Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Projekt Saab 9xR 9-5 02:a

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    231

    Projekt Saab 9xR 9-5 02:a

    Hejsan har idag en Saab 9-5 02:a som jag har börjat stor inhandla prylar för att bygga om denna bil till något helt eget.
    Grunden är en Saab 9-5 02:a med 2,0t maskinen men hela fronten skall byggas om till 9-3 fronten med lycktor och allt från årsmodell 08:a o självklart skall fronten moddas en del så den ser ännu aggresivare ut med lite mer luftingtag som givetvis skall fylla sin funktion med kylning till bromsar som skall uppgraderas osv osv.
    Och bakre partiet skall bli nya saab 9-5:an från 06-08:an med bakre lycktor och allt givetvis skall även det moddas med aggresivare look med en egen gjuten bakre diffusor i kolfiber.
    Påbörjandet av Monteringen av fronten sker helgen den 29/11 sedan moddas den vartefter.Se länken nedan där ni kan se alla inköp osv.Bygget går framåt men tar lite tid då alla delar e ganska dyra och jag e ingen rik man men precis men lägger en hel del pengar varje månad sommaren 2010 skall baken o fronten va på plats o vara lackat o klart.Senare blir det ev en egen gjuten frontläpp i kolfiber o lite smått o gått


    http://www.garaget.org/?car=87374
    Saab 9-5 Aero SC 2005

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -

    Re: Projekt Saab 9-5 02:a

    Kul projekt! Lycka till!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    231

    Re: Projekt Saab 9-5 02:a

    Tackar! har ett par byggt timmar framför mig men det skall bli kul

    Mvh Björn
    Saab 9-5 Aero SC 2005

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    231

    Re: Projekt Saab 9-5 02:a

    Nya bakluckan och bakre stötfångare från saab 9-5 06-08:an är monterad se bilder på denna länk nedan mer är på gång:



    http://www.garaget.org/?car=87374&image=1225844

    Mvh Björn
    Saab 9-5 Aero SC 2005

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 768

    Re: Projekt Saab 9-5 02:a

    Hej!

    Ett litet tips från Reglerna...

    Trådarna skall innehålla bilder och information om projektet, INTE endast en länk till en annan sida, dock kan det länkas till sida för kompletterande information.

    Mvh Jonas
    mvh Jonas

    Gammalt Skåp Audi A4 Avant 2.0 TS Quattro...

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    418

    Re: Projekt Saab 9-5 02:a

    Citat Ursprungligen postat av MrLila
    Hej!

    Ett litet tips från Reglerna...

    Trådarna skall innehålla bilder och information om projektet, INTE endast en länk till en annan sida, dock kan det länkas till sida för kompletterande information.

    Mvh Jonas


    Är väl det han gjort.
    Kul bygge by the way, det här ska följas.
    Saab 9-5-01 "Räsern", Saab 9-5 Aero sc-02 "05 facelift", Saab 9-3 Aero-01,
    Audi S8-01

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 768

    Re: Projekt Saab 9-5 02:a

    Citat Ursprungligen postat av NS
    Citat Ursprungligen postat av MrLila
    Hej!

    Ett litet tips från Reglerna...




    Mvh Jonas


    Är väl det han gjort.
    Kul bygge by the way, det här ska följas.
    E väll tolkningsfråga. Vet dock inte hur moderaterna tolkar det.

    Dock så tolkar jag att det är länkat bara till bilderna.

    Kan ju slänga upp några bilder bara för att vara safe.

    Går ju snabbt på www.geting.se

    Mvh Jonas
    mvh Jonas

    Gammalt Skåp Audi A4 Avant 2.0 TS Quattro...

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    231

    Re: Projekt Saab 9-5 02:a

    Sådär nu lyckades jag få upp lite bilder tack vare Jonas.Såhär långt det gått med 9-3 frontbygget och baklucke bygget.Dock är det en hel del kvar tills fronten är klar mycket finlir osv







    9-3 08:ans kompletta front skall på min kärra skall moddas en del med lite egen gjuten front läpp etc dock mycket jobb kvar tills denne är på plats men kommer bli kanon.Det gäller att ta tid på sig så det blir sjysst då jag e väldigt petig av migSådär långt har jag iaf kommit en liten bit påväg


    Där har ni när jag börjat plocka isär det bakre partiet.Var inte helt lätt o krävdes mycket tålamod o massa kaffe för att hålla kvar humöret


    Sådär ser det ut idag är en del små finlir som att montera bakre torkar motor då den gammla ej passade.Skall även på ett bättre avgassytem o bakre diffusor (mått beställd)
    Saab 9-5 Aero SC 2005

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 057
    Medlem#
    4097

    Re: Projekt Saab 9-5 02:a

    Ahh,
    bra kombination detta!

    06 bak och 9-3 08 fram, snyggt!
    Hur mycket får du modifiera framdelen?

    bred höjd fästen?
    Passar lyktorna?

    Mvh Per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    231

    Re: Projekt Saab 9-5 02:a

    Hejsan Per, blir massa moddande för att få det att lira tex bägge framskärmar så måste vinkeln där orginal lampor svetsas något spetsigare, så tar den biten från 9-3 framskärmar som skall inhandlas o svetsar dit just den vinkeln o sedan lycktorna passar inte alla färsten etc måste göras om så det är himmla massa pyssel då inget passar rakt på men det förstod jag när jag fick idèn att bygga om helt men fasiken så skoj, bygg bilder kommer hela tiden både här o på garaget.org
    Saab 9-5 Aero SC 2005

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 768

    Re: Projekt Saab 9-5 02:a



    Ser väldigt bra ut.

    Vore ju dumt om ens tråd togs bort pga avsaknad av bilder. Därav mitt lilla utlägg.


    Mvh Jonas
    mvh Jonas

    Gammalt Skåp Audi A4 Avant 2.0 TS Quattro...

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Projekt Saab 9xR 9-5 02:a

    Det är med skräckblandad förtjusning jag kommer hålla koll i denna projekttråd.
    Att modifiera med Saab-originaldelarna för att på så sätt skapa en hybrid i utseendet kan vara en riktig hit, men det är det övriga egna plastarbetet jag är oroad för. Hoppas du har en smak som passar mig, för då kan det komma att bli en riktig showstropper.

    En fundering. Om du "bara" manglar dit 9-3-fronten. Finns det inte en överhängande risk att det långa överhänget framför framaxeln förstärks då? Själv skulle jag försöka komprimera detta mått så mycket som möjligt, men det innebär antagligen ett enormt merarbete.
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752

    Re: Projekt Saab 9xR 9-5 02:a

    Ser trevligt ut

    Liten fråga, vart fick du tag på airbagkåpan till SS-ratten?? Har försökt få tag på en men de e inte lätt.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    231

    Re: Projekt Saab 9xR 9-5 02:a

    Svar till: Rodder76 jodå blir komprimerat har jag funderat ut oxå för att slippa överhänget så skall inhandla en 9-3 08:ans aero front nu istället o se till så att det inte blir något extra överhäng o plastiga bilar e inget jag gillar så skall bli så lite plast så möjligt även om det medför ett större arbete så har jag räknat med detta jobb men blir lite små moddningar o egen designad front läpp o bakre diffusor men inget överdrivet o allt skall vara gediget arbete o noga utfört möjligen en ganska extrem ljud o multimedia anläggning planeras lite smått senare framåt.



    Svar till: M.L Om du bara vill ha kåpan utan airbagen så har jag en liggandes extra men då är det bara kåpan o ingen airbag inuti pm:a mig isåfall.


    Mvh Björn
    Saab 9-5 Aero SC 2005

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    231

    Projekt Saab 9xR 9-5 02:a


    Lite nya bilder på projektet här är Nya Aero ratten i monterad på plats dock saknas lyset i 9-3 ratt knapparna men håller på att fundera ut en lösningSkall köpa Alu panelen oxå där det skall vara något airbrushat diskret motiv


    Nya pioneer stereon inhandlad o väntar på lev om ca 1 vecka


    Nya Aero fronten inhandlad då jag vill ha lite mer alu look i fronten så den andra skrotas i princip ev kanske något används för byggnad av front läpp
    Saab 9-5 Aero SC 2005

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    231

    Projekt Saab 9xR 9-5 02:a

    Det som saknas nu är 9-3 framskärmar,9-3 Huv o lite små plock men som alla vet så tar man en bit i taget då man inte är sponsrad eller tagit ett kanon lån för att bygga bil.Jag sparar lite varje månad o bygger så funkar jag.Bygget går framåt i min takt är jäkligt petig o tänker inte stressa ihop något för då blir det bara skit av allt.Så denna sommar får ni nog räkna med att jag inte fått ihop fronten ännu men till 2010 skall det vara på platsVad det gäller motor så blir det motorbyte till komplett aero motor från saab 9-5 -08:an med kabelhärva o nya instrument huset etc etc när motorn är inhandlat åker den inte i bilen direkt då jag tänkte skicka den på trimm.Målet landar till en början på 450 hk+ och vem vet tokig som jag e så kanske det driver på alla 4Hjul längre framåt
    Saab 9-5 Aero SC 2005

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    231

    Re: Projekt Saab 9xR 9-5 02:a

    Nya 20" fälgar på gång hem beställda



    Byggandet på frånten fortsätter i helgen så då kommer även nya bilder på hur det hela framskrider
    Saab 9-5 Aero SC 2005

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    625
    Medlem#
    6922

    Re: Projekt Saab 9xR 9-5 02:a

    Älskar 9-3 fronten. Kommer bli grymt på en 9-5a!

    MvH
    -Faen

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    231

    Re: Projekt Saab 9xR 9-5 02:a

    Dagens meckande slutresulterade i att jag tokklämde mig när jag skulle pyssla så att nagels sprack o en liten bit åkt in i tummen har nog aldrig skrikit så mycket i hela mitt liv.Blodet tok forsade(kanske inte ser så illa ut på bild men kan lova att det ser värre ut o gör fan så ont) så då var dagens meckande över.skall känna hur det känns imorgon o se om jag kan få något mer gjort på kärran





    Hann hursomhelst pilla en hel del med delvis att göra nya övre infästningar(Hål)
    Samt se över mer vad som skall göras o inte göras med den test front jag har.Blir mer plåtjobb delvis lite vid lyckterna osv, skall införskaffa 9-3 framskärmar huven är ännu oklart ser ut som orginal huven kan gå o modda så den passar 100% men får se.Vore kul o få tag i en plåt slagare som kan custom tillverka en huv som jag vill att den skall se utSkall börja kika efter en sådan.Hojta till eller pm:a mig om ni vet någon i stockholms trackterna som håller på med detta eller i utkanten

    Mvh Björn
    Saab 9-5 Aero SC 2005

  20. #20
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 051

    Re: Projekt Saab 9xR 9-5 02:a

    Coolt bygge!
    Kan du skriva vad som behövde bytas då du bytte ratt, samt om rattknapparna fortfarande fungerar?

    //Konrad S.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

Liknande ämnen

  1. Projekt Saab 900 S '94
    Av adam93 i forum Projekt
    Svar: 241
    Senaste inlägg: 2014-05-26, 20:57
  2. Projekt: Saab 99 Turbo -78
    Av T16_AeRo i forum Projekt
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2013-07-02, 16:56
  3. Saab ng900 projekt.
    Av mackeman i forum Projekt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-04-29, 21:05
  4. Saab 900 T16 Aero -91
    Av Tisse87 i forum Projekt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-18, 11:36
  5. Saab 9-5 Projekt spriträääääcer
    Av Johnken i forum Projekt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-12-06, 21:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •