Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Felkod P1231 (och P1334) OG9-5

Felkod P1231 (och P1334) OG9-5

Har nu fått ett svar på ryckningarna som min 9-5 har.

Koden är vist P1231 och har med spjällhuset att göra. Nån som vet lite mer om vad det är som gäller. Han på Saab ville byta ut skiten direkt, regöring va inget att tala om , dock skulle dom kolla om dom kunde lägga in en nyare mjukvara nu på Tisdag.

Dom har tagit bort felkoden ur datorn och bilen går som en klocka nu så det kan väl inte att nått fel som är så pass stort att man måste byta spjällhus?

P1231 Spjällställmotor, Signal utanför området

Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Medlem#
    -
    Har precis samma fel och samma felkod.
    Verkstan raderade felkoden och testkörde och den fungerade som den skulle sa dom
    Bytte en vakuumslang som var av för ett par dagar sen
    Kan det vara den och att man är tvungen att radera felkoden för att bilen ska gå bra?
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-10-08 klockan 19:30.

Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2016
    Medlem#
    -
    Har samma fel sedan 3 år tillbaks som kommer och går, i år vart det dock nedslag på besiktningen. Har provat med svågerns tändkassett och jag hans tändkassett och det blev ingen skillnad för nån av oss, hans 9-5 gick okej med min tändkassett. Det som jag märker är att den rycker lite och tappar ork vid ett visst varvtal. Var inne hos gamla saaab nu kia och släckte lampan och frågade vad dom tyckte man skulle göra. Dom sa att det var helt upp till mig, vissa byter tändkassett medans andra fortsätter och kör, jag funderar dock på en ny tändkassatt och kolla spjällhuset hur det ser ut om kablar är ärgade.

Helt original
    Reg.datum
    sep 2009
    Om du har felkod P1231 hjälper inte byte av tändkasett. Felkoden säger att det är spjällhuset som strular.
    Spjällhuset är dyrt, det kan vara värt att titta igenom det innan du köper ett nytt.
    Utan Saab

Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av nilup Visa inlägg
    Har nu fått ett svar på ryckningarna som min 9-5 har.

Koden är vist P1231 och har med spjällhuset att göra. Nån som vet lite mer om vad det är som gäller. Han på Saab ville byta ut skiten direkt, regöring va inget att tala om , dock skulle dom kolla om dom kunde lägga in en nyare mjukvara nu på Tisdag.

Dom har tagit bort felkoden ur datorn och bilen går som en klocka nu så det kan väl inte att nått fel som är så pass stort att man måste byta spjällhus?

P1231 Spjällställmotor, Signal utanför området
    Det som felkoden säger är att motorstyrningen ibland kortvarigt mäter värden från potentiometrarna för spjällägesgivaren som inte går ihop, vilket typiskt är korroderade löpare på potentiometrarna eller utslitna dito. Det finns dock rapporter om att det i vissa fall varit isolationen till på ledningar i spjällägesgivaren som gett sig.

Den enda säkra serviceåtgärden är att byta spjällhus. Erfarenhetsmässigt har de begränsad livslängd, min bil är på det tredje spjällhuset.

Om du inte är störd av ryckningarna så kan du fortsätta att köra med spjällhuset tills du får det allvarligare felet P1230, som är samma fel men under en längre tid - då sätts gasspjället i limp-home, dvs. man övergår till mekaniskt spjällreglering och tappar tomgångsreglering samt farthållare. Ryckningarna som sådana, och även att köra med mekanisk spjällreglering innebär inga skaderisker (däremot ger tänd CE-lampa underkänd besiktning).

- - - Uppdaterad - - -

Citat Ursprungligen postat av Skanken_78 Visa inlägg
    Dom sa att det var helt upp till mig, vissa byter tändkassett medans andra fortsätter och kör, jag funderar dock på en ny tändkassatt och kolla spjällhuset hur det ser ut om kablar är ärgade.
    Om en verkstad som säger att P1231 kan orsakas av tändkassett-problem vet de inte vad de pratar om.

Om det däremot är så att det rör sig om felkod P1312 och/eller P1334 så pekar det på tändkassetten, är det inte denna felkod det rör sig om i ditt fall?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Helt original
    Reg.datum
    sep 2009
    Mitt gick 17000 mil + 11000 till för en investeringskostnad på ungefär 10kr. Då var det inte heller spjällhuset som gav upp. Så nog tycker jag att det kan vara värt att titta en gång innan man ger upp.
    Utan Saab

Steg 1
    Reg.datum
    nov 2012
    Citat Ursprungligen postat av rejser99 Visa inlägg
    Mitt gick 17000 mil + 11000 till för en investeringskostnad på ungefär 10kr. Då var det inte heller spjällhuset som gav upp. Så nog tycker jag att det kan vara värt att titta en gång innan man ger upp.
    Vad gjorde du för 10 kr på spjällhuset ?

Helt original
    Reg.datum
    sep 2009
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Vad gjorde du för 10 kr på spjällhuset ?
    På mitt spjällhus hade isoleringen på kablarna ramlat av och kortslöt varandra. Jag tejpade upp dem med pincett och eltejp, egentligen först provisoriskt. Eftersom bilen gick perfekt igen efter det så behövdes inget byte.

Men första steget är ju att skrubba rent spjället med tandborste på plats i bilen. Det är gratis och enkelt.
    Funkar inte det kan man ta loss spjällhuset och titta på elen. Inte så mycket att förlora tycker jag.
    Utan Saab

Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Medlem#
    8758
    Fast rengöring av spjället borde inte hjälpa mot P1230/P1231 eftersom de säger att potentiometrarna inte stämmer inbördes. Att spjället kärvar bör ge andra P12xx-koder.
    9-5 2.3t SC 2005
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Helt original
    Reg.datum
    sep 2009
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Fast rengöring av spjället borde inte hjälpa mot P1230/P1231 eftersom de säger att potentiometrarna inte stämmer inbördes. Att spjället kärvar bör ge andra P12xx-koder.
    Nej, det stämmer!
    Vet ju faktiskt inte alls vilka felkoder som kom upp den där gången när det hände, men att det var spjällhuset fick jag reda på av den lokala verkstaden. Det var i början av Saab-karriären och faktiskt anledningen till att jag hamnade på detta forum från första början.
    Ledsen för trådkapet.
    Senast redigerat av rejser99 den 2016-10-10 klockan 21:35.
    Utan Saab

Steg 1
    Reg.datum
    nov 2012
    Man har ju inget att förlora om man vet att det är spjällhuset.

Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2016
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Det som felkoden säger är att motorstyrningen ibland kortvarigt mäter värden från potentiometrarna för spjällägesgivaren som inte går ihop, vilket typiskt är korroderade löpare på potentiometrarna eller utslitna dito. Det finns dock rapporter om att det i vissa fall varit isolationen till på ledningar i spjällägesgivaren som gett sig.

Den enda säkra serviceåtgärden är att byta spjällhus. Erfarenhetsmässigt har de begränsad livslängd, min bil är på det tredje spjällhuset.

Om du inte är störd av ryckningarna så kan du fortsätta att köra med spjällhuset tills du får det allvarligare felet P1230, som är samma fel men under en längre tid - då sätts gasspjället i limp-home, dvs. man övergår till mekaniskt spjällreglering och tappar tomgångsreglering samt farthållare. Ryckningarna som sådana, och även att köra med mekanisk spjällreglering innebär inga skaderisker (däremot ger tänd CE-lampa underkänd besiktning).

- - - Uppdaterad - - -

Om en verkstad som säger att P1231 kan orsakas av tändkassett-problem vet de inte vad de pratar om.

Om det däremot är så att det rör sig om felkod P1312 och/eller P1334 så pekar det på tändkassetten, är det inte denna felkod det rör sig om i ditt fall?
    Japp P1312 & P1334, imorgon skall nya stift och nya Original tändkassetten Skiter nog i att byta bromsvajrarna till parkeringsbromsen, smörjer upp befintliga vajrar.

Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2021
    Medlem#
    -

Lite orolig tomgång, felkod P1231 & P1334

Hej alla Saab kunniga!
    Jag undrar ifall någon kan svara på varför jag fått dessa felkoder?
    Första fel koden är P1231 - gasspjälls sensor 1 och 2 krets, summa utanför räckvidd, och andra felkoden är P1334 - förbränningsdetekteringcylinder 1, 3+4, öppen krets/kort till B+.

Jag körde bilen på en långkörning och stängde sen av.
    När ja startade bilen sen så lös den gula motorlampa och tomgången va lite orolig.
    Efter att bilen stått några dagar så testade jag starta bilen men då lös inte längre motorlampan, men känns endå som den va lite orolig i tomgången ibland(?).
    Kollade med felkodsläsaren, och då var det felkoderna p1231 och p1334 som kom upp.
    En för spjället och den andra kanske TC? (Nya stift idag.)

Vilket fel kan ligga bakom felkoder?
    Och kan det vara nått samband mellan då dess kom samtidigt?
    Bilen är en Saab 9-5 2,3T 2006, och har bara gått 7600 mil

Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Medlem#
    8758
    P1231 tänder inte CE-lampan och betyder att spjället börjar bli dåligt, men inte så dålig att det är ett direkt fel. Om du byter till ett nytt spjäll kommer du säkert att uppleva gasresponsen som "lenare" och mindre ryckig. Du får avgöra om det är värt priset, men de flesta kör tills dess att man får P1230 och limp-home en eller flera ggr, som kommer när spjället blir för dåligt. Du kan mycket väl haft P1231 liggande ett längre tag.

p1334 kan visserligen vara tändstift, men är nästan alltid tändkassetten som börjar bli utsliten. Det brukar vara temperaturkänsligt, så det är ofta det kommer på våren. CE-lampan tänds efter två körcykler har get fel, och syns först när man slår på tändningen den tredje cykeln. Om kassetten är på gränsen kan man ibland undvika det genom att hela tiden köra med fullt blås på "HI" för att hålla nere motortemperaturen, och stå stilla i kö tenderar att provocera fram det.
    9-5 2.3t SC 2005
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2021
    Medlem#
    -
    Påverkas bränsleförbrukningen något om ens bil dras med P1231, och man byter till ett nytt spjällhus?
    2008 SAAB 9-5 Vector 2.3t BioPower - TorqueUP - TorqueMAX Steg1 243 HK / 367 Nm

Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Medlem#
    8758
    Möjligen teoretiskt, men inget du lär märka.

Möjligen stressar ett dåligt spjällhus ryckighet dig så att du kör aggressivare, och kanske gör en nöjdare och lugnare förare att ett nytt spjällhus sänker förbrukningen av den anledningen.
    9-5 2.3t SC 2005
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av SaabikusOG Visa inlägg
    Första fel koden är P1231 - gasspjälls sensor 1 och 2 krets, summa utanför räckvidd, och andra felkoden är P1334 - förbränningsdetekteringcylinder 1, 3+4, öppen krets/kort till B+.
    Är du helt säker på P1231? Du har händelsevis inte kastat om siffrorna och att koden egentligen är P1312? Det är ganska vanligt att P1312 och P1334 kommer samtidigt, dessutom är de bland de vanligaste felen på og9-5.
    Tidigare: Saab 900i -88, Saab 900i -89, Volvo S70 -98
    Nu: Skoda Enyaq 80 -21, Saab 9-5 aero -04

Liknande ämnen

1. [LÖST] Felkod P1312, P1334 OG9-5
    Av Doffe.lkgp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2019-05-01, 14:38

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg