Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 62

Ämne: Funderar kanske på att åka till Norge o jobba.

  1. #21
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706

    Re: Funderar kanske på att åka till Norge o jobba.

    Citat Ursprungligen postat av K.Andersson
    Tröttnat på skiten eller känner du dig osäker på framtiden?
    Antar kanske att det är både och
    Jo så är det nog...

    Hojta till fall du hittar nåt bra

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    280

    Re: Funderar kanske på att åka till Norge o jobba.

    Citat Ursprungligen postat av K.Andersson

    Jag tänker ungefär som dig, har inget emot 2-skift för det är de jag alltid har gjort. Har jobbat på Saab förut så är mest inne på typ monteringsjobb. Har en utbildning på mig-mag svets som varade i 3 dagar för några år sen :P kan tänka mig att svetsare i Norge tjänar riktigt bra. Men industrijobb är nog det bästa.
    Det jag känner mest är att jag inte vill åka själv.
    Är egentligen inte personen som bara kan dra iväg ensam och klara mig :P
    Speciellt inte till ett nytt land, hehe..

    Så det bästa hade varit om man åkte minst 2st ihop, och det ser väldigt mörkt ut här i Sverige på jobb-fronten. Men funderar på att ge det året och börja kolla i Januari.

    Är du sugen på att hänga med annars till Norge då? :P

    btw, har du någon bild på din bil?
    har själv haft en 9000 CSE 2,3T 200hk -96
    Okej, men då söker vi samma saker ungefär alltså. Men jag skulle även gärna jobba som sportsedan nämner, med cad-ritning osv. Har en bra utbildning från gymnasiet inom Konstruktion och CAD i Solid Works. Känns dock som de flesta arbetsgivare vill att man har gått på högskola/universitet för att jobba med sånt, även om man är duktig :\

    Ett gäng på jobbet var uppe i Oslo i Måndags och kollade om det fanns några jobb, ska höra med dom i veckan om det va något att ha

    OT: Här har du min pärla för övrigt :P Du kanske har sett den? Såg att du bor i Lidköping.
    9000 Aero -96

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    418

    Re: Funderar kanske på att åka till Norge o jobba.

    Citat Ursprungligen postat av Wallborg
    Okej, men då söker vi samma saker ungefär alltså. Men jag skulle även gärna jobba som sportsedan nämner, med cad-ritning osv. Har en bra utbildning från gymnasiet inom Konstruktion och CAD i Solid Works. Känns dock som de flesta arbetsgivare vill att man har gått på högskola/universitet för att jobba med sånt, även om man är duktig :\

    Ett gäng på jobbet var uppe i Oslo i Måndags och kollade om det fanns några jobb, ska höra med dom i veckan om det va något att ha

    OT: Här har du min pärla för övrigt :P Du kanske har sett den? Såg att du bor i Lidköping.
    Okej, jo det är ju oftast så att man ska ha erfarenheter hela tiden..
    http://www.workey.se och http://www.torget.se Är bra sidor att leta jobb på annars.

    Du kan väl höra av dig när du snackat med dom o skriva vad dom sa?

    Den såg väldigt fräsch ut, speciellt för att vara vit
    Nja har nog inte sett den, har bara bott här ca 1 år. Kommer från Vara-trakten egentligen Va jobbet som fick mig att flytta hit, o som det verkar nu så är det de som driver mig bort

    Det gick ju på nyheterna för ett tag sen att det va någon ny bilfabrik som hade öppnat i Norge och dom intervjuvade folk från Sverige, va bla. en kille från Saab där som sa att han kände igen mycket fårn sitt tidigare jobb.

    Sen hörde jag idag att Norge inte skulle beställa några jas-plan från Sverige utan har ingått ett avtal med jänkarna och det blir antagligen så att Norge kommer att tillverka vissa delar själva. Skapar ju jobb?

    Får ta o hålla utkik lite.. Ska försöka att snacka lite med någon nästa vecka o se vad dom vet om jobb i Norge.
    Arbetsförmedlingen borde ju också kunna fixa något.


    btw, http://www.garaget.org/mypage/galler...8&image=261384Min f.d bil



    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Citat Ursprungligen postat av K.Andersson
    Tröttnat på skiten eller känner du dig osäker på framtiden?
    Antar kanske att det är både och
    Jo så är det nog...

    Hojta till fall du hittar nåt bra
    Det ska jag göra
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    http://www.garaget.org/K_Andersson

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    280

    Re: Funderar kanske på att åka till Norge o jobba.

    Citat Ursprungligen postat av K.Andersson

    Okej, jo det är ju oftast så att man ska ha erfarenheter hela tiden..
    http://www.workey.se och http://www.torget.se Är bra sidor att leta jobb på annars.

    Du kan väl höra av dig när du snackat med dom o skriva vad dom sa?

    Den såg väldigt fräsch ut, speciellt för att vara vit
    Nja har nog inte sett den, har bara bott här ca 1 år. Kommer från Vara-trakten egentligen Va jobbet som fick mig att flytta hit, o som det verkar nu så är det de som driver mig bort

    Det gick ju på nyheterna för ett tag sen att det va någon ny bilfabrik som hade öppnat i Norge och dom intervjuvade folk från Sverige, va bla. en kille från Saab där som sa att han kände igen mycket fårn sitt tidigare jobb.

    Sen hörde jag idag att Norge inte skulle beställa några jas-plan från Sverige utan har ingått ett avtal med jänkarna och det blir antagligen så att Norge kommer att tillverka vissa delar själva. Skapar ju jobb?

    Får ta o hålla utkik lite.. Ska försöka att snacka lite med någon nästa vecka o se vad dom vet om jobb i Norge.
    Arbetsförmedlingen borde ju också kunna fixa något.


    btw, http://www.garaget.org/mypage/galler...8&image=261384Min f.d bil
    Yep jag hör av mig om dom hade nåt vettigt att säga. Hehe ne va mest en slump att det blev en vit, sjukt jobbigt att hålla rent

    Okej det va ju tråkigt, är du på TI Automotive nu eller? Hörde ju att dom varslar. Bilfabrik i Norge? Det måste va Think då eller? Den där elbilen.. kanske vore något :P Jo jag hörde också det om JAS, känns dock som det va uppgjort innan, och om Saab hade vunnit hade dom också lagt tillverkning av en del komponenter i Norge som motköp.

    Ja arbetsförmedlingen kanske man ska höra med, får se vad som händer.
    9000 Aero -96

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    418

    Re: Funderar kanske på att åka till Norge o jobba.

    Citat Ursprungligen postat av Wallborg
    Yep jag hör av mig om dom hade nåt vettigt att säga. Hehe ne va mest en slump att det blev en vit, sjukt jobbigt att hålla rent

    Okej det va ju tråkigt, är du på TI Automotive nu eller? Hörde ju att dom varslar. Bilfabrik i Norge? Det måste va Think då eller? Den där elbilen.. kanske vore något :P Jo jag hörde också det om JAS, känns dock som det va uppgjort innan, och om Saab hade vunnit hade dom också lagt tillverkning av en del komponenter i Norge som motköp.

    Ja arbetsförmedlingen kanske man ska höra med, får se vad som händer.

    Låter bra det
    Jo kan tänka mig det, vit rena mardrömmen iofs va min svart, inte det lättaste heller. Men vit är väl värst.. Just nu har jag en 9000 CD som är grå. Kanon, behöver nästan aldrig tvätta

    Jo precis är på TI, vi va 18st som fick gå, vi gör sista dagen nästa fredag.. Surt som fan, och vad det verkar så blir det inte bättre för dom, blir inte förvånad om dom får stänga igen.

    Jo think va det nog, jo JAS-grejen föll väl på det att Sverige inte gick med på att Norge skulle tillverka vissa delar så därför ville inte Norge ha dom.. Men men vem vet. Blir väl varsel på saab där med då

    Vi får hålla ögon och öron öppna, det bästa är ju att få någon som kan fixa kontakter med Norge + att man är 2 eller fler som åker.
    Men jag skriver igen om jag hittar eller hör något.
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    http://www.garaget.org/K_Andersson

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    280

    Re: Funderar kanske på att åka till Norge o jobba.

    Citat Ursprungligen postat av K.Andersson

    Låter bra det
    Jo kan tänka mig det, vit rena mardrömmen iofs va min svart, inte det lättaste heller. Men vit är väl värst.. Just nu har jag en 9000 CD som är grå. Kanon, behöver nästan aldrig tvätta

    Jo precis är på TI, vi va 18st som fick gå, vi gör sista dagen nästa fredag.. Surt som fan, och vad det verkar så blir det inte bättre för dom, blir inte förvånad om dom får stänga igen.

    Jo think va det nog, jo JAS-grejen föll väl på det att Sverige inte gick med på att Norge skulle tillverka vissa delar så därför ville inte Norge ha dom.. Men men vem vet. Blir väl varsel på saab där med då

    Vi får hålla ögon och öron öppna, det bästa är ju att få någon som kan fixa kontakter med Norge + att man är 2 eller fler som åker.
    Men jag skriver igen om jag hittar eller hör något.
    Din svarta va fin den med.. ända tills den blev krockad?! :\ Stänga ner? Menar du att dom stoppar produktionen ett tag eller lägga ner hela fabriken? Jag jobbade själv på TI några veckor efter studenten, gjorde bränslerör till våra Saabar :P

    Kikade lite på arbetsförmedlingens hemsida och hittade detta. Två platser som kvalitetskontrollant på Think elbilar utanför oslo. Verkar även som dom hjälper till att ordna boende. Det kanske vare något. Vi har ju båda erfarenhet från arbete inom fordonsindustrin.
    9000 Aero -96

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    416

    Re: Funderar kanske på att åka till Norge o jobba.

    Citat Ursprungligen postat av Wallborg
    Två platser som kvalitetskontrollant på Think elbilar utanför oslo. Verkar även som dom hjälper till att ordna boende. Det kanske vare något. Vi har ju båda erfarenhet från arbete inom fordonsindustrin.
    Risken är väl att det är (minst) några hundra svenskar med bakgrund i bilindustrin som söker detta. Men söka kostar ju inget.

    Själv vet jag hur som helst ett par i bekantskapskretsen som börjar på Think inom kort, enligt uppgift skulle lönen vara 22 k efter skatt.

    Mvh Henke
    Happy Festivus - for the rest of us!

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    280

    Re: Funderar kanske på att åka till Norge o jobba.

    Citat Ursprungligen postat av Turbomupp

    Risken är väl att det är (minst) några hundra svenskar med bakgrund i bilindustrin som söker detta. Men söka kostar ju inget.

    Själv vet jag hur som helst ett par i bekantskapskretsen som börjar på Think inom kort, enligt uppgift skulle lönen vara 22 k efter skatt.

    Mvh Henke
    Jo självklart, men så kan man ju inte riktigt tänka i dessa tider 22k efter skatt låter ju inte tokigt iaf.
    9000 Aero -96

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    418

    Re: Funderar kanske på att åka till Norge o jobba.

    Citat Ursprungligen postat av Wallborg
    Din svarta va fin den med.. ända tills den blev krockad?! :\ Stänga ner? Menar du att dom stoppar produktionen ett tag eller lägga ner hela fabriken? Jag jobbade själv på TI några veckor efter studenten, gjorde bränslerör till våra Saabar :P

    Kikade lite på arbetsförmedlingens hemsida och hittade detta. Två platser som kvalitetskontrollant på Think elbilar utanför oslo. Verkar även som dom hjälper till att ordna boende. Det kanske vare något. Vi har ju båda erfarenhet från arbete inom fordonsindustrin.

    Tackar så mycket saknar den som fan.

    Jaså du har varit där Nej men jag menar att det kanske lutar åt konkurs.. Saab går ju neråt, men det värsta är Volvos kris.. Det är mest deras fel att det går så dåligt som det gör.. Vi hade 2 st maskiner, en som gick 3-skift o en som gick 2-skift som kapade rör osv. till Volvo innan semestern typ.. Men nu så klarar dom sig och det blir över på endast 3-skift på 1 av maskinerna. Sen har ju även USA gått ner en massa... Men men, hoppas att dom överlever. Skit samma nu är det Norge som är i fokus, hehe

    Det verkade faktiskt som ett intressant jobb uppdraget har ju redan startat vad jag fattade det som..
    Man ska kanske skicka in sitt CV??? Det skadar ju aldrig



    Citat Ursprungligen postat av Turbomupp
    Risken är väl att det är (minst) några hundra svenskar med bakgrund i bilindustrin som söker detta. Men söka kostar ju inget.

    Själv vet jag hur som helst ett par i bekantskapskretsen som börjar på Think inom kort, enligt uppgift skulle lönen vara 22 k efter skatt.

    Mvh Henke
    Jo det är säkert en jädrans massa folk som söker, men skadar ju inte o kvitta Sen så kanske dom säger att dom har ett annant jobb som kan passa om man har tur?
    22k skriver du (inte illa) men va det norska kronor eller svenska? :P
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    http://www.garaget.org/K_Andersson

  10. #30
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 008

    Re: Funderar kanske på att åka till Norge o jobba.

    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Svara på dessa frågor, sen vet du om du kan satsa på det eller inte...


    Finns det polacker i norge?

    Kan polacker norska?


    MVH Tony
    Det va det bästa idag

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    416

    Re: Funderar kanske på att åka till Norge o jobba.

    Citat Ursprungligen postat av Wallborg
    22k efter skatt låter ju inte tokigt iaf.
    Får tillägga att detta är en andrahandsuppgift, så inga löften från mig. Sedan gällde det ju monteringsjobb, kan ju vara annan nivå som kontrollant. Som jag förstod det skulle det iaf vara omräknat i svenska kronor.

    Sedan kan man ju diskutera om det är så bra. Kostnader tillkommer ju för boende + pendling o.s.v. (utgår från att ni tänkt veckopendla?)

    Säkert ett kul äventyr hur som helst om man inte har familj och barn!

    Mvh Henke
    Happy Festivus - for the rest of us!

  12. #32
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    418

    Re: Funderar kanske på att åka till Norge o jobba.

    http://www.studentconsulting.se/SC/j...c54b5f7a8ce2d6

    Gick in på deras hemsida och hittade direkt 2-3 jobb som man kan söka inom bilindustrin och då kollade jag bara snabbt.

    Registrerade mitt CV och fick svar på massor av jobb.
    Så det är väl bara att söka nu då

    Kom igen nu Wallborg och sportsedan o självklart alla andra :P

    Har märkt att jag är på bra humör idag så jag sökte detta också http://pb.arbetsformedlingen.se/Stan...4307A)%26ps%3d
    Hoppas att man kan få svar någonstans
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    http://www.garaget.org/K_Andersson

  13. #33
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706

    Re: Funderar kanske på att åka till Norge o jobba.

    Citat Ursprungligen postat av K.Andersson
    Kom igen nu Wallborg och sportsedan o självklart alla andra :P
    Sökte nu

  14. #34
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Lillehammer, Norge
    Inlägg
    19

    Re: Funderar kanske på att åka till Norge o jobba.

    Typ i Oslo er det svensker som jobber omtrent "overalt", de fleste restauranter og puber/nattklubber har massor, så boende er nok ikke så svårt men ofte veldig dyrt. Vet at mange deler på hyran, og det lønner seg å bo utenfor Oslo sentrum.

    Og det lønner seg nok å være tidlig ute, samtidig lønner det seg å holde seg utenfor bilproduksjonsbransjen tror jeg nå. Mange blir lagt av også her, da det er mange underleverandører her i Norge til typ Volvo, Saab, BMW osv. Mye alu produksjon.

    Skal melde fra om vi trenger noen flere på jobben vår, jeg jobber for et firma i Oslo, teknisk servicebedrift.

    Lykke til alle sammen!
    -73 99 T16 project // -11 9-3SC TTID4 MapTun St1

  15. #35
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    418

    Re: Funderar kanske på att åka till Norge o jobba.

    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Sökte nu

    Låter ju bra
    Men jag måste erkänna att det mest positiva som hände mig idag va att efter att jag sökt dom här jobben i Norge, sen snackat med en som kanske har kontakter på ett bemanningsföretag i Norge. Då ringde det ett företag som jag sökte jobb hos för ca 3-4 veckor sen som ligger här i stan och dom ville att jag skulle komma på intervju på onsdag nästa vecka
    Så nu blir det mycket att tänka på.


    Citat Ursprungligen postat av Børre N17
    Typ i Oslo er det svensker som jobber omtrent "overalt", de fleste restauranter og puber/nattklubber har massor, så boende er nok ikke så svårt men ofte veldig dyrt. Vet at mange deler på hyran, og det lønner seg å bo utenfor Oslo sentrum.

    Og det lønner seg nok å være tidlig ute, samtidig lønner det seg å holde seg utenfor bilproduksjonsbransjen tror jeg nå. Mange blir lagt av også her, da det er mange underleverandører her i Norge til typ Volvo, Saab, BMW osv. Mye alu produksjon.

    Skal melde fra om vi trenger noen flere på jobben vår, jeg jobber for et firma i Oslo, teknisk servicebedrift.

    Lykke til alle sammen!

    Tackar tackar
    Har ju förstått att det är väldigt dyrt och att man får bo ihop på något sätt för att man ska tjäna på det. Sen skulle ju jag helst av allt vilja ha en lägenhet i Sverige med så att man har något att komma tillbaka till Men allt beror ju på lön osv.
    Finns en jädrans massa jobb i Norge i alla fall
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    http://www.garaget.org/K_Andersson

  16. #36
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    280

    Re: Funderar kanske på att åka till Norge o jobba.

    Sådär nu har jag också sökt till Think. Kul att du får gå på intervju här i stan K.Andersson, hoppas det går bra! Är lite nyfiken på vart det är, men du behöver inte svara om du inte vill
    9000 Aero -96

  17. #37
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    418

    Re: Funderar kanske på att åka till Norge o jobba.

    Citat Ursprungligen postat av Wallborg
    Sådär nu har jag också sökt till Think. Kul att du får gå på intervju här i stan K.Andersson, hoppas det går bra! Är lite nyfiken på vart det är, men du behöver inte svara om du inte vill

    Ja det känns lite spännande, det är på KMT Precision grinding. Du vet vart/vad det är eller?
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    http://www.garaget.org/K_Andersson

  18. #38
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    393
    Medlem#
    5159

    Re: Funderar kanske på att åka till Norge o jobba.

    Jag har jobbat i Norge.. Bodde inne i centrala Oslo, och jobbade på 2 stora företag, Brödrerne Dahls och på ett stort matvarulager som heter ASKO, ligger några mil söder om Oslo. Mkt trevlig tid, och har funderat på att åka upp dit igen, nu när man inte har varken jobb, eller något som håller en här hemma!

    Jag körde truck för det mesta, och trivdes bra med det. jobbade genom Manpower och Adecco. Mkt bra företag att ha o göra med. man kunde bestämma väldigt mkt själv hur man ville jobba. Jag hade ju en tjej här hemma i Växjö på slutet av Norge tiden, och då ville man ha lite korttidsjobb, och det fixade dom till mig utan problem.

    det lutar åt Norge nu, eller kanske gå en KY utbildning...

  19. #39
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Lillehammer, Norge
    Inlägg
    19

    Re: Funderar kanske på att åka till Norge o jobba.

    -73 99 T16 project // -11 9-3SC TTID4 MapTun St1

  20. #40
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    418

    Re: Funderar kanske på att åka till Norge o jobba.

    Citat Ursprungligen postat av Børre N17

    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    http://www.garaget.org/K_Andersson

Liknande ämnen

  1. Varför plugga till advokat när man kan jobba so bilmekaniker
    Av Mangetrader i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2013-09-25, 20:33
  2. 9-3SSX - Såld till Norge... Problem! :(
    Av airflowfredde i forum Projekt
    Svar: 440
    Senaste inlägg: 2012-05-23, 16:42
  3. Funderar på bilsemester till Kroatien
    Av Anders-1500 i forum Off Topic
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-06-23, 10:43
  4. Sälja bil till Norge!?
    Av 9-3 Mike i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-29, 00:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •