Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Win XP startproblem

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Win XP startproblem

    När jag startar datorn får jag följande meddelande: "Reboot and select proper boot device or insert boot media into boot device?"

    Om jag har installationsskivan för XP i läsaren så får jag uppmaningen att trycka på en tangent om jag vill starta med skivan. Låter jag tangentbordet vara så startar XP ifrån hårddisken.

    Det är en Fuijtsu-siemens Econel Primergy 200 där jag har konfigurerat de två SATA hårddiskarna som två separata diskar. Jag har provat att skifta datakablarna till hårddiskarna utan något resultat.

    Vad göra?

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    280

    Re: Win XP startproblem

    När du startar med xp-skivan i och väntar så den bootar från hårddisken istället, kommer du in i windows då? Men inte om du startar som vanligt utan skivan i?

    Du kan gå in i bios vid uppstart och kolla hur bootordningen ser ut. Jag har hdd:n som windows ligger på första plats och cd/dvd-läsare på andra plats. Bios kommer du in i genom att trycka på "F2" eller "delete" (beroende på moderkortstillverkare) när datorn startas upp.

    Hoppas jag förstod ditt problem korrekt och att detta kan vara till någon hjälp

    Mvh Martin
    9000 Aero -96

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: Win XP startproblem

    Citat Ursprungligen postat av Wallborg
    När du startar med xp-skivan i och väntar så den bootar från hårddisken istället, kommer du in i windows då? Men inte om du startar som vanligt utan skivan i?

    Du kan gå in i bios vid uppstart och kolla hur bootordningen ser ut. Jag har hdd:n som windows ligger på första plats och cd/dvd-läsare på andra plats. Bios kommer du in i genom att trycka på "F2" eller "delete" (beroende på moderkortstillverkare) när datorn startas upp.

    Hoppas jag förstod ditt problem korrekt och att detta kan vara till någon hjälp

    Mvh Martin
    Japp jag kommer in i Windows om jag har skivan i men inte om jag är utan skiva i CD-läsaren.

    Jag har också SATA/Raid kedjan som första startposition i Bios men den fungerar inte bra.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    280

    Re: Win XP startproblem

    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson

    Japp jag kommer in i Windows om jag har skivan i men inte om jag är utan skiva i CD-läsaren.

    Jag har också SATA/Raid kedjan som första startposition i Bios men den fungerar inte bra.

    J.K Nilsson
    Ok, när blev det så här då? Hade du gjort något speciellt innan detta fel uppkom? Testa att inaktivera alla bootenheter i listan utom just hdd:n och se vad som händer.
    9000 Aero -96

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: Win XP startproblem

    Citat Ursprungligen postat av Wallborg
    Ok, när blev det så här då? Hade du gjort något speciellt innan detta fel uppkom? Testa att inaktivera alla bootenheter i listan utom just hdd:n och se vad som händer.
    Jag tog och installerade om Xp, jag hade tidigare installerat operativsystemet på bägge hårddiskarna som en logisk enhet. Nu har jag splittrat dom.

    Skall prova det sista i sinom tid.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •