Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Ut och resa, vad tänka på?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Metropolen i Småland!
    Inlägg
    596

    Unhappy Ut och resa, vad tänka på?

    Hejsan på er!

    Jag och min flickvän ska till Kreta nästa år i maj under 1vecka, och grön som man är på sådant här, så skulle det vara bra med lite tips från er om vad man ska tänka på innan resan..

    Jag har kollat upp min hemförsäkring (Folksam)och den ger ju ett bra skydd ifall det händer något under resan. Sen vill ju resebolaget (Ving) att vi ska teckna en extra semesterförsäkring genom något som heter Europeiska Reseförsäkringar. Jag har kollat igenom villkoren och den ser ut att vara ett bra komplement till min ordinarie hemförsäkring.. Men sen hör man ju ofta att man inte ska teckna en massa extra grejor, utan att det räcker med hemförsäkringen och resskyddet där...
    Vad säger ni om den biten? Bra eller anus? Har man avbokningsskydd om man betalar resan med VISA-kort?

    Jag har surfat runt lite på nätet angående vaccinationer och sådant, men jag tycker inte jag får något bra hum om det.. Hälften säger att det inte behövs, medans andra
    tycker att det är en bra ide.. Vad tycker ni?

    Något mer så där att tänka på..? Som sagt, så är vi ju rätt novisa på detta.. Det var 13 år sen jag var så långt borta från Sverige, haha!

    Tack på förhand
    Rattar diesel...

  2. #2

    Re: Ut och resa, vad tänka på?

    Extra försäkringar tar jag aldrig utan använder mig av hemförsäkringen.
    Vaccinering, ja det skadar ju aldrig kan vara bra att ha här hemma med.

    Ordna även ett Europeiskt sjukförsäkringskort kan vara bra och fås från FSK
    http://www.forsakringskassan.se/tjanste ... /index.php

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    654

    Re: Ut och resa, vad tänka på?

    Hemförsäkringen täcker nog det mesta, är väl bara semester och ingen äventyrsresa aka forsränning, basejump etc?

    Pass kan dock vara en bra idé, solkräm skadar inte heller, växla pengar i sverige. Annars är det väl bara att njuta av resan.

  4. #4
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 247

    Re: Ut och resa, vad tänka på?

    Ta ett par kopior på biljett, pass, körkort och betalkort. Bara att lägga allt vad som får plats på en A4 på kopiatorn. Skriv upp spärrnummer på lappen också. Lägg dem sedan i olika väskor. Skulle du bli av med pass och körkort så går det att få ett temporärt på kopian på en ambassad eller konsulat.

    Ovanstående var vad ABB skrev som tips vid utlandsresor när jag jobbade där.

    En skön mening var. Glöm inte att dricka under flygresan. Minst 20 cl/timme, dock ej sprit....

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 116

    Re: Ut och resa, vad tänka på?

    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Ovanstående var vad ABB skrev som tips vid utlandsresor när jag jobbade där.
    Bra skit..

    Citat Ursprungligen postat av Fral
    En skön mening var. Glöm inte att dricka under flygresan. Minst 20 cl/timme, dock ej sprit....
    Haha!
    9³ Aero - 01 SÅLD!
    740 GLE - 89 Dissad!
    9³ SC 2.0T - 06 Nyköpt! - Tillbaka i saabträsket! Wohoo!
    Isn't this where... we came in?

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Metropolen i Småland!
    Inlägg
    596

    Re: Ut och resa, vad tänka på?

    Då får man tacka för alla tips!
    Rattar diesel...

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    166

    Re: Ut och resa, vad tänka på?

    Har för mig att man har avbokningsskydd om man betalar med Visa-kort. Det står nog på Visas hemsida.
    Ett trix som jag brukar köra med är att packa ned lite kläder i min sambos väska och tvärtom så man inte står utan ombyte ifall en resväska skulle komma bort. Sedan brukar jag inte förvara alla kontanter på ett och samma ställe om man nu skulle lyckas feppla bort plånboken eller bli rånad.
    Det kan vara varmt på Kreta så kom ihåg att dricka mycket. Ta med en ryggsäck så att ni slipper släpa runt vatten i plastpåsar.
    Besök gärna Knossos om ni vill vara lite kulturella och kolla vad spriten kostar på Spar. Det kan vara billigare att handla där än på taxfreen. Själv köpte jag en flaska av Spars egen Ouzo(lite som Ica:s egen vodka ).
    Johan B. Kör en 9-5 Aero 2001. Mnr.5833
    http://www.garaget.org/?car=8208

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 434

    Re: Ut och resa, vad tänka på?

    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Ovanstående var vad ABB skrev som tips vid utlandsresor när jag jobbade där.
    Jobbar där sedan 12år tillbaka, reser 100-200 dagar om året och 98% utomlands och jag har nog aldrig sett det papperet.

    Ang. vaccination så är väl aldrig en Hepatit vaccination fel, men å andra sidan...
    En vecka på Kreta !? Det är ju inte mitt ute i ödemarken direkt.

    //Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  9. #9
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 247

    Re: Ut och resa, vad tänka på?

    Citat Ursprungligen postat av SAABoholic
    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Ovanstående var vad ABB skrev som tips vid utlandsresor när jag jobbade där.
    //Magnus
    Nu stod det nog inte sprit utan alkohol.

    Det var en liten folder som mycket väl kan ha varit "lokal". Det fanns på denna tid fler ABB bolag än idag. Det var inte Västerås och året var i slutet på -80 talet.

    Utöver detta med alkoholen var det det vanliga att inte prata vitt och brett på flygplatser. Undvika folksamlingar och större turistmål. Hur man märkte väskor mm.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    1 251

    Re: Ut och resa, vad tänka på?

    När jag och sambon bilade genom Europa i somras såg vi till att skaffa ett helt nytt konto hos vår bank, kopplat till ett nytt Visa-kort.
    Vi kunde fortfarande göra telefonöverföringar mellan våra vanliga bankkonton och det nya fristående kontot, samtidigt som det särskilda Visakort-kontot var just helt fristående.

    Med tanke på att man inte vet ett skit om vart ens kort tar vägen på restauranger där det lämnas vind för våg till kypare eller alla ställen man drar det (automater, bensinstationer etc) kändes det tryggt att veta att kortet inte hade någon som helst anknytning till våra normala bankkonton.

    Givetvis kan man spärra och även om det skulle vara för sent så får man hoppas att banken kompensera sådant, men varför inte ta det säkra före det osäkra?

    Vi hade även med oss en hel del kontanter också, fördelade som tidigare föreslaget. Lite här och lite där. Inte på samma ställe.

    Men ett särskilt reskort är inte dumt.
    Ett tips bara ...
    Dodge Viper / Porsche 996 C4 Cab / Hummer / Volvo S60 2,4T / Volvo V60 D2
    Professionell räksmugglare

Liknande ämnen

  1. Tips på resa
    Av gindemo i forum Off Topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-05-23, 21:42
  2. Resa till USA New york?
    Av Beeos i forum Off Topic
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-11-06, 00:05
  3. Resa till Florida.
    Av B235R i forum Off Topic
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-09-03, 09:39
  4. Ut och resa!
    Av haven i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-08-17, 10:52
  5. 9-3 SS Lång Resa
    Av phr34k i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2007-07-26, 12:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •