Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Digitalkamera (kompakt)? Vad ska man köpa?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Götheborg
    Inlägg
    202

    Digitalkamera (kompakt)? Vad ska man köpa?

    Tänkte köpa en digitalkamera till mig själv i julklapp, men har rätt dålig erfarenhet kring vad man "ska" köpa? Efter att ha frotterat mig och läst en massa runt om på nätet kan det ju även vara roligt att få lite infallsvinklar från er.

    Så, vad ska man satsa på? Funderar på en Canon Ixus 80 IS. Verkar som en vettig kamera till bra pris. Har lattjat med en Ixus för ett gång år sedan, och den höll schysst kvalitet.

    Max prisklass är ~2kkr. Inga andra direkta krav mer än att den ger bra bilder, är lättanvänd och hyfsat liten.

    Tips mottages tacksamt.

    //hd

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Digitalkamera (kompakt)? Vad ska man köpa?

    Det är en djungel.Priset står inte heller i relation till bildkvaliten. Går förmodligen att få en bra för 2000 kr och en mindre bra för 3000. Ett tips kan vara att låna äldre fototidningar på bibblan. Eller köpa en ny fototidning och läsa några tester.

    Men vidvinkel är bra att ha. Minst 28 mm. Skillnaden mot 35 mm är stor när man fotar tex vid ett matbord. Kanske skulle jag satsa på någon Panasonic FX-modell. Något dyrare än 2000 kr dock. Säkert är Canon också bra

    Fotar du mkt i mörka miljöer kan Fuji F31 vara intressant. Går bara att hitta begagnad men funkar att fota utan blixt även på höga känsligheter.

    Finns en ny Olympus som tål vatten ner till 3 m. Bra då man även kan foto i duggregn. Tror den börjar på 28 mm?


    Svårt att ge konkreta råd då jag gick igenom kameror själv för något år sedan. Men det har kommit många nya modeller jag har ingen koll på de senaste. Själv köpte jag en Nikon P5100 ( 12 mp) och sedan en Canon A720is. Slutade med att jag gick tillbaka till min gamla fickkamera och köpte en systemkamera för "finfotografering"


    Här nere är några länkar du kan testa


    http://www.dpreview.com/

    http://www.fotosidan.se/reviews/listcat.htm?ID=40
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Götheborg
    Inlägg
    202

    Re: Digitalkamera (kompakt)? Vad ska man köpa?

    Citat Ursprungligen postat av H-M
    Det är en djungel.
    Stort tack för ett riktigt bra svar!

    Ska checka de länkar du skickade ovan!

  4. #4
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 243

    Re: Digitalkamera (kompakt)? Vad ska man köpa?

    Canon Ixus brukar klara sig bra i tester. Här är ett test från i somras http://macworld.idg.se/2.1038/1.170326

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Digitalkamera (kompakt)? Vad ska man köpa?

    Canon gör aldrig bort sig. Seriöst märke. Tyvärr aldrig testat någon av deras mindre modeller.

    Ett annat tips kan vara att kolla på pricerunner.se och se vad andra användare tycker om produkten. Några "galenrecensioner" brukar finnas men man brukar ändå få ett visst hum om hur kameran är beroende på hur många som skrivit.

    Slutord: känslan också är viktig tycker jag. Hur ligger den i handen? Hur känns reglagen?

    Lycka till!
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Re: Digitalkamera (kompakt)? Vad ska man köpa?

    Jag diggar ixus, är inne på min tredje och har aldrig blivit missnöjd.

    Dock har dom ju sänkt priserna på ixus, förut gick de aldrig att få för under ~3500kr så om de innebär att de tappat mot konkurrenterna vet jag inte.

    Jag är i alla fall nöjd! Även om den självklart inte på långa vägar kan mäta sig med min nyinköpta Nikon D80. Canon lyckades inte fånga mig vad gällde systemkameror
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Asby, Östergötland
    Inlägg
    282
    Medlem#
    4619

    Re: Digitalkamera (kompakt)? Vad ska man köpa?

    En sån fråga kommer alltid generera en massa svar som inte är det minsta opartiska. Men självklart är det bra att fråga ändå eftersom man ju ändå får en bra generell blick på vad man ska titta på för märke.

    Jag her ett tips, ett tips jag alltid ger alla som letar kamera: Gå till cyberphoto.se!
    Det är fotografer som driver det företaget. Och hör och häpna, men de testar modellerna på riktigt! Inte nån direktöversatt text från tillverkarens hemsida.
    Kolla på de kameror du finner ligga bra till i pris, läs vad de tycker, kolla på exempelbilderna de tagit. Sen bestömmer du dig.
    Självklart man ibland köpa kameran billigare nån annanstans, om man inte räknar med service i priset då.
    SAAB 9-5 Vector sportkombi 2.3t BP -07, "hantverkarbilen".

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Digitalkamera (kompakt)? Vad ska man köpa?

    Absolut. Glömde att tipsa om cyberfoto.se. De är seriösa men inte ofelbara. Tyckte nog de plussade på lite väl mkt om tex min Nikon P5100. Även om de reserverade sig en del så var just denna bedömning alltför positiv. Ett felköp även om jag inte köpte den där så var det deras recension som fällde avgörandet att köpa den

    Jag föredrar ändå att läsa ett stortest av många kameror samtidigt. Se tex allra senaste " Pc för alla" som kom ut i dagarna. Här finns ett stortest av fickkameror. Canonen är med här tex. Fast en "Panny" vann....
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Götheborg
    Inlägg
    202

    Re: Digitalkamera (kompakt)? Vad ska man köpa?

    Mycket matnyttigt i tråden!

    Har mer eller mindre bestämt mig för Ixus'en, har dock inte slagit till än. Såg att man fick med en MP3-spieler om man handlade via Netonnet. Visserligen har jag inget direkt behov av en MP3-spelare, men det är ju alltid sköj med lite prylar. Om inte annat kan man ju ge bort den.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Re: Digitalkamera (kompakt)? Vad ska man köpa?

    Det där med mp3spelaren verkar vara en kampanj som canon har. Det är samma sak på www.dustinhome.se
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Götheborg
    Inlägg
    202

    Re: Digitalkamera (kompakt)? Vad ska man köpa?

    Citat Ursprungligen postat av Brainded
    Det där med mp3spelaren verkar vara en kampanj som canon har. Det är samma sak på http://www.dustinhome.se
    Jo, jag såg det också. Även samma hos Cyberphoto...

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    14

    Re: Digitalkamera (kompakt)? Vad ska man köpa?

    Kan rekomendera Canon Ixus 80 is! Lätt att använda och funkar bra i alla olika situationer. Främst närbilderna blir riktigt grymma. Närkänslighet på 3 cm.

    Köpte en sån för ungefär 3 månader sen från just cyberphoto.se.
    Snabb levereans dessutom (Direktbetalade via hemsidan)

    Fick dock mig ett skratt när jag öppnade kartongen och ser vad som ligger under själva kamerakartongen. En TWIX.... Om någon tappat den vid paketering eller om de kör med choklad till kunderna vet jag inte.
    Saab 9-3 Aero -01 *SÅLD*
    Saab 9-5 Vector -02 *SÅLD*

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    845

    Re: Digitalkamera (kompakt)? Vad ska man köpa?

    Citat Ursprungligen postat av hardinge
    Kan rekomendera Canon Ixus 80 is! Lätt att använda och funkar bra i alla olika situationer. Främst närbilderna blir riktigt grymma. Närkänslighet på 3 cm.

    Köpte en sån för ungefär 3 månader sen från just cyberphoto.se.
    Snabb levereans dessutom (Direktbetalade via hemsidan)

    Fick dock mig ett skratt när jag öppnade kartongen och ser vad som ligger under själva kamerakartongen. En TWIX.... Om någon tappat den vid paketering eller om de kör med choklad till kunderna vet jag inte.
    De kör med det ibland, jag fick också twix i mitt paket när jag handlade för ett par månader sedan.
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    548

    Re: Digitalkamera (kompakt)? Vad ska man köpa?

    Köper nog en ixus snart men är 85 en bättre kamera än 80? det skiljer ju bara ett par hundringar?
    Mvh
    jag har kramat Lill-Babs...

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Digitalkamera (kompakt)? Vad ska man köpa?

    Tänkte bara tipsa om detta. Länken jag nämnde i mitt första inlägg kör en speciell temagrej. Igår la man ut ett test av de bästa budgetkompaktkamerorna. Senare i veckan kommer "bästa fickkamera", "bästa långzoomkompakt", "bästa avancerade kompakt" osv. Är förmodligen den mest seriösa fototestsajten i världen så testerna brukar man kunna lita 100 procentigt på. Kan vara bra för den som funderar på en julklappskamera

    http://www.dpreview.com/reviews/Q408budgetgroup/
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

Liknande ämnen

  1. Batteri köpa nytt / vad skall man köpa
    Av badboll i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 81
    Senaste inlägg: 2016-10-20, 21:04
  2. Köpa digitalkamera?
    Av Mr Aero i forum Off Topic
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2010-06-24, 22:50
  3. Snabb kompakt digitalkamera.
    Av B235R i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-10-25, 10:23
  4. Digitalkamera?
    Av MattA i forum Off Topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-08, 02:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •