Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 30 av 30

Ämne: Kronofogdenannonser på Blocket

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    113

    Re: Kronofogdenannonser på Blocket

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Citat Ursprungligen postat av Div1ne
    Du vet att du har ångerrätt enligt distanslagen. Så varför skickade du inte tillbaka?
    Hur skicka tillbaka något man inte fått? Och de 3varorna jag har fått fick jag förra veckan, men de var beställda i Juli.
    Okej, men hur kan du betala för nått du inte fått? Du menar att du betalade för massa varor i Oktober som va beställda i Juli, och sen tvingades du betala för varor som inte ens fått? Vad sa företaget då? De kom väl med postförskott.
    Sen gäller lagen från det du motog varorna och inte när du beställde.

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Järfälla/Degerfors
    Inlägg
    227

    Re: Kronofogdenannonser på Blocket

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Jag själv har blivit placerad hos kronofogdens lista (dock ej betalningsanmärkning) Jag har blivit utsatt för bedrägeri, någon har beställt massvis med varor i mitt namn och jag har ej haft möjlighet att betala dessa summor.
    Varför har du betalat för något du inte beställt?

    Läs här
    Saab 9-3 -01 SE 2.0TS

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    113

    Re: Kronofogdenannonser på Blocket

    Citat Ursprungligen postat av Sammen
    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Jag själv har blivit placerad hos kronofogdens lista (dock ej betalningsanmärkning) Jag har blivit utsatt för bedrägeri, någon har beställt massvis med varor i mitt namn och jag har ej haft möjlighet att betala dessa summor.
    Varför har du betalat för något du inte beställt?

    Läs här
    Jo det är väldigt märkligt att man betalar för saker man inte fått eller beställt.

  4. #24
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Kronofogdenannonser på Blocket

    Citat Ursprungligen postat av Div1ne
    Citat Ursprungligen postat av Sammen

    Varför har du betalat för något du inte beställt?

    Läs här
    Jo det är väldigt märkligt att man betalar för saker man inte fått eller beställt.
    Eftersom det var beställt i MITT namn och varorna kom aldrig så hade jag inget att skicka tillbaka. Jag kunde däremot bestrida fakturorna, men de kom aldrig heller för den delen. Från Företag A gick det till ett inkassoföretag B sedan vidare till Kronofogden C.
    Och där tog det stopp, jag är tvungen att betala för att sedan göra polisanmälan, och ifall jag vinner målet DÅ får jag tillbaka mina pengar.

    Det är exakt samma sak ifall du får en ogiltlig P-bot, först betalar man, sedan bestrider man.
    Något mer du känner för att skriva av dig divine eftersom du kan ju allt verkar det som ?
    Saablös dåre

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    113

    Re: Kronofogdenannonser på Blocket

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Citat Ursprungligen postat av Div1ne
    Jo det är väldigt märkligt att man betalar för saker man inte fått eller beställt.
    Eftersom det var beställt i MITT namn och varorna kom aldrig så hade jag inget att skicka tillbaka. Jag kunde däremot bestrida fakturorna, men de kom aldrig heller för den delen. Från Företag A gick det till ett inkassoföretag B sedan vidare till Kronofogden C.
    Och där tog det stopp, jag är tvungen att betala för att sedan göra polisanmälan, och ifall jag vinner målet DÅ får jag tillbaka mina pengar.

    Det är exakt samma sak ifall du får en ogiltlig P-bot, först betalar man, sedan bestrider man.
    Något mer du känner för att skriva av dig divine eftersom du kan ju allt verkar det som ?
    Okej, då ställer jag tre frågor tilll, nu skriver du att du inte fick några varor, förut skrev du att du fick varor men inte allt? Du skriver även att det gick till inkasso som är självklart, reagera du inte då? Eller du kanske inte fick den fakturan heller? Leverades det till dörren eller kom det med postförskott?
    Lite skillnad på P-bot, då har man ju i 99% av fallet gjort fel för annars skulle man ju inte få en bot från första början?
    Jag påstår inte att du ljuger om det är det du tror, jag tycker det bara är märkligt att man betalar för saker man inte fått eller beställt.

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Kronofogdenannonser på Blocket

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Eftersom det var beställt i MITT namn och varorna kom aldrig så hade jag inget att skicka tillbaka. Jag kunde däremot bestrida fakturorna, men de kom aldrig heller för den delen. Från Företag A gick det till ett inkassoföretag B sedan vidare till Kronofogden C.
    Och där tog det stopp, jag är tvungen att betala för att sedan göra polisanmälan, och ifall jag vinner målet DÅ får jag tillbaka mina pengar.

    Det är exakt samma sak ifall du får en ogiltlig P-bot, först betalar man, sedan bestrider man.
    Du behöver inte betala för att göra en polisanmälan, varför skulle du behöva det? Tyvärr så hade du flera tillfällen att stoppa detta ärende. Det är inte så lätt att bara någon sätter ditt namn på en beställa så blir du betalningsskyldig för detta. Som tidigare nämnt kan du bestrida detta och handlaren tvingas då bevisa att det är just DU som beställt.

    Jag har själv råkat ut för samma sak som du. En dag dök det plötsligt upp räkning på 2 x 5000 spänn betalat med mitt kontokort. Jag polisanmälde direkt (inga problem att få polisen att ta upp ärendet), vände mig sedan till kontokortsföretaget och reklamerade köpet. Dessa gjorde sedan en utredning där det framkom ganska fort att det inte var jag som gjorde köpet och ärendet skrevs av.

    Jag ser fortfarande inte varför du väntat så länge. När fogden knackar på så har du möjlighet att bestrida ärendet och fogden gör då en utredning. Eftersom du säger att det inte är du som beställt varorna skulle fogden upptäckt detta fort (eftersom de då kräver att motparten bevisar att du gjort köpet). Detta leder inte till någon betalningsanmärkning för övrigt (säljarens krav är ju felaktigt)
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  7. #27
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Kronofogdenannonser på Blocket

    [quote=Andreas_Lofgren]
    Citat Ursprungligen postat av "_Strongman_":270mg4wc
    Eftersom det var beställt i MITT namn och varorna kom aldrig så hade jag inget att skicka tillbaka. Jag kunde däremot bestrida fakturorna, men de kom aldrig heller för den delen. Från Företag A gick det till ett inkassoföretag B sedan vidare till Kronofogden C.
    Och där tog det stopp, jag är tvungen att betala för att sedan göra polisanmälan, och ifall jag vinner målet DÅ får jag tillbaka mina pengar.

    Det är exakt samma sak ifall du får en ogiltlig P-bot, först betalar man, sedan bestrider man.
    Du behöver inte betala för att göra en polisanmälan, varför skulle du behöva det? Tyvärr så hade du flera tillfällen att stoppa detta ärende. Det är inte så lätt att bara någon sätter ditt namn på en beställa så blir du betalningsskyldig för detta. Som tidigare nämnt kan du bestrida detta och handlaren tvingas då bevisa att det är just DU som beställt.

    Jag har själv råkat ut för samma sak som du. En dag dök det plötsligt upp räkning på 2 x 5000 spänn betalat med mitt kontokort. Jag polisanmälde direkt (inga problem att få polisen att ta upp ärendet), vände mig sedan till kontokortsföretaget och reklamerade köpet. Dessa gjorde sedan en utredning där det framkom ganska fort att det inte var jag som gjorde köpet och ärendet skrevs av.

    Jag ser fortfarande inte varför du väntat så länge. När fogden knackar på så har du möjlighet att bestrida ärendet och fogden gör då en utredning. Eftersom du säger att det inte är du som beställt varorna skulle fogden upptäckt detta fort (eftersom de då kräver att motparten bevisar att du gjort köpet). Detta leder inte till någon betalningsanmärkning för övrigt (säljarens krav är ju felaktigt)[/quote:270mg4wc]

    Jag fick varken faktura från själva företaget eller inkassoföretaget till en början, inkasso fakturan damp ner i brevlådan 3v efter det skickats ut, och då var jag bortrest och då gick det hela till kronofogden. Nej man måste inte betala för att kunna göra en polisanmälan, uttryckte mig lite dumt där.
    Saablös dåre

  8. #28
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Kronofogdenannonser på Blocket

    Citat Ursprungligen postat av Div1ne
    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_

    Eftersom det var beställt i MITT namn och varorna kom aldrig så hade jag inget att skicka tillbaka. Jag kunde däremot bestrida fakturorna, men de kom aldrig heller för den delen. Från Företag A gick det till ett inkassoföretag B sedan vidare till Kronofogden C.
    Och där tog det stopp, jag är tvungen att betala för att sedan göra polisanmälan, och ifall jag vinner målet DÅ får jag tillbaka mina pengar.

    Det är exakt samma sak ifall du får en ogiltlig P-bot, först betalar man, sedan bestrider man.
    Något mer du känner för att skriva av dig divine eftersom du kan ju allt verkar det som ?
    Okej, då ställer jag tre frågor tilll, nu skriver du att du inte fick några varor, förut skrev du att du fick varor men inte allt? Du skriver även att det gick till inkasso som är självklart, reagera du inte då? Eller du kanske inte fick den fakturan heller? Leverades det till dörren eller kom det med postförskott?
    Lite skillnad på P-bot, då har man ju i 99% av fallet gjort fel för annars skulle man ju inte få en bot från första början?
    Jag påstår inte att du ljuger om det är det du tror, jag tycker det bara är märkligt att man betalar för saker man inte fått eller beställt.
    Fick häromveckan 3varor som var beställda i somras. Inkasso räkningen kom 3v försent av någon anledning, och jag var bortrest när den damp ner i brevlådan så det hann gå vidare till kronofogden. Varorna kom hem till mig.
    Nej, ser ingen skillnad på P-bot. Har själv fått 5 p-boter som varit felaktiga. Det räcker med att det är snö på vindrutan, p-vakterna får ej röra bilen mer än att sätta ditt p-boten. De får ej "skrapa" rutan eller dylikt. Så rent teoretiskt kan en p-vakt sätta p-bot efter varje snöfall pga ej synlig biljett. Men som tur är även dem mänskliga
    Saablös dåre

  9. #29
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541

    Re: Kronofogdenannonser på Blocket

    Gällande p-böter så vet jag att parkeringsbolagen har skrapa och använder den. Varför skulle de inte få göra det?

    Vad gäller att man måste betala för att överklaga så är det inte riktigt sant heller. Jag vet att kommunen brukar ha dessa krav, men privata bolag har jag bråkat med utan att betala in först och det har fungerat. Tror till och med att det är en fördel att inte betala först här, eftersom de annars kan skita i frågan lättare.

    Sen är man självklart inte skyldig att betala vad någon annan beställt i ens namn. Det är ju bara att läsa vad konsumentverket skrivit i länken tidigare i tråden. Missar man brevet från inkassobolaget får man meddela kronofogden att man inte är överens om skulden.

    För att återgå till frågan om det är synd om den som inte kan betala sina skulder så är det väl som ofta, inte svart eller vitt. Om någon har ett jobb, men varslas och därmed inte har råd så är det väl delvis synd om personen, även om man oftast kan lösa frågan innan det går till kronofogden. Däremot var det en expojkvän till en av mina vänner som fick ett jobb, köpte massa varor på avbetalning och sen sa upp sig för jobbet var inget roligt. Folk tyckte synd om honom när han var tvungen att lämna tillbaks varorna. Där tycker jag det var självklart och inte ett dugg synd om honom.

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    113

    Re: Kronofogdenannonser på Blocket

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Citat Ursprungligen postat av Div1ne
    Okej, då ställer jag tre frågor tilll, nu skriver du att du inte fick några varor, förut skrev du att du fick varor men inte allt? Du skriver även att det gick till inkasso som är självklart, reagera du inte då? Eller du kanske inte fick den fakturan heller? Leverades det till dörren eller kom det med postförskott?
    Lite skillnad på P-bot, då har man ju i 99% av fallet gjort fel för annars skulle man ju inte få en bot från första början?
    Jag påstår inte att du ljuger om det är det du tror, jag tycker det bara är märkligt att man betalar för saker man inte fått eller beställt.
    Fick häromveckan 3varor som var beställda i somras. Inkasso räkningen kom 3v försent av någon anledning, och jag var bortrest när den damp ner i brevlådan så det hann gå vidare till kronofogden. Varorna kom hem till mig.
    Nej, ser ingen skillnad på P-bot. Har själv fått 5 p-boter som varit felaktiga. Det räcker med att det är snö på vindrutan, p-vakterna får ej röra bilen mer än att sätta ditt p-boten. De får ej "skrapa" rutan eller dylikt. Så rent teoretiskt kan en p-vakt sätta p-bot efter varje snöfall pga ej synlig biljett. Men som tur är även dem mänskliga
    Okej, du va bortrest, jo då va det andra bullar

Liknande ämnen

  1. Trim på blocket
    Av Fear43 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-04-23, 18:30
  2. T8 4500m på Blocket
    Av 9000cse95 i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-06-26, 18:42
  3. blocket, suck
    Av ka_linkan i forum Tidsfördriv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-02-21, 23:08
  4. Trimmad 9-3ss på blocket.
    Av stockiis i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-06-05, 22:24
  5. Hål i blocket? B204
    Av Sjn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-07, 23:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •