetsmall ... sion=21659
    Citat Ursprungligen postat av fabbe
    både kenwood och pioneer har ju cd-stereo som
    klarar att strya ipoden från cdn.. klart snyggaste,
    men dyrt.
    Saken är att jag vill behålla orginalstereon, den är ju inte stöldbegärlig för fem öre och jag vill inte ha nå inbrott i bilen.

    Citat Ursprungligen postat av fabbe
    en variant är ju o köpa en fm-modulator och
    köra hörlursutgången från i-poden in i modulatorn.
    ingen bra lösning men billig o enkel
    Har redan en bandadapter som jag kör med nu. Men problemet med dom, fm-modulator och fm-sändare är att det är så kasst ljud. Kan höra ett vinande från generatorn när jag varvar upp ibland, ska visst vara likadant med fm-modulatorn. Fm-sändare kapar ju vissa frekvenser och blir ofta störda tycker jag.
    Får se hur det blir i sommar om jag får tid att kolla lite på hur cd-växlar kontakten fungerar.
    Audi A4 TSQ -04
    Saab ng900 SET -96

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    155
    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    Jag skrev för ett tag sedan hur man gör med en kenwood stereo:

    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hp?t=83940

    Mycket möjligt att det går med andra också, det borde väl finnas en standard för hur cd-växlarstyrningen ska vara? Skulle iofs inte förvåna mig om alla kör olika.
    Visst går de. Kravet är bara att du har en cd-växlare som aktiverar ingången men så väljer du själv vilket ljud som ska gå in.
    Här har du pin-out:

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    86
    Citat Ursprungligen postat av picks2
    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    Jag skrev för ett tag sedan hur man gör med en kenwood stereo:

    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hp?t=83940

    Mycket möjligt att det går med andra också, det borde väl finnas en standard för hur cd-växlarstyrningen ska vara? Skulle iofs inte förvåna mig om alla kör olika.
    Visst går de. Kravet är bara att du har en cd-växlare som aktiverar ingången men så väljer du själv vilket ljud som ska gå in.
    Här har du pin-out:
    Det hade ju varit nice att komma runt det där med att man måste ha en cd inkopplad. Jag fundera på om det inte bara en är en krets som sluts till jord inne i cd växlarn som säger hej hej nu är jag igång.
    Audi A4 TSQ -04
    Saab ng900 SET -96

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    155
    Nix.
    cd-växlaren pratar med ett protokoll(seriellt).
    Ska du inte ha cd-växlare så får du ha en mikroprocessor som du progarmmera till att skicka till stereon.
    Skulle man väl kunna men problemet är ju att du inte vet hur språket är på bussen.

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020
    Hej

    Jag har AS3 och en Ipod, det skulle finnas en adapter som man skulle använda sig av i kasettutaget och den vägen få ut ljudet, Jag beställde en sådan men den har ännu inte kommit så jag kan svara på hur kvaliteten blir.

    /Magnus
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    Hej

    Jag har AS3 och en Ipod, det skulle finnas en adapter som man skulle använda sig av i kasettutaget och den vägen få ut ljudet, Jag beställde en sådan men den har ännu inte kommit så jag kan svara på hur kvaliteten blir.

    /Magnus
    Var köpte du den adaptern och vad kostade den? Intresserad av rapport om ljudkvalitén senare.
    Svart 900SET -95

  12. #12

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020
    Citat Ursprungligen postat av "Wheelman
    Var köpte du den adaptern och vad kostade den? Intresserad av rapport om ljudkvalitén senare.
    Beställde den på en butik i stan skulle kosta ca 300 pix, går nog fortare att ta den via netonnet.

    /Magnus
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875
    Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    Citat Ursprungligen postat av Wheelman
    Var köpte du den adaptern och vad kostade den? Intresserad av rapport om ljudkvalitén senare.
    Beställde den på en butik i stan skulle kosta ca 300 pix, går nog fortare att ta den via netonnet.
    Eller hos Clas i sjön för 149:- inkl spänningsomvandlare kanske? Har en sån som funkar med min bärbara CD-spelare i alla fall.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    86
    Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    Hej

    Jag har AS3 och en Ipod, det skulle finnas en adapter som man skulle använda sig av i kasettutaget och den vägen få ut ljudet, Jag beställde en sådan men den har ännu inte kommit så jag kan svara på hur kvaliteten blir.

    /Magnus
    Kör med en sån nu och det går ju helt klart att lyssna med men man vår in lite vinande ljud från generatorn vid låtbyten och tysta partier.
    Men det är ju bättre än att ha ipoden liggande hemma.
    Audi A4 TSQ -04
    Saab ng900 SET -96

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    86
    Citat Ursprungligen postat av picks2
    Nix.
    cd-växlaren pratar med ett protokoll(seriellt).
    Ska du inte ha cd-växlare så får du ha en mikroprocessor som du progarmmera till att skicka till stereon.
    Skulle man väl kunna men problemet är ju att du inte vet hur språket är på bussen.
    Ok. Ja då är det väl ganska kört. Förvisso våre det kanske inte så svårt att fixa. Spela in signalen och titta på vad den gör. Men det blir nog mer jobb än kul.
    Funderar lite på att bygga en carputer istället så då kommer jag antagligen riva bort hela orginalstereon och då är ju problemet löst : )
    Audi A4 TSQ -04
    Saab ng900 SET -96

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    249
    Har en ice>Link till Sony-stereon i min bil.

    Ljudet är klockrent.
    2006 Saab 9-5 SC BioPower
    2004 Saab 9-3 aero cab
    http://www.garaget.org/?car=25540 Min bil

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    40
    funkar den till Saab 9.5 då?

Liknande ämnen

  1. iPod till min 9-3 02:a?
    Av ShiBBan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-02-22, 02:38
  2. IPOD till AS3 9-5:a -99 går det??
    Av Fenix i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-14, 22:43
  3. När kommer iPod-anslutning typ Volvos iPod Adapter till 9-5?
    Av Aero-Blue i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-01-04, 16:30
  4. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-02-10, 21:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •