Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 115

Ämne: Bortskämda 80-talister?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    851

    Bortskämda 80-talister?

    Är mitt upp i rekrytering av lite personal och något som slår mig är hur j-vla bortskämda alla 80-talister verkar vara.

    Fler som har denna erfarenhet?

    80-talister verkar tro att de skall få 50000:- direkt och att de skall slippa jobba, deras attityd är att arbete är en rättighet och inte ett privilegium. Verkar som om de helst vill sitta och blogga och dricka kaffelatte eller nått...
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Bortskämda 80-talister?

    Kan inte säga mot dig men annars är väl: "Ja, se dagens ungdom." ett begrepp som yngre generationer fått höra i alla tider?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    järvsö
    Inlägg
    844

    Re: Bortskämda 80-talister?

    Oj drog alla över en kam där du...
    För min egen del kan jag säga att jag tjännar väldigt bra och är 80-talist (-8
    Men så ligger jag inte på latsidan heller utan ligger i och jobbar bra

  4. #4
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 276

    Re: Bortskämda 80-talister?

    Vänta bara på 90-talisterna

    Det mesta ligger nog i uppfostran... vilka har uppfostrat 80-talisterna?

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 717

    Re: Bortskämda 80-talister?

    Vi 80-talister är väl kända för att inte bli vuxna. Vi vill inte känna oss låsta och placerade i ett fack utan. Vilka 80-talister till exempel har inte varit ute och rest? Det verkar vara ett av många fenomen som drabbat oss. Alla ska resa, alla ska leva livet och helst inte jobba.

    Men många av oss går att hitta på högskolor och Universitet runt om i Sverige så lite hopp finns det ju
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309

    Re: Bortskämda 80-talister?

    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Vänta bara på 90-talisterna


    Har också hört precis det som trådskaparen beskriver. Företagare är helt enkelt bekymmrade över detta, man vill inte anställa ungdomar med den attityden.
    Självklart gäller inte detta alla, men tyvärr förvånasvärt många.

    Nog är det så att många föräldrar skämmer bort sina barn, oftast av ren välvilja, men det lär komma en dag även för dessa ungdomar när daltandet tar slut och man måste lära sig vissa saker den hårda vägen.
    Säga vad man vill om lumpen men jag tror många ungdomar skulle må bra av den "fostran" som lumpen ändå innebär. Bl.a. begreppet "visa hänsyn" verkar vara helt missat hos ganska många
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Järfälla/Degerfors
    Inlägg
    227

    Re: Bortskämda 80-talister?

    Citat Ursprungligen postat av Mafnus
    Men många av oss går att hitta på högskolor och Universitet runt om i Sverige så lite hopp finns det ju
    Och på högskolan där jag studerat och undervisat vill många teknologer helst kunna hitta svar på alla frågor i klartext i litteraturen.

    Och nåde den som på en tenta frågar om något som inte tagits upp på föreläsningarna. Att behöva läsa enligt läsanvisningarna till kursen ses inte med blida ögon av många. Det kan, på riktigt, bli upprorsstämning av såna saker.
    Saab 9-3 -01 SE 2.0TS

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 618

    Re: Bortskämda 80-talister?

    Jag är också 80-talist. Jag tror som Mafnus att 80-talisterna är generationen som bryter traditionella mönster ganska kraftigt och har en annan inställning och attityd till arbete och vill vara obunden och kunna vara spontan och bara leva loppan. Och sen vad det beror på kan jag bara spekulera i om det är uppfostran eller trender som styr det har jag ingen aning om. Jag har hört/läst att 80-talister vill hela tiden ha en morot för att fungera effektivt.

    Och inte för att dra alla över en kam tvärtom, de flesta jag känner i min ålder inklusive mig själv jobbar som f-n och kämpar. Men jag känner ändå igen det där så väl från vissa bekanta och folk man umgås med när det kommer till arbete att det måste vara si eller så och med den lönen för så lite ansträgning som möjligt, och jag blir tokig av att höra det. Och man har fått höra mången rövarhistoria om den och den som åkte till Norge och jobbade och gjorde i princip ingenting och tjänade hundra tusen i månaden, NOK! Och alla är imponerade.
    Och att ha ett jobb där man blir lite skitig av skulle man aaaldrig kunna ha.

    Men en sak som faktiskt skrämmer mig lite är inställningen och nivån när det kommer till lite hederligt praktiskt arbete som säg skogsarbete eller snickra på huset och meka med bilar som jag älskar att pyssla med som motvikt till mitt kontorsjobb så finns det inte i mångas världsbild. Vissa vet helt enkelt inte hur man hugger ett vedträ. De är inte vana vid det helt enkelt. En gammal bekant till mig löste alla praktiska saker hemma med att ringa sin farsa, och snäll som han var så kom han och löste problemen hela tiden.

    Själv har jag fått den uppfostran av mina föräldrar att vill man någonstans så är den enda som kan göra nåt åt det en själv. Och att man måste vara lite envis och arbetsam. Att man inte kan lägga ner nåt bara för att det inte går för stunden och att det inte är roligt. Samt att är det något som behöver fixas, bara att rycka tag i det. Och att man inte dör av att bli skitig pga praktiskt arbete, även att man är kontorsråtta med filmjölksarmar.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 496

    Re: Bortskämda 80-talister?

    Att dra alla över en kant tycker jag var lite väl.... Det finns folk och det finns folk och som det nämnts tidigare i tråden så beror nog detta beteende mycket på hur man blivit uppfostrad. När jag begav mig in i arbetslivet så gick jag in med 15,000 i månaden på ett supportjobb. Detta var drygt fyra år sedan och jag själv är 85'a.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    Re: Bortskämda 80-talister?

    Nu är det iofs 12 år sen, men jag började på 12500.... och halvtid (6250 spänn i månaden)... och 12 mil till jobbet. Det var fan inga sötebrödsdagar det inte...

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    87

    Re: Bortskämda 80-talister?

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Nu är det iofs 12 år sen, men jag började på 12500.... och halvtid (6250 spänn i månaden)... och 12 mil till jobbet. Det var fan inga sötebrödsdagar det inte...
    Du glömde: "...och bara tidningspapper på fötterna, bar överkropp, och 16meter snö..." och "...på somrarna var det så varmt att man fick tända en brasa för att svalka sig..."

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 418

    Re: Bortskämda 80-talister?

    Citat Ursprungligen postat av Mafnus
    Vi 80-talister är väl kända för att inte bli vuxna. Vi vill inte känna oss låsta och placerade i ett fack utan. Vilka 80-talister till exempel har inte varit ute och rest? Det verkar vara ett av många fenomen som drabbat oss. Alla ska resa, alla ska leva livet och helst inte jobba.

    Men många av oss går att hitta på högskolor och Universitet runt om i Sverige så lite hopp finns det ju

    tycker den beskrivningen passar på 70talister med... fast man märker ju på jobbet, ju yngre desto latare oftast

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    järvsö
    Inlägg
    844

    Re: Bortskämda 80-talister?

    Citat Ursprungligen postat av kvistarn
    Citat Ursprungligen postat av Mafnus
    Vi 80-talister är väl kända för att inte bli vuxna. Vi vill inte känna oss låsta och placerade i ett fack utan. Vilka 80-talister till exempel har inte varit ute och rest? Det verkar vara ett av många fenomen som drabbat oss. Alla ska resa, alla ska leva livet och helst inte jobba.

    Men många av oss går att hitta på högskolor och Universitet runt om i Sverige så lite hopp finns det ju

    tycker den beskrivningen passar på 70talister med... fast man märker ju på jobbet, ju yngre desto latare oftast
    Själv tycker jag de är tvärtom
    fan alla 40-50åringar som sitter av tiden på jobbet bara

  14. #14
    Grundladd ReinOs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Uppsala/Junsele
    Inlägg
    356

    Re: Bortskämda 80-talister?

    Citat Ursprungligen postat av Chefen alabama
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Nu är det iofs 12 år sen, men jag började på 12500.... och halvtid (6250 spänn i månaden)... och 12 mil till jobbet. Det var fan inga sötebrödsdagar det inte...
    Du glömde: "...och bara tidningspapper på fötterna, bar överkropp, och 16meter snö..." och "...på somrarna var det så varmt att man fick tända en brasa för att svalka sig..."
    hahaha en kommentar i ren Robert Gustafsson-anda.

    Jag är, även jag, en 80-talist. 86a mer exakt. Jag har då inte varit bortskämd på något vis. om vi tar bilägande tillexempel. Många i min ålder har bilen står på morsan eller farsan, för att då få lägre kostnader. Det har jag Aldrig fått. Alla mina bilar har varit skrivna på mej.

    Min jobbkarriär började med ett lagerjobb på AROS Socks i uppsala. Några av er har säkert hört talas om det. Där stod jag och packade strumpor dag in och dag ut. Det roligaste var när det kom varuleveranser, för då fick man göra nåt annat än att vika kartonger och packa strumpor till folk som knappt ville ha skiten. plus att man hade en lageransvarig som inte gjorde mycket alls, mer än att stå och övervaka/höka. Det är fan inte kul att stå och försöka jobba när man har nån som står och tittar över axeln i stort sett hela tiden. Min lön låg då på 75:- i timmen. (jippie... )

    Numera jobbar jag på Arlanda och har knappt 15 000 i månadslön. Blir inte mycket kvar till skojjigeter, när man har både bil och lägenhet.
    Så kom inte och säg att jag är bortskämd..
    //Seb
    [Rein-O Racing]
    Aircraft: Saab 900s -90 (Gamle Svarten)
    Projekttråd på 900klubben.se

    SAAB - Som Alla Andra fast Bättre

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: Bortskämda 80-talister?

    Citat Ursprungligen postat av jimmy/bmw
    Citat Ursprungligen postat av kvistarn


    tycker den beskrivningen passar på 70talister med... fast man märker ju på jobbet, ju yngre desto latare oftast
    Själv tycker jag de är tvärtom
    fan alla 40-50åringar som sitter av tiden på jobbet bara


    Jag är 85a och jobbar så in i helvete just nu, vi har massor att göra så vi inte vet var vi ska ta vägen, börjar 2-3 på nätterna fram till klockan 17, övriga äldre herrar på min avdelning kommer in någonstans mellan 8-9 på förmiddagen och går hem vid 16 och beklagar sig hela dagen igenom att det är mycket att göra.
    20% av tiden går säkert av till aftonbladet och att skicka massa skumma mail med bilder, filmer och annat trams.
    Vi har haft 3 krismöten i veckan för att försöka lösa situvationen innan jul här.
    Beror nog helt på vart man bor för jag upplever inte det som nått problem med yngre personer, däremot äldre personer som suttit på samma stol i 30 år och är helt emot förändringar och allt vad förnyelse heter.
    Det roliga är ju tex att företaget jag jobbar på tyckte jag skulle ha 7000kr mindre i lön än vad kollegorna som gör exakt samma grejer har.

    Beror nog som sagt mycket på vilken person det är och vad det är för företag med, sen så tycker jag nog det inte är ett skit bättre med en gammal gubbe som jobbar på halvfart.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Bortskämda 80-talister?

    Citat Ursprungligen postat av Chefen alabama
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Nu är det iofs 12 år sen, men jag började på 12500.... och halvtid (6250 spänn i månaden)... och 12 mil till jobbet. Det var fan inga sötebrödsdagar det inte...
    Du glömde: "...och bara tidningspapper på fötterna, bar överkropp, och 16meter snö..." och "...på somrarna var det så varmt att man fick tända en brasa för att svalka sig..."
    Four Yorkshiremen...

    Som sagt: "Inget nytt under solen."
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  17. #17
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 247

    Re: Bortskämda 80-talister?

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Nu är det iofs 12 år sen, men jag började på 12500.... och halvtid (6250 spänn i månaden)... och 12 mil till jobbet. Det var fan inga sötebrödsdagar det inte...
    Jag klev in på ett stort svenskt företag med 7100 i månaden. Det var 1987. Hade gammal bil och köpte en insatsetta på det. Som tur är har man haft en vettig utveckling sedan dess.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  18. #18
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    Re: Bortskämda 80-talister?

    LM var snabbare, skulle _precis_ leta reda på den länken, HAHAHA!

    Jag har faktiskt bott en stund i Yorkshire

    Mmm Fral, och jag hade 6250 9 år senare... och bil. Inte fan har det blivit så värst mycket bättre på 12 år heller

    Men sen är jag ju iofs en sån där tärande statsanställd, så det är väl inte mer än rätt att jag har låg lön.

  19. #19
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 247

    Re: Bortskämda 80-talister?

    Vi söker en innesäljare just för stunden. Det lutar starkt åt en 70 talare från en lite mindre svenskt samhälle. Verkar finnas folk som vill göra nytta utan blogg och kaffelatte.

    Bollman. Jag fick slita fulltid för mina 7100.

    Lite bättre har det ju blivit. Insatsettan har ju blivit ett större hus utan att ekonomin har havererat.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  20. #20
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    Re: Bortskämda 80-talister?

    Om man ändå hade fått jobba fulltid...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •