Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Hur många arbetar och betalar skatt?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    190

    Unhappy Hur många arbetar och betalar skatt?

    Har en fundering:

    Hur många jobbar och betalar skatt i Sverige?

    Eftersom det är en hel del som är barn 0-17 år (20%) SCB 2007.
    En del sjukskrivna. Föräldralediga. Pensionärer. Studerande och
    arbetslösa. Kanske har jag missat någon grupp?

    2005 fanns det 240000 pers arbetslösa, 5,2%.
    Sysselsättning 1999-2005 73%.

    Och befolkningen var 9182927 personer 2007.

    För hur många personer jobbar vi och betalar skatt för?
    Dvs sjukvård, samhälle mm mm.

    Jag bara undrar?
    Saab 9-5 sc 230Hp
    Yamaha fzr 600-92
    Åker mest på sjön.

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 712

    Re: Hur många arbetar och betalar skatt?

    Om jag inte minns fel så ligger siffran på runt 4-4,6 miljoner. Vi gick igenom det på en föreläsning i nationalekonomi för ett tag sedan. Ska kolla upp det när jag kommer hem och kan titta i mina anteckningar.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    190

    Re: Hur många arbetar och betalar skatt?

    Kul att få några siffror!

    Man har undrat hur landet går runt egentligen.
    Speciellt nu när det knakar i sveriges ekonomi.

    Vi har försökt räkna på det under fika rasten.
    Saab 9-5 sc 230Hp
    Yamaha fzr 600-92
    Åker mest på sjön.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 712

    Re: Hur många arbetar och betalar skatt?

    Citat Ursprungligen postat av Mrs Diggler
    Kul att få några siffror!

    Man har undrat hur landet går runt egentligen.
    Speciellt nu när det knakar i sveriges ekonomi.

    Vi har försökt räkna på det under fika rasten.
    Budgetunderskott och ökad statsskuld håller ekonomin flytande i lågkonjunktur. Sedan finns det ett antal knep att ta till för att vända lågkonjunkturen men i dagsläget är det svårt när hela världen är i finanskris mer eller mindre.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 892

    Re: Hur många arbetar och betalar skatt?

    Citat Ursprungligen postat av Mrs Diggler
    Hur många jobbar och betalar skatt i Sverige?

    Eftersom det är en hel del som är barn 0-17 år (20%) SCB 2007.
    En del sjukskrivna. Föräldralediga. Pensionärer. Studerande och
    arbetslösa. Kanske har jag missat någon grupp?
    Nu behöver man ju inte nödvändigtvis jobba för att betala skatt: Både A-kassa,sjukersättning och pension är också skattepliktiga.

    Sen är det ju dessutom en stor skillnad på hur mycket skatt varje person betalar.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 712

    Re: Hur många arbetar och betalar skatt?

    Nu har jag letat fram mitt kollegieblock med anteckningarna från föreläsningen om arbetslöshet.

    Siffrorna vi fick då var att befolkningen är uppe i 9,183 miljoner människor just nu.

    5,876 miljoner av dessa är inom den aktiva åldern (16-64år)
    3,54 miljoner ligger utanför den aktiva åldern (<16år, >64år)

    4,74 miljoner av dom i aktiv ålder utgör arbetskraften.
    1,14 miljoner av dom i aktiv ålder är studenter, förtidspensionärer, hemmafru etc.

    4,44 miljoner av dom som utgör arbetskraften är sysselsatta.
    0,29 miljoner är arbetslösa.

    Där har vi Sveriges arbetsmarknad i siffror.

    Siffrorna är från den 3e Oktober 2008.

    Så 4 440 000 svenskar jobbar och betalar skatt.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 892

    Re: Hur många arbetar och betalar skatt?

    Citat Ursprungligen postat av Mafnus
    Så 4 440 000 svenskar jobbar och betalar skatt.
    Poängterar ännu en gång att även många andra också betalar skatt utan att jobba såsom pensionärer, sjukskrivna, de som har ersättning från a-kassan mfl.

    Vet inte om jag är tjatig men ibland är man fel ute då man talar om "närande" och "tärande" men så var kanske inte frågan avsedd?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: Hur många arbetar och betalar skatt?

    Det finns en annan skärning på den här problemställningen. Nämligen hur många är det som bidrar till välfärden och hur många är det som bara tär på välfärden. Jag kommer inte ihåg siffrorna just nu - men för de som verkligen producerar nyttigheter släpar på en ryggsäck av sällan skådat format.

    Det är färre som bidrar än de som bara åker med och således bara åker snålskjuts på andras arbetsinsatser.

    Kanske något kontroversiellt men så är det. Merparten av svenska folket lever på bidrag(almosor) och kan inte försörja sig själva.

    Nu får jag väl fan för det här - men jag tar risken. Det kan ibland vara nyttigt att tänka igenom det som många tar för självklart. Om vi alla var motiverade att göra en produktiv insats i samhället skulle skatterna sjunka dramatiskt och flertalet av oss skulle kunna få njuta frukterna av våra ansträngningar. Det är nämligen det som det hela handlar om - nämligen att anstränga sig och inte bara ligga på sofflocket.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 892

    Re: Hur många arbetar och betalar skatt?

    Citat Ursprungligen postat av csan
    Det är färre som bidrar än de som bara åker med och således bara åker snålskjuts på andras arbetsinsatser.

    Kanske något kontroversiellt men så är det. Merparten av svenska folket lever på bidrag(almosor) och kan inte försörja sig själva.
    Hur tänker du egentligen nu? Ifrågasätter du att Mafnus siffror ovan är någorlunda korrekta?

    Är en pensionär som arbetat upp vår välfärd under 50 års yrkesliv att betrakta som en som lever på allmosor?

    Är samtliga arbetslösa att betrakta som att de åker snålskjuts på oss som fortfarande har jobbet kvar?

    Ser du tex inget samband med att en sjukskriven patient på sjukhuset även är orsaken till att vi har arbetetstillfällen inom vården?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 712

    Re: Hur många arbetar och betalar skatt?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Mrs Diggler
    Hur många jobbar och betalar skatt i Sverige?

    Eftersom det är en hel del som är barn 0-17 år (20%) SCB 2007.
    En del sjukskrivna. Föräldralediga. Pensionärer. Studerande och
    arbetslösa. Kanske har jag missat någon grupp?
    Nu behöver man ju inte nödvändigtvis jobba för att betala skatt: Både A-kassa,sjukersättning och pension är också skattepliktiga.

    Sen är det ju dessutom en stor skillnad på hur mycket skatt varje person betalar.
    Absolut. Sedan har vi ju alla som jobbar svart också Men frågeställningen löd ju hur många som jobbar och betalar skatt så därför letade jag fram dom siffrorna. Men precis som du säger så är det många fler som bidrar med skattepengar än de som jobbar och skattar den vägen.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 712

    Re: Hur många arbetar och betalar skatt?

    Citat Ursprungligen postat av csan
    Det finns en annan skärning på den här problemställningen. Nämligen hur många är det som bidrar till välfärden och hur många är det som bara tär på välfärden. Jag kommer inte ihåg siffrorna just nu - men för de som verkligen producerar nyttigheter släpar på en ryggsäck av sällan skådat format.

    Det är färre som bidrar än de som bara åker med och således bara åker snålskjuts på andras arbetsinsatser.

    Kanske något kontroversiellt men så är det. Merparten av svenska folket lever på bidrag(almosor) och kan inte försörja sig själva.

    Nu får jag väl fan för det här - men jag tar risken. Det kan ibland vara nyttigt att tänka igenom det som många tar för självklart. Om vi alla var motiverade att göra en produktiv insats i samhället skulle skatterna sjunka dramatiskt och flertalet av oss skulle kunna få njuta frukterna av våra ansträngningar. Det är nämligen det som det hela handlar om - nämligen att anstränga sig och inte bara ligga på sofflocket.
    Titta på siffrorna jag har i mitt tidigare inlägg och begrunda dom en gång till.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Inlägg
    555

    Re: Hur många arbetar och betalar skatt?

    Jo nog kan man bli lite irriterad över alla dessa procentare som suttit med fina löner och bonusar och nu när "experterna" lånat ut pengar till folk som inte kan betala så måste staten lösa ut dem.

    Helt rätt att Borg jagar dem.
    I love the smell of Aero in the morning.
    9-5 Aero kombi, 250hk.
    9-5 kombi, 192hk.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: Hur många arbetar och betalar skatt?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av csan
    Det är färre som bidrar än de som bara åker med och således bara åker snålskjuts på andras arbetsinsatser.

    Kanske något kontroversiellt men så är det. Merparten av svenska folket lever på bidrag(almosor) och kan inte försörja sig själva.
    Hur tänker du egentligen nu? Ifrågasätter du att Mafnus siffror ovan är någorlunda korrekta?

    Är en pensionär som arbetat upp vår välfärd under 50 års yrkesliv att betrakta som en som lever på allmosor?

    Är samtliga arbetslösa att betrakta som att de åker snålskjuts på oss som fortfarande har jobbet kvar?

    Ser du tex inget samband med att en sjukskriven patient på sjukhuset även är orsaken till att vi har arbetetstillfällen inom vården?
    Jag är medveten om att mitt inlägg kan uppfattas som stötande/kontroversiellt. Jag försökte dock relatera till statistik (SCB om jag nu minns rätt) som jag läste för flera år sedan. Tyvärr har jag ingen färsk länk i minnet. Jag tyckte dock att siffrorna väckte till eftertanke. Man kan tycka vad man vill om svensk välfärdspolitik - men det är ett arv från den tiden när samhällsfundamentet strävade efter att utjämna klass-skillnaderna i samhället. Den som jobbar hårt och drar in mycket pengar ska beskattas mer än den som ligger på sofflocket 12 timmar om dygnet. Var finns drivkraften att prestera om du inte får behålla det du släpat ihop? Hur skulle samhället se ut om vi alla la oss på sofflocket?
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 688

    Re: Hur många arbetar och betalar skatt?

    Såhär såg det ut när jag gick i skolan;

    Invånare i Sverige: 8.100.000

    Över 65 år: 1.000.000
    Kvar att arbeta: 7.100.000

    Under 18 år: 2.900.000
    Kvar att arbeta: 4.200.000

    På semester: 350.000
    Kvar att arbeta: 3.850.000

    Statligt anställda: 850.000
    Kvar att arbeta: 3.000.000

    I militär tjänst: 550.000
    Kvar att arbeta: 2.450.000

    Kommunalt anställda: 750.000
    Kvar att arbeta: 1.700.000

    Sjukskrivna: 700.000
    Kvar att arbeta: 1.000.000

    Arbetsovilliga: 994.800
    Kvar att arbeta: 5.200

    I fängelse: 5.198
    Kvar att arbeta: 2

    Det är du och jag — och jag är trött!

    Sådeså.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 892

    Re: Hur många arbetar och betalar skatt?

    Citat Ursprungligen postat av csan
    Jag är medveten om att mitt inlägg kan uppfattas som stötande/kontroversiellt.
    Snarare mer felaktigt än både stötande och kontroversiellt då du ogenerat utan belägg påstår att det är färre som arbetar och betalar skatt än som inte gör det och att "Merparten av svenska folket lever på bidrag(almosor) och kan inte försörja sig själva."

    Visst, om du hävdar att vi som betalar flera hundra tusen om året i skatt men samtidigt får tillbaka 12600 i barnbidrag också "lever på¨bidrag/allmosor" får du kanske lättare resonemanget att gå ihop men likafullt är det felaktigt.

    Jag är alls ingen vän av högt skattetryck men blir ändå förvånad över hur lättvindigt man töjer på sanningen när man diskuterar skattefrågor.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    1 882
    Medlem#
    891

    Re: Hur många arbetar och betalar skatt?

    Att man betalar skatt på sitt bidrag gör väl inte att man bidrar med direkta skattemedel eftersom det det är skattemedel man fått i bidrag.

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    551

    Re: Hur många arbetar och betalar skatt?

    Citat Ursprungligen postat av csan
    Citat Ursprungligen postat av LM

    Hur tänker du egentligen nu? Ifrågasätter du att Mafnus siffror ovan är någorlunda korrekta?

    Är en pensionär som arbetat upp vår välfärd under 50 års yrkesliv att betrakta som en som lever på allmosor?

    Är samtliga arbetslösa att betrakta som att de åker snålskjuts på oss som fortfarande har jobbet kvar?

    Ser du tex inget samband med att en sjukskriven patient på sjukhuset även är orsaken till att vi har arbetetstillfällen inom vården?
    Jag är medveten om att mitt inlägg kan uppfattas som stötande/kontroversiellt. Jag försökte dock relatera till statistik (SCB om jag nu minns rätt) som jag läste för flera år sedan. Tyvärr har jag ingen färsk länk i minnet. Jag tyckte dock att siffrorna väckte till eftertanke. Man kan tycka vad man vill om svensk välfärdspolitik - men det är ett arv från den tiden när samhällsfundamentet strävade efter att utjämna klass-skillnaderna i samhället. Den som jobbar hårt och drar in mycket pengar ska beskattas mer än den som ligger på sofflocket 12 timmar om dygnet. Var finns drivkraften att prestera om du inte får behålla det du släpat ihop? Hur skulle samhället se ut om vi alla la oss på sofflocket?
    Dock skulle det ju inte funka om alla tjänade "mycket" pengar, det skulle företagen inte ha råd med, hur duktiga och drivande anställda än var. Som jag ser det är många av de höga lönerna inte är proportionella mot det arbete som utförs utan styrs mer av tillgång och efterfrågan. Alla kan ju inte vara chefer, då skulle inte nåt bli gjort. Sedan tycker jag inte du kan klandra de som jobbar i branscher med taskig löneutveckling. Dom får slita röven av sig utan att få nåt tillbaka, jämförelsevis...
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

  18. #18
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935

    Re: Hur många arbetar och betalar skatt?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Mafnus
    Så 4 440 000 svenskar jobbar och betalar skatt.
    Poängterar ännu en gång att även många andra också betalar skatt utan att jobba såsom pensionärer, sjukskrivna, de som har ersättning från a-kassan mfl.

    Vet inte om jag är tjatig men ibland är man fel ute då man talar om "närande" och "tärande" men så var kanske inte frågan avsedd?
    Du har rätt i att även pensionärer och bidragstagare betalar skatt, men då måste man väl även tänka på att pengarna dom betalar in redan är skattepengar som dom fått av staten.
    Om staten betalar någon säg 10k i månaden i bidrag och får tillbaks 3k av dessa i skatt, så kan man väl knappast säga att det är en bra deal för staten.
    Även om dom betalar skatt så hör dom i min bok till den "tärande" delen av befolkningen.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Hur många arbetar och betalar skatt?

    Vilka som betalar skatt och vilka som bidrar är två olika frågor. En person anställd i offentlig sektor betalar skatt men bidrar inte netto med skattemedel.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  20. #20
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Hur många arbetar och betalar skatt?

    Åkej! Så är man statligt/landsting/kommunalt anställd är man alltså endast tärande? Right! Bra, då tycker jag att vi lägger ner all sådan verksamhet. Jag har inga problem att få jobb utanför universitetet, med högre lön också.
    Ah, ni vill ha privata universitet? Privata sjukhus, privata skolor endast. Okej, sure, det låter ju bra det.

    Ett tips är att det kommer bli nollsummespel. Visst, vi kan sänka skatten rejält och den som inte blir sjuk och inte skaffar barn och tar livet av sig vid 65 kommer bli en rejäl tillgång för landet...

Liknande ämnen

  1. ägarbyte & skatt, vem betalar?
    Av glnrt i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-03-10, 15:29
  2. Konstigt pip när min turbo arbetar.
    Av Saab Talladega i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-16, 11:40
  3. Skallerljud när turbon arbetar.
    Av yabba i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-03-03, 12:40
  4. Hur många av oss betalar medlemsavgiften?
    Av Dave79 i forum Klubbfrågor
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2004-02-11, 09:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •