Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Vindrutetorkare Stannar inte m.m (9-3 SS -04)

Vindrutetorkare Stannar inte m.m (9-3 SS -04)

Min bil Saab 9-3 SS Aero -04

Hej.
    Jag har ett problem som tycks vara berört tidigare här på forumet. Men ja får ändå inte ricktigt kläm på de. Så ja behöver nu era tankar och funderingar.

Dessa fel kom samtidigt. Bara rätt va de va.
    Fel syntom är: intermitent fel på vindrutespolaren. Men fungerar oftast inte.
    Vindrutetorkaren fungerar i "snabbtorkläge" (ett hack ned) men den åker inte och parkerar som den skall. Den rör bara på sig så länge jag håller ned armen. Kan altså stanna var som på rutan.
    Regnssensorläge: Ett hack upp fungerar inte alls. Inget händer.
    Men kontinuerligt låg / hög torkarhastighet (de 2 sissta kacken) fungerar, men parkerar inte heller vindrutetorkaren i sitt "hem" läge. Det betyder att dom kan stanna varsom på rutan. I detta läge kan de också vara så att dom inte vill stanna alls. De bara går och går.

De svar som ja har hittat ang detta. Säger att Byt vindrutetorkarmotor. Hum tänker jag. Men dom rör ju sig. kan det va så att de finns någon "inteligens" inbyggd i motorn för "hemläge" kanske. Ja tänker, motorn i motorn fungerar ju. Så kanske det går att lösa på något annat vis än att byta motorn. För det borde ju bara vara någon lite del i motorn som är sönder. Inte motorn i motorn. ( jag försår att det där låte knepigt men ja kan inte förklara mig bättre, men vill ni/du försåt så tror ja du /ni gör det)

Tacksam för alla svar
    Kommer även svara hur det går för mig ,så att detta kan vara till så stor hjälp som möjligt, tilll så många som möjligt.

Fridens lilljor gott folk!!

Helt original
    Reg.datum
    jan 2003

Re: Vindrutetorkare Stannar inte m.m (9-3 SS -04)

Det är absolut torkarmotorn som måste bytas. Jag kan hålla med om att det verkar vara konstigt eftersom motorn fungerar. Det är väl någon elektronik i som slutat och funka. Inte helt ovanligt tydligen. Jag hade exakt samma problem och det försvann efter byte av torkarmotorn. Kostnad omkring 1800 kronor monterat och klart.

Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003

Det är givaren för torkarmotorns "hemposition" som slutar fungera.
    Man lär så länge man lever.

Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003

Nu ska jag bara säga att jag va med om samma grej på en kompis clio, då va det säkringen som hade gått sönder, exakt samma symtom som du beskriver, fungerade så länge man höll spaken, men så for man släppte så stannade den var som på rutan. Han bytte den och sen fungerade det precis som den skulle. Du kan ju kolla iaf

FYI

Jag vill tacka för svar.
    "Tyvärr" kommer jag inte fixa och trixa med det. Då jag har nu fått sålt bilen. Och den nya ägaren kommer låtas fixas av någon annan än han själv.

Så jag kan eller kommer inte kunna ge feedback på någon fiffig lösning =(.

Jag har exakt samma problem.
    Till en början fungerade de till och från för att till slut bli som i beskrivningen ovan.
    Säkringen är hel. Men hur vet man att reläet är helt? måste man kolla med ett nytt eller går det att se på ngt sätt?

Tacksam för svar. Skulle helst vilja slippa byta motor.

Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007

Citat Ursprungligen postat av domarniklas
    Till en början fungerade de till och från för att till slut bli som i beskrivningen ovan.
    Säkringen är hel. Men hur vet man att reläet är helt? måste man kolla med ett nytt eller går det att se på ngt sätt?

Byt motor, eller lev med det.
    Volvo V70 D5 -08
    Toyota Auris -10 1,4 Diesel
    Volvo 940 VOE Rallybil

Helt original
    Reg.datum
    okt 2004

Citat Ursprungligen postat av domarniklas

Hej!
    Vet ej om det är samma som på 9-5, men i den torkarmotorn sitter det som små medar som löper på små spår och medarna kan vara skitiga och att det hamnat mycket fett på dom, så man kan plocka isär torkarmotorn och göra rent så brukar det fungera igen.

Mvh Micke

Jag har en 9-5 -08
    Ska kolla.

Liknande ämnen

1. Vindrutetorkare stannar rakt upp
    Av aeroV6 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-11-04, 14:40
  2. Vindrutetorkare hackar till/stannar vid spaksläpp 9-5 2007
    Av RobbanSthlm i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-08-24, 08:10
  3. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-01-16, 15:47
  4. Vindrutetorkare som stannar mitt på... 9-5 -02
    Av jojje77 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-05, 20:21
  5. vindrutetorkare lever ett eget liv!?! Stannar inte!
    Av hagan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-01-07, 21:17

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •