Sidan 6 av 6 FörstaFörsta ... 456
Resultat 101 till 115 av 115

Ämne: Bortskämda 80-talister?

  1. #101
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    393
    Medlem#
    5159

    Re: Bortskämda 80-talister?

    Citat Ursprungligen postat av Olof
    En av dom lyckligare dagarna i mitt enkla liv var när frisedeln damp ner i brevlådan

    Samma här Olof

  2. #102
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Bortskämda 80-talister?

    Citat Ursprungligen postat av Kallegogo
    Citat Ursprungligen postat av Olof
    En av dom lyckligare dagarna i mitt enkla liv var när frisedeln damp ner i brevlådan

    Samma här Olof
    Jag klassas numera som "olämplig för militär samt civil tjänstgöring"

    Inte för att jag är knäpp i skallen dock utan på grund av fotskada
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  3. #103
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    1 881
    Medlem#
    891

    Re: Bortskämda 80-talister?

    Dags för en så slapp jag lumpentråd

    Hörselskada . Hallå hallå! Hörbarhet 1a

  4. #104
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 679

    Re: Bortskämda 80-talister?

    Hemst vad det halkat av snöret här då, men för att ge några konkreta infallsvinklar, sådär bara för att och till viss del under anmodan (J.K)




    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Slappa vad det inte tal om. Däremot var dagarna fulla med illa genomtänkta och simpla övningar som repeterades till förbannelse.
    Den gång du ska hantera en situation hunder hot för ditt eget liv kanske just "byte magasin" var en vettigt drill. Alla normalbegåvade fattar efter ett par taffliga försök, men att göra något reflexmässigt kräver Drill. Oavsett hur klipsk man anser sig vara så fungerar människans hjärna på detta vis. Skittråkigt, javisst. Fungerar det? Kan du ge dig på.
    Provat? Absolut, jag blev förvånad själv över hur snabbt man greppade situationen i samband med en svår bilolycka. Hade troligen stått där som de andra förstelnade och stirrat om jag inte fått min sjv-utb. Bara ett exempel ur verkliga livet... Fan, snart kan väl inte ens hälften av befolkningen rädda en medmänniska enl L-ABC.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  5. #105
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 302

    Re: Bortskämda 80-talister?

    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Fan, snart kan väl inte ens hälften av befolkningen rädda en medmänniska enl L-ABC.
    ABCDE heter det ju.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  6. #106
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 636

    Re: Bortskämda 80-talister?

    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Fan, snart kan väl inte ens hälften av befolkningen rädda en medmänniska enl L-ABC.
    ABCDE heter det ju.

    J.K Nilsson
    Andning.
    Blödning.
    Chock.
    Döda.

    Men vad betyder E:et?

    Efterblivna...?
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  7. #107
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 302

    Re: Bortskämda 80-talister?

    [quote=mågis]
    Citat Ursprungligen postat av "J.K Nilsson":1fh5f7pv
    ABCDE heter det ju.

    J.K Nilsson
    Andning.
    Blödning.
    Chock.
    Döda.

    Men vad betyder E:et?

    Efterblivna...?[/quote:1fh5f7pv]


    Airways - Fria Luftvägar

    Breathing - Andnig

    Circulation - Blöder och förhindra cirkulationssvikt

    Disability - Nervskador, hjärnskakning/förlamning

    Exposure/Enviroment - Värme, vila, varsamhet, ventilation, smärtlindring, stillhet och livsfarligt läge för yttre påverkan (trafik, högspännigsledningar och liknande)

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  8. #108
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    453

    Re: Bortskämda 80-talister?

    Lumpen är fostrande! Vid inryck var det många slashasar i plutonen som hade en allmänt taskig attityd mot auktoriteter, jobba för gruppen osv. Deras kompisar lär ju inte ha känt igen dom efter ett par månader

    En polare som gillade att slå dank innan lumpen sade att det första han skulle göra var att skaffa sig en frisedel på något sätt. När han kom hem första helgen var prio ett att få tag på en symaskin så att han kunde skaffa sig dom snyggast påsydda kragspeglarna på logementet.

    Hjärntvätt? Svar ja!
    Fostrande av en individ som blir nyttig i samhället? Absolut!

    Avskaffandet av allmän värnplikt tar bort den bästra uppfostrande mekanism som finns enligt mig. Man får en helt annan känsla för lagarbete och ömsesidig respekt, konflikthantering, you name it, efter lumpen. Saker man innan tyckte var jobbiga känns som en bagatell när man legat i skogen två veckor i sträck och käkat 1500 kcal om dagen nödtorftigt tillagat på spritköket, skitit i en pappkartong och sovit 4 timmar per natt avbrutet av poster.

    EDIT: Framförallt var det förjävla roligt, det är det man minns i alla fall! Som när vi samlade på oss en jävla massa lösplugg och fyllde en termos med krutet, skaffade fram 150 m signalkabel, ett 12-voltsbatteri och en hemmagjord eltändare och besökte övningsfältet mitt i natten

    /gruppchef strf90 -02-03
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  9. #109
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    416

    Re: Bortskämda 80-talister?

    Citat Ursprungligen postat av slaktarn
    Hjärntvätt? Svar ja!
    Fostrande av en individ som blir nyttig i samhället? Absolut!
    Ungefär så där resonerade nog också Adolf om Hitlerjugend.

    Själv föredrar jag sunt kritiskt tänkande människor, människor som kan och vågar ifrågasätta sin omvärld, framför mekaniskt lydiga robotar.

    Mvh Henke
    Happy Festivus - for the rest of us!

  10. #110
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 679

    Re: Bortskämda 80-talister?

    Citat Ursprungligen postat av Turbomupp

    Själv föredrar jag sunt kritiskt tänkande människor, människor som kan och vågar ifrågasätta sin omvärld, framför mekaniskt lydiga robotar.

    Mvh Henke
    Det ena förtar inte det andra...

    J.K>>> Jaja, om man går HLRheter det fortfarande L-ABC
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  11. #111
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 837

    Re: Bortskämda 80-talister?

    Min pappa sa till mig när jag ryckte in att: "Lumpen - det är den tid i livet då pojkar som håller på att bli män blir pojkar igen." Så rätt han hade.

    Jag gjorde lumpen på K3 90 - 91. Jag hade inget emot skogen, det fysiska och psykiska (vilket iofs inte var sååå hemskt) eller det militära ö.h.t. men att på söndagskvällen ta sig ner till torget i Trollhättan och sätta sig på bussen och åka till Karlsborg, DET var jobbigt! När polarna samlades för filmkväll, fika eller något annat kul åkte jag buss i sådär 1½ timme till en helt annan värld. Det var psykiskt jobbigt, vill jag minnas.

    MEN! Den här tråden handlade väl om bortskämda 80-talister? Jag har bekanta som gått speciella chefskurser i hur man leder 80-talister. Det säger väl en hel del...

  12. #112
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 710

    Re: Bortskämda 80-talister?

    Citat Ursprungligen postat av petson
    Min pappa sa till mig när jag ryckte in att: "Lumpen - det är den tid i livet då pojkar som håller på att bli män blir pojkar igen." Så rätt han hade.

    Jag gjorde lumpen på K3 90 - 91. Jag hade inget emot skogen, det fysiska och psykiska (vilket iofs inte var sååå hemskt) eller det militära ö.h.t. men att på söndagskvällen ta sig ner till torget i Trollhättan och sätta sig på bussen och åka till Karlsborg, DET var jobbigt! När polarna samlades för filmkväll, fika eller något annat kul åkte jag buss i sådär 1½ timme till en helt annan värld. Det var psykiskt jobbigt, vill jag minnas.

    MEN! Den här tråden handlade väl om bortskämda 80-talister? Jag har bekanta som gått speciella chefskurser i hur man leder 80-talister. Det säger väl en hel del...
    Hur ska vi ledas då?
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  13. #113
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 679

    Re: Bortskämda 80-talister?

    Citat Ursprungligen postat av Mafnus
    Hur ska vi ledas då?
    Order, kontroll, bestraffning
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  14. #114
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    1 881
    Medlem#
    891

    Re: Bortskämda 80-talister?

    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Citat Ursprungligen postat av Mafnus
    Hur ska vi ledas då?
    Order, kontroll, bestraffning
    I omvänd ordning

  15. #115
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    453

    Re: Bortskämda 80-talister?

    Tack för parallellen till Hitlerjugend, stämmer precis på mig

    Naturligtvis formar inte lumpen fritänkande individer till robotar, men när man lever tio grabbar så nära inpå varandra dygnet runt och går igenom många jobbiga situationer så lär man sig mycket om lagarbete, hänsyn och respekt. Någon som inte har gjort lumpen kan inte förstå vilken speciell situation det faktiskt är, och vilken stämning det är på luckan. Folk som inte gjort det inann de rycker in "mognar" i lumpen. Att man sedan lär sig bädda sängar och städa är väl ingenting som gör robotar av människor.

    Jag får intrycket av att det är själva försvarsmakten du är emot, att armén kväver kreativa männskors gnista och stöper om dem i samma form, redo att begå vilka dumheter som helst som någon auktoritet säger åt dem
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •