Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Kupéfläktbyte 9000

  1. #1

    Kupéfläktbyte 9000

    Hjälp!
    Nu har kupefläkten gått på semester, precis när årets första köldknäpp slagit till....
    Jag har skruvat av plastplattan nedanför vindrutan, hittat fläkthuset och kliat mig lite i huvet. Ungeför så långt som jag kommit hitintills, ja, jag kollade med saab vad en ny fläkt kostade också, 1443 ink moms anser jag att det kan vara värt att kosta på den gamla damen. Frågan är bara hur man går tillväga.... Vad jag förstått kan det vara lite knivigt
    Hoppas det finns kunnigt folk härinne som kan vägleda mig lite;
    Sitter fläkthuset ihop med värmepakethuset? Måste hela paketet plockas ut för att kunna byta? Jag såg att det sitter två klips på fläkthuset, kan man inte öppna huset på plats med dessa klips? Hittade en amerikansk sida som beskriver jobbet, men jag undrar om den stämmer? http://www.thesaabsite.com/Saab-cabin-f ... 0-9000.htm
    Ser också att det verkar sitta en liten lucka på fläkthusets sida. Vad är den till? Kan man komma åt att byta kolen igenom den?
    Tilläggas ska att det är acc i bilen, men förångaren ska jag väl ändå inte behöva plocka av?
    Hoppas och tror att det finns kompetens härinne som kan vara till hjälp.
    Kalle
    SAAB 9000 2,0 CC 1992
    SAAB 9-5 2,3 Vector Kombi 2007

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Kupéfläktbyte 9000 -92

    Citat Ursprungligen postat av bunkeflostrand
    Hittade en amerikansk sida som beskriver jobbet, men jag undrar om den stämmer? http://www.thesaabsite.com/Saab-cabin-f ... 0-9000.htm
    Glöm den och kolla här istället: http://www.twinsaabs.com/9000/heat/intro.asp?nsteps=5

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 481

    Re: Kupéfläktbyte 9000 -92

    Detta beskriver något äldre modell men är högst gällande ändå.
    Vissa mindre ändringar har skett.
    http://forum.saab9000.se/viewtopic.php?f=12&t=15006
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Glöm den och kolla här istället: http://www.twinsaabs.com/9000/heat/intro.asp?nsteps=5
    Lycka till!
    Fan va bra. Tusen tack Moderator! Den sidan hade jag inte hittat. Det ser ju klart lättare ut än den som Slättabjörnen hänvisade till. Jag hoppas verkligen att detta gäller på min bil, jag är inte det minsta hågad på att lossa motorfästena och tilta upp motorn för att komma åt fläktfan. Min bil är från 92 och jag tycker det ser ut som en likadan på bilderna från Twinsaab.
    Än en gång TACK!

    Ajdå! Jag kanske var lite för optimistisk där..... Jag var ute och tittade under huven på min bil och det skiljde sig från den illustrerade bilen på Twinsaab-sidan. Den bilen är antagligen en CS och av senare modell än min som är en CC. Hmm, ja, nu är jag fortfarande osäker på om jag klarar detta jobb utan motorbaxning.... Ingen här som har bytt fläkt på en CC?
    SAAB 9000 2,0 CC 1992
    SAAB 9-5 2,3 Vector Kombi 2007

  5. #5
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    486

    Re: Kupéfläktbyte 9000 -92

    Jag har bytt fläkt och värmepaket på båda mina cc/cd..

    Det är lite klurigt, men när man väl kommer på tekniken är det inte så svårt.

    Jag börjar med att skruva väck övre delen av akvarieväggen, det är den svarta plåtskivan som löper rakt över hela motorrummet. Sedan får man koppla bort vattenslangarna till värmepaketet. Dom går under akvarieväggsskivan du skruvade bort i steget före och sitter med 2 slangklämmor på värmepaketet. Ta väck slangklämmorna och ta väck slangarna. Sedan bör man se 2 plastnipplar sticka ut från värmepaktet. Dessa har jag för mig att man kan lossa genom att vika en liten plastflärp åt sidan och dra dom rakt utåt. Detta underlättar borttagningen av kupefläkten enormt.

    Sedan får man lossa (inte ta bort helt) hela ac-paketet som sitter på vänster sida framifrån sett. Den sitter med en torxskruv i framkant.
    Sedan börjar jobbet med att ta bort kupefläkthuset.
    Först får man lossa styrarmen för spjället som reglerar luftflödet. Den hittar man till vänster på fläkthuset, och sitter på en vit arm. Det är bara att peta metalltråden åt vänster, efter att man avlägsnat låsningen som sitter längst ut på plastarmen.

    Nu måste man lossa fläkthuset.. Det sitter med 2 plastflärpar, en på var sida om fläkthuset. Den ena kan man med ficklampa se om man tittar ner förbi den vita armen du arbetade med nyss. Är rätt långt med, så en lång mejsel är bra att ha.
    På höger sida om fläkthuset, inte långt ifrån värmepaketets anslutningar ska den högra flärpen sitta. När man lyckats få loss själva fläkthuset så får man sen vrida ut den ur sin plats. Kan vara rätt problematiskt då det sitter en stor gummimuff mellan ac-paketet och kupefläkthuset. Trägen vinner

    Är det mer du undrar över så skicka ett pm så kanske jag kan svara på något visst steg mer specifikt.

    Och befinner du dig i närheten av Varberg så kanske jag kunde hjälpa till t.o.m.

    Mvh
    David
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    402

    Re: Kupéfläktbyte 9000 -92

    Tjaaa har en 9000 cse 94 med acc är det samma prossedur på dom??

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 481

    Re: Kupéfläktbyte 9000 -92

    9000 som 9000. Det är små skillnader årsmodellerna emellan, men tillvägagångssättet är ungefär detsamma.
    Är det inte AC eller ACC underlättar det hela en aning.

    Tiltningen av motorn gör man lätt genom att lossa bakre/nedre motorfästet och med en domkraft hissa lite på oljetråget. (Träkloss emellan).

    Bilderna jag postat i "brodersforumet" kommer direkt från Saab's verkstadshandbok.
    Byte fläktmotor tar ca 2½ timme om det sitter AC/ACC i bilen.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  8. #8

    Re: Kupéfläktbyte 9000 -92

    Nu är fläkten bytt och jag kan säga att det var ett riktigt skitjobb.
    Det gick utan att vare sig tilta motorn eller demontera vindrutetorkarmekanismen men det tog betydligt längre tid än 2,5 timmar kan jag säga. Fast så jobbar jag inte i en Saabverkstad heller....
    Om du ska göra detta så har jag ett par små tips. Utrymmet är MYCKET begränsat så det gäller att göra vad som går ifråga om att skapa plats. Såvida man inte lyfter motorn som Sabbs manual föreslår, då får man nog plats.....
    Plocka av hela mellanväggen (den som är ljudisolerad). Plocka av hållaren till gasvajern, tre skruvar. Köp ett par gummiarmar och tio extra långa fingrar som är helt okänsliga för vassa kanter och intala dig själv att det SKA gå. Sen kan du göra jobbet med ett leende på läpparna...... Annars kommer du att svära över hur man kan konstruera en bil på detta sätt och förbanna att du inte sålde innan fläkten la av. Men det går, ALLT går
    SAAB 9000 2,0 CC 1992
    SAAB 9-5 2,3 Vector Kombi 2007

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 481

    Re: Kupéfläktbyte 9000 -92

    Snart ska jag berätta en hemlighet beträffande fläktmotorbyte på 9000.
    Återkommer snart.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    78

    Re: Kupéfläktbyte 9000 -92

    En sak som är skön att veta när man skavt sönder fingrarna på den förbannade plasten är ju i alla fall att man har en fläkt som funkar länge, länge sen...

    Hoppas att du kollade upp statusen på värmeelementet också, så du slipper trubbel med läckage därifrån. Fast det kanske var tåligare element på de äldre?
    -x--x--x--x--x--x--x--x-
    Taggtråd är också tråd!

  11. #11

    Re: Kupéfläktbyte 9000 -92

    Japp, jag räknar kallt med att det inte behövs fler fläktmotorbyten på min bil nu. F.n har den rullat knappt 26000 mil, nästa gång det är aktuellt bör ju då vara vid drygt 50000 mil..... Hoppas att jag hunnit byta innan dess.
    Jag passade på att byta värmeelementet också. Det har småläckt en längre tid och var lätt att byta när väl fläkten var demonterad. Köpte en begagnad på skroten för 300 pix av märket Valio. Hoppas den inte börjar läcka igen.....

    Väldigt nyfikan på slättabjörnens "hemlighet" angående denna operation! Undrar vad det kan vara
    SAAB 9000 2,0 CC 1992
    SAAB 9-5 2,3 Vector Kombi 2007

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 481

    Re: Kupéfläktbyte 9000 -92

    Ja visst ja. Jag skulle komma med en liten hemlighet.

    Jo, det är nämligen så att det finns många bilmärken jag bytt kupefläkt/element på som varit betydligt mer mardrömslika. Så jag klassar 9000 som medelsvår/lätt.
    Det finns ett annat känt svenskt bilmärke som hade en modell där det var allt annat än roligt med liknande jobb.

    Men jag ska i ärlighetens namn också säga att de flesta bilarna har ganska enkla lösningar.
    Å andra sidan, har man bytt fläkten på sin 9000 vid 20-25 000 mil så dröjer det nog lika många mil innan det är dags igen.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Ekshärad
    Inlägg
    158

    Re: Kupéfläktbyte 9000 -92

    Hej!
    En "ful-lösning" vid byte av kupefläkt på 9000 är att med bestämt handlag och en viss teknik knäcka flälthuset i 2 delar. Man behöver "snäppa" lös 2 av plastclipsen närmast gummilisten vid fläkthuset och föra det lite åt sidan för att få in fingrarna.Sen klipper jag 2 brottanvisningar i fläkthuset med en avbitare,för att sedan med ett bestämt ryck knäcka huset i 2 delar.Byter fläkt och tar sedan lite svart silikon lr lämpligt lim och drar runt halvorna.

    Observera att det kan vara svårt att få detta bra för en ovan, då huset tenderar att spricka i flera delar utan rätt teknik och att man även kan skada fläkthjulet om man bryter fel. Rätt utförd är detta en snabb,alternativ operation på ens gamla 9000.

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 108

    kupéfläktbyte 9000i -89 med AC

    Hej!

    Min mors bil har problem med kupéfläkt som har packat ihop. Troligtvis är kolen slut då den funkar när man trycker på den.

    Jag har plockat bort "akvariet" (plåten mellan motorn och fläkten) och majoriteten (alla?) av clipsen som håller plastburken som fläkten sitter i men fattar inte riktigt hur man går tillväga för att plocka ut motorn.

    Hur mycket måste demonteras? Ska torkarmotorn ur också?

    Tacksam för svar!

    Mvh,
    Signatur...

  15. #15
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 640

    Re: kupéfläktbyte 9000i -89 med AC

    Motorhuv.
    Torkararmarna
    Torkarmotorn
    Plastrännan upp mot vindrutan
    Fusktorpeden
    Plåtlisten under fusktorpeden
    Slangarna till värmepaketet
    Kylarburken ska loss och så lång åt höger det går
    Snäppfästen under fläkthuset
    Lirka och trassla som fan
    ta isär fläkthuset
    Byt motorn
    (BYT VÄRMEPAKET när du ändå har det isär...)
    Montera i omvänd ordning


    Ni som ser att jag har glömt något, komplettera är ni snälla...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 108

    Re: kupéfläktbyte 9000i -89 med AC

    Tusen tack för tipsen!

    Med andra ord verkar det vara ett himla jobb att byta fläkten
    Signatur...

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 481

    Re: kupéfläktbyte 9000i -89 med AC

    Skriv ut och sortera i rätt ordning.

    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 108

    Re: kupéfläktbyte 9000i -89 med AC

    Tusen tack!

    Bilder talar mer än tusen ord! Det verkat åtminstone lättare än att byta fläkt på Volvo 240 (då man demonterar halva bilen).

    När man drar i kabeln som matar fläkten med ström drar fläkten igång...så antigen är kolen slut eller så har jag glapp kontakt. Tillsvidare "lagade" jag fläkten genom att spänna kabeln med lite tråd.
    Signatur...

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •