Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Byte av antenn på saab 9000cs

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769

    Byte av antenn på saab 9000cs

    Hej,

    Jag har en saab 9000cs 2,3i -93 med en "vanlig" antenn, och jag skulle vilja byta ut den mot en annan, som är lite mer diskret och kanske inte så hög.
    Jag har ingen el antenn, är det möjligt att montera dit det? utan att det är för stora ingrepp.

    Passar exempelvis biltemas antenner? Hur monterar jag dit dessa isåfall?

    Kom gärna med tips på antenner som fungerar.

    Mvh,
    Robin
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    109

    Re: Byte av antenn på saab 9000cs

    Att byta antenn är inte så svårt. Du måste öppna lite av sidan i bagagen så du kommer åt underdelen av antennen. Där har du en "mutter" som du behöver skruva loss. Troligtvis hittar du även skarven till antennkabeln i sidan av bagaget, bara att plocka isär. Nu har du förhoppningsvis loss den gamla antennen, bara att byta till den du vill ha. Biltemas antenner fungerar utmärkt om du funderar på att köpa en sådan.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    H-borg
    Inlägg
    36

    Re: Byte av antenn på saab 9000cs

    Jag bytade till Biltemas el-antenn på min 9000 CS, där fanns fördragna kablar till strömmen
    Cadillac Seville STS
    www.garaget.org/?car=77129

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769

    Re: Byte av antenn på saab 9000cs

    Citat Ursprungligen postat av Mr_H
    Att byta antenn är inte så svårt. Du måste öppna lite av sidan i bagagen så du kommer åt underdelen av antennen. Där har du en "mutter" som du behöver skruva loss. Troligtvis hittar du även skarven till antennkabeln i sidan av bagaget, bara att plocka isär. Nu har du förhoppningsvis loss den gamla antennen, bara att byta till den du vill ha. Biltemas antenner fungerar utmärkt om du funderar på att köpa en sådan.
    Tack för beskrivningen, det redde ut många frågetecken.

    Vågar jag på mig det där tro?

    Mvh,
    Robin
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769

    Re: Byte av antenn på saab 9000cs

    Citat Ursprungligen postat av 965
    Jag bytade (på korrekt svenska heter det bytt // forumets sökfunktion) till Biltemas el-antenn på min 9000 CS, där fanns fördragna kablar till strömmen
    Hade du en icke el-antenn från början?
    Har du någon länk till biltemas el-antenn? (hittar inte den på deras hemsida).
    det låter skit bra om det finns fördragna kablar (känns isåfall som om någon tänkt till).

    Mvh,
    Robin
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    731

    Re: Byte av antenn på saab 9000cs

    funderar också på att byta till en elantenn, har själv inte det på min 9000 cd från 93.
    Om det vore fördraget i bilarna så är det ju skitbra, vad har biltema för elantenner? hittar inte några på deras hemsida.
    Bilen: Saab 9000 CD 2.3T på garaget: http://www.garaget.org/?car=152851

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Byte av antenn på saab 9000cs

    Har också en CS. På Saab finns fanns inte längre någon antenn avpassad till CS med dess lite lutande fäste. Istället säljer man en unversalantenn man skulle varit tvungen att bocka för 350 kr. Den lämnade jag åter

    Men Biltema har en ganska kort svart sak utan el för 69 kr som passade ganska ganska bra. Antennfästet går att justera något så den pekar rätt. Min gamla antenn var helt slut så jag har fått bättre mottagning nu
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    272

    Re: Byte av antenn på saab 9000cs

    Men det är ju samma motorantenn på CC som CS - måste finnas mängder på skroten. Annars har jag.
    200 hk -93 CSE - nu Mats-chip Steg 1 samt racesystem hela vägen 250 hk+
    GSX-R 750 - jubileumsmodell - 93 130Hk - Ett rent livsfarligt nöje

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    H-borg
    Inlägg
    36

    Re: Byte av antenn på saab 9000cs

    Hade du en icke el-antenn från början?
    Har du någon länk till biltemas el-antenn? (hittar inte den på deras hemsida).
    det låter skit bra om det finns fördragna kablar (känns isåfall som om någon tänkt till).
    Jo, jag hade en icke el-antenn från början.

    Nu verkar det som om Biltema har tagit bort produkten ifrån sitt sortiment, jag hittar inte den heller, varken på hemsidan eller i katalogen....tyvärr
    Den var klockren på 9000, man fick med olika vinkel-moduler så att man fick den till att peka rakt upp, och så var den nerfälld när man lyssnade på cd, och så åkte den upp när man slog på radion.

    Hittade en liknande på harald nyborg, till hyffsat pris: http://www.haraldnyborg.se/merinfo.asp? ... 0&KundeID=
    Cadillac Seville STS
    www.garaget.org/?car=77129

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Byte av antenn på saab 9000cs

    Jag hade stora problem att hitta någon CS antenn över huvud taget då det lutande fästet ställer till problem

    Kolla tråden som jag la upp. Men den handlar mest om utan elstyrning:
    viewtopic.php?f=6&t=241437
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    109

    Re: Byte av antenn på saab 9000cs

    Citat Ursprungligen postat av H-M
    Jag hade stora problem att hitta någon CS antenn över huvud taget då det lutande fästet ställer till problem

    Kolla tråden som jag la upp. Men den handlar mest om utan elstyrning:
    viewtopic.php?f=6&t=241437
    Tja som det är sagt tidigare så har biltema antenner. 31-140 från biltema vilken jag pillade dit på min cs har en "fot" som roteras i valfri vinkel under montering. Där behöver det inte finnas någon bockning.
    Andra antenner jag monterat dit har också ofta haft den möjligheten. Vet faktiskt inte hur en standard elantenn för saab ser ut i fästet, men den borde kunna monteras om man bråkar lite med distanser vid själva elmotorn.

Liknande ämnen

  1. Byte av gps-antenn
    Av Arnst i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-03-30, 14:56
  2. Kort liten antenn på taket - 9000CS -92 ?
    Av csan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-05-17, 17:21
  3. Byte av termostat på 9000CS???
    Av Turbo Tompa i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-03-20, 10:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •