Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: elproblem 9000

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    310

    elproblem 9000

    Hej har problem med att strömet försvinner på min 9000 96a, kör jag inte bilen var dag så är batteriet tomt *suck* trodde det var fel på batteriet så jag köpte ett helt nytt 80ah, men samma sak, vad kan ni tipsa om? har lite el fel med piktogramet eller hur det nu stavas. den visar att bakluckan är öppen men den är ju stängd, kan det vara något? önskar snabba svar *ler* mvh micke
    Kör 9000cde 2.0ltt 96a

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: elproblem 9000

    hur långt har bilen gått?
    Generatorbyte brukar komma mellan 20-22000mil
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Borås
    Inlägg
    297

    Re: elproblem 9000

    Citat Ursprungligen postat av fabbebock
    Hej har problem med att strömet försvinner på min 9000 96a, kör jag inte bilen var dag så är batteriet tomt *suck* trodde det var fel på batteriet så jag köpte ett helt nytt 80ah, men samma sak, vad kan ni tipsa om? har lite el fel med piktogramet eller hur det nu stavas. den visar att bakluckan är öppen men den är ju stängd, kan det vara något? önskar snabba svar *ler* mvh micke
    Hej

    Slocknar lampan i bagaget?
    Saab 9-3 Aero V6 -06

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    310

    Re: elproblem 9000

    Ahhhaaaa ok... ja den har gåttstrax över 35, så det är ju en långmilare, hade även problem med laddningen från början, fick extra jorda den från batteriet till insuget, men då är det ju säkert solenoiden är den dyr och svår att byta? får även kolla ang lampan därbak mvh micke. p.s tack
    Kör 9000cde 2.0ltt 96a

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: elproblem 9000

    Citat Ursprungligen postat av Ahjerne
    Citat Ursprungligen postat av fabbebock
    Hej har problem med att strömet försvinner på min 9000 96a, kör jag inte bilen var dag så är batteriet tomt *suck* trodde det var fel på batteriet så jag köpte ett helt nytt 80ah, men samma sak, vad kan ni tipsa om? har lite el fel med piktogramet eller hur det nu stavas. den visar att bakluckan är öppen men den är ju stängd, kan det vara något? önskar snabba svar *ler* mvh micke
    Hej

    Slocknar lampan i bagaget?
    Detta "fel" tänkte jag inte på, men är vanligare än man tror
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 481

    Re: elproblem 9000

    Någon solenoid finns inte på en generator.
    Solenoid= manövermagnet/elektromagnet. Sitter på startmotorer för att dels dra fram startdrevet, dels ge spänning till startmotorns lindningar.

    Lyser laddningslampan när du slår på tändningen?
    Vad visar volmetern i färddatorn när bilen körs?

    Angående att piktogrammet visar att bakluckan är öppen medför även att bagagerumsbelysningen får signal att den ska tändas.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    310

    Re: elproblem 9000

    ok en del att kolla.. jag har i allafall kollat lampan, den är släckt men det visas i piktogrammet att den är öppen. om jag tar av den kabel som jag satt som extra jordning visar den typ 11 om jag har kablen på så visar den 13,8-14...skall kolla laddningslampan när jag slår på tändningen i morgon....mer jag kan kolla på? mvh micke
    Kör 9000cde 2.0ltt 96a

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: elproblem 9000

    Citat Ursprungligen postat av Slättabjörnen
    Någon solenoid finns inte på en generator.
    Solenoid= manövermagnet/elektromagnet. Sitter på startmotorer för att dels dra fram startdrevet, dels ge spänning till startmotorns lindningar.
    Självfallet en miss av mig i terminologin.
    Hoppas inte jag råkade förvirra någon allt för mycket.
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    310

    Re: elproblem 9000

    så nu har jag kollat mer.....när jag sätter på tändingen så lyser batteri lampan, och när jag kör så står den på 13,4 och när den går på tomgång går den ner till 12... vad kan detta vara? HJÄLPPPPPP
    Kör 9000cde 2.0ltt 96a

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: elproblem 9000

    Utan att säga att jag har rätt, då jag är fullkomligt oduglig på bilelektronik

    Den bil som jag blev tvungen att byta generator på visade alderig några problem med laddning via kontrollampa eller i EDU-fönstret.
    Den lyckades tydligen hålla bilen vid liv och all bilens elektronik men utan att ladda batteriet.
    Battriet hade bytts, och funktionstestats i annan bil, så batteriet kunde uteslutas.

    Körde bilen utan problem några dagar inom stan och till helgen åkte jag på en 20mila tripp. När jag kommit 15mil så stannade vi på en mack för lite förfriskningar, och efteråt kunde bilen inte startas. Den hjälpstartades och kördes sedan utan problem de sista milen. Vid hemfärd så hjälpstartades bilen och kördes hem utan problem.
    Bytte "kolbygga" på generatorn utan resultat och då bestämde vi oss för att bya hela generatorn mot en ny. Sedan dess har den inte ställt till med några start eller laddningsproblem.

    Efter samtal med några nära bekanta som kört Saab 9000 i tjänst så visade det sig att dessa tre bilar som använts alla behövt ny generator mellan 21-22000mil. Vår bil hade gått 20700!


    Det som felar i min historia är att ingen varningslampa lyste. Varför kan jag inte svara på, men efteråt så har jag bytt och kontrolleat funktionen på lampan. Om varningslampan inte fungerade under perioden vågar jag inte svara på.... ser ingen anledning till att den inte skulle funkat, men fattar inte varför den inte varnade
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    310

    Re: elproblem 9000

    ok då kan jag med säkerhet fixa en annan generator, kan man inte kolla den jag har på något vis? och jag tackar för att ni försöker hjälpa...mvh micke
    Kör 9000cde 2.0ltt 96a

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    25

    Re: elproblem 9000

    Håll oss uppdaterade om du hittar nån lösning på problemet. Vi verkar ha liknande fel! http://forum.saabturboclub.com/viewt...p?f=6&t=242026
    Saab 9-3 SC Vector -06

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    310

    Re: elproblem 9000

    Klart.... finns det ingen där som kan ge mer tips? mvh
    Kör 9000cde 2.0ltt 96a

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    113

    Re: elproblem 9000

    detta kan kanske vara något?
    http://www.quasimotors.com/brushes.htm
    SAAB 9-5 AERO SC -04

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    310

    Re: elproblem 9000

    Hmmm ok engelska, är super dårlig på det......finns det inte andra som kan komma med lite tips på vad det kan vara? börjar bli lite kris nu, skall börja åka 11 mil till jobb från o med måndag, så SNÄLL kom igen... *ler* mvh micke
    Kör 9000cde 2.0ltt 96a

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    78

    Re: elproblem 9000

    Sätt en Ampere mätare i serie med batteriet, alltså från + på batteriet till plus polskon (demonterad).
    Är det över 0,5A på mätaren har du förmodligen något fel (normalt ca. 0,02A).
    Testa att ryck en säkring itaget och se om värdet sjunker.
    Om det sjunker när du tar bort en säkring så vet du vilken krets som problemet ligger i.
    Då har du lite färre saker att kontrolera.
    Jag har dysss... dissle... dsleex.... ähh vafan läs och skrivsvårigheter.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    310

    Re: elproblem 9000

    ok skall se om jag kan låna en sådan då *ler*
    någon som vet var alla jordpunkterna är på en saab 9000.....får väll börja gå över alla dom.....
    Kör 9000cde 2.0ltt 96a

Liknande ämnen

  1. Saab 9000 cse 2.0t -1997 -ELPROBLEM-
    Av turbo-tobbe i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-07-05, 22:02
  2. Saab 9000 elproblem
    Av tobbe89 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-01-03, 18:33
  3. 3 elproblem som kom sammtidigt till 9000
    Av Mats82 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-01-05, 15:11
  4. Elproblem 9000 - pictogram lyser ej.
    Av anze i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-10, 14:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •