Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: BSR först med "riktig" etanolkonvertering - artikel i Metro

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 167

    BSR först med "riktig" etanolkonvertering - artikel i Metro

    Var är de andra företagen Nordic, MapTun mfl?
    Det börjar bli bråttom om man skall få sin bil miljögodkänd eftersom detta måste ke före 31/12 i år om jag förstått det hela rätt!

    http://www.metro.se/se/article/2008/11/ ... /index.xml



    Så här skriver Metro
    Så får du din bensinbil att gå på Etanol i stället
    Nu går det att skaffa en miljöbil utan att köpa ny bil. Genom etanolkonvert ering kan din bil ställas om från att drivas av bensin till etanol.

    Först ut med att få sitt konverteringsverktyg typgodkänt av Vägverket är Växjöföretaget BSR.
    Kraven som ställs på de konverterade bilarna är desamma som ställs på nya.
    – När man kör på etanol kräver motorn mer bränsle så man måste ställa om insprutning och tändning i motorstyrningen, säger Rolf Linde, delägare i BSR.
    Med dagens datoriserade bilar krävs det inte att man är bilmekaniker för att göra omställningen.
    En del pengar krävs dock, 9 900 kronor närmare bestämt. Än så länge har BSR fått sitt verktyg godkänt för ett par nyare Saab-modeller, men de har flera projekt på gång för att kunna erbjuda det till fler modeller.
    – Men vi kommer inte att hinna med att ordna det här för alla bilmodeller, så vi hoppas att fler företag kommer att ge sig in i leken, säger Rolf Linde.
    Efter att ha ställt om bilen till etanol tar man bilen till bilprovningen för att få ett intyg som klassar den som miljöbil.
    – Det kostar en del, men sedan kan du dra nytta av olika miljöbilspremier, som fri parkering och lägre fordonsskatt, säger Rolf Linde.
    Det har ju varit en het debatt om hur miljövänligt etanol egentligen är, är det möjligt att konvertera bilar till andra bränslen som till exempel biogas?
    – Ja, det är ingenting som hindrar det. Jag vet att det finns företag i Holland och Tyskland som gör det, säger Rolf Linde.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    134

    Re: BSR först med "riktig" etanolkonvertering - artikel i Metro

    Citat Ursprungligen postat av Trued
    Det börjar bli bråttom om man skall få sin bil miljögodkänd eftersom detta måste ke före 31/12 i år om jag förstått det hela rätt!
    Det där har jag inte läst något om tidigare. Förklara gärna.
    Kör: Saab 9-5 SC Vector 2.0t 2004

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108

    Re: BSR först med "riktig" etanolkonvertering - artikel i Metro

    Hej,

    Vilka fördelar är det med att göra en lagligkonvertering, hur länge kommer förmånerna finnas kvar?
    Som det är idag är det svårt att få ekonomi med att köra på E85, har svårt att se att E85 kommer i framtiden blir fördelaktigt pga att om bensinförsäljningen minskar måste dessa förlorade intäkter tas in på annat ställe, varför inte på etanolen som de försöker få folk att använda så det ger lite pengar vid nästa höjning.

    BENSIN
    95 10,24
    E85 9,34
    DIESEL 11,29
    Gällande från: 2008-11-21
    http://www.jet.se/

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 167

    Re: BSR först med "riktig" etanolkonvertering - artikel i Metro

    För Stockholmare kan det var mycket lönsamt. Fri parkering och fri passage visserligen under en begränsad tid!
    Priset på E85 är ju fel så att säga så alla tankar säkert bensin nu!

    Det gäller att få bilen Miljöbilsgodkänd i ÅR! Hittils är det tydligen bara BSR som erbjuder detta. Det är tydligen så att godkännandet av konverteringssaten är mycket kostsamt. Kul att ett företag har varit beredda att våga satsa dessa pengar!

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    845

    Re: BSR först med "riktig" etanolkonvertering - artikel i Metro

    Citat Ursprungligen postat av VincentVega
    Citat Ursprungligen postat av Trued
    Det börjar bli bråttom om man skall få sin bil miljögodkänd eftersom detta måste ke före 31/12 i år om jag förstått det hela rätt!
    Det där har jag inte läst något om tidigare. Förklara gärna.
    Man ändrar kommunala regler för miljöbilar, i tex stockholm så får du inte befrielse för trängselskatten om bilen klassas som miljöbil efter 31/12-08, detta gäller alla miljöbilar så även om du köper tex en ny Biopower och den är inreggad efter den 31/12-08 så får du inte befrielsen, har för mig att även gratis boendeparkering tas bort, även så tas de 10 000kr i miljöbilspremie bort om jag inte minns fel.
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    134

    Re: BSR först med "riktig" etanolkonvertering - artikel i Metro

    Citat Ursprungligen postat av Toneloc
    Citat Ursprungligen postat av VincentVega
    Det där har jag inte läst något om tidigare. Förklara gärna.
    Man ändrar kommunala regler för miljöbilar, i tex stockholm så får du inte befrielse för trängselskatten om bilen klassas som miljöbil efter 31/12-08, detta gäller alla miljöbilar så även om du köper tex en ny Biopower och den är inreggad efter den 31/12-08 så får du inte befrielsen, har för mig att även gratis boendeparkering tas bort, även så tas de 10 000kr i miljöbilspremie bort om jag inte minns fel.
    Ok, då var det ganska oväsentligt för mig. Tack för svaret.
    Kör: Saab 9-5 SC Vector 2.0t 2004

  7. #7
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: BSR först med "riktig" etanolkonvertering - artikel i Metro

    Citat Ursprungligen postat av Toneloc
    Citat Ursprungligen postat av VincentVega
    Det där har jag inte läst något om tidigare. Förklara gärna.
    Man ändrar kommunala regler för miljöbilar, i tex stockholm så får du inte befrielse för trängselskatten om bilen klassas som miljöbil efter 31/12-08, detta gäller alla miljöbilar så även om du köper tex en ny Biopower och den är inreggad efter den 31/12-08 så får du inte befrielsen, har för mig att även gratis boendeparkering tas bort, även så tas de 10 000kr i miljöbilspremie bort om jag inte minns fel.
    Det som jag har hört va att inte alla miljöbilar ska få åka gratis genom tullen i Sthlm, utan bara de som även har en femma i Euro NCAP. Det är nånting jag har svårt att förstå, för vad har det med miljön att göra?
    Eller är det bara kanske så att politikerna känner att de går miste om för mycket pengar genom att släppa in bilar gratis genom tullarna...

    O sen det där med 10 000 kr i miljöbilspremie, skulle inte det komma tillbaka, eller hur var det med det där egentligen?

    MVH Mig Själv
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277

    Re: BSR först med "riktig" etanolkonvertering - artikel i Metro

    Citat Ursprungligen postat av Trued
    Kul att ett företag har varit beredda att våga satsa dessa pengar!
    Jo, det kul!
    Men kan det vara så att de övriga företagen i branschen tror på väldigt dålig lönsamhet?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    460

    Re: BSR först med "riktig" etanolkonvertering - artikel i Metro

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Citat Ursprungligen postat av Toneloc
    Man ändrar kommunala regler för miljöbilar, i tex stockholm så får du inte befrielse för trängselskatten om bilen klassas som miljöbil efter 31/12-08, detta gäller alla miljöbilar så även om du köper tex en ny Biopower och den är inreggad efter den 31/12-08 så får du inte befrielsen, har för mig att även gratis boendeparkering tas bort, även så tas de 10 000kr i miljöbilspremie bort om jag inte minns fel.
    Det som jag har hört va att inte alla miljöbilar ska få åka gratis genom tullen i Sthlm, utan bara de som även har en femma i Euro NCAP. Det är nånting jag har svårt att förstå, för vad har det med miljön att göra?
    Eller är det bara kanske så att politikerna känner att de går miste om för mycket pengar genom att släppa in bilar gratis genom tullarna...

    O sen det där med 10 000 kr i miljöbilspremie, skulle inte det komma tillbaka, eller hur var det med det där egentligen?

    MVH Mig Själv
    Miljöbilspremien (10000:-) är beslutad att gälla fram till den 30/6 -09.
    Vad som händer därefter vet ingen men förslag har ju uttalats av regeringsmedlemmar om att man hellre skulle se en fordonsskattebefrielse i 5år istället.

    /Claes

  10. #10
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901

    Re: BSR först med "riktig" etanolkonvertering - artikel i Metro

    Finns ingen anledning att i dagsläget konvertera till Etanol då det är bra mycket billigare att köra på bensin just nu.

    Jo det var ju miljön det , men det ska passa plånboken också..
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300

    Re: BSR först med "riktig" etanolkonvertering - artikel i Metro

    Ja, att BSR skulle bli först med det var väl ingen stor överraskning. Skulle tro att de blir ganska ensamma om det ett bra tag också...
    Jag vill minnas att jag skrev precis det tidigare i år, men då var det ett antal som raljerade över att det minsann skulle komma från flera företag. Certifieringsarbetet är ju både tidskrävande och kostsamt, samt kräver tillgång till bl a avgasprovningsutrustning, vilket få andra trimfirmor har.

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  12. #12
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 243

    Re: BSR först med "riktig" etanolkonvertering - artikel i Metro

    Citat Ursprungligen postat av KK
    Certifieringsarbetet är ju både tidskrävande och kostsamt, samt kräver tillgång till bl a avgasprovningsutrustning, vilket få andra trimfirmor har. Mvh
    KK
    Eftersom det inte är trimmfirman som certifierar sig själva så behövs ingen egen emissionsmätutrustning. Däremot är emissionsmätprov en en del av certifieringen. Provet är vad de kallar en komplett körcykel NEDC. Medoden hur det går till finns beskriven i 70/220/EEG.

    Klarar du 70% eller lägre av lagkravet räcker det med ett prov.

    Effektmätning verkar kunna gå att göra med en witness inpection. Däremot inte emissionsprov.

    Känns som luften gått ur detta med konvertering för stunden. Med etanolpris på 9,59 och BF95 på 10,21 känns det frostigt. Just nu är det bara förmånsbilsägare som har 20% rabatt(8000) på förmånsvärdet som är lyckliga.

    /Fred (som "rensar" systemet och kör BF95 just nu)
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300

    Re: BSR först med "riktig" etanolkonvertering - artikel i Metro

    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Eftersom det inte är trimmfirman som certifierar sig själva så behövs ingen egen emissionsmätutrustning. Däremot är emissionsmätprov en en del av certifieringen.
    Nej, jag vet. Syftade närmast på att de flesta mer renodlade trimfirmorna inte kollar avgasvärden alls. I synnerhet när man kör med icke stokiometriska blandningsförhållanden på dellast och släpper ut stora mängde NOx.

    Tror knappast att någon firma vågar åka dit och chansa, med tanke på kostnaden för certifieringen. Därav behovet av emissionsmätutrustning.

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 167

    Re: BSR först med "riktig" etanolkonvertering - artikel i Metro

    Är bsr's konkurrenter på gång ?

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300

    Re: BSR först med "riktig" etanolkonvertering - artikel i Metro

    Citat Ursprungligen postat av Trued
    Är bsr's konkurrenter på gång ?
    Mycket tveksamt. Lär inte finnas något större intresse att konvertera för miljöns skull när det inte lönar sig ekonomiskt...

    Viktigt ur PR-synpunkt för ett företag som BSR som profilerat sig som långt framme när det gäller miljöbränsle.

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  16. #16
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 243

    Re: BSR först med "riktig" etanolkonvertering - artikel i Metro

    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Trued
    Är bsr's konkurrenter på gång ?
    Mycket tveksamt. Lär inte finnas något större intresse att konvertera för miljöns skull när det inte lönar sig ekonomiskt...

    Viktigt ur PR-synpunkt för ett företag som BSR som profilerat sig som långt framme när det gäller miljöbränsle.

    Mvh
    KK
    Du som har kristallkula. Kan du hjälpa mig med tidpunkten när den nya 9-5 kombin kommer och i vilken färg de kommer lansera den i

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  17. #17
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901

    Re: BSR först med "riktig" etanolkonvertering - artikel i Metro

    Citat Ursprungligen postat av Fral

    /Fred (som "rensar" systemet och kör BF95 just nu)


    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277

    Re: BSR först med "riktig" etanolkonvertering - artikel i Metro

    Står precis nu i beskedet att konvertera bruksbilen till E85 men tvekar nu väldigt pga priset som har stigit 1:- och bensinen som rasat 3:-.
    Vad tror ni andra? Hur ser priserna ut i Sommar? Sker inga dramatiska förändringar så blir det ju solkart nej till E85.
    Idag kan det ju inte vara många som tankar E85. Har inte sett några bilar vid den pumpen på länge nu. Har ni?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108

    Re: BSR först med "riktig" etanolkonvertering - artikel i Metro

    Hej,

    Om man har möjligheten att välja bränsle har man större val vid prisjusteringar.
    Priserna i sommar är som sig brukar högre, utgår jag ifrån.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  20. #20

    Re: BSR först med "riktig" etanolkonvertering - artikel i Metro

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Står precis nu i beskedet att konvertera bruksbilen till E85 men tvekar nu väldigt pga priset som har stigit 1:- och bensinen som rasat 3:-.
    Vad tror ni andra? Hur ser priserna ut i Sommar? Sker inga dramatiska förändringar så blir det ju solkart nej till E85.
    Idag kan det ju inte vara många som tankar E85. Har inte sett några bilar vid den pumpen på länge nu. Har ni?

    M.V.H.
    Jag tankar E85 (75), bilen går ju mycket bättre!
    Ett par spänn hit eller dit, spela roll...

    Pata
    Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62

Liknande ämnen

  1. "Riktig" mack i Alunda säljer ut.
    Av axelsson i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-11-23, 18:06
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-07, 12:53
  3. Plastgran eller "riktig" gran?
    Av TurboDanne i forum Off Topic
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-11-07, 00:54
  4. Og900 - One hit wonder? Artikel i "Spiegel"
    Av TurboCab i forum Allmänt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-04-29, 22:12
  5. Full Flex Platinum-riktig etanolkonvertering ????
    Av guerini i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-08-25, 19:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •