Visa resultat för omröstning: Ska vi bry oss?

Antal röster
70. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Ja

    12 17,14%
  • Nej

    58 82,86%
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 49

Ämne: Ska vi bry oss?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    841

    Ska vi bry oss?

    http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/651 ... p-sig-sjlv

    Ska vi bry oss?
    Låt de tända eld på sig?
    Varför? Varför inte?
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 418

    Re: Ska vi bry oss?

    kan de inte bara skaffa fram lite bedövningsmedel man söver djur med och skjuta ett par pilar? själv bryr jag mig inte så hårt, sålänge det inte kostar en massa skattepengar.

    varför? jo jag tror att asylsökande har fått för sig att sverige är ett mesland, med all rätt, och kan hota eller tjuta sig till asyl med diverse ideér.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 904

    Re: Ska vi bry oss?

    En människa desperat nog att sätta eld på sig själv behöver självklart hjälp oavsett härkomst och skälet därtill.

    Men vi kanske skall "syna bluffen" och stå och se på då en medmänniska i nöd inte orkar leva längre för att sedan torrt konstatera att det ju i alla fall var bra att det inte var en infödd svensk som tog livet av sig?

    Jo, jag inser också problemet om man faller till föga för "utpressning" men så är knappast fallet här utan troligare ett utslag för hopplöshet inför att bli utvisad till det man uppfattar som något ännu plågsammare än att brinna till döds.

    Tror inte att vi som inte befunnit oss i den situationen kan sätta oss in i den till fullo men vi bör nog i alla fall ägna tanken en sekund eller två innan vi låter fascismen ta över.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Metropolen i Småland!
    Inlägg
    596

    Re: Ska vi bry oss?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    En människa desperat nog att sätta eld på sig själv behöver självklart hjälp oavsett härkomst och skälet därtill.

    Men vi kanske skall "syna bluffen" och stå och se på då en medmänniska i nöd inte orkar leva längre för att sedan torrt konstatera att det ju i alla fall var bra att det inte var en infödd svensk som tog livet av sig?

    Jo, jag inser också problemet om man faller till föga för "utpressning" men så är knappast fallet här utan troligare ett utslag för hopplöshet inför att bli utvisad till det man uppfattar som något ännu plågsammare än att brinna till döds.

    Tror inte att vi som inte befunnit oss i den situationen kan sätta oss in i den till fullo men vi bör nog i alla fall ägna tanken en sekund eller två innan vi låter fascismen ta över.



    Det var det mest tänkvärda jag läst på väldigt, väldigt länge.
    Rattar diesel...

  5. #5
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 400

    Re: Ska vi bry oss?

    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Ska vi bry oss?
    Låt de tända eld på sig?
    Varför? Varför inte?
    Tjavars, bry oss och bry oss. Vi är väl alla med och underblåser en samhällsordning som till sin karaktär medför ett visst olyckligt bortfall, vad har vi bara i vårt lilla land nuförtin - en 1200 something så kallat "säkra" självmordsfall tror jag. Hur många självmördare som hamnar i de andra kolumnerna kan man ju bara gissa.

    Men bry oss? Det vore väl möjligen om någon direkt närstående beslöt att ta sig av daga. Dotter eller son, eller livskamraten. Kanske att det då vore påkallat att tänka på annat än nya plasmaskärmar och vitvaror i spännande rostfri design och sexiga metalliclackade laptoppar. I alla fall för en stund.

    Jag kan inte se nån principiell skillnad mellan en helyllesvensk självmordskandidat och en asylsökande utländsk sådan. En ordning där så pass många årligen drivs till denna grad av förtvivlan är en mycket dålig ordning.
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 904

    Re: Ska vi bry oss?

    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Jag kan inte se nån principiell skillnad mellan en helyllesvensk självmordskandidat och en asylsökande utländsk sådan. En ordning där så pass många årligen drivs till denna grad av förtvivlan är en mycket dålig ordning.
    Man kanske kan tänka sig att gå längre än att bara väga in härkomst?
    Varför inte också ett potentiellt framtida bidragande till samhällsekonomin?

    Med tanke på den andra tråden vore det kanske ekonomiskt fördelaktigast för oss andra att låta såväl statligt anställda, sjukskrivna och pensionärer ta sig av daga om de så önskar?
    Om denna vår passivitet sedan inte räcker för att minimera dessa "tärande grupper" kanske vi kan inrätta någon form av järnvägstransporter till särskilda läger för att där genomföra "den slutgiltiga lösningen"?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 011

    Re: Ska vi bry oss?

    Om ja ska bry mig...........Njä, tror inte det.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 011

    Re: Ska vi bry oss?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Jag kan inte se nån principiell skillnad mellan en helyllesvensk självmordskandidat och en asylsökande utländsk sådan. En ordning där så pass många årligen drivs till denna grad av förtvivlan är en mycket dålig ordning.
    Man kanske kan tänka sig att gå längre än att bara väga in härkomst?
    Varför inte också ett potentiellt framtida bidragande till samhällsekonomin?

    Med tanke på den andra tråden vore det kanske ekonomiskt fördelaktigast för oss andra att låta såväl statligt anställda, sjukskrivna och pensionärer ta sig av daga om de så önskar?
    Om denna vår passivitet sedan inte räcker för att minimera dessa "tärande grupper" kanske vi kan inrätta någon form av järnvägstransporter till särskilda läger för att där genomföra "den slutgiltiga lösningen"?
    Finns väl enklare sätt än att använda sig av SJ ........Stäng gränserna

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: Ska vi bry oss?

    största problemet med att bry sig i en sånn här grej är att ser en att oj nu fick hon/han uppehållstilstånd för att hon/han hälde bensin över sig, ja vad händer jo fler kommer göra det bara för man vet att då får man ett säkert kort att komma in.
    Ska det verkligen vara så, är det inte behovet av att stanna som ska väga tyngst och inte om man vill tända eld på sig eller inte.
    Nu kanske någon som verkligen behöver hjälp blir drabbad och får åka hem igen för denna person hotar att tända eld på sig.

    Var ju lite som de där apartiska (stavning?) ungarna som kom hit och när väl en fick uppehållstillstånd för detta så bara ökade antalet fall lavinartat medans i andra länder var inte detta ett problem då det inte hände där?

    Ju mer man börjar kolla och tycka synd om sånt här ju mer kommer vi tyvärr få.
    Vet man att det är lönlöst så gör man troligen det inte.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 904

    Re: Ska vi bry oss?

    Citat Ursprungligen postat av hampe4pet
    Finns väl enklare sätt än att använda sig av SJ ........Stäng gränserna
    Nja, blir det inte väl jobbigt att tvingas öppna gränserna igen så fort någon insnöad, inavlad och därtill infödd svensk vill lämna landet för att vidga sina vyer utomlands?

    Vilka gränser menar du förresten? Landskapsgränsen mellan Skåne och Småland?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 011

    Re: Ska vi bry oss?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av hampe4pet
    Finns väl enklare sätt än att använda sig av SJ ........Stäng gränserna
    Nja, blir det inte väl jobbigt att tvingas öppna gränserna igen så fort någon insnöad, inavlad och därtill infödd svensk vill lämna landet för att vidga sina vyer utomlands?

    Vilka gränser menar du förresten? Landskapsgränsen mellan Skåne och Småland?
    Insnöad och inavlad, haha ja du.....ursäkta mig skulle ju stått gräns, flertalet insnöade finns väl just nu i Timrå .

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 904

    Re: Ska vi bry oss?

    Citat Ursprungligen postat av hampe4pet
    Insnöad och inavlad, haha ja du.....ursäkta mig skulle ju stått gräns, flertalet insnöade finns väl just nu i Timrå .
    Tja, om det inte skulle kunna missförstås skulle man ju kunna dra till med "It takes one to know one".

    Själv har jag ingen möjlighet att urskilja ens en enda person med de egenskaperna i närområdet men det beror kanske på just detta?

    Inavel är väl annars främst förekommande i samhällen och grupper där man av rädsla för främlingar isolerat sig och¨på så sätt dränerat gen-poolen?

    Hur som helst är det en självklarhet att Räddningstjänsten INTE skall begära vare sig inkomstuppgifter, partitillhörighet eller pass innan man hjälper människor i nöd. Detsamma borde gälla även oss andra.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 116

    Re: Ska vi bry oss?

    Svår frågeställning. Etnisk härkomst räknar jag inte in i bedömningen även om det säkert är kulturellt betingat till stor del.

    Om jag finge säga mitt tycker jag nog att det bör klassas som förberedelse till mordbrand (om personen är inne i en byggnad) och/eller olaga hot. Men vad förväntar de sig? Om det trots hot inte hjälper som tänkt, tuttar de då eld på sig själva? Och då blir allt bra?

    Är folk så korkade att de på fullaste allvar tror att den bästa lösningen på ett problem (någonsin!) är att brinna? Naturligt urval kanske? Som Bloodhound gang sjöng; "We don't need no water let the motherf*cker burn". Vill man vara en martyr, fine by me, men så funkar det inte i vår kultur.

    Samtidigt kan man inte veta hur allvarligt hennes ärende var. Ser man cyniskt på saken kanske hon bara inte ville lämna stora tjocka släkten som fått uppehållstillstånd. Who knows?
    9³ Aero - 01 SÅLD!
    740 GLE - 89 Dissad!
    9³ SC 2.0T - 06 Nyköpt! - Tillbaka i saabträsket! Wohoo!
    Isn't this where... we came in?

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 011

    Re: Ska vi bry oss?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av hampe4pet
    Insnöad och inavlad, haha ja du.....ursäkta mig skulle ju stått gräns, flertalet insnöade finns väl just nu i Timrå .
    Tja, om det inte skulle kunna missförstås skulle man ju kunna dra till med "It takes one to know one".

    Själv har jag ingen möjlighet att urskilja ens en enda person med de egenskaperna i närområdet men det beror kanske på just detta?

    Inavel är väl annars främst förekommande i samhällen och grupper där man av rädsla för främlingar isolerat sig och¨på så sätt dränerat gen-poolen?

    Hur som helst är det en självklarhet att Räddningstjänsten INTE skall begära vare sig inkomstuppgifter, partitillhörighet eller pass innan man hjälper människor i nöd. Detsamma borde gälla även oss andra.
    Att sätta system i att tända eld på sig är ju deras påfund som ja bryr mig föga om, det enda det bidrar till är problem i det svenska samhället, samma som romerna som är portade på Gekås av en anledning eller på krogarna, blir dom nekade inträde så anmäler dom och kan inkassera ett skadestånd och detta sätter dom i system vilket ja inte tror är nyttigt, tyvärr bor vi i ett land som inte tänker längre än näsan räcker.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    113

    Re: Ska vi bry oss?

    Absolut inte tycker jag, det finns massor med svenskar som behöver hjälp. I mina ögon så tycker man ska hjälpa alla svenskar som har det svårt först innan man skänker iväg pengar hit och dit. Och nej jag är inte rasist eller nasist för den delen, men jag stör mig enormt på alla idiotiska regler som har uppstått i Sverige på senaste tiden, tex att våran svenska nationalsång ska vara kränkande och därför inte får spelas på vissa skolor. Jag säger inte det att man inte ska hjälpa sina medmänniskor, men det måste finnas gränser.. Se på Finland hur många som kommer in där

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 904

    Re: Ska vi bry oss?

    Citat Ursprungligen postat av Div1ne
    Jag säger inte det att man inte ska hjälpa sina medmänniskor, men det måste finnas gränser.
    Och var drar just DU gränsen när det gäller en desperat människa som försöker ta sitt liv?
    Ska vi använda samhällets resurser till att hjälpa en norrman men inte en tysk? En italienare men inte en spanjor? En finne men inte en ryss? En kroat men inte en serb?

    Tänk tanken om de som i denna tråd funderar att åka till Norge att jobba där råkar ut för en olycka där även norrmän är inblandade och man från norskt håll väljer att lägga alla resurser på det egna landets medborgare och därför låta svenskarna klara sig själva?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    201

    Post Re: Ska vi bry oss?

    Asså om jag inte får 5011 miljarder NU!!! då kommer jag tända eld på mig!Seriöst liksom

    skicka PM för konto.nr
    Saab 9-5 2,0t kombi -00

    Saab 9-5 AERO sedan -01

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    HEDEMORA
    Inlägg
    222

    Re: Ska vi bry oss?

    Ställer mig på LM:s sida, kloka ord tycker jag. Tror nog ingen skulle kunna stå oberörd och se på när en människa brinner upp, oavsett dess härkomst. Träffar ibland en man här i Hedemora genom jobbet, han hällde bensin på sig nere vid OK och tände på. Detta hände när jag var ung, nu på senare år så börjar han se någorlunda normal ut.
    Lennart Andersson
    Golf VR6 -92
    Opel Monterey 3,2 V6

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    113

    Re: Ska vi bry oss?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Div1ne
    Jag säger inte det att man inte ska hjälpa sina medmänniskor, men det måste finnas gränser.
    Och var drar just DU gränsen när det gäller en desperat människa som försöker ta sitt liv?
    Ska vi använda samhällets resurser till att hjälpa en norrman men inte en tysk? En italienare men inte en spanjor? En finne men inte en ryss? En kroat men inte en serb?

    Tänk tanken om de som i denna tråd funderar att åka till Norge att jobba där råkar ut för en olycka där även norrmän är inblandade och man från norskt håll väljer att lägga alla resurser på det egna landets medborgare och därför låta svenskarna klara sig själva?
    Vad är det som är så farligt för denna kvinna som gör att hon inte kan återvända? Kan ju vara ett skådespel, det vet varken du eller jag. Så du tycker inte vi ska ta vara på våra egna i första hand? Tänk på allt varsel som har varit, det finns inte jobb så det räcker, då kan man inte hålla på och ta in fler människor, för då blir det bidrag för hela slanten och det är inte så ett samhälle ska fungera.
    Sverige skänker miljard belopp varje år, är det rätt när det finns svenskar som inte har tak över huvudet? Finns det nån som skänker pengar till dom från andra länder, nej skulle inte tro det. Ta en stor del av den summan och hjälp dessa människor istället. Sen kan vi ju dra in pensionärer, jobbat hela sitt liv och många får vända på vartenda öre för att överleva, tycker du det är rätt? Nej det ska finnas gränser.
    Tror absolut inte jag är ensam om mitt tyckande (märks ju på röstningen om inte annat, alla får tycka vad dom vill.
    Sen självklart så vill jag inte att människa ska ta sitt liv. Men istället för att fly hela tiden så kanske folket ska ta ställning och säga ifrån en gång för alla i sina egna länder.
    Slut diskuterat från min sida iaf, jag har sagt mitt

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 904

    Re: Ska vi bry oss?

    Citat Ursprungligen postat av Div1ne
    Vad är det som är så farligt för denna kvinna som gör att hon inte kan återvända? Kan ju vara ett skådespel, det vet varken du eller jag.
    Nej, det vet inte jag heller men du är beredd att "syna bluffen" eftersom du inte bryr dig om henne, där i ligger skillnaden i våra synsätt. Det finns inget som säger att man ger efter för hennes "krav" bara för att man räddar henne från att begå självmord.

    Citat Ursprungligen postat av Div1ne
    Så du tycker inte vi ska ta vara på våra egna i första hand?
    Nej, det finns ingen motsättning i att försöka hjälpa samtliga människor i nöd oavsett bakgrund.
    Citat Ursprungligen postat av Div1ne
    Slut diskuterat från min sida iaf, jag har sagt mitt
    Du undvek att svara på några frågor.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •