Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 115

Ämne: Bortskämda 80-talister?

  1. #21
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 568

    Re: Bortskämda 80-talister?

    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Vi söker en innesäljare just för stunden. Det lutar starkt åt en 70 talare från en lite mindre svenskt samhälle. Verkar finnas folk som vill göra nytta utan blogg och kaffelatte.
    När kan jag börja?

    Äsch, enbart genom detta inlägg har jag väl diskvalificerat mig själv.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  2. #22
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 677
    Medlem#
    3346

    Re: Bortskämda 80-talister?

    Citat Ursprungligen postat av ReinO
    hahaha en kommentar i ren Robert Gustafsson-anda
    Och precis där visste jag att du är 80-talist.
    Vi andra tänker "Four Yourkshiremen".
    Dvs riktig humor!
    All makt åt Thengil!

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Köping
    Inlägg
    418

    Re: Bortskämda 80-talister?

    Är väl så man säger om varje generation som ska ta "över"? Jag placerar mig viserligen till "tidiga 80-talister" men blev erbjuden fast anställning och ett par tusen extra i lön om jag stannade kvar på sommarjobbet i somras.

    Och ja, det stör mig enormt när det kommer tentafrågor som INTE finns med i kurslitteraturen.

  4. #24
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    603

    Re: Bortskämda 80-talister?

    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Citat Ursprungligen postat av ReinO
    hahaha en kommentar i ren Robert Gustafsson-anda
    Och precis där visste jag att du är 80-talist.
    Vi andra tänker "Four Yourkshiremen".
    Dvs riktig humor!

  5. #25
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    815

    Re: Bortskämda 80-talister?

    Citat Ursprungligen postat av ByggareB
    Är mitt upp i rekrytering av lite personal och något som slår mig är hur j-vla bortskämda alla 80-talister verkar vara.

    Fler som har denna erfarenhet?

    80-talister verkar tro att de skall få 50000:- direkt och att de skall slippa jobba, deras attityd är att arbete är en rättighet och inte ett privilegium. Verkar som om de helst vill sitta och blogga och dricka kaffelatte eller nått...
    Även arbetsgivarna verkar tro att de kan få 20åringar som har erfarenhet osv
    De ska även kunna "ha flera bollar i luften" och gärna vara "spindeln i nätet"
    Hatar verkligen de där uttrycken, så jävla dumt.

    Dem som har det bäst måste ju vara 40 och 50-talisterna.
    Jag var nere på banken igår, skulle ha ett par utdrag från lite konton.
    Tanten var väl nånstans 50-60år, svårt att avgöra, då hon var rätt spacklad. Och såg rätt fräsch ut faktiskt, nu när jag tänker på det. Behövde ingen grädde där om man skulle bli sängliggandes med henne. Iallafall, när hos ska gå iväg till en skrivare för att hämta mina papper så går hon så lugnt så t.om en hjärtsjuk sköldpadda skulle gå förbi henne... Jag menar, sådan slöhet får vanliga männsikor sparken för.

    Jag tror det kommer bli bättre... eller sämre? Jag vet inte, dagens kids som växer upp nu kommer troligen få känna på hur livet är...

    Glad att jag inte växer upp nu.

    / 79a
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  6. #26
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 261

    Re: Bortskämda 80-talister?

    Det finns ju lycksökare i varje generation. Dessutom är det väl en regionfråga. Skulle du hålla anställningsintervjuer runt stureplan så är nog andelen lycksökare 100%!!

    Men att inte jobba alls men med en enorm lön. Det känner jag igen från debatten om direktörernas löner nu i veckan. Dessa herrar är ju 40- 50-talister och gör inte ett hantag för under 100 miljoner

  7. #27
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 287

    Re: Bortskämda 80-talister?

    Själv är jag 80-talist och tjänar rätt så bra tycker jag, men jag började också jobba när jag var 12 och har jobbat minst varje helg sen dess. Tillsammans med detta har även en examen om 160 poäng tagits, och Ja, jag jobbar för mina pengar...

    Tyvär är jag dock böjd att hålla med trådskaparn om att det inte är alla 80-talister som delar min och andras inställning till yrkeslivet
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  8. #28
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    1 370
    Medlem#
    6410

    Re: Bortskämda 80-talister?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba

    Jag är 85a och jobbar så in i helvete just nu, vi har massor att göra så vi inte vet var vi ska ta vägen, börjar 2-3 på nätterna fram till klockan 17, övriga äldre herrar på min avdelning kommer in någonstans mellan 8-9 på förmiddagen och går hem vid 16 och beklagar sig hela dagen igenom att det är mycket att göra.
    20% av tiden går säkert av till aftonbladet och att skicka massa skumma mail med bilder, filmer och annat trams.

    Så mycket kan du inte ha att göra då du sitter å skriver här.....
    Körde Aero Wannabe..
    9-3 SportWagon---------->SÅLD!! Nya Bilen Hämtad 7/10 2013....

  9. #29
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 343
    Medlem#
    9481

    Re: Bortskämda 80-talister?

    Citat Ursprungligen postat av Ollila
    Citat Ursprungligen postat av Pumba

    Jag är 85a och jobbar så in i helvete just nu, vi har massor att göra så vi inte vet var vi ska ta vägen, börjar 2-3 på nätterna fram till klockan 17, övriga äldre herrar på min avdelning kommer in någonstans mellan 8-9 på förmiddagen och går hem vid 16 och beklagar sig hela dagen igenom att det är mycket att göra.
    20% av tiden går säkert av till aftonbladet och att skicka massa skumma mail med bilder, filmer och annat trams.

    Så mycket kan du inte ha att göra då du sitter å skriver här.....
    ja det kan man ju undra hur det går ihop sig när vi slutar klockan 13 på fredagar, jag har ju ändå bara jobbat sen 3 i morse, och för engångs skull så lyckas man komma hem vid den tiden jag ska sluta och så får man den kommentaren.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  10. #30
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    5 995
    Medlem#
    1540

    Re: Bortskämda 80-talister?

    Instämmer helt med trådskaparen...

    Arbete är inget viktigt för "mewe"-generationen...
    Viktigare med ett "rikt socialt liv på nätet", viktigt att vara en individualist, så länge man är med i "gruppen" o.s.v.



    googla lite på mewe generationen.

    En bra bok som kan rekomenderas för oss som skall försöka chefa denna generation framöver:
    http://www.kairosfuture.com/sv/publikat ... ocker/mewe
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  11. #31
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    1 859
    Medlem#
    891

    Re: Bortskämda 80-talister?

    Tror det kan ha att göra med i vilken konjuktur man blir utsläppt på arbetsmarknaden i.

    Många 70talister fick känna på det tidiga 90talets lågkonjuktur rejält.
    Så även jag. Man var glad bara man fick ett jobb och slet som en idiot för att behålla det och var oprutat lojal mot sin arbetsgivare.

    80talisterna har hunnit med den lättvindliga IT eran med te.x 35k i mån som nätverkstekninker.
    och den allmäna uppgången som varit senaste åren när allt går bra.

    Slut på sötbrödesdagarna?

  12. #32
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    682

    Re: Bortskämda 80-talister?

    40 och 50 talisterna verkar vara värst. Motsträviga till förändring, svårt att hålla sig ajour med utvecklingen, kräver arbetsgivaren på diverse rättigheter och hotar med facket i allt.

    80-talisterna må hända har en liberal syn på att surfa på arbetstid och göra sådant som är roligt, men en motiverad 80-talist är en sjuhelvetes bra medarbetare.

    Felet är oftast att det sitter en massa betonghäckar på chefspositioner som inte klarar av att stimulera och motivera unga anställda. Själv har jag en chef som är född i mitten av 70-talet och hans inställning är typ "Jag skiter i om du kommer 10 minuter försent till jobbet eller sitter och läser Aftonbladet, så länge du gör ett bra jobb och brinner för att utveckla företaget framåt". Vi har jävligt roligt på min arbetsplats och får ändå väldigt mycket gjort.

    Man ska ha roligt på jobbet, man ska längta efter att vara på jobbet eftersom man tycker att det är så förbannat kul att arbeta. Detta verkar inte dom äldre förstå, utan snarare får man intrycket av att arbetet är någonting som är nedtyngande och besvärligt. Kanske därför man som 80-talist skiter i facket och håller sig på god fot med arbetsgivaren istället.
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    402

    Re: Bortskämda 80-talister?

    Citat Ursprungligen postat av Idlewild
    Man ska ha roligt på jobbet, man ska längta efter att vara på jobbet eftersom man tycker att det är så förbannat kul att arbeta. Detta verkar inte dom äldre förstå, utan snarare får man intrycket av att arbetet är någonting som är nedtyngande och besvärligt. Kanske därför man som 80-talist skiter i facket och håller sig på god fot med arbetsgivaren istället.
    Att du står utanför facket p.g.a. att dina äldre arbetskamrater finner sitt arbete betungande låter väldigt underligt.

    För övrigt har jag lite svårt för alla dessa generaliseringar som florerar i tråden; huruvida man är lat eller flitig beror sannolikt på en rad omständigheter, inte bara på när i tiden man är född. Däremot skulle jag kunna tänka mig att arbetsmoral och disciplin kanske inte alltid finns från första arbetsdagen utan kommer med tiden. Så var det i alla fall när jag som 18-åring började på Saab, medelåldern var väl runt 20 år på bandet och allt var en jättestor lekstuga ungefär... Ändå vill jag nog tro att det senare "blivit folk" av de flesta från den tiden.

    Mvh Henke
    Happy Festivus - for the rest of us!

  14. #34
    Helt original Dunkens avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Gefle
    Inlägg
    583
    Medlem#
    5788

    Re: Bortskämda 80-talister?

    60-talisterna måste ha varit en bra kull för dom har inte blivit nämda en enda gång i tråden, men som sagt det är skrämmande vilken inställning dom yngre har till att jobba.
    Som någon annan tog upp så är det mycke lön, men helst inte behöva göra något för pengarna.
    //Dunken
    Projekt Secret ..

  15. #35
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 343
    Medlem#
    9481

    Re: Bortskämda 80-talister?

    Citat Ursprungligen postat av Dunken
    60-talisterna måste ha varit en bra kull för dom har inte blivit nämda en enda gång i tråden, men som sagt det är skrämmande vilken inställning dom yngre har till att jobba.
    Som någon annan tog upp så är det mycke lön, men helst inte behöva göra något för pengarna.
    //Dunken

    Tycker nog det är mer skrämmande vilken syn de äldre har på de personer som ska in på arbetsmarknaden, är ju inte konstigt att få ungdommar får jobb när de äldre tycker dem är värdelösa.

    Nä nu ska jag åka till jobbet och ha roligt en lördag morgon.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  16. #36
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 028

    Re: Bortskämda 80-talister?

    Bortskämda, vill ut och resa.. Dra mig baklänges, jag är född i ett annat decennium

    Född 88 och har aldrig rest utomlands, bortsett från norden samt 2resor när jag var mindre med familjen.

    Jobbar 12-14tim per natt 2-6dagar i veckan med en grundlön på 17100kr (som precis höjdes ifrån 16000kr)

    Är tyvärr bara "behovsanställd" så har man tur FÅR man jobba! Har aldrig någonsin tackat nej till ett jobb, varken nu på Securitas eller på mitt förra (Santec Sanering)

    Just nu är jag bara jävligt glad över att jag ens kan få ett jobb! Äger 2bilar som står på mig själv, har precis flyttat hemifrån och så ska man ha råd med snus &

    Men visst, när jag hör bortskämd 80-talist tänker jag på någon med "kotlett-frilla" Sådana finns det gott om! Fick nyligen höra ett krogsamtal mellan 2 kotlett nissar på 20år vardera när jag stod krogvakt. Den ene utav dem gnällde att han fick jobba 8tim per dag, med endast 150kr timmen!! Han jobbade tydligen som biluthyrare på Atteviks här i Jkpg, guuuud vilket ansträngande jobb!

    Men jag känner ingen i min umgänges krets som är bortskämd eller tackar nej till arbete, oavsett arbete.

    När man har varit i en kloak i över 1v tar man vilket jobb som helst
    Saablös dåre

  17. #37
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 427

    Re: Bortskämda 80-talister?

    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Själv är jag 80-talist och tjänar rätt så bra tycker jag, men jag började också jobba när jag var 12 och har jobbat minst varje helg sen dess. Tillsammans med detta har även en examen om 160 poäng tagits, och Ja, jag jobbar för mina pengar...

    Tyvär är jag dock böjd att hålla med trådskaparn om att det inte är alla 80-talister som delar min och andras inställning till yrkeslivet

    Hmmm......


    Nu ska jag inte vara jävlig med dig, men det du skriver är att du inte haft en enda helg ledig sedan du började jobba vid 12 års ålder. Kan verkligen detta vara helt enligt sanning heder och samvete, som domarn säger....?

    Ska man då tolka detta som att du sedan 12 år ålder haft fullt jobb Månd-Fred och dessutom jobbat alla helger sedan dess fram till nu?

    Om så, jag då borde det väl egentligen vara straffbart, eller...?

    Så, om jag som gammal gubbe i gänget, ger mina lätt senila tankar på detta med hur man ska se på arbete.

    Jag finner det märkligt, eller kanske fascinerande, att människan verkar ha någon sort märklig tävlingsinstinkt inom arbetet, som kortfattat går ut på att ju mer man jobbar ju mer status får man. Men samtidigt så klagar folk till facket om de får mer jobb på jobbet att göra....

    Visst ska vi jobba för brödfödan, ty hela idén med samhället är att alla utifrån sina faktiska möjligheter ska bidra med arbete på ett försvarbart vettigt sätt.

    Men, vi har samtidigt skapat fackförbund för att se till att arbetsgivarna inte kan köra med arbetarna hur som helst, ge dem för mycket jobb eller för lite lön t ex. Detta gå lite emot detta att den som jobbar mest är bäst.

    Vi har också hamnat i läget att fler och fler mår jäkligt dåligt i dagens samhälle och på jobben, helt enkelt att prestationskraven hela tiden stiger på nåt sätt. T ex. att man drar ner på folk men ökar produktionen, utan att tillse att de som är kvar får de hjälpmedel som ser till at deras arbetsbörda inte ökar, samt att de ofta inte ens får löneökning som motsvarar arbetsökningen.

    Klart vi ska jobba för brödfödan, och lika klart att det ska vara möjligt att välja hur mycket man vill jobba för att klara denna brödföda.

    Jag jobbar ju i Norge sedan 10 år nu, inom en lite speciell bransch, nämligen Oljeindustrin och då mestadels Offshore på oljeplattformarna men även ibland på land på enorma projekt i mångmiljardsklassen. Jag har tidigare i livet jobbat som resande på större anläggningsprojekt även här i Sverige, och en sak säger jag då. Att jag är glad så länge jag slipper jobba i Sverige igen som resande. Varför det då? Jo, helt enkelt för att i Norge är det fortfarande ett lägre tempo, genrellt sett mycket högre säkerhet (i alla fall inom oljeindustrin) och man tillåts faktiskt vara människa också och inte bara maskin, och det är oerhört viktigt.

    För visst är det viktigt att folk får vara människor på jobbet, så att man inte får negativ stress utan kan jobba på i ett vettigt tempo och låta saker ta den tid det tar utan att hela tiden fanatiskt jaga minutrar och kräva att det går snabbare och snabbare, hinns med mer och mer. Att acceptera att vi är olika och att vissa hinner med 5 st på skift, andra hinner med 7-8, och några hinner med 4, så länge alla gör vad de ska och håller likvärdig kvalitét och inte stressar sönder sig eller går och slår dank.

    Just Offshore är förvisso mycket speciellt, och jag lovar att en normalarbetssam svensk arbetare får nippran på att allt går så sakta där ute på plattformarna. Men det får man lära sig att så ska det bara vara!! Inte så att man inte blir glad om en uppgift löses snabbt och lätt, om så behövs, så länge det inte går ut över människan och säkerheten.

    Vi har regelbundet möten och diskussioner där detta med HMS, Hälsa Miljö Säkerhet diskuteras mycket ingående. Hur vi ska må bra tillsammans där ute på plattformen, både på fritid och på jobbet. Att vi måste ha "runda kanter" och bli en "familj", att vi absolut inte börjar stressa eller ta short cuts då det kan få katastrofala följder. Att vi hela tiden tar den tid det tar för att tänka igenom och diskutera igenom arbetsuppgiften som vi har, innan vi går igång med det. Det är närmast som ett mantra att vi inte har mer bråttom än att vi har tid att jobba säkert, lugnt och metodiskt, att följa alla procedurer föreskrifter och styrande dokument m.m. m.m.

    Vardagsaker där ute, som skulle vara mycket unika i Sverige, är t ex att om en plattform stänger ner för service/reparation/uppgradering och alltså har ett produktionsbortfall på ca 60 miljoner/dag, så kan ändå plattformschefen komma ut på en runda på plattformen och säga till gubbarna som står i blåst regn och kyla och arbetar...

    "hur går det gubbar, blir ni inte kalla?"

    "Nej då, vi har varit på kafferast för inte så länge sen"

    "Men det blåser ju kallt som fan här gubbar, ni får inte stå och bli kalla och bli förkylda, det går inte ann. Så se till att pallra er in i värmen en stund nu och ta täta kaffepauser så ni håller värmen. Stick sen inom förrådet och få ut ordentliga värmekläder, hälsa från mig bara"

    "men vi måste bli färdiga med det här idag..."

    "Här måstes ingenting, ting tar tid, och det är surväder idag och vi kan inte låta folk bli sjuka. Det blir en dag i morgon med och ni har snart gjort mer än nog för dagen ändå, så in och värm er nu ordentligt så ser vi vad vi får gjort imorgon"

    I Sverige får man istället oftast höra "har ni inte hunnit längre??" Eller "du här jobbar vi till 16:00" när man börjat packa ihop verktygen för dagen och städa arbetsplatsen när klockan är 15:45.... Eller " Jaha, hann ni med 5 st idag så ska ni väl hinna med fler än det imorgon"

    I Sverige får man sura miner gnäll och skäll om man står några stycken och pratar en stund. I Norge så uppmanas man i princip att ta sig tid att prata med varandra, då det ger en trevligt arbetsmiljö och stämning, och är viktigt för att det kan lösa många arbetsproblem och stoppa risker.

    När vi får en arbetsuppgift så uppmanas det till att gå runt i området och prata med andra som är i området och jobbar, för att vi ska bli kända med varandra och våra olika arbetsuppgifter, så vi får reda på om vi kan påverka varandra och en ev. konflikt mellan uppgifterna kan uppstå, vilket vi då kan styra upp innan det ens händer.

    Prestationshets är ofta förekommande i t ex Sverige, både från arbetsgivare och även från arbetaren själv. Man måste göra mer och mer hela tiden och blir aldrig nöjd. Det bränner ut folk i onödan och skapar ofta risker.

    I Norge så ser man ofta på detta med andra ögon, och sätter trivsel och säkerhet främst, och menar att då kommer effektivitet och hög kvaliét automatiskt.

    Ursäkta om jag kanske svävade iväg lite, men det är som sagt intressant att se hur stora skillnader det kan vara på rätt likvärdiga arbeten i olika länder.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  18. #38
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 626

    Re: Bortskämda 80-talister?

    Tony>>
    Mm, det är svenskt att jobba gratis. Känner till flera som är sådär otvunget överlojala vilket egentligen bara leder till en björntjänst... För om alla jobbar några timmar gratis i veckan tjänar man ihop några anställda, som nu istället går arbetslösa... Finns alltid två sidor av ett mynt..

    (Men jag kan inte sticka under stolen med att jag föredrar att få saker och ting klart, innan jag går hem.. 80-talist till trots..)

    "Överbetalda 80-talister"? Hrm, jag trodde han på Posten var 40-talist. Köttberget är väl fruktansvärt framtungt....
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  19. #39
    Grundladd ReinOs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Uppsala/Junsele
    Inlägg
    335

    Re: Bortskämda 80-talister?

    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Citat Ursprungligen postat av ReinO
    hahaha en kommentar i ren Robert Gustafsson-anda
    Och precis där visste jag att du är 80-talist.
    Vi andra tänker "Four Yourkshiremen".
    Dvs riktig humor!
    Haha okej. Ja jag tycker gustafsson är kul och jag skäms inte direkt över att vara 80-talist.

    Jag får kolla upp den där typen. kanske kan få skratta lite.
    [Rein-O Racing]
    Aircraft: Saab 900s -90 (Gamle Svarten)
    Projekttråd på 900klubben.se

    SAAB - Som Alla Andra fast Bättre

  20. #40
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 568

    Re: Bortskämda 80-talister?

    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    "Överbetalda 80-talister"? Hrm, jag trodde han på Posten var 40-talist. Köttberget är väl fruktansvärt framtungt....
    Jo, men så gjorde han ju också en riktig pudel i morse och erbjöd sig att jobba helt gratis åt Posten under den begränsade tid han innehar uppdraget.

    Kanske ännu ett argument för att "det är svenskt att jobba gratis"?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •