Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Halt och automat, körtips?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    827

    Halt och automat, körtips?

    Halkan verkar tyvärr närma sig så i helgen åker kanske tom vinterhjulen på. Men endå, hur ska man bete sig vid planing, modd och dylika situationer när man har automat? I körskolan var det ju manuellkörning och då har jag för mig att det var ner med kopplingen och styra som gällde fast bli osäker nu när jag tänker på det...

    Anyhow, hur ska man göra för att återta kontroll över situationen?
    Goin' on rage n anabolic fuel!!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    454

    Re: Halt och automat, körtips?

    Jo, men manuell skulle man frikoppla och styra ur sladden, men med en automat finns det väl inte så mycket mer att göra än att släppa gasen och ratta?
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  3. #3
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt

    Re: Halt och automat, körtips?

    Att snabbt slänga i neutralen på en automat är ju det närmaste man kommer nedtrampad koppling på en manuell så träna på det.

    Skämt å sido, om växellådan är i D-läget så är det nog släppa upp gasen som gäller. Om lägesväljaren står i M-läget (om man har det) så blir det ju lite knivigare då bilen motorbromsar när gasen släpps. Som ganska nybliven automatägare så undrar jag samma sak som dig G-man så jag hoppas någon kan fylla på med tips.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    827

    Re: Halt och automat, körtips?

    Citat Ursprungligen postat av slaktarn
    Jo, men manuell skulle man frikoppla och styra ur sladden, men med en automat finns det väl inte så mycket mer att göra än att släppa gasen och ratta?
    Det jag kommit fram till hitills är att slå i friläget och styra, är det helt fel tänkt handhavande?
    Goin' on rage n anabolic fuel!!

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Halt och automat, körtips?

    Släpper du gasen helt på en automat så blir det lite som att lägga i högsta växeln. Motorbroms (som ju är det man vill elimiera genom att koppla ur på en manuell bil) är liten på en automat av den anledningen. Som sagt, släpp gasen. Hinner man kan man förståss trycka i neutralen men det har jag aldrig behövt.
    Fredrik J

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 735

    Re: Halt och automat, körtips?

    Som sagt släpp gasen och koncentrera dej på att styra.
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 712

    Re: Halt och automat, körtips?

    Har för mig att vi fick berättat för oss på körskolan att om man kör automat så är det att slå i neutralen som gäller.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  8. #8
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt

    Re: Halt och automat, körtips?

    Citat Ursprungligen postat av Mafnus
    Har för mig att vi fick berättat för oss på körskolan att om man kör automat så är det att slå i neutralen som gäller.
    Rent tekniskt låter det riktigt men hur många har egentligen den snabbheten och kontrollen på sin högerhand när det väl börjar gå åt helsike i snömodden under omkörning av lastbil på motorvägen. Kan ju lika gärna bli så att man får in backen istället.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 712

    Re: Halt och automat, körtips?

    Citat Ursprungligen postat av mioh
    Citat Ursprungligen postat av Mafnus
    Har för mig att vi fick berättat för oss på körskolan att om man kör automat så är det att slå i neutralen som gäller.
    Rent tekniskt låter det riktigt men hur många har egentligen den snabbheten och kontrollen på sin högerhand när det väl börjar gå åt helsike i snömodden under omkörning av lastbil på motorvägen. Kan ju lika gärna bli så att man får in backen istället.
    Jag förstår din poäng helt klart. Känns ju bättre med två händer på ratten än att börja leta efter neutralläget på lådan. Men är det inte som så att man i regel bara kan slå till spaken åt ett håll för att komma till neutralen från D-läget?
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Halt och automat, körtips?

    På en 5-stegad med lockup är det inte så stor skillnad mellan N och D med uppsläppt gas. Nästan så att N ger mer bromseffekt.
    Fredrik J

  11. #11
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt

    Re: Halt och automat, körtips?

    Citat Ursprungligen postat av Mafnus
    Jag förstår din poäng helt klart. Känns ju bättre med två händer på ratten än att börja leta efter neutralläget på lådan. Men är det inte som så att man i regel bara kan slå till spaken åt ett håll för att komma till neutralen från D-läget?
    Jepp, helt korrekt. Problemet är ju om du slår till lite hårt och istället för ett steg tag två i all hast. Förhoppningsvis så går inte detta men man vet ju aldrig. Jag ställer inte upp som frivillig att testa denna gången.

    Lite dammigt kanske men det är bara för att visa lägena.


    Vad gäller motorbromsning och vad som bromsar mest så vet jag att i M-läget så bromsar det betydligt mer än i D-läget. N-läget har jag bara lagt i stillaståendes.

    Tror att vi är överrens i det stora hela om att det bästa är att ha kvar händerna på ratten i vilket fall som helst.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    827

    Re: Halt och automat, körtips?

    Citat Ursprungligen postat av mioh
    Citat Ursprungligen postat av Mafnus
    Jag förstår din poäng helt klart. Känns ju bättre med två händer på ratten än att börja leta efter neutralläget på lådan. Men är det inte som så att man i regel bara kan slå till spaken åt ett håll för att komma till neutralen från D-läget?
    Jepp, helt korrekt. Problemet är ju om du slår till lite hårt och istället för ett steg tag två i all hast. Förhoppningsvis så går inte detta men man vet ju aldrig. Jag ställer inte upp som frivillig att testa denna gången.

    Lite dammigt kanske men det är bara för att visa lägena.


    Vad gäller motorbromsning och vad som bromsar mest så vet jag att i M-läget så bromsar det betydligt mer än i D-läget. N-läget har jag bara lagt i stillaståendes.

    Tror att vi är överrens i det stora hela om att det bästa är att ha kvar händerna på ratten i vilket fall som helst.
    Jag tar på mig att testa detta! Som gammal flygplatsbrandman där det gällde att smälla i N för att kunna få igång takkanonen så känner jag mig bekväm att dunka i den med ena handen. Tror det ska mkt till tom mina mått mätt för att den ska ska hoppa över den elektroniska spärren. Fast å andra sidan, i upphetsningen kanske man skulle dutta till på bromsen så att spärren försvinner och vips är man i P - hur galet skulle inte det bli?!
    Goin' on rage n anabolic fuel!!

  13. #13
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt

    Re: Halt och automat, körtips?

    Citat Ursprungligen postat av G-man
    Fast å andra sidan, i upphetsningen kanske man skulle dutta till på bromsen så att spärren försvinner och vips är man i P - hur galet skulle inte det bli?!
    Glöm inte att ta med en kompis som filmar det hela om du växlar "för långt". Kommer bli mycket uppskattat youtube-material.


    Ta det lite lugnt. Skulle vara tråkigt om det går fel...
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327

    Re: Halt och automat, körtips?

    Om man med målsättningen att lägga i N lyckas lägga i R istället så ska det jäkligt mycket till i och med att den är "låst" och backen endast kan läggas i från N genom att man trycker in knappen på framsidan/undersidan av spaken.

    Gällande motorbroms så är det precis lika mycket motorbroms med manuellt läge som drive givet att man ligger på samma växel i manuella läget som lådan själv hade valt i drive, för vid ett visst varvtal när lookupen släpper även på högre växlar i drive så tenderar lådan vid samma varvtal i manuellt läge att växla ner till en lägre växel istället...

    Om man ska följa bilskolans råd, så är det ju faktiskt att alltid ha en växel i med manuell för att man snabbt ska kunna ge gas och kunna undvika en ev. olycka eller fara (alltså inte rulla fram utan växel i och med uppsläppt koppling). Detta borde företrädelsevis även gälla med automat, alltså inget neutralläge när man är i rörelse, och alltså därför endast sträcka sig så långt som till gasuppsläpp...
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    479

    Re: Halt och automat, körtips?

    Att lägga i P testade farfar en gång på en og900. Körde i 40-50 och han skulle få för sig att växla från 2 till D men det blev från D till P i bara farten. Det dunkade till och hjulen låstes och motorn tvärdog. Tur att det va snö och halt. Sen bara starta och åka vidare som om inget hade hänt.

    Mitsu galant -93. Jag körde i 60-70 och en kompis åkte med. Han fick för sig att dra växelspaken fram och tillbaka. Självklart gick R i och det började skorra som fan. Efter 20 mil sköt lådan ur sig nåt på flera ställen och oljan rann ur

    Så va försiktiga med växlandet i fart
    9-5 2.3 2007

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 077

    Re: Halt och automat, körtips?

    Vad kör du för med Automat?

    Vi har vissa väktarbilar med Vinterläge, och dessa kör vi med. Väktare brukar ju vara kända för att vara lite bly fotade, men fungerar ypperligt ifall man ha vinterläge dvs.

    Jag körde en gammal Golf 3:a med automat, fanns bara Drive, Neutral, Reverse och 1-3växel. Anti-spinn fanns oxå, dock ingen anti-sladd.

    Fick vattenplaning/snömodd, det simplaste var helt enkelt att släppa gasen och styra upp det hela, börja inte fiffla med lådan och försöka lägga i N, du behöver båda händerna på ratten. Sedan finns det adaptiva automat lådor, de känner av ifall bilen börjar kana och anpassar sig efter situationen.

    Just nu kör jag en liten Toyota Auris via jobbet, för jäkla tråkig bil men super säker, körs nästan av sig sj.. Bara stämpla fullgas och ratta i princip
    Saablös dåre

  17. #17
    Grundladd ReinOs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Uppsala/Junsele
    Inlägg
    354

    Re: Halt och automat, körtips?

    Mythbusters testade ju detta förut. Om man kunde stanna en bil genom att slänga i backen. Tydligen ska automatlådorna ha nån sorts säkerhetsgrej, så om man får i backen så händer inget. man bara frirullar typ..
    [Rein-O Racing]
    Aircraft: Saab 900s -90 (Gamle Svarten)
    Projekttråd på 900klubben.se

    SAAB - Som Alla Andra fast Bättre

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 800

    Re: Halt och automat, körtips?

    På en framhjulsdriven bil är det ju inte fullt lika känsligt med att behöva koppla ur jämfört med bakhjulsdrift upplever jag det, så det är väl bara att släppa upp och styra. Under mina fem första år med enbart framhjulsdrift på vintern behövde jag sällan koppla ur för att reda ut situationen utan det var mest att bara släppa gasen.

    Med bakhjulsdrift är det ju en helt annan femma.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  19. #19

    Re: Halt och automat, körtips?

    Citat Ursprungligen postat av G-man
    Halkan verkar tyvärr närma sig så i helgen åker kanske tom vinterhjulen på. Men endå, hur ska man bete sig vid planing, modd och dylika situationer när man har automat? I körskolan var det ju manuellkörning och då har jag för mig att det var ner med kopplingen och styra som gällde fast bli osäker nu när jag tänker på det...

    Anyhow, hur ska man göra för att återta kontroll över situationen?
    Ingen som nämner att man med ABS-bromsar kan stampa så hårt man kan på bromsen och styra om man får sladd i halkan? Jag har auto i min 9000 (inköpt i sommras) och intressant var det i förrgår med första halkan att känna hur det känns i pedalen vid fullbroms på is. Pedalen vibrerar men det är bara till att stampa och styra.

    Rent allmänt föredrar jag automat även i halka för det är lättare att komma igång tycker jag. Kanske färgad av 25 års busskörande med automatlåda.

  20. #20
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469

    Re: Halt och automat, körtips?

    Jag körde automat (rwd) några vintrar för massa år sedan. Släpp gasen och styr är det som gäller. Börja inte fippla med växelväljaren, inget man tjänar på. Har man abs kan bromsa vara en bra grej. Med fwd tror jag mer på att gasa sig ur än att ha i neutralen, det funkar i vart fall med manuell bil...
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

Liknande ämnen

  1. Hög HC halt mm
    Av TheMuffinMan i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-02-17, 10:21
  2. HC halt 233!!!
    Av Montelius81 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-07-18, 13:19
  3. För hög CO- Halt
    Av imported_jöjjeman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-12-02, 21:29
  4. För hög CO-halt
    Av lillhannus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-01-05, 03:21
  5. co halt!!
    Av davvep i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-10-08, 20:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •