Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Pinnbultar som är trasiga

  1. #1

    Pinnbultar som är trasiga

    Funderar på att köpa en saab 9000cse 2.3 turbo, men 3st pinnbultar är trasiga som går till grenröret.
    Någon som har erfarenhet av detta och som kan berätta ungefär hur mkt det skulle kosta att laga pinnbultarna?


    MVH Daniel

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 404

    Re: Pinnbultar som är trasiga

    Köp nya.
    Man lagar inte sånt som man kan köpa billigt.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 710

    Re: Pinnbultar som är trasiga

    För din skull hoppas jag att dom har gått av såpass långt ut så att du slipper borra och bråka för att få loss dom. Trasiga pinnbultar kan ställa till med riktig huvudvärk om det vill sig illa.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    30

    Re: Pinnbultar som är trasiga

    Köp en annan bil.

    Jag pysslar med den typen av problem nu och det är inte lätt.. Kommer förmodligen sluta med att du får plocka bort kamkedja och lyfta av toppen för byte.. Kostar minst 2500:- på skroten.. Sedan får du lägga till pinnbultar och packningar och pryttlar för minst 1000:- till.. Det behövs även momentnyckel och specialhylsor så det blir en dyr Saab i slutändan

  5. #5
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901

    Re: Pinnbultar som är trasiga

    Är den riktigt billig och du är duktig/händig så varför inte.

    Gjorde en liknande grej på polarens förra bil och somsagt , man kan få riktig huvudvärk.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    12

    Re: Pinnbultar som är trasiga

    Citat Ursprungligen postat av Verre
    ...men 3st pinnbultar är trasiga som går till grenröret.
    Någon som har erfarenhet av detta och som kan berätta ungefär hur mkt det skulle kosta att laga pinnbultarna?
    Tyvärr vanligt fel. Relativt lätt fixat med rätt verktyg. Har tagit ur ett antal grenrörsbultar ur b2x4 toppar utan problem.
    De du behöver är en bra bult-urdragar-sats. Kostar närmare 1000-lappen men är en bra sak att ha. Hittar inte den jag brukar använda på nätet men de brukar finns på bättre VVS-butiker. Hittade en annan variant på nätet som troligen också funkar http://www.auto-tools.com/2005/klann/Sc ... LowRes.pdf (artnr KL181-20). Den traditionella "gängpitten" är inte bra, de utvidgar bulten och då blir den svår att få ut.
    9000CSE 2.3T -96 med justerad programvara

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614

    Re: Pinnbultar som är trasiga

    Biltemas skruvutdragarsats kan också rekommenderas stark, funkar precis lika bra som Klann, Ridgid och Bahco som jag tidigare använt. Fast till en bråkdel av kostnaden.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 085

    Re: Pinnbultar som är trasiga

    ut med toppen
    lägg upp på bänk
    borra ett hål i pinnbulten (3,2 mm)
    ta en torx T45 och slå i hålet
    skruva ur pinnbulten....

    om man har tillgång till gas så värm innan så e det skit lätt

    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    234

    Re: Pinnbultar som är trasiga

    Citat Ursprungligen postat av 9000CSE
    Biltemas skruvutdragarsats kan också rekommenderas stark, funkar precis lika bra som Klann, Ridgid och Bahco som jag tidigare använt. Fast till en bråkdel av kostnaden.
    Jag skulle vilja höja ett varningens finger för den satsen. Borren gick av inne i pinnbulten för mig när jag använde den så man bör nog använda sig av andra borrar med lite bättre kvalitet om man ska använda den satsen.
    SAAB 9000 A50 2,0t -98

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    12

    Re: Pinnbultar som är trasiga

    Citat Ursprungligen postat av 9000CSE
    Biltemas skruvutdragarsats kan också rekommenderas stark, funkar precis lika bra som Klann, Ridgid och Bahco som jag tidigare använt. Fast till en bråkdel av kostnaden.
    Kom på att det var denna vi använde: http://www.ridgid.com/Tools/10-Screw-Ex ... /index.htm

    Den har guidehylsor så att man borrar mitt i bulten. Du behöver absolut inte ta av toppen. Går jättebra att borra på plats.
    9000CSE 2.3T -96 med justerad programvara

  11. #11
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614

    Re: Pinnbultar som är trasiga

    Citat Ursprungligen postat av s6_Tomas
    Citat Ursprungligen postat av 9000CSE
    Biltemas skruvutdragarsats kan också rekommenderas stark, funkar precis lika bra som Klann, Ridgid och Bahco som jag tidigare använt. Fast till en bråkdel av kostnaden.
    Kom på att det var denna vi använde: http://www.ridgid.com/Tools/10-Screw-Ex ... /index.htm

    Den har guidehylsor så att man borrar mitt i bulten. Du behöver absolut inte ta av toppen. Går jättebra att borra på plats.
    Håller med, Ridgid är inga dåliga grejer, har dragit ut grenrörsskruvar med en sån sats en gång och en gång med Biltemas. Båda funkade kalasbra. Kan tillägga att Biltemas sats också har borriktare. Men med en sån sats och en smidig borrmaskin, jag körde med en tryckluftsdriven vinkelmaskin så kirrar man biffen. Eller borra upp en dimension och dra i en insatsgänga och montera nya pinnskruvar. Finns många bra lösningar.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

Liknande ämnen

  1. Montera pinnbultar?
    Av Raven001 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-05-15, 05:00
  2. Pinnbultar?
    Av Gulingen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-11, 22:30
  3. Pinnbultar
    Av Victor.L i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-04-20, 21:57
  4. Trasiga pinnbultar i toppen... 9000 Aero-94
    Av Albin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-06-29, 23:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •