Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Hur fungerar fartkameror

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 335

    Hur fungerar fartkameror

    Hej,

    misstänker att jag kan ha fastnat i en fartkamera trots att jag höll närmast laglig hastiget.

    Jag låg på 90 väg i ca 105 i snöyran, hade precis plogats upp .

    Hade en bil framför mig, svårt att bedömma avstånd men kanske 2-300 meter ca. Har en fartkameravarnare som börjar pipa vid 500 meter innan kamera, och då började jag sakta ner. När jag låg i ca 90-95 så såg jag en blixt, dock ej jättestark som de flesta beskriver den, men klart märkbar.

    Har jag eller bilen framför mig blivit fotad, vid vilket avstånd mäter radran resp fotar kameran? Hur bra bilder tar den vid snö och blåst, samt hur väl läser den snö/isbeklädda nummerplåtar?

    Och en sak till, hur länge får man vänta på en ev. böteslapp? Vad är beloppen idag?
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    140

    Re: Hur fungerar fartkameror

    Om du nu är helt säker på att du inte höll mer än 95km/h kan den inte ha fotograferat dig. Om jag inte är felunderrättad klipper inte kameran till sålänge man inte kör mer än 6km/h över rådande hastighetsgräns.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 335

    Re: Hur fungerar fartkameror

    Citat Ursprungligen postat av knallert
    Om du nu är helt säker på att du inte höll mer än 95km/h kan den inte ha fotograferat dig. Om jag inte är felunderrättad klipper inte kameran till sålänge man inte kör mer än 6km/h över rådande hastighetsgräns.
    Nej, jag tror inte det i alla fall, men det har ju å andra sidan också att göra med hur långt ifrån kameran faktiskt mäter hastigheten.
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    551

    Re: Hur fungerar fartkameror

    Läste nånstans för att kameran tar fotot när du är ca 15 meter från den. Väldigt nära alltså i 90 km/h. Däremot tror jag själva hastighetsmätningen sker längre från kameran.
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 335

    Re: Hur fungerar fartkameror

    Citat Ursprungligen postat av wesslan_theman
    Läste nånstans för att kameran tar fotot när du är ca 15 meter från den. Väldigt nära alltså i 90 km/h. Däremot tror jag själva hastighetsmätningen sker längre från kameran.
    Ngn som kan konfirmera el dementera påstående. Stämmer detta så är jag definitivt säker på att det var framförvarande fordon som fastnade på bild. Hade svårt att komma ikapp denna trots att jag stod på efter kameran.
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  6. #6
    Helt original GULSAABs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindsdal
    Inlägg
    968

    Re: Hur fungerar fartkameror

    Är det någon som vet hur höga hastigheter dom klarar av??
    Hade hyrbil för några dagar sedan, och låg lite över hastighetsbegränsningen. och jag tyckte den blixtrade till vid sidan av mig.
    Fast det kan ju varit något annat.

    Mats

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    140

    Re: Hur fungerar fartkameror

    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Citat Ursprungligen postat av wesslan_theman
    Läste nånstans för att kameran tar fotot när du är ca 15 meter från den. Väldigt nära alltså i 90 km/h. Däremot tror jag själva hastighetsmätningen sker längre från kameran.
    Ngn som kan konfirmera el dementera påstående. Stämmer detta så är jag definitivt säker på att det var framförvarande fordon som fastnade på bild. Hade svårt att komma ikapp denna trots att jag stod på efter kameran.

    Ja, 15m är det, såvida det inte blivit ändrat på "senare tid".

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 079

    Re: Hur fungerar fartkameror

    Min far fick nyligen hem ett foto på sig själv, ansiktet var luddigt och bilden tagen 5mars 2008, hehe. Reg nr syntes tydligt, därav bilden kom hem till honom. Men eftersom det ej gick att fastställa förare ville polisen veta vem det var som körde.

    Alla kameror är inplacerade i olika distrikt, och utav dessa distrikt är de risk klassade. Ta t ex Nissan stigen (rv 26), den är risk klassad och skall få kameror som är på dygnet runt, och med en känslighet på 4km/h över tillåten hastighet. Fått från en säker källa.

    Alla kameror har därför olika aktiviet, så lättast för dig är att ringa till polisen och kolla läget.
    Saablös dåre

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    997

    Re: Hur fungerar fartkameror

    Jag har blivit fotad en gång (när jag åkte mc så jag har inte fått något i brevlådan) då känndes det som om fotot togs precis när jag passerade skåpet så 15 m stämmer säkert.

    Edit: Detta var i dagsljus och blixten märktes mycket tydligt.

    /Jonas
    9000 aero -97 (svart) Garaget

  10. #10
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935

    Re: Hur fungerar fartkameror

    Har pratat med folk som borde veta, och dom säger att nya kameror kan mäta hastigheten på flera hundra meters håll, men bilden tas på ca 15m avstånd.
    En kamera kan alltså klocka dig på 300 meters avstånd och sen helt kallt vänta tills du kommit nära nog för att ta en bra bild, det är alltså inte hastigheten vid själva bildtagningsögonblicket man åker dit på.

    Vet inte hur vanliga dessa nya kameror är ännu, men att pallnita 50 meter innan skåpet är alltså ingen ide längre.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 335

    Re: Hur fungerar fartkameror

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Har pratat med folk som borde veta, och dom säger att nya kameror kan mäta hastigheten på flera hundra meters håll, men bilden tas på ca 15m avstånd.
    En kamera kan alltså klocka dig på 300 meters avstånd och sen helt kallt vänta tills du kommit nära nog för att ta en bra bild, det är alltså inte hastigheten vid själva bildtagningsögonblicket man åker dit på.

    Vet inte hur vanliga dessa nya kameror är ännu, men att pallnita 50 meter innan skåpet är alltså ingen ide längre.
    Ok, nu känner jag mig i alla fall rätt safe. Var minimum 250 meter ifrån skåpet när bilden togs, så då var det nog framförvarande bil som fastnade på bild.

    Lite komiskt var att vi på efter kameran på väg in mot samhället kom ikapp en volvo kombi med tonade rutor. Han framför brände förbi snabbt som fasen, medan jag saktade in pga flertalet antenner. Självklart var det en civilare som precis efter att jag kommit förbi satte full fart efter bilen som fastnade på kameran. Dock svängde den av strax efter in på en parkering så jag vet inte vad som hände efter det...
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    551

    Re: Hur fungerar fartkameror

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Har pratat med folk som borde veta, och dom säger att nya kameror kan mäta hastigheten på flera hundra meters håll, men bilden tas på ca 15m avstånd.
    En kamera kan alltså klocka dig på 300 meters avstånd och sen helt kallt vänta tills du kommit nära nog för att ta en bra bild, det är alltså inte hastigheten vid själva bildtagningsögonblicket man åker dit på.

    Vet inte hur vanliga dessa nya kameror är ännu, men att pallnita 50 meter innan skåpet är alltså ingen ide längre.
    Dock står ju många av kamerorna där hastigheten sänks från 90>70 eller 110>90. På sådana platser kan jag tänka mig att det inte spelar nån roll hur fort man kör innan skylten, bara man håller rätt hastighet efter den, eller kan det vara så att kameran håller koll på flera hastighetsbegränsningar samtidigt i ett sådant fall?
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    846

    Re: Hur fungerar fartkameror

    Så här står det på Vanliga frågor om fartkameror på VV's hemsida
    Hur långt ifrån bilen fotograferar de nya trafiksäkerhetskamerorna mig om jag kör för fort?
    Svar: När bilen är 15 meter från kameran fotograferas den, om föraren överskrider hastighetsgränsen. Då har radarn känt av bilen cirka 100 meter före och gjort flera mätningar av hastigheten. Radarn klarar av att hålla reda på flera bilar samtidigt.
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    166

    Re: Hur fungerar fartkameror

    Citat Ursprungligen postat av GULSAAB
    Är det någon som vet hur höga hastigheter dom klarar av??
    Hade hyrbil för några dagar sedan, och låg lite över hastighetsbegränsningen. och jag tyckte den blixtrade till vid sidan av mig.
    Fast det kan ju varit något annat.

    Mats
    Det ska inte gå att köra snabbare än att kameran hinner fotografera dig. De testade detta i Mythbusters med en Lamborghini Gallardo och det blev hur fina och tydliga foton som helst.
    Johan B. Kör en 9-5 Aero 2001. Mnr.5833
    http://www.garaget.org/?car=8208

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    801

    Re: Hur fungerar fartkameror

    Citat Ursprungligen postat av 43R0
    Citat Ursprungligen postat av GULSAAB
    Är det någon som vet hur höga hastigheter dom klarar av??
    Hade hyrbil för några dagar sedan, och låg lite över hastighetsbegränsningen. och jag tyckte den blixtrade till vid sidan av mig.
    Fast det kan ju varit något annat.

    Mats
    Det ska inte gå att köra snabbare än att kameran hinner fotografera dig. De testade detta i Mythbusters med en Lamborghini Gallardo och det blev hur fina och tydliga foton som helst.
    Testade dom itne detta i Top gear oxå? fast då med brittiska kameror, dom tar ju bilder bakifrån, dom fick hålla långt över 200km/h för att hinna från kameran, kommer dock inte ihåg om det gick att läsa regnummret eller ej.
    Audi A4 3.0 TDI Quattro -06
    9000 Aero -96, steg4
    Husqvarna 449TE -11

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 670

    Re: Hur fungerar fartkameror

    Om jag inte minns helt fel så kan radarn spåra åtta fordon samtidigt och kan göra detta på flera hundra meters håll. Bilden tas dock 18 meter från kameran.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Hur fungerar fartkameror

    Citat Ursprungligen postat av Eyeball
    Citat Ursprungligen postat av 43R0

    Det ska inte gå att köra snabbare än att kameran hinner fotografera dig. De testade detta i Mythbusters med en Lamborghini Gallardo och det blev hur fina och tydliga foton som helst.
    Testade dom itne detta i Top gear oxå? fast då med brittiska kameror, dom tar ju bilder bakifrån, dom fick hålla långt över 200km/h för att hinna från kameran, kommer dock inte ihåg om det gick att läsa regnummret eller ej.
    Mycket riktigt att båda programmen testat. Mythbusters använde samma kamera uppställning som i Sverige dvs foto framifrån. De lyckades aldrig lura kameran.

    TopGear testade de engelska kamerorna (2 x foton bakifrån) och i 155 mph så funkade de utmärkt. Däremot när de testade över 170 mph så hann inte kameran med. Inte helt smidigt sätt att undvika böter med andra ord.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    828

    Re: Hur fungerar fartkameror

    Citat Ursprungligen postat av Psycho Dave
    Om jag inte minns helt fel så kan radarn spåra åtta fordon samtidigt och kan göra detta på flera hundra meters håll. Bilden tas dock 18 meter från kameran.
    Och hur skulle detta fungera med ev omkörningar osv under sträckan fram emot kameran..?
    Goin' on rage n anabolic fuel!!

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    5737

    Re: Hur fungerar fartkameror

    [quote=G-man]
    Citat Ursprungligen postat av "Psycho Dave":1990yom8
    Om jag inte minns helt fel så kan radarn spåra åtta fordon samtidigt och kan göra detta på flera hundra meters håll. Bilden tas dock 18 meter från kameran.
    Och hur skulle detta fungera med ev omkörningar osv under sträckan fram emot kameran..? [/quote:1990yom8]
    Saxat från vv.se:
    Citat Ursprungligen postat av VV
    Jag kör lagenligt på väg och närmar mig en hastighetskamera och blir omkörd av en bil med högre hastighet, vi ligger jämsides när kameran registrerar hastighetsöverträdelse och efter vad jag förstår blir båda bilarna fotograferade.
    Vilken av bilarna/förarna blir fälld för hastighetsöverträdelse ?
    Svar: Om kameran fångar två bilar som ligger jämsides så avskrivs ärendet och ingen bötfälls.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 670

    Re: Hur fungerar fartkameror

    [quote=G-man]
    Citat Ursprungligen postat av "Psycho Dave":wldw8emr
    Om jag inte minns helt fel så kan radarn spåra åtta fordon samtidigt och kan göra detta på flera hundra meters håll. Bilden tas dock 18 meter från kameran.
    Och hur skulle detta fungera med ev omkörningar osv under sträckan fram emot kameran..? [/quote:wldw8emr]
    Bara för att den mäter under flera hundra meter så innebär det inte att det är där hastighetkollen görs. Man kan mäta under en lång sträcka och sedan kontrollera mätvärdet tex 20 meter från kameran och därefter avgöra om man skal fota eller ej.

    De långa mätningarna ger fin statistik som visar folks beteende inför kameror.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Halvljus fungerar ej men valselljus fungerar. 9000
    Av berkbs i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-09-10, 16:34
  2. Fartkameror
    Av Cabmange i forum Off Topic
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2010-02-27, 18:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •