Ursprungligen postat av
Ken-1
Javisst, för 40 kSEK får du ju garanterat smidda kolvar och allt annat som behövs, inget hinder i det. Vill bara påpeka att ifall du har två 9-5:or; ena med smidda kolvar och andra med T5 så går de två lika bra sålänge övriga hårdvaran är samma. De smidda kolvarna tillför ju inget i effektväg, endast i hållbarhet. Så är man ute efter bang for buck och aldrig tänkt gå över 400 hk så är smidda kolvar kanske inte den vettigaste utgiften. Visst roligt att veta att kolvarna håller men det gör ju T5 kolvarna också tydligen.
En bättre bensinpump gör ju att du kan sova lugnare på nätterna så satsa på en sådan också tycker jag, spridare är ju Siemens 630 cc det normala valet. Kolla upp så de flödar lika bara!
Turbon är ett kärt dilemma, Endera betalar du mer för något som passar bolt-on eller så kan du slippa undan lite billigare men åka på att lämna in kompressorhuset till kille med svarv och bygga special-downpipe. Inget svårt egentligen
Hur var det med dendär som svetsar T25 fläns på TD04-7?
Vad går bättre avgasventiler på?
Jag har tänkt lägga max 40k på allt utom kolvar snarare, dvs prylar runt om motorn
Jag vet inte vart mina planer kan tänkas sluta så smidda känns vettigt så slipper jag ångra mig senare.
Men alltså, om vi sammanfattar
Smidda kolvar (samt renoverad motor med allt vad det innebär)
Orginal stakar?
TD04-19t #6 alt. GT2871? (skillnad mot GT28BB?)
630 spridare.
Wallbro 255 LPH
3" inkl racekatt.
Vettig kina-ic eller liknande dito.
Kammar är dock ett ämne jag inte direkt har någon koll på alls.
B202 (t16?) eller T5 kammar, skillnad och från vilken T5 motor isf?
Koppling vet jag ej om jag måste byta, finns det någon chans att en frisk aerokoppling pallar med säg 315hk/450nm? Många specar den ju till 450nm men leva på gränsen?
Angående bättre avgasventiler eller ej är det bara något jag läst och snappat upp här på forumet angående toppen på tidigare 9-5or, och att vissa verkar rekommendera att byta den vid trim. Varför? Dunno.
Ursprungligen postat av
kwansa
lager och kedja: 5000:-
turbo 19t#7: 8500:-
t-5 kammar: 600:-
soppapump: 750:-
t5 kolvar: 1500:-
koppling: 6000:-
spridare: 2000:- beg?
ic: 2895kr
mjukvara borde finnas färdig på något trimföretag. 7000:-?
summa: 25000+mjukvara
360hk på bensin?
*edit för 3:e gången* Hur kunde jag glömma avgassystemet? där sprack min budget
Se inlägg ovan