Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Det retar du dig på i trafiken?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    454

    Det retar du dig på i trafiken?

    Tänkte spinna vidare på den här tråden med vad man retar sig på i trafiken när man inte åker bil, alltså cyklar

    Jag cyklar till Västerås C varje dag, och då retar man sig så klart på bilister! (men mest dom som kör voblo av nån anledning)

    Varför ska alltid folk stanna när jag rullar sakta mot övergångsstället och balanserar och väntar på att dom ska åka förbi, jag har ju väjningsplikt? Och jag kan ju inte åka över om nån kommer i andra filen i 50 i alla fall. Jag blir osäker och får sätta ner fötterna, och bilen stannar helt i onödan.

    Eller den gången jag blev påkörd på en cykelöverfart i en rondell av en stressad firmagubbe som stannade och släppte förbi en gående över överfarten och stog kvar och tittade åt mitt håll när den gående precis gått över, så jag trodde ju att han tänkte släppa över mig, men så helvete heller, han kollade efter bilar... Klarade mig med bruten handled, men bucklade till bilen rejält. Har nog aldrig varit så arg. Dessutom ville han inte blanda in polisen, fast han hade kört på mig på en cykelöverfart som dessutom är tydligt uppskyltad. Min bror höll några månader senare på att bli överkörd av en firmabil med samma färg, kan inte finnas många lila av just exakt den modellen, med samma firmanamn när han cyklade på en upphöjd cykelbana och gubben skulle vänster över den i en jävla fart utan att titta sig för. När brorsan hötte med näven och började gorma efter att ha touchat bilen med framdäcket stannade han och frågade vad han ville, han hade inte sett honom.

    I dag regnade det som satan på eftermiddagen, och ett mongo i en peugeot tyckte att det var kul att dra fullt på 1:an på kullerstenen längs ån (enda sättet att få däckspinn på den eller ) Skitkul tyckte jag och den som cyklade framför när han drog igenom vattenpölen bredvid oss...
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 077

    Re: Det retar du dig på i trafiken?

    Som vissa andra har skrivit har folk noll koll i rondeller!!
    Ligger i högerfilen när de kör in i rondellen, byter till vänstra för att sedan köra ett halvt varv och sedan köra ut via högerfilen!

    Högerregeln finns inte i Jönköping.. Som tur är man pigg på kvällar & nätter tack vare att man jobbar natt så man kan vika undan bilar som kommer i full fart från vänster, spela roll ifall jag kör på huvudled eller inte.

    Är vi bilägare flockdjur? Jag har haft en jäkla otur på senaste tiden med dörruppslag, tyvärr har jag varken helförsäkring eller en bil som jag tycker är värd att lägga ner flera tusen kronor för att fixa en buckla samt lite färg.
    Hur jag än ställer mig på en stor parkering, vid t ex Ica Maxi står det ALLTID en bil jämte när jag kommer ut.

    Det spelar ingen roll ifall jag ställer mig allra längst bort utan en bil på kanske 50m avstånd, när jag kommer tillbaka står det fan en familjebil jämte. Och småbarn är ju jätte duktiga på att öppna dörren försiktigt
    Saablös dåre

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    9

    Re: Det retar du dig på i trafiken?

    Vingelpittarna(Cykelfolket)i Stockholm på sommaren kan driva vem som helst till vansinne. Men det är inte bara deras fel utan även Stockholm Stads,finnes 2 st stoplinjer vid en del trafikljus,den ena linjen för bilister o FRAMFÖR denna en stoplinje för Vingelpittarna. Jovisst skulle vara kul o se en cykel axa i från bilarna vid rödljusen,kommer dock aldrig att hända. Man får rött ljus o stannar,då kommer Vingelnisse/a med barnsätet på pakethållaren o kotten i, vinglar o nästa repar bilen för du ska inte tro att dom kan hålla till varken höger lr vänster utan MELLAN bilarna ska man.Samma sak med dessa cykelbanor som bara MÅSTE vara vid dom mest trafikerade gator i stan,skulle man inte kunna tänka sig att cykelbanorna kan gå inne på dom mindre gatorna? Man kan ju inbilla sig att dom använder cykelbanan fast så är inte fallet,det vinglas mot trafiken på dessa gudsförglömda cykelbanor dessutom. Visst höll på att glömma, i Stockholm gäller visst inte Trafikljusen cyklar ca 8/10 trampar på även vid RÖTT. Rena självmordspiloterna o vi får skulden om det smäller fast cykelnisse/a öser på vid röttljus. BANZAIII.

    Ahh skönt att klaga lite

    Nu ska jag till Fotomässan som öppnar i dag . Kameror o bira o Helg tackar för det.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: Det retar du dig på i trafiken?

    [youtube:2i0mbicp]http://www.youtube.com/watch?v=qJai9qRsbys[/youtube:2i0mbicp]

    Krokomsrondellen, lagomt retfullt.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 114

    Re: Det retar du dig på i trafiken?

    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    http://www.youtube.com/watch?v=qJai9qRsbys

    Krokomsrondellen, lagomt retfullt.

    J.K Nilsson
    Tog bort taggarna då det inte funkar så bra just nu..
    9³ Aero - 01 SÅLD!
    740 GLE - 89 Dissad!
    9³ SC 2.0T - 06 Nyköpt! - Tillbaka i saabträsket! Wohoo!
    Isn't this where... we came in?

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad, Skåne
    Inlägg
    976

    Re: Det retar du dig på i trafiken?

    ARGHHHH! Jag är så arg att jag skulle kunna döda en kattunge!

    Kör in till högerfilen när ni passerat vid omkörning! Även om ni kör en finare och dyrare bil än min, kör in till höger!

    Två gånger (samma motbilist) så vägrar fanskapet att svänga in. Första gången är ingen gång, men andra gången så är det så överbevisat att han gör detta med vilje. Nu vill jag inte sitta och proklamera brott, men säg att det fanns en chans att jag kör om på insidan och håller denna position lagom till 2-1-vägen blir enfilig. Den sidanomvarande BMW'n får då inse att denne antingen;
    a) tar en tur i mittvägräcket.
    b) drar mig i sidan och får problem med försäkringen ('omkörning' förbjuden ju).
    c) panikbromsar och nästan sladdar av vägen.

    Jag skulle vilja veta om denne lärt sig en läxa. För nästa gång kanske jag inte gör om det. Jag förstår verkligen att idioter får andra att bli idioter i trafiken. Jag skäms för egen del vilket nästan är det värsta i sammanhanget.

    Puh, skönt att skriva av sig...

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    87

    Re: Det retar du dig på i trafiken?

    Inte kanske retar men iallafall funderar jag över tre saker:

    1. Varför lägger vissa en matta (eller dyl) på framrutan vintertid? Antar att det är för att man sparar 30sekunder på att slippa skrapa framrutan och bara skrapa sidorutorna men får då istället åka runt med en dyngsur matta i bagaget/baksätet.

    2. Varför backar vissa personer (främst äldre) ALLTID in på parkeringar? Alltså inte fickparkeringar utan såna som är vid typ konsum. Ofta tar det 2-5minuter att hålla på och joxa innan de kommer in hyffsat rakt i rutan. Är det för att kunna göra en snabb sorti eller vad?

    3. Utfarter från parkeringar efter endel andra evenemang. Går man på tex en elitseriematch i hockey så märker man att folk börjar resa sig och gå när det är 5min kvar av sista perioden, detta oavsett om matchen är i sitt esse eller inte. Detta är, tror jag, för att slippa sitta i kö ut från parkeringen.
    Man går alltså på hockey, inte för att se en bra match utan för att komma först ut från parkeringen...

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    201

    Re: Det retar du dig på i trafiken?

    var med om en rolig grej ett par veckor sen..Han skulle svänga ut från nån typ av P-ficka vid vägkanten,,det är precis vid ett centrum så det går inte så snabbt där..precis vid han så fick jag stanna pga en bil framför..han tänkte tränga sig,,men jag höll mig i häcken på den framför så han fick gott vänta på hans tur,,då ser jag att hans trut börjar gå i bilen samtidigt som han blänger på mig...

    Så då pekar jag finger till han o flinar,,,han kör sedan ut bakom mig,följer efter mig,jag parkerar,han vänder o gasar fram t mig..o jag ba vad ville du?han visste nog inte själv,kom inte fram nåt vettigt,,jag ba aha men jag hade inte nån plikt o ge dig företräde...då blev han arg o gaffla lite,,sa typ "din jävla fitta" o sen drog han

    Jedrans pucko...
    Saab 9-5 2,0t kombi -00

    Saab 9-5 AERO sedan -01

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 077

    Re: Det retar du dig på i trafiken?

    Citat Ursprungligen postat av Diana
    var med om en rolig grej ett par veckor sen..Han skulle svänga ut från nån typ av P-ficka vid vägkanten,,det är precis vid ett centrum så det går inte så snabbt där..precis vid han så fick jag stanna pga en bil framför..han tänkte tränga sig,,men jag höll mig i häcken på den framför så han fick gott vänta på hans tur,,då ser jag att hans trut börjar gå i bilen samtidigt som han blänger på mig...

    Så då pekar jag finger till han o flinar,,,han kör sedan ut bakom mig,följer efter mig,jag parkerar,han vänder o gasar fram t mig..o jag ba vad ville du?han visste nog inte själv,kom inte fram nåt vettigt,,jag ba aha men jag hade inte nån plikt o ge dig företräde...då blev han arg o gaffla lite,,sa typ "din jävla fitta" o sen drog han

    Jedrans pucko...
    Vem är det som är puckot ? Var nånstans var din respekt i trafiken i detta läge?
    Visst, du hade ingen skyldighet. Men att peka och flina, var det verkligen nödvändigt?
    Saablös dåre

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Vetlanda/Småland
    Inlägg
    250

    Re: Det retar du dig på i trafiken?

    Eftersom jag pendlar ganska mycket till Katrineholm och kör då mycket motorväg på e4an, och det är idioter som ligger i vänster filen i 110 km/h och det är 120 km/h och självklart är högerfilen helt ren, visst man kör väl inte så lagligt brukar ligga med farthållaren i 140 km/h, men så kommer man i vänsterfilen och så ser man att han ligger och mösar i den också, och man vet att han inte kommer flytta på sig förräns men legat han i röven i 10 sek och måste släppa farthållaren och för att sedan accelerera upp igen helt onödig bensinförbrukning pga att han är helt blind och trög och mycket jobbigt att behöva göra detta runt 40 ggr på hemvägen..

    Jag blir så JÄVLA förbannad på sådant, det är så jävla många som håller på så också!

    Sen dom som kör om bilar på e4an i vänsterfilen, bilen till höger kör i 110 km/h och då ska den bakom köra om och då ligger han i vänsterfilen och kör om i 112 km/h, då har man lust och strypa den jäveln, sedan till råga på allt så ska den rädde fan minst ha kommit 20 m innan han svänger in..

    Har kört om 2 bilar i högerfilen hittils, en NVS liten lastbil som var allmänt trög och låg i vänsterfilen fast högern var helt ren, irriterad var jag också eftersom jag visste att jag var tvungen att ligga bakom han i minst 10 sek innan han fattar och hade behövt göra detta runt 20 ggr redan..

    Den andra var en nyare svart SAAB 9-5 combi med kromat runt framlysena, kanske någon härifrån? var också iaf allmänt korkad, låg bakom han i vänsterfilen fast högerfilen var helt ren, blev så trött på han så jag körde om i högerfilen och då ljustutar han på mig, JA MEN FLYTTA PÅ DIG DÅ!

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    543

    Re: Det retar du dig på i trafiken?

    Citat Ursprungligen postat av Chefen alabama
    Inte kanske retar men iallafall funderar jag över tre saker:
    2. Varför backar vissa personer (främst äldre) ALLTID in på parkeringar? Alltså inte fickparkeringar utan såna som är vid typ konsum. Ofta tar det 2-5minuter att hålla på och joxa innan de kommer in hyffsat rakt i rutan. Är det för att kunna göra en snabb sorti eller vad?
    Eftersom jag själv ofta backar in i rutorna så kan jag väl delge mina skäl. Jag ser två anledningar:
    1. Om det är trånga parkeringar så kan man utnyttja dem bättre om varannan bil kör in och varannan backar, genom att dra sig lite åt högersidan, så att det blir lätt att kliva in på förarsidan på båda platserna. Det funkar också väldigt bra om bilen som står till vänster om den lediga rutan parkerat nära den högra linjen. Då kan jag backa in och fortfarande komma ur bilen.
    2. När man backar in så är det lätt att hålla koll på övrig trafik, dvs de kommer bara bakifrån. När man ska backa ur en ruta så kan det komma bilar från både höger och vänster på en stor parkering.

    Sen är det ju självklart att kan man inte backa in i en ruta utan att behöva 5-10 försök så kanske man bör träna där det inte finns andra.

    Dina övriga två frågor har jag inget svar på. Det är lika obegripligt för mig.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Det retar du dig på i trafiken?

    Citat Ursprungligen postat av Joo
    ..visst man kör väl inte så lagligt brukar ligga med farthållaren i 140 km/h, men så kommer man i vänsterfilen och så ser man att han ligger och mösar i den också, och man vet att han inte kommer flytta på sig förräns men legat han i röven i 10 sek och måste släppa farthållaren och för att sedan accelerera upp igen helt onödig bensinförbrukning
    Om du uppriktigt bekymrade dig om bränsleförbrukningen skulle du inte ligga på 140 någon gång alls.

    Ska man köra olagligt fort få man nog också tåla att inte samtliga medtrafikanter vare sig vill eller kan göra allt för att underlätta detta.
    Själv försökare jag alltid flytta mig om så krävs men ibland är det svårare än annars.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. Hänt i trafiken.
    Av traskalle i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-04-12, 02:33
  2. Maxålder på förare i trafiken?
    Av Acadian i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2010-03-04, 00:54
  3. Signaler i trafiken
    Av Qvintus i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2010-01-05, 12:54
  4. Ta det lungt i trafiken
    Av ReinO i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-03-19, 21:25
  5. Det retar du dig på i trafiken?
    Av fredrik_wt i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 352
    Senaste inlägg: 2008-11-23, 18:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •